Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 222
Offentligt
1080919_0001.png
1080919_0002.png
1080919_0003.png
1080919_0004.png
1080919_0005.png
1080919_0006.png
Redegørelse
Edvard Thomsens Vej 142300 København STelefon 72218800[email protected]www.trafikstyrelsen.dk
NotatJournal TS2060110-00058Dato 25. januar 2012
Sikkerhedsseler og sikkerhedsudstyr for børn i busserTrafikstyrelsen har modtaget henvendelser om ikke-godkendt udstyr,der anvendes ved befordring af børn i busser. Sagen omhandler delsløst og dels fastmonteret sikkerhedsudstyr til børn. Fælles for udstyreter, at det ikke opfylder de gældende regler om sikkerhedsseler og sik-kerhedsudstyr for børn i biler.Denne redegørelse beskriver historikken og de overvejelser, der liggertil grund for de gældende regler om sikkerhedsseler og sikkerhedsud-styr for børn i biler samt en beskrivelse af de allerede gennemførtedelløsninger samt overvejede løsninger af problematikken med detikke-godkendte udstyr for børn i busser.Krav om sikkerhedsselerTrepunktsseler kom på markedet i 1959. I 1969 indførtes krav omsikkerhedsseler i nye person- og varebiler i Danmark. Sikkerhedsselerindførtes ikke i busser ved samme lejlighed, da busser typisk har enkraftig chassisramme, stor vægt og højtsiddende passagerer, sommedfører at påvirkningen på passagerer ved en ulykke generelt ervæsentlig lavere end for passagerer i personbiler.Krav om sikkerhedsseler i nye busser fulgte først i 1999. Kravene erlempeligere end for biler, og hofteseler er tilstrækkelige i busser over3500 kg, hvis det foranstående fremadvendende sæde opfylder vissekrav til eftergivelighed.Desuden er der ikke krav om, at bybusser skal have sikkerhedsseler,da det ud fra en samlet risikobetragtning ikke vurderes at være nød-vendigt. Endvidere ville et selekrav ikke give mening, idet en del afpassagererne i fyldte bybusser vil stå op.Krav om sikkerhedsudstyr for børnI 1995 indførtes krav om, at børn under 3 år i person- og varebilerskulle benytte en siddeplads forsynet med sikkerhedssele, barnestoleller andet godkendt sikkerhedsudstyr, som er tilpasset barnets vægt
Side 1 (6)
NotatJournal TS2060110-00058Dato 25. januar 2012
og højde. Børn i alderen 3-7 år kunne anvende barnestol i stedet forsikkerhedssele. Sikkerhedsudstyr for børn, skulle være godkendt ihenhold til ECE-regulativ 44, dansk standard, det svenske Trafiksä-kerhetsverkets regler eller nationale standarder i en anden EF-medlemsstat.I 2006 indførtes der i færdselsloven krav om, at der ved transport afbørn (under 135 cm) i biler skal anvendes godkendt sikkerhedsudstyrf.eks. barnestol eller selepude. Udstyret skal være godkendt og mær-ket efter ECE-regulativ 44.
Kravet om anvendelse af sikkerhedsudstyr for børn gælder ifølgefærdselsloven, § 80 a ikke ved befordring i busser:”§80 a.Ved befordring i andre biler end busser og på motorcykel eller knal-lert, der har passagersiddepladser forsynet med sikkerhedsseler, skal børnmed en legemshøjde på under 135 cm under kørslen anvende godkendt sik-kerhedsudstyr tilpasset barnets højde og vægt, jf. dog stk. 5.Stk. 4. Ved befordring i bus skal børn på 3 år og derover med en legemshøjdepå under 135 cm anvende sikkerhedssele eller andet godkendt sikkerhedsud-styr, i det omfang siddepladsen er forsynet hermed, jf. dog stk. 5.Stk. 5. Justitsministeren kan fastsætte regler om anvendelse af sikkerhedsud-styr ved befordring af børn med en legemshøjde på under 135 cm, herunderom, at stk. 1, 2 og 4 helt eller delvist ikke skal finde anvendelse.”
Der er dog krav om at sikkerhedsudstyr for børn skal være godkendtog mærket, såfremt det frivilligt anvendes.De danske regler om sikkerhedsseler og sikkerhedsudstyr følger EU’sregler på området. De lempeligere krav i busser er en konsekvens af,at busser generelt er meget sikre transportmidler, jf. tabel nedenfor.
Side 2 (6)
NotatJournal TS2060110-00058Dato 25. januar 2012
Antallet af alvorlige ulykker med buspassagerer er meget begrænset.De seneste 10 år (2001-2010), har der samlet set været 1 dræbt og10 alvorligt tilskadekomne børn (under 15 år) som følge af ulykkermed busser. Dette skal sammenholdes med 67 dræbte og 524 alvor-ligt tilskadekomne børn for personbiler i samme periode.0-14 årige i busDræbteAlvorligt tilskadekomne0-14 årige i personbilDræbteAlvorligt tilskadekomne2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010000000100010510020012001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 20109614762685481796667583141343136I alt110I alt67524
Ikke-godkendt fast og løst udstyrDet ikke-godkendte udstyr kan opdeles i løst udstyr og fastmonteretudstyr.Det løse udstyrbestår hovedsageligt af seleclips og seleholder, hvisfunktion er at bortlede 3-punktsselens skulderdel fra barnets hals.
