Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 252
Offentligt
1088315_0001.png
1088315_0002.png
1088315_0003.png
1088315_0004.png
1088315_0005.png
1088315_0006.png
1088315_0007.png
1088315_0008.png
Notat
Afrapportering Fjern- og Regionaltog, 4. kvartal 2011
1.
Antallet af rejser
I 4. kvartal 2011 blev der foretaget 13,1 mio. rejser med DSB's fjern- og regionaltog.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2009, 2010 og 201120,018,016,014,0Mio. rejser12,010,08,06,04,02,00,0
Koncernsekretariat &Jura
29. februar 2012
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
Mobil 24 68 67 76[email protected]www.dsb.dk
2.
I bilag 1 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på de strækningsafsnit,der nævnes i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB om fjern- og regio-naltog udført som offentlig servicetrafik i perioden 2005-2014, med trafikerings-planen.På et enkelt strækningsafsnit, Kbh H – Ystad, afviger planen i 4. kvartal mere end 5procent fra kravet i trafikkontrakten. Dette skyldes indsættelsen af langsomme færgermellem Ystad og Rønne. Når andre og langsommere færger erstatter de normalefærger, passer den planlagte forbindelse mellem tog og færge ikke længere. Dakanalforhold og arbejdstidsregler ofte gør det vanskeligt at ændreafgangstidspunkterne for DSBs tog, er buskørsel det bedste alternativ.
3.
Erstatningskørsel med bus opdeles i driftsforstyrrelser og planlagte driftsændringer.I figur 2 og 3 er omfanget af erstatningskørsel vist for hvert kvartal i 2009, 2010 og2011.Omfanget af ikke-planlagt erstatningskørsel udgjorde i 4. kvartal 2011 30.070timer. Dette er det højeste niveau i flere år og skyldes den uplanlagte lukning afStorstrømsbroen.
kvartal2kv00ar9ta3.l2kv00ar9ta4.l2kv00ar9ta1.l2kv00ar9ta2.l2kv01ar0ta3.l2kv01ar0ta4.l2kv01ar0ta1.l2kv01ar0ta2.l2kv01ar1ta3.l2kv01ar1ta4.l2kv01ar1tal2011
1.
Antallet af kørte tog på de i trafikkontraktens bilag 1 nævnte stræknings-afsnit i forhold til Trafikeringsplanens krav herom
Erstatningskørsel med bus
2.
Omfanget af den planlagte buskørsel er vist i figur 3 og udgjorde i alt 2.006 timer i 4.kvartal hvilket er det laveste niveau siden 1. kvt. 2010.Figur 2:Buskørsel i 2009, 2010 og 2011i forbindelse med driftsforstyrrelser(ikke-planlagte)3500030000
Side 2/8
29. februar 2012
Figur 3:Buskørsel i 2009, 2010 og2011 i forbindelse med plan-lagte ændringer500004500040000
25000200001500010000500001. kvar t al 2. kvart al 3. kvart al 4. kvar t al200920102011
350003000025000200001500010000500001. kvart al 2. kvart al 3. kvart al 4. kvart al200920102011
4.
Regularitet
Regularitet er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, som ankommerrettidigt.Af nedenstående figur 4 fremgår det, at 91,7 pct. af togene i 4. kvartal 2011 totalt setvar rettidige inden for intervallet 0 - 5.59. Rettidigheden er beregnet på baggrund af270.352 ankomster, hvoraf 22.471 var forsinkede.Fjern- og regionaltogs regularitetsmål er for 2011 aftalt til 90,2 % indenfor intervallet0 – 5:59, hvorfor målsætningen også er opfyldt i 4. kvartal 2011.Inden for intervallet 0 - 4.59 var 89,8 pct. af togene rettidige i 4. kvartal 2011, jf. figur5.Figur 4:Regularitet hele landet4. kvartal 2011, 0-5.59Figur 5:Regularitet hele landet4. kvartal 2011, 0-4.59
For si nkedea n k o ms t e r8,3%
For si nkedea n k o ms t e r10,2%
R et t i di gea n k o ms t e r91,7%
R et t i di gea n k o ms t e r89,8%
Som det fremgår af tabel 2 nedenfor var regulariteten i 4. kvartal 2011 meget flot iVesttrafikken og Østtrafikken som begge lå et stykke over kravet i trafikkontrakten.Regulariteten i fjerntrafikken lå lavest med 88,9 pct.
