Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 230
Offentligt
1082945_0001.png
1082945_0002.png
1082945_0003.png
1082945_0004.png
DET ØKOLOGISKE RÅDFREMTIDENS MILJØ SKABES I DAG
22.2.2012Til Folketingets transportudvalgDet Økologiske Råd har i nogen tid arbejdet på vedlagte plan for, hvilke forbedringer for kollektivtrafik, cykling samt parker&rejs, som skulle være færdigt inden betalingsringen åbnede – og i denærmeste år derefter. Desværre nåede vi ikke at få planen færdig, før ringen blev droppet – enbeslutning, som vi selvfølgelig dybt beklager. Men vores plan er stadig højaktuel, idet den netopangiver, hvad man kan få for 1 mia. kr/år – men vel at mærke forudsat at disse penge går tilforbedringer, mens eventuelle prissænkninger finansieres på anden vis.
PressemeddelelseKun trængselsafgiften vil dæmpe biltrafikken og skaffe penge tiludbygning af den kollektive trafik i HovedstadsområdetBiltrafikken i hele Hovedstadsområdet er stigende med øget trængsel, miljøbelastning ogenergiforbrug til følge. Og det bliver kun værre i de kommende år, hvis der ikke gøres noget. Derforskal der handles nu, og derfor er det en kolossal fejltagelse, hvis regeringen nu giver efter for denukonstruktive kritik af ringen, som har lydt i nogen tid. Erfaringerne fra Stockholm og Londonviser, at modstanden forsvinder, når først ringen er etableret.En trængselsafgift vil kunne dæmpe biltrafikken. Den vil samtidig kunne sikre finansiering af enmoderne og effektiv kollektiv trafik, herunder indhente det efterslæb i udbygning af den kollektivetrafik, der har været i Hovedstadsregionen. ”Indførelsen af en trængselsring forudsætter, at der ersynlige og velfungerende forbedringer klar fra dag 1 for ringens åbning, så pladsen til deeksisterende og de nye rejsende ikke bliver dårligere end nu”, udtaler Christian Ege,sekretariatsleder, Det Økologiske Råd. ”Sådanne har endnu ikke været præsenteret – men så megetdesto mere usagligt vil det være at droppe ringen, inden sådanne løsninger er fremlagt”.Det Økologiske Råd giver hermed et helt konkret bud på, hvordan den kollektive trafik kanforbedres fra dag 1 og på længere sigt.Fra dag 1 skal der være flere busser klar til at tage mod de nye passagerer: øget frekvens påeksisterende ruter og nye direkte motorvejsbusser. Kapaciteten i metroen skal snarest muligtudvides ved flere tog i timen og der skal sikre flere vogne på S-tog og regional tog i myldretiden.Der skal sikres bedre forhold for cyklisterne med forbedrede cykelstier og fremskyndelse afsupercykelstierne.Desuden skal der anlægges flere parkeringspladser for biler og cykler ved de eksisterende stationer.Der skal i perioden op til åbningen af trængselsringen endvidere tages konkrete skridt til en merelangsigtet udvidelse af kapaciteten i den kollektive trafik i Hovedstadsområdet. Det skal bl.a.undersøges og besluttes, hvor det er bedst at udvide metronettet, og hvor det er bedre at byggeletbaner.
_____________________________________________________________________________________________________Blegdamsvej 4 B, DK 2200 København N. Telefon: 33 15 09 77.http://www.ecocouncil.dk/ e-mail: [email protected]Det Økologiske Råd er en forening, som arbejder for en bæredygtig udvikling i Danmark, og udgiver tidsskriftet Global Økologi
Det Økologiske Råd foreslår, at der bruges 1 mia kr om året på at forbedre den kollektive trafik ogcykeltrafikken. Giver trængselsringen et større provenu, kan det bruges til at fremrykkeinvesteringerne eller til at sætte taksterne i den kollektive trafik nedI vedlagte bilag er de konkrete forslag til udbygning af den kollektive trafik omtalt.Christian Ege, sekretariatsleder, Det Økologiske RådYderligere oplysninger: Christian Ege 28580698
-2-
Bilag: De konkrete forslag

Skal være klar dag 1 for trængselsringens åbning:

