Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 209
Offentligt
1077729_0001.png
1077729_0002.png
1077729_0003.png
1077729_0004.png
1077729_0005.png
1077729_0006.png
1077729_0007.png
1077729_0008.png
1077729_0009.png
1077729_0010.png
1077729_0011.png
1077729_0012.png
1077729_0013.png
1077729_0014.png
1077729_0015.png
1077729_0016.png
1077729_0017.png
1077729_0018.png
1077729_0019.png
1077729_0020.png
1077729_0021.png
1077729_0022.png
1077729_0023.png
1077729_0024.png
1077729_0025.png
1077729_0026.png
1077729_0027.png
1077729_0028.png
1077729_0029.png
1077729_0030.png
1077729_0031.png
1077729_0032.png
1077729_0033.png
1077729_0034.png
1077729_0035.png
1077729_0036.png
1077729_0037.png
1077729_0038.png
1077729_0039.png
1077729_0040.png
1077729_0041.png
1077729_0042.png
1077729_0043.png
1077729_0044.png
1077729_0045.png
1077729_0046.png
1077729_0047.png
1077729_0048.png
1077729_0049.png
1077729_0050.png
1077729_0051.png
1077729_0052.png
1077729_0053.png
1077729_0054.png
1077729_0055.png
1077729_0056.png
1077729_0057.png
1077729_0058.png
1077729_0059.png
1077729_0060.png
1077729_0061.png
1077729_0062.png
1077729_0063.png
INTELLIGENTTRANSPORTSYSTEMFuld-automatisk roadpricing/bom-penge afregning, fuld-automatisk betalingsparkering ogfuld-automatisk tidsbestemt parkering i eet og samme produktFølgende dokument præsenterer1. Anbefaling2. De udfordringer som virksomheden står overfor3. Beskrivelse af selskabets 3 transportløsninger4.. Cartime Technologies roadpricing produkt holdt overfor det direktiv som bliver gældende (EETS)
Cartime Technologies A/S, Copenhagen, Denmark01-04-2009
DA
INTELLIGENTTRANSPORTSYSTEMAnbefalingLedelsen i Cartime Technologies anbefaler følgende strategi for at opnå realisering og godkendelse af selskabets løsning til håndtering afAutomatisk roadpricing, Automatisk betalingsparkering & automatisk tidsbestemt parkeringGrundlag for anbefalingen:1. Automatisk roadpricing for lastbiler planlægges introduceret i EU inden udgangen af 20122. Automatisk roadpricing for personbiler planlægges introduceret i EU inden udgangen af 20143. Løsningen harmonisereres og skal være gældende for hele EU4. Der stilles særdeles store finansielle, faglige, administrative og etiske krav til udbyderne5. Automatisk betalingsparkering er endnu ikke på dagordenen i EU, og vil kræve omfattende lobbyistarbejde i EU6. Antallet af konkurrerence udbydere vil være omfattende7. En lang række af de opstillede krav og betingelser kan ikke besvares af Cartime TechnologiesFor at kunne realisere Cartime Technologies løsning til automatisk roadpricing og automatisk betalingsparkering skal følgende 6hovedelementer håndteres:1. Device til køretøjet med tilfredsstillende positioneringschip skal udvikles2. Server skal opbygges og administreres3. Betalingstransaktioner skal kunne håndteres4. Aftaler med Nationale myndigheder skal indgås5. Aftaler med lokale bompengeopkrævere skal indgås6. Opdatering og vedligehold af systemet skal håndteres
DA
Det vurderes at alle (bortset fra pkt. 6) ovennævnte punkter skal kunne sandsynliggøres indenfor 1 år fra nu. Cartime Technologiesøkonomiske, ressourcemæssige og vidensmæssige niveau kan ikke håndtere ovennævnte punkter, ligesom Cartime Technologies end ikke kankomme i betragtning som leverandør/producent af blot device til selve køretøjet. De krav der stilles til betalingsgarantier, hastighedenhvormed det kan udvikles, kendskab og omdømme i Europa samt størrelse på virksomheden kan på ingen måde indfries af virksomheden.Selvom Cartime Technologies kan være af den overbevisning at vi vidensmæssigt p.t. godt kan færdigudvikle og producere den device der skalsidde i bilen, er selskabet særdeles sårbart stillet i forhold til de kræfter der skal kunne realisere dette. Henrik Lindberg er ansat på kontraktog ingen ved hvad dagen i morgen bringer. Ib Haaning Høj kan i værste fald stå alene med udviklingen af et Europa omspændende projekt, ogvirksomheden kan ikke risikere at investere massivt i et projekt med så utalt sårbarhed.
