Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 235
Offentligt
Fra:Emne:Dato:Til:
Kære Helle,Skal forsøge at gøre mig kortfattet.Igår var en trist dag for mig og mine studiefæller. Vi læste at i havde besluttet at droppe trængselsringen, til fordel for "billigere" bus/togbilletter, hvor i giver 500 mio til, og blev forfærdeligt skuffede.I giver også 500 mio. til forbedring af materiel, men der har jeg erfaret fra en forsker, at DSB modtog 1 mia. hertil for ganske få år siden, ogdem har man ikke set udbytte af endnu.Ifølge denne artikel fra Politiken igårhttp://politiken.dk/politik/ECE1547845/thorning-ingen-ville-have-betalingsringen/siger du at du lyttede til borgerne, og ligger ligesom grunden til beslutningen om nedlæggelsen herfor.Du siger der ikke var nok opbakning, men for meget modstand.Helle, kære Helle dejlige nye statsminister. Har du nogensinde været til en borgerhøring?Næsten ligemeget hvad en borgerhøring handler om, er der altid stort overtal af kritiske røster, ofte omkring 80 %.Hvis jeg er meget tilfreds med at der kommer en betalingsring, går jeg jo ikke og ytre mig hvidt og bredt, eller ligefrem skriver en mail til sigsom nu. Men hvis jeg derimod er utilfreds, er der ikke grænser for hvor hvidt og bredt jeg vil brokke mig for at blive hørt, som fx at skrive enmail til dig nu:)OG altså... Det er jo ikke ligefrem sådan at folk demonstrere imod ringen. De surmuler! Det er hr og fru Jensen fra Rødovre, der nu skalbetale 20 kr mere for at kører i Magasin, og hvis de har det sådan, tager de måske ikke bilen lige så ofte! WIN!Det tager tid at venne sig til forandringer, og folk kan ikke lide forandringer. Alt skal være som det plejer, som vi kender det.Fedtafgift buuhVægtafgift buuh,Topskat buuhRygningsforbud buuh.Trængselsringen er en forandring for at gavne miljøet, og borgerne København, som du bl.a. selv er. Gaderne bliver ikke større, og derbliver ikke flere parkeringspladser. Der må gøres noget!For mig at se, har du ikke lyttet til borgerne, du har lyttet til medierne.Medierne forsøger altid at finde den interessante vinkel på historierne, og en positiv historie om trængselsringen, ville kun passe iIngeniøren, men er ikke interesant for de store Dagblade.Læste en artikel i Politiken, som omhandlede mængden af negative artikler om trængselsringen. 77 % var negative og blot 13 % varpositive.Problemet for mig, som er positiv for ringen, er at i ikke har forsvaret trængselsringen i tide, da de negative artikler var højest. I lod demkører, og derfor blev det en generel opfattelse at ringen er en dårligt ting. I skulle have været ude langt tidligere og fortælle om alle de godeting ved ringen, som gavner fællesskabet i København, istedet for at lefle for pendlerne, som så åbenlyst vil holde fast i deres bil så længede kan, mod at skifte til kollektiv trafik.Personligt, har vi i min familie aldrig ejet en bil, og jeg regner heller ikke med at skulle have en på noget tidspunkt i løbet af mit liv. Så skulledet da lige være en EL- eller brintbil engang når jeg bliver rig;)Der sidder i gnm.snit 1,1 personer i hver bil i Danmark. Der kan være 75 i 5A på Nørrebrogade. Det svarer til det samme som 68 biler. Defylder en del på vejen, og hvis busserne og togene var gearet til det, kunne bilisterne lige så godt være i dem.Og togene er jo langt hurtigere fremme end i bilen + at du kan arbejde! Det er jo en vindersag for mig at se!MIT FORSLAG ERat i, som nu, ruster den kollektive trafik til den øgede belastning en nedsat biltrafik vil medfører, både med meremateriel, men også med bedre parkeringsmuligheder ved stationerne i provinsen, hvor mange af dem der i dag tager bilen, vil komme til atskulle parkere.Og om et år, skal i promovere trængselsringer som en vindersag, og komme af med det forfærdelige medieskabte ord "betalingsringen".Det vil gavne København nu og langt ud i fremtiden!MvhLasse Emil StougaardStuderende på By-, energi- og miljøplanlægning // Aalborg Universitet KøbenhavnAsylgade 37, 1. th, 4000 Roskilde // 26820825 //[email protected]