Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 231
Offentligt
1083194_0001.png
DET ØKOLOGISKE RÅDFREMTIDENS MILJØ SKABES I DAG
22.2.2012Pressemeddelelse fra Det Økologiske Råd og GreenpeaceMiljøorganisationer forventer hurtigt, nyt bud på løsning af trafikproblemer i KøbenhavnDet Økologiske Råd og Greenpeace er ærgerlige over, at det eneste kendte effektive virkemiddel til herog nu at mindske trængslen og forureningen fra vejtrafikken i Københavnsområdet droppes. Vi måkonstatere, at bilentusiasterne står særdeles stærkt i Danmark og er meget lidt lydhøre for argumenter –sammenlignet med Stockholm, Oslo og London, hvor man accepterede at se ringen fungere først – også blev man glade for den. Det samme sker nu i Göteborg, som i enighed har besluttet en ring ogindfører den til næste år.Desværre står regeringen ikke så stærkt på de løfter, de afgav i regeringsgrundlaget. Vi forventer dog,at regeringen stadig vil løse hovedstadens massive trafikproblemer og derfor kommer med et hurtigt,nyt bud på, hvordan det skal ske.Nogle har peget på landsdækkende roadpricing som alternativ. Det er ganske rigtigt den ideelle løsningpå langt sigt, men den ligger en del år ud i fremtiden. Samtidig virker det påfaldende, at roadpricingtilsyneladende kan samle så mange tilhængere i dag, hvor det står som en ukonkret fremtidsvision.Den dag roadpricing bliver konkret, og der sættes satser på afgiften på de enkelte strækninger ogtidspunkter, vil vi sandsynligvis høre de samme ramaskrig fra de borgerlige partier og deerhvervsorganisationer, som mener biler er det eneste saliggørende.”Al forskning viser, at man både skal have en gulerod og en pisk for at flytte bilister over til kollektivtrafik og cykling. Nu vil man igen foregive, at man kan nøjes med en gulerod – i form af en mia. kronermere til kollektiv trafik”,siger Christian Ege, sekretariatsleder for Det Økologiske Råd.Vi glæder os dog over milliarden til alternativer til biler – til kollektiv trafik, men forhåbentlig også tilcykelfremme. Men gør samtidig opmærksom på, at der er brug for hele denne milliard til fremme afalternativerne, mens en eventuel sænkning af billetpriser må finansieres af andre midler.Vil opretholde klage over regeringenDer vil være en meget begrænset effekt ved det øgede tilskud til kollektive trafik i forhold til atbekæmpe trængslen og luftforureningen. Danmark lever ikke op til EU's luftkvalitetskrav iKøbenhavn. En række miljøorganisationer klagede til EU over den tidligere regeringsdispensationsansøgning og manglende indsats. Efter trængselsringen nu er droppet, vil vi opretholdedenne klage for at presse på for forbedringer. Når der ikke kommer en trængselsring, bliver der endnustørre behov for stramning af kravene i miljøzonen, og her vil det planlagte krav til partikler fra lettevarebiler slet ikke være nok.”Vi kunne med en trængselsring ifølge Vejdirektoratets tal have mindsket luftforureningen ihovedstaden med op til 19 %. Vi forventer, at den kommission, som regeringen nu har nedsat, kommermed konkrete løsninger, der som minimum vil give de samme sundhedsmæssigt positive resultater”,siger Jan Søndergård, Greenpeace.Yderligere oplysningerChristian Ege, tlf. 33181933/28580698Jan Søndergaard, Greenpeace, tlf. 28969026_____________________________________________________________________________________________________Blegdamsvej 4B, DK 2200 København N. Telefon: 33 15 09 77.Det Økologiske Råd er en forening, som arbejder for en bæredygtig udvikling i Danmark og globalt,og udgiver tidsskriftet Global Økologi
http://www.ecocouncil.dk/e-mail:[email protected]