Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 218
Offentligt
1080092_0001.png
1080092_0002.png
1080092_0003.png
Fredningskommiteen LillebæltFormand Bjørn BennikeLillegade 25592 Ejby12.2.2012
Analyser peger på to strategiske valg.I december 2011 fremlagde Transportministeriet en foreløbig vurdering afde strategiske analyser om fremtidens strukturer for trafikken iHovedstadsområdet på den ene side og trafikforholdene øst-vest iDanmark og op igennem Jylland på den anden side.Vores fredningskommite kan ikke forholde sig til, hvad der foregår iHovedstadsområdet, men vi harsiden 2007udtalt os tydeligt og ofte om destrategiske overvejelser om en ny Øst-Vest forbindelse i Danmark og omtrafikken i Jylland.I september 2011 udsendte Trekantområdet Danmark en COWI-rapportom de mulige forbindelser over Lillebælt (vedhæftet). Konklusionen erklar: en parallelbro ved Fredericia er

den billigste, mest effektive og mest

skånsomme udvidelse

af Øst-Vest forbindelsen over Lillebælt.Se også vores vedhæftede debatindlæg fra Fyens Stiftstidende maj 2011.En sydligere forbindelse vil

kun i kort tid

kunne løse fremtidens trængselog den vil være i konflikt med store internationale naturinteresser vedLillebælt.Også

en nordligere forbindelse vil være kortsigtet

og kun begrænsetkunne løse fremtidens trængselsproblemer ved Lillebælt. Og den vil ogsåvære i konflikt med fredningsinteresser i Jylland og på Fyn.Af hensyn tilTrekantområdets fremtidige økonomiog strategiskeudvikling vil en parallel forbindelse ved Fredericia også naturligvis være
den bedste udvikling i dette nye byområde, der samlet har 350.000indbyggere i sær i de fire byer: Kolding, Vejle, Fredericia og Middelfart.En parallel forbindelse vil samtidig beskytte de store rekreativenaturområder ved Lillebælt, som man nu endda visionært overvejer atbeskyttesom en fredet ”Naturpark Lillebælt”.Et forslag der er sendt fraMiddelfart Kommune til Fredericia og Kolding Kommuner.Trafikforholdene i Jylland bliver overvejet ret langsigtet. Siden

Landsplanredegørelsen i 2006

ved vi, at hele bykæden mellem Koldingog Randers er i færd med at blive et samlet byområde med over en millionindbyggere.Det børplanlægningen tage hensyn til.En hærmotorvej over 50 km vestfor Århus kan derfor kun i meget begrænset omfang løse trafiktrængslenpå E45. Kunudsætte trængslen i ti årefter Transportministeriets skøn.Derfor måtilsvarende udgifterbruges til at udvide E45 fra Randers forbiÅrhus, Trekantområdet og ned til grænsen.Det er en nødvendighed.Ogdermed også en udvidelse af broen over Vejle Fjord til otte spor.To investeringer bliver derfornødvendige:1. En parallelbro efter 2030 over Lillebælt ved siden af bilbroen fra 1970.Alternativerne kan ikke løse problemet – knap nok udskyde det.2. En udvidelse af E45 til seks eller måske otte spor. En hærmotorvejmellem Kolding/Billund til Ålborg giver kun en meget begrænsetaflastning på E45.Broen over Vejle Fjordskal udvides til otte spor.Hertil bør man i højere grad beskytte de større grønne områder mellembyerne i bybåndet mellem Randers og Kolding. Især langs E45. Så vi ikkeblot får en lang tætbygget storbyklump, som de større bykoncentrationer,man kender fra andre europæiske lande eller USA.Større grønne områder bør adskille de voksende enkelte byer i bybåndet.Hvis man ønsker kollektiv trafik i fremtiden som alternativ til deneksploderende biltrafik bør man også i højere grad kræve en gennemtænkt
lokalisering af arbejdspladser og sociale og pædagogiske og kulturelleinstitutioner i forhold til måske fremtidens letbaneanlæg. Det østjyskeområde har brug for en helt anden planlægning, end den vi ser i dag.
Bjørn BennikeFormand for Fredningskommiteen Lillebælt

Citat fra Trekantområdet Danmarks notat

om broforbindelser overLillebælt på baggrund af COWI’s vurdering af de fire forslåedeforbindelser i den omtalte rapport:På baggrund af trafikmodelkørsler, udført af Cowi for Transportministeriet, vurderes det, at de firealternativer formentlig giver ekstra kapacitet ved Lillebælt, i følgende størrelsesorden:Det sydlige alternativ: 8-9 årParallel alternativ: 30-100 årKort nordlig alternativ: 5-7 årNordligt alternativ: 8-12 år
Vedhæftet:Lillebælt - konsekvenser. COWI rapport. Udsendt af TrekantområdetDanmark september 2011.Trafikmøde. Fyens Stiftstidende maj 2011.