Ovennævnte løsninger er udviklet for at imødegå, at voksne sikker-hedsseler ikke har en god pasform til børn.Løst sikkerhedsudstyr kan aldrig blive genstand for kontrol ved syn,da det netop nemt kan tilføjes/fjernes. Løst udstyr skal i stedet god-kendes og mærkes for at kunne sælges på markedet. Trafikstyrelsenhar ansvaret for markedsovervågning af sikkerhedsudstyr til anven-delse i biler. Styrelsen modtog anmeldelser om ulovligt løst udstyr ogrettede herefter henvendelser til leverandørerne af det pågældendeudstyr og har udstedt påbud om at fjerne ikke-godkendt udstyr framarkedet og tilbagekalde allerede leveret udstyr. Styrelsen har desu-den udsendt en advarsel til brugerne om, at det pågældende udstyrikke er lovligt og ikke må anvendes ved befordring af børn.
Side 3 (6)
NotatJournal TS2060110-00058Dato 25. januar 2012
Det fastmonterede udstyrbestår hovedsageligt af de såkaldte genera-tionsseler, som har samme funktion som det løse udstyr, men beståraf en ekstra lodret gjord med fastmonteret seleclips, som er monteretsammen med bussens godkendte trepunktssele.Ud over generationsselerne har enkelte opbyggere udviklet egne løs-ninger til fastholdelse af børn. Disse omfatter f.eks. sæder med ind-byggede H-seler i ryglænet.
Disse typer seler er primært monteret i busser fra før 1999, hvor derikke var noget selekrav. De kan dog også godt være monteret i nyerebusser, som især anvendes til transport af børn.Det ikke-godkendte faste udstyr mangler dokumentation for opfyldel-se af de gældende krav til styrke og beskyttelse af barnet, som erfastsat i ECE-regulativ 44.Ud over det ikke-godkendte faste udstyr erfarer Trafikstyrelsen, at deri flere busser er eftermonterede sikkerhedsseler, som alene er fast-gjort til det oprindelige sæde og ikke til køretøjets faste dele. Sådannesikkerhedsseler er alene af den grund ikke lovlige.Overvejelser vedrørende fastmonteret udstyrProblemstillingen omkring det faste udstyr er ikke helt så enkel somfor det løse udstyr.Nogle af generationsselerne har en godkendelse som sikkerhedsseletil voksne, og kan derfor ikke umiddelbart kræves fjernet. Trafiksty-relsen er af den opfattelse, at generationsselerne er udviklet specifiktmed henblik på anvendelse til børn, og at godkendelsen dermed ermeddelt på et forkert grundlag. Styrelsen har i en konkret sag rettethenvendelse til den godkendende myndighed i Holland med henblik påat få tilbagekaldt godkendelsen.
Side 4 (6)
NotatJournal TS2060110-00058Dato 25. januar 2012
Andet af udstyret er åbenlyst i strid med reglerne og vil kunne krævesfjernet. Nogle af busserne er dog fra før 1999, og er dermed ikke om-fattet af krav om, at de skal være udstyret med sikkerhedsseler.Noget af det ikke-godkendte udstyr yder – måske - en vis beskyttelseaf børnene, så det kan virke uforståeligt, at udstyret skal fjernes forat gøre bussen lovlig. Det er dog ikke acceptabelt, at der anvendesudstyr, der indgyder en falsk tryghed.Lovliggørelse af ikke-godkendt udstyr kan ske ved laboratorietests opimod gældende standarder - ligesom det godkendte udstyr har væretigennem. Dette vurderes dog ikke at være en reel mulighed. Afprøv-ningen er omfattende og dyr, og det er efter styrelsens vurderingusandsynligt, at udstyret kan bestå kravene i de fysiske tests.Kravende i de gældende standarder for sikkerhedsudstyr for børn erudviklet med henblik på anvendelse i personbiler. Med baggrund i delavere påvirkninger, der forekommer ved busulykker, har det ogsåværet overvejet, om Trafikstyrelsen skulle opstille en forenklet test-metode med reducerede krav til udstyret i de busser, der allerede er ianvendelse. Det er dog styrelsens vurdering, at en sådan ordning ikkeer hensigtsmæssig.For det første indebærer det praktiske problemer. Flere af de omhand-lede løsninger er monteret på en måde, så en del af belastningenoverføres fra sikkerhedsselen til sædet, hvilket medfører, at sædetsstyrke og fastgørelse også vil skulle prøves. Testen vil derfor skulleforetages inde i busserne. Det vurderes, grundet den begrænsedeplads og manglende mulighed for fastgørelse af prøvningsudstyr, atvære vanskeligt at opstille en testmetode, der kan gennemføres til-fredsstillende, og risikoen for at skade busserne under testen vurderesat være stor.For det andet modvirker det lige konkurrencevilkår. En lovliggørelse afikke-godkendt udstyr vil medføre unfair konkurrencevilkår for de pro-ducenter, der allerede har brugt betydelige ressourcer på at udvikleudstyr, der lever op til de gældende regler.KonklusionPå baggrund af denne redegørelse konkluderes følgende:1. Efter gældende regler (Detailforskrifter for Køretøjer og Trafik-styrelsens bekendtgørelse om sikkerhedsudstyr for børn i biler)skal sikkerhedsseler og sikkerhedsudstyr for børn være god-kendt og mærket i henhold til internationale regler. Der ermodtaget indberetning om, at der i Danmark findes såvel løst
Side 5 (6)
NotatJournal TS2060110-00058Dato 25. januar 2012
som fastmonteret sikkerhedsudstyr, der ikke opfylder gælden-de regler.2. Det løse udstyr er tilbagekaldt fra markedet, og der er udsendtadvarsler i pressen.3. Trafikstyrelsen har udarbejdet vedlagte udkast til meddelelsetil synsvirksomhederne om, at fastmonteret ikke-godkendt ud-styr skal afmonteres før bussen kan godkendes. Meddelelsenindskærper yderligere over for synsvirksomhederne, at almin-delige bussæder ikke kan regnes for køretøjets faste dele ogdermed ikke må anvendes som forankring for sikkerhedsseler.
Side 6 (6)