Tabel 2:Regularitet 4. kvartal 2011 (rettidige tog = 0 - 5,59 min)
Side 3/8
Hele landetFjerntrafikØstVest
Antal ankomster270.352132.48985.78856.311År til dato90,9%87,5%92,1%95,5%
Heraf forsinkede22.47114.7615.9183.020
Regularitet91,7%88,9%93,1%94,6%
29. februar 2012
Hele landetFjerntrafikØstVest
5.
Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger.Opgørelsen af pålidelighed er behæftet med usikkerhed. Det skyldes blandt andet, atBanedanmark ikke har fået oprettet de nødvendige koder til registrering af deplanlagte aflysninger ved sporarbejder. Derfor har DSB fastsat en procedure, somsikrer, at rettidigt varslede aflysninger registreres, så de efterfølgende kandokumenteres. Samtidig annonceres aflysninger via nedenstående medier:ƒ
På stationen:På internettet:
ƒ
Der gemmes specifik dokumentation for,at opslag på stationer er sket.Trafikken til rejseplanlæggeren loggeselektronisk og lagres, så den er lettilgængelig.
Pålideligheden i 4. kvartal 2011 var på 97,3 pct. hvilket er et fald på 0,9 procentpointi forhold til 3. kvartal 2011. Årsagen til faldet i pålidelighed skal findes i DSB’sanstrengte materielsituation som i 4. kvt. blev yderligere påvirket af IC4 grounding,lukning af Storstrømsbroen, samt en værkstedsstrejke som alle medvirkede til atreducere antallet disponible tog, hvilket resulterede i aflysninger.Tabel 3:Pålidelighed 4. kvartal 2011
Planlagte ankomsterUdførte ankomsterAflyste ankomster i altRettidige aflysningerUrettidige aflysningerPålidelighed
293.261278.89614.3657.8036.56297,3%
6.
Andele af forsinkelser
Side 4/8
I figur 6 herunder vises forsinkelserne i 4. kvartal 2011 opdelt efter, hvorvidt de erforårsaget af DSB, Banedanmark eller eksterne forhold.I 4. kvartal 2011 forårsagede DSB 33,8 pct. af forsinkelserne i hele landet hvilket er etfald på 8,2 procentpoint i forhold til 3. kvartal 2011. DSBs andel af forsinkelserne varjævnt geografisk fordelt. DSB forårsagede 29,5 pct. i fjerntrafikken, 39 pct. i densjællandske regionaltrafik og 32,9 pct. i den fynsk/jyske regionaltrafik.Figur 6:Andele af forsinkelser i 4. kvartal 2011100%90%80%70%60%50%40%30%20%10%0%Fjerntrafaltrafiklandetiktrafik
29. februar 2012
Eksterne forholdBanedanmarkDSB
regionalskJysk/ fy
7.
DSB’s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold til regulariteten ogopgjort efter stationsankomster 0 - 5.59 min.
Der er for 2011 indgået ny operatørkontrakt mellem Banedanmark og DSB hvori derbl.a. er foretaget ændringer i den tilladte fordeling af forsinkelseshændelser.Under forudsætning af, at Banedanmark skal overholde en målsætning forkanalregulariteten på 96,5 % og DSB’s målsætning for produktregulariteten er 90,2 %medfører dette en fordeling af den tilladte irregularitet til Banedanmark, DSB ogeksterne forhold på henholdsvis 3,5; 5,3 og 1 procentpoint.I figur 7 er den tilladte fordeling af irregulariteten vist med grønt. Ligeledes er det vist,at DSB i 4. kvartal 2011 var ansvarlig for forsinkelse af 2,7 pct. af de gennemførte tog,eksterne forhold var ansvarlig for 2,3 pct. og BaneDanmark var ansvarlig forforsinkelse af 3,4 pct. af de gennemførte tog.
