Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 236
Offentligt
1084111_0001.png
Karlslunde, 23. februar 2012
Betalingsringens død – og hvad så?Kære Henrik Dam og Frank!Dette er et debatindlæg, som på er et lidt åbent brev, som ud over jer vil blive sendt til trans-portudvalget og 24-timer, som har fokus på forbrugerstof.Betalingsringen, trængselafgiften osv. – ukært barn har mange navne - er død! Fred være medden. Som vi kender det fra monsterfilm, vil tanken sikkert genopstå. Men indtil da, skal andremuligheder iværksættes.Til overvejelse kunne det jo være at øge trængslen? Ved at indsnævre eller lukke gader til for-del for flere busbaner (bedre offentlig transport) og cykelstier. Øget trængsel kan motiverertilat anvende offentlige transportmidler i større omfang.Øgede afgifter synes ikke at kunne flytte bilister at skifte til offentlig transport– højeindregistreringsafgifter, energiafgifter eller uhyrlige parkeringsafgifter har ikke kunnetskræmme – kun ærgre bilisterne.Men når den offentlige trafik som følge af trængselsproblemer kan konkurrere påtid, kan detgøre en forskel – gennem og på tværs af byen er både S-tog og Metro geniale.Og giv os flere busser efter a-bus-princippet; busser der kører med små mellemrum, så enmindre forsinkelse på S-toget ikke giver sved på panden.Så i stedet for at udvide gader og veje i byen, vil det være en idé, at udvide parkeringsanlæg –gratis! – omkring S-togs og Metrostationer frem for vejudvidelser, som alligevel kun vil væretilstrækkelige på kort sigt.
Roadpricing er nævnt som et alternativ til betalingsringen, men er de høje afgifter påbenzinogikke netop et eksempel på roadpricing, som oveni købet er miljøvenlig, idet det gør os me-re motiverede for at vælge mindre biler med flere kilometer pr. liter.Roadpricing lyder godt nok godt,men være bekosteligtat indføre for både privatpersoner ogdet offentlige med ret lille effekt – er der nogen der kan huske historien om stænklapperne?Det ville være grimt af mig, som er uden bil, at foreslå yderligere benzinafgifter, men kunnedet være en ide, at have lidt højere afgifter på diesel, som hvis, jeg har forstået det ret, ermere forurenende end benzin med skadelige partikler?Venlig hilsenEric LercheAgervej 32690 KarlslundeTlf.: 4615 1422Mail:[email protected]og[email protected]