Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 211
Offentligt
1078516_0001.png
1078516_0002.png
VESTLIGE LIMFJORDSHAVNEReferat fra præsentation af oplandsanalyser den 6. februar 2012 på Dansk Skaldyr-center, Øroddevej 80, 7900 Nykøbing M.
1. VelkomstBestyrelsesformand for Vestlige Limfjordshavne Jens Peter Hedevang bød kort velkommentil de indbudte politikere fra Folketinget. Herefter orienterede han kort om Sammenslutnin-gen af Vestlige Limfjordshavne og præsenterede de tilstedeværende bestyrelsesmedlem-mer og embedsmænd.Tilstede var Inger Støjberg, Kristian Pihl Lorentzen og Torsten Schack Petersen.Annette Lind, Karin Gaardsted og Andreas Steenberg havde meldt afbud.Biolog Ditte Tørring fra Dansk Skaldyrcenter fortalte herefter om centrets historie. Det star-tede i 1999 med forundersøgelser vedrørende dykning af skaldyr i Limfjorden. Det viste sigat være et stort potentiale, og via forskellige instanser blev udarbejdet et projekt og med-delt en bevilling på ca. 35 mio. kr. fra EU og staten, og byggeriet stod færdig i 2003.Centrets hovedfokus er blåmuslinger og østers. Senest er centret kommet på finanslovenmed en årlig støtte på 3 mio. kr. Støtten forudsætter et samarbejde med DTU omkringforskning og udvikling, og det indebærer flere lokale arbejdspladser, så de øges fra 6 til 20akademikere.Fremtiden byder på opbygning af et nyt formidlingscenter og ombygning af klækkerier, såfolk kan komme ind og se, hvad der foregår. Endvidere skal der opføres et nyt skaldyrs-køkken.I samarbejde med Danmarks Miljø Undersøgelser foregår der nu også dyrkning og forsk-ning af alger til anvendelse som biobrændstof.2. Præsentation af analyserneJens Møller fra GEMBA Seafood Consulting A/S indledte præsentationen med et tilbageblikpå tidligere udarbejdede oplandsanalyser. 1. generation fra 2006-07 var Odense, Nakskovog Kalundborg, 2. genration var Hanstholm, Hundested, Korsør, Rønne, Køge og Skagen,og de seneste oplandsanalyser er Hanstholm og Vestlige Limfjordshavne. Oplandsanalyser-ne har udviklet sig over tid, forskellige scenarier bygges ind, og de er mere fremtidsorien-terede. Klyngen af havne i den vestlige del af Limfjorden er de første, der samlet set fårudarbejdet en oplandsanalyse.Især 3 synspunkter er gældende for de lokale havne:Havnen er en erhvervsklynge og dynamo for vækst og udvikling.Havnen er kobling mellem hav, by og landHavnens rolle er central for den samlede samfundsmæssige udvikling.I analyserne er indgået materiale fra ca. 100 virksomheder, der er foretaget 30 kvalitativeinterviews omkring erhvervsmæssige aktiviteter. Analyserne omhandler således ikke of-fentlige aktiviteter, og det handler ikke om lystbådehavne, men kun erhvervshavnene.Samlet set har havnene ca. 3.700 beskæftigede, og de skaber en produktionsværdi på ca.6,2 mia.kr. det giver i alt en direkte indkomstdannelse på 1,6 mia. kr., og incl. de afledteeffekter udgør det i alt ca. 2,1 mia. kr.Sekretariat٠Skive Kommune٠Kirke Allé 1٠Ramsing٠7860 Spøttrup1
VESTLIGE LIMFJORDSHAVNEIndkomstdannelsen svarer til ca. 7 % af den samlede indkomst i de 5 kommuner, og detgiver et samlet beskatningsgrundlag på ca. 630 mio. kr.3. Forskellige bemærkningerInger Støjberg spurgte om, hvad der er mest værdi i.Fødevare- og seafoodproduktion giver mest værdiskabelse og flest lokale arbejdspladser.Kristian Pihl Lorentzen kommenterede, at det er et dilemma, at nogle havne har opført”agressive” byggerier helt ud i havnefronten i form af boliger, og det begrænser mulighe-derne for senere udvidelser og udvikling af erhvervsmæssige aktiviteter på havnen.I forbindelse med gennemførelsen af den nye havnelov lægges der op til, at erhverv påhavnen har 1. prioritet. Har Vestlige Limfjordshavne taget stilling til det?Jens Møller svarede, at oplandsanalyserne netop kan være et redskab, der kan bidragemed handlemuligheder for at håndtere den problematik konkret i de enkelte havne.Jens Peter Hedevang svarede, at sammenslutningen er en erhvervssammenslutning ogdermed primært arbejder med at varetage erhvervsmæssige interesser på havnearealernemed henblik på at fastholdelse og udvikling af eksisterende og nye erhverv på havnene.Bestyrelsen orienterede herefter om de fælles udfordringer. Det handler især om en til-strækkelig vanddybde for at få de større skibe ind til havnene i Limfjorden. Historisk set erskibene blevet større, men den krævede vanddybde lever ikke op til de ønsker, der er medhenblik for at udnytte den sejlads og godstransport, der kunne foregå. En øget vanddybdekunne give mere rentabilitet i transporten, da flere skibe kan gå ind i havnene.Kristian Pihl Lorentzen vil gerne lade ministeren undersøge, hvad det vil koste at uddybesejlrenden til en dybde på 5 m. Han var også inde på, at bestyrelsen også kan stille andrerelevante spørgsmål – ”vi kan altid trække på embedsværket”.4. OpsamlingDet blev aftalt, at de nævnte politikere skal have tilsendt referat, den generelle del afoplandsanalysen samt den viste præsentation.Så snart den endelige dato for mødet med Transportudvalget ligger fast, skal de tilsva-rende bilag fremsendes til Transportudvalgets sekretær Mikkel Rimsø Sørensen påmik-kel.sø[email protected],der så vil distribuere materialet ud til Transportudvalgets medlem-mer i god tid inden mødet.Jens Peter Hedevang sluttede mødet med at takke de fremmødte politikere for den visteinteresse.
Finn Dissing – referent

[email protected]

Sekretariat٠Skive Kommune٠Kirke Allé 1٠Ramsing٠7860 Spøttrup
2