Sjæ
lland
nsk
region
Hele
Figur 7:DSB og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold til regulariteten opgjortefter stationsankomster 0 - 5.59 min.6,0
Side 5/8
29. februar 2012
5,0
4,0
3,0
Mål jf. infrastrukturkontrakt3. kvartal 2011
2,0
1,0
0,0DSBBanedanmarkEksterne forhold
8.
Aflysninger
I trafikkontrakten skelnes mellem rettidigt og urettidigt varslede aflysninger. Enaflysning er rettidig, hvis den varsles senest 72 timer før planlagt afgang. I figur 8 visesbåde hel- og delaflysninger.I 4. kvartal 2011 var der i alt 6.104 helaflysninger fordelt på 4.094 varslet senest 72timer før planlagt afgang, og 2.010 varslet mindre end 72 timer før planlagt afgang.Der var 8.983 delaflysninger fordelt på 6.955 varslet senest 72 timer før planlagtafgang, og 2.028 varslet mindre end 72 timer før planlagt afgang.Årsagen til aflysningerne skal findes i DSB’s anstrengte materielsituation som i 4. kvt.blev yderligere påvirket af IC4 grounding, lukning af Storstrømsbroen samt enværkstedsstrejke som alle medførte aflysninger.Figur 8:Aflysninger fordelt på kvartaler i 2010 og 201190001. kvartal 2009800070006000500040003000200010000Helaflysninger,Helaflysninger,Delaflysninger,Delaflysninger,>72 timer førplanlagtafgang>72 timer førplanlagtafgang<72 timer førplanlagtafgang<72 timer førplanlagtafgang2. kvartal 20093. kvartal 20094. kvartal 20091. kvartal 20102. kvartal 20103. kvartal 20104. kvartal 20101. kvartal 20112. kvartal 20113. kvartal 20114. kvartal 2011
Side 6/8
9.
Belægningsprocent29. februar 2012
DSB tilrettelægger togproduktionen således, at alle passagerer kan få siddeplads(belægning < 100 pct.) ved 90 pct. af togafgangene i myldretiden og i 95 pct. af deøvrige togafgange i det omfang, at materielbeholdningen tillader det.DSB har indsat det til rådighed værende materiel.I bilag 2 er andelen af togafgange i og uden for myldretiden på defineredestrækningsafsnit med en belægningsprocent over 100 % fremhævet. Endvidere visesandelen af tog med en belægningsprocent over 100 på henholdsvis DSB 1’, standardog på tog hvor både DSB 1´ og standard var overbelagt.Som det fremgår af bilag 2 skete der en markant stigning i antallet af overbelagtetog i 4. kvt. 2011. Denne udvikling skal ses i lyset af en række hændelser somindtraf i løbet af 4. kvt. og som påvirkede udbuddet af siddepladser væsentligt.Af væsentlig betydning for DSB’s mulighed for at levere siddepladskapacitet vargrounding af IC4-flåden, lukning af Storstrømsbroen for togtrafik fra den 19.oktober hvor mange tog blev fanget syd for broen, samt en værkstedsstrejke sommedførte at DSB, i bestræbelserne på at sikre juletrafikken, måtte tage adskilligetog ud af drift.Udviklingen på Grenåbanen vil blive fulgt tæt efter indsættelsen af Desirotog. Detstatistiske materiale er for småt til at foretage endelige konklusioner omkringbelægningsprocenten.
Side 7/8
Bilag 1:Antallet af kørte tog pr. strækningsafsnit.