- Frekvenserne for S- og E- busserne i Hovedstaden og R-busser på Sjælland øges med 20 % igennemsnit.-Højklassede busser i eget tracé fra Nørreport Station og ud til Nørre Campus og RyparkenStation og på FrederikssundsvejNye busruter på motorvejene ind til København, f.eks. fra Nykøbing F, Stege og Slagelse tilBallerup station og videre til København. Der føres busruter forbi eventuelle nyeparkeringsanlæg. De steder hvor motorvejene er 6-sporede, udlægges et spor i hver retningtil ”fast lane”, reserveret til busser samt til biler med mere end én person.Så snart som muligt indkøbes ekstra vogne til både regional- og S-tog, så alle tog har fuldlængde i myldretiderne. Samtidig minimeres antallet af togvogne, der er til service imyldretiderne. Så snart det er muligt at skaffe dem indkøbes yderligere S-tog ogregionaltog. Skulle det lykkes at få IC4-togene ud at køre, vil der automatisk være langtflere tog til rådighed, idet man allerede har forlænget lejeaftalen på dobbeltdækkertogene forat dække kapaciteten, mens vi venter på IC4-togene.Tiden mellem metrotogene reduceres hurtigst muligt fra 120 sekunder i dag til 110 sekundermellem togene, hvilket betyder 9 % flere tog.Arbejdet med cykelsuperstier i København skal intensiveres. Albertslundruten, som alleredeer planlagt, gennemføres hurtigst muligt, og arbejdet med planlægning og igangsættelse afde øvrige ruter speedes op.Parkeringsanlæg for cykler og biler ved de eksisterende stationer og større busterminalerudbygges. Denne udbygning forudsættes finansieret af den 1 mia kr som i 2009 er afsat iDet grønne Trafikforlig fra 2009 til forbedring af adgangsforhold på stationer, herunder tilparker og rejs-anlæg.
-
-
-
-
-

Der skal samtidig planlægges en væsentlig udvidelse af kapaciteten i metro eller letbane på

længere sigt

Der skal i perioden op til åbningen af trængselsringen tages konkrete skridt til at udvide kapaciteteni den kollektive trafik i Hovedstadsområdet. Det skal i den forbindelse undersøges og besluttes,hvor det er bedst at udvide metronettet, og hvor det er bedre at bygge letbaner. Der foreliggerforslag om nye metrolinjer (udover metrocityringen, som er under opførelse) respektiveletbanelinjer (udover ring 3 letbanen, som er besluttet). De nye forslag dækker områderne Husum -Lufthavnen, Tingbjerg - Amager og Nordhavn – Hvidovre.

Økonomi

-3-
Vi forudsætter et provenu på 1 mia. kr/år fra ringen. Det har ganske vist på det seneste forlydt, atFinansministeriet skulle have beregnet provenuet til kun 7-800 mio. kr/år. Men det skyldes bl.a. atman har modregnet tabt afgiftsprovenu ved at færre køber bil i hovedstaden, og ved at der brændesmindre benzin og diesel af. Men det er urimeligt at belaste trængselsringen med dette. Her vil vihenvise til energiområdet, hvor selv VK-regeringen i deres udspil for foråret 2011 sagde, at det ikkestred imod skattestoppet at foretage en generel hævning af satserne på energiafgifter for atkompensere for det provenutab, som ville opstå som følge af mere vedvarende energi ogenergibesparelser. Det er det samme man skal gøre her. Hvis staten mister provenu som følge af atfolk kører mindre i bil, må provenuet opretholdes via en lille generel hævning af satserne påregistrerings- samt benzin- og dieselafgifterne – ikke ved at tage provenu fra betalingsringen.I vores forslag anvender vi:300 mill kr/år til nye tog i S-togs og regionaltogstrafikken80 mio kr/år til cykelsuperstier og andre cykelinitiativer.100 mio kr/år til ekstra udbygning af bustrafikkenI alt: 480 mio kr, heraf kommer 380 mio kr fra trængselsafgiften og 100 mio kr fra øgedepassagerindtægter.Derudover anvendesMindst 620 mill kr/år til udbygning af letbane- og metronettet.De første 2 år – inden ringen åbner – kan midlerne f.eks. skaffes ved at optage lån i det forventedeprovenu fra ringen. Men man behøver kun låne de 380 mio. kr/år samt evt. mindre beløb tilprojektering af letbane eller metro, idet selve anlæggelsen heraf ikke kan påbegyndes før ringenåbnes i 2014.
-4-