AnbefalingMed udgangspunkt i ovennævnte anbefales følgende strategi:1. Cartime Technologies fortsætter udvikling af prototype samt tests heraf (færdiggøres inden udgangen af 2009) (økonomi defineres)2. Cartime Technologies indgår tidsbestemt kontrakt med Henrik Lindberg (ca. kr. 400.000)3. Cartime Technologies indgår udvidet aftale med Søren Franck vedr. intern projektledelse (ca. kr. 120.000 for 2009)4. Cartime Technologies indgår aftale med Cabinet DN om varetagelse af fase 2 og 3 også (ca. kr. 400.000)5. Cartime Technologies søger at beskrive opgaven med alle dens facetter målrettet producent af device, serveradministrator ogtransaktionsselskab6. Cartime Technologies forfølger patentsituationen målrettet7. Cartime afhænder hele projektet til de tre europæisk respekterede, økonomisk velfunderede og vidensmæssigt stærke enheder som skalrealisere hver sin del af projektet
DA
8. Det kan overvejes om DMC igen skal på banen for at hjælpe med at udpege relevante parter i projektet (ved ikke om det vil kosteekstra)9. Disse tre udvalgte enheder overtager kontakten til EU (med tilkøbt sparring fra Cartime Technologies)10. Disse tre enheder fordeler selv opgaverne imellem sig (udvikling, aftale med myndigheder, aftale med bompengeopkrævere etc.)11. Cartime Technologies forpligter sig til sparring i en nærmere bestemt periode12. Der aftales en realistisk pris for dette (upfront, royalty etc.), som betales af de tre parter, som evt. fælles ejer det fremtidige projekt
DA
ProblemstillingCartime Technologies A/S har gennemført møde med EU-Parlamentet og har indgået aftale med europæisk lobbyistvirksomhed med specialeindenfor EU-ret. Formålet med aftalen er at præge transport debatten og de deraf afledte bekendtgørelser/direktiver, så de tilgodeser deløsninger Cartime Technologies A/S udvikler. De indledende debatter har synliggjort følgende:
Automatisk roadpricing1. EU-Kommissionen er særdeles optaget af at sikre implementering af roadpricing i EU, og allerhelst i en automatisk udgave2. Kommissionen har i april 2009 fremsat forslag til de retningslinier/direktiver som skal vedrøre elektronisk roadpricing i fremtiden3. Vær opmærksom på at direktivet alene omhandler elektronisk roadpricing og ikke automatisk roadpricing4. Dette forlag er samlet under emnet European Electronic Toll Service (EETS)5. Det er hensigten at alle lastbiler skal anvende elektronisk roadpricing inden udgangen af 20126. Det er hensigten at personbiler skal anvende elektronisk roadpricing inden udgangen af 20147. Hvad angår roadpricing vil en EU harmonisering finde sted, som opsætter samme krav og betingelser for alle medlemslande
Automatisk betalingsparkering1. Det tyder ikke på at elektronisk betalingsparkering er blevet behandlet i EU2. Dette nok begrundet i at elektronisk betalingsparkering ikke vil blive reguleret ens for alle EU medlemslande3. Det er med andre ord op til det enkelte land at afgøre om de ønsker automatisk betalingsparkering, og hvilken metode de ønsker atanvende4. Denne problematik vil derfor ikke blive behandlet i EU kommissionen men i stedet i Urban Transport enheden.5. Urban Transport er et særdeles magtfuldt organ indenfor EU.
DA
6. De støtter op omkring aktiviteter som kan forbedre by transporten i EU medlemslande og rådgiver de ansvarlige repræsentanter formedlemslandene i valg af løsninger7. Det vil derfor være særdeles værdifuldt for Cartime Technologies A/S at få taletid i dette organ
Automatisk tidsbestemt parkering1. Også dette område behandles af Urban Transport organet og kan således ikke forventes harmoniseret indenfor EU2. Det er op til de enkelte medlemslande at afgøre om de ønsker at indføre automatisk tidsbestemt parkering og at beslutte hvilkenmetode de i givet valg ønsker at anvende3. På de møder vi allerede har afholdt, synes der at være enighed om, at netop tidsbestemt parkering er et mindre væsentligt område, daantallet af områder hvor dette reguleres er faldende.Med udgangspunkt i ovennævnte bør Cartime Technologies A/S overveje hvilke af nedenstående løsninger der skal prioriteres højest og om deter en fordel eller ulempe at præsentere løsningerne som én løsning eller tre separate løsninger.Under alle omstændigheder vil det være væsentligt at præsentere den samlede løsning som et modul der kan opbygges, hvis medlemslandeneønsker det. Det skal understreges at det ikke er en forudsætning.Cartime Technologies A/S har i oktober 2005 ansøgt om patent på en højteknologisk løsning der kan håndtere følgende trafik og transportudfordringer fuldautomatisk:1. Fuldautomatisk roadpricing og bompengeafregning2. Fuldautomatisk betalingsparkeringOg endelig3. Fuldautomatisk tidsbestemt parkering, som allerede er patenteret og lanceret på det europæiske bilmarkedSelskabet befinder sig p.t. i sidste del af patentfasen og det synes særdeles sandsynligt at selskabet opnår verdenspatent på deres løsning.
DA
Prioriteringen af de tre løsninger begrundet i tid (kortest) og opmærksomhed (fra EU) vil være:1. Automatisk roadpricinga. velvidende at vi på dette område vil have mange konkurrenterb. da der vil være mange konkurrenter er det væsentligt at få forståelse af vores