4. kvartal 2011StrækningKbh H - Kbh LufthavnKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedKøbenhavn - PadborgTrafikkontraktRealiseretRealiseretift. planTrafikkontrakt
År til datoRealiseret
29. februar 2012
Realiseretift. plan
63762940753185318531859384090209332093364006376637617401065010610141361104714294105866549840795174249424961013154631539961984231435114171403993645828581634843484420396368184
60702830254465266524957404134201462012661826153615517581057210505140211090314137104456553839593684223422160593167633540001912230635154146401492325793576934703416386395367178
95,2%96,2%102,4%99,0%98,7%96,7%101,1%96,2%96,1%96,6%96,5%96,5%101,0%99,3%99,0%99,2%98,7%98,9%98,7%100,1%99,9%98,4%99,4%99,3%99,3%100,4%100,3%100,1%96,4%99,7%100,1%99,4%99,4%98,6%99,4%99,2%99,6%98,0%91,9%99,7%99,7%96,7%
18.40187.49415.57415.57415.57417.35912.06762.52262.52218.94318.88518.8854.94731.93831.96342.09732.91943.47131.58219.49824.83127.87812.50412.50419.1439.37319.01311.8815.9086.85610.84612.26011.88227.54017.06916.99810.29510.2951.4081.1801.092546
17.08884.70015.86915.45215.42517.27012.04859.75759.63418.57318.52118.4864.98931.30031.10541.28032.04842.17330.95819.44624.70327.42112.42412.41418.9609.40919.00411.9085.7286.80210.38512.19011.83227.27016.95916.83610.19510.0771.4671.1741.087516
92,9%96,8%101,9%99,2%99,0%99,5%99,8%95,6%95,4%98,0%98,1%97,9%100,8%98,0%97,3%98,1%97,4%97,0%98,0%99,7%99,5%98,4%99,4%99,3%99,0%100,4%100,0%100,2%97,0%99,2%95,7%99,4%99,6%99,0%99,4%99,0%99,0%97,9%104,2%99,5%99,5%94,5%
Side 8/8
Bilag 2:Belægningsprocent i 4. kvartal (andel tog med belægning > 100)Myldretid man-fre 7-9 og 15-18Øvrig tid1'0,40%9,40%0,40%0,50%0,50%3,00%0,00%8,70%8,70%3,30%0,40%0,40%2,00%11,70%6,20%3,60%3,90%4,90%6,20%2,60%1,80%1,00%1,00%0,10%1,70%2,70%0,90%2,60%0,10%1,60%5,80%1,30%0,00%0,10%0,70%2,30%0,60%0,60%0,00%0,70%0,00%0,00%29. februar 2012
StrækningKbh H - Kbh LufthavnKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedKøbenhavn - Padborg
1'0,00%7,40%0,00%0,00%0,00%0,50%0,00%10,30%10,30%0,10%0,10%0,10%0,00%23,40%12,60%14,10%18,10%9,60%12,00%0,20%0,10%0,10%0,10%0,00%0,00%0,60%0,20%0,00%0,00%0,00%0,10%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
Standard 1'+Standard0,10%26,60%2,40%1,20%1,20%9,60%1,00%21,10%21,10%10,20%1,40%1,40%2,60%29,10%13,40%8,10%9,00%6,60%12,00%9,40%8,30%2,80%2,70%0,50%8,70%4,90%3,70%5,50%0,30%3,10%10,40%3,00%0,00%1,90%6,70%13,50%0,50%0,50%0,00%0,00%0,00%0,00%
Standard 1'+Standard0,20%6,90%0,40%0,50%0,50%1,70%0,00%6,50%6,50%2,00%0,20%0,20%0,70%9,20%4,70%2,80%3,10%3,70%4,50%1,40%0,80%0,60%0,60%0,10%1,10%1,60%0,40%1,90%0,00%0,90%4,50%0,90%0,00%0,10%0,70%2,30%0,60%0,60%0,00%0,10%0,00%0,00%
0,10% 0,10%23,00% 2,30%2,40% 0,00%1,20% 0,00%1,20% 0,00%7,00% 0,10%0,60% 0,10%19,30% 2,70%19,30% 2,70%6,70% 0,10%1,20% 0,00%1,20% 0,00%1,10% 0,10%27,50% 4,50%12,30% 2,30%8,70% 2,40%10,10% 2,70%6,30% 2,10%10,80% 3,40%6,00% 0,10%4,20% 0,00%2,30% 0,00%2,10% 0,00%0,40% 0,00%4,50% 0,10%4,00% 1,30%2,10% 0,30%3,30% 0,10%0,30% 0,00%2,30% 0,20%6,70% 0,00%2,00% 0,00%0,00% 0,00%1,90% 0,00%6,70% 0,00%13,50% 0,00%0,50% 0,00%0,50% 0,00%0,00% 0,00%0,00% 0,00%0,00% 0,00%0,00% 0,00%