Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 220
Offentligt
09.02.2012
Havarikommissionen for Civil Luftfart ogJernbane (HCLJ)
Accident Investigation Board Denmark
09.02.2012
Havarikommissionen for Civil Luftfart ogJernbane (HCLJ)Havarikommissionen skal gennem uvildige undersøgelserfremsætte rekommandationer med henblik på at forebyggehavarier, ulykker og hændelser inden for jernbane og luftfartHavarikommissionen placerer ikke skyld og ansvar
Accident Investigation Board Denmark
Undersøgelse af IC4 bremseproblemer1. Hændelsen i Marslev den 7. november 20122. Undersøgelsen3. Foreløbige resultater4. Foreløbig konklusion5. Foreløbige anbefalinger6. Det videre arbejde
Accident Investigation Board Denmark
Undersøgelse af IC4 bremseproblemer1. Hændelsen I Marslev den 7. november 2012• IC4 togsæt (5627) forsøger at bremse mellem Nyborg og Odense• Bremser mere og mere uden mærkbart resultat• Tilbagelagde en strækning på 2850 meter – først de sidste ca. 650meter bremser toget som forventet• Passerer et signal i stop med ca. 130 km/timen, og stopper 651meter efter signalet• Holder ca. 374 meter bag et godstog
Accident Investigation Board Denmark
Undersøgelse af IC4 bremseproblemer2. Undersøgelsen• Manuel kontrol (hjul og bogier) og statiske test (funktion, osv) iAarhus• Godkendelsesstatus, eksempelvis at toget er godkendt til 180 km/tuden krav om aktiv MG-bremse• 2 arbejdsgrupper:- WG1: fastlæggelse af hændelsesforløb (SoE)- WG2: analyse af hændelsesforløb og forsøgs- /testresultater
Accident Investigation Board Denmark
Undersøgelse af IC4 bremseproblemer2. Bremseforsøg i Sønderjylland• Bremseforsøg i Sønderjylland med togsættet fra Marslev- den 2 - 5 december 2011
• Bremseforsøg med et andet IC4-togsæt og et IC3-togsæt- 10 & 11 januar 2012
Accident Investigation Board Denmark
Undersøgelse af IC4 bremseproblemer3. Foreløbige resultater• Ingen konkrete fejl (i forhold til godkendelsesstatus) fundet, somkunne forklare hændelsen• på tørre og sæbebelagte skinner bremsede IC4 som forventet• på oliebelagte skinner kunne bremseveje på over 2000 metergenskabes• manglende registrering af hastighed og tilbagelagt afstand lignedehinanden på begge IC4-togsæt• ikke noget problem med registrering af hastighed og tilbagelagtafstand på IC3-togsættet (langt under grænseværdierne)
Accident Investigation Board Denmark
Undersøgelse af IC4 bremseproblemer4. Foreløbig konklusion• Havarikommissionen vurderer at særlig glatte skinner kombineretmed WSP-systemets funktionalitet, udkoblede MG-bremser og demanglende data (aktuel hastighed og kørt distance) til ATC systemethar været de væsentligste årsager til hændelsen den 7. november2011
Accident Investigation Board Denmark
Undersøgelse af IC4 bremseproblemer5. Foreløbige anbefalinger (1 af 2)På baggrund af de fundne observationer og de foreløbige vurderingeranbefaler Havarikommissionen at Trafikstyrelsen tager nedenståendeforhold i betragtning ved genindsættelse af IC4 i drift:- at IC4-togsættenes hjulblokeringssystem (WSP-system) undersærlig glatte forhold ikke kan sikre mod hel/delvis hjulblokering aftogets hjul
Accident Investigation Board Denmark
Undersøgelse af IC4 bremseproblemer5. Foreløbige anbefalinger (2 af 2)-at hel/delvis hjulblokering vil medføre mangelfuld registrering af denfaktiske tilbagelagte strækning og faktuel hastighed ved bremsningunder særlige glatte forholdat manglende data til ATC-systemet om den faktiske tilbagelagtestrækning og faktuel hastighed kan medføre at sikkerhedssystemet(ATC) ikke kan gribe ind som forventet.
-
Accident Investigation Board Denmark
Undersøgelse af IC4 bremseproblemer6. Det videre arbejde• Havarikommissionen fortsætter sin undersøgelse- bl.a. identificeret 9 punkter (systemer / funktioner - ud af 119)som undersøges nærmere
Accident Investigation Board Denmark