Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 224
Offentligt
1081633_0001.png
TilFolketingets Transportudvalg
Hellerup19-02-2012
Den nuværende regering – og formentlig også fremtidige regeringer – ønsker at få færre biler ind iKøbenhavn ved hjælp af en betalingsring.Det betyder naturligvis, at presset på de eksisterende transportmidler bliver øget – herunder metroen.Den nye metroring og kommende metrolinier skal vel bestå i mindst 100 år – det er altså byggeri forfremtiden.Der er allerede nu et betydeligt pres på de eksisterende metrolinier i myldretiden, så med mange tusindenye brugere, vil systemet blive presset endnu mere.Det vil derfor være oplagt, at Transportudvalget allerede nu beslutter, at den nye metroring bliverfremtidssikret ved, at togene bliver dobbelt så lange som nu i myldretiden. Det betyder igen, at perronerneskal være dobbelt så lange.Selvom en sådan beslutning vil betyde nye udgifter i millionklassen, så vil det dog være betydeligt billigere,end at man om 20 år skal til at gøre alle perroner længere. Man kan naturligvis sende beslutningen tilhjørne med ”den tid, den sorg”, men sorgen kan komme hurtigere, end udvalget tror.Hvis man tager på Nørreport metrostation i myldretiden om morgenen, skal man være mere end heldig forblot at se ét tog køre, uden at man nåede at komme med, fordi der er så mange passagerer. Det er altså etproblem allerede nu på det eksisterende metronet.
Med venlig hilsenTue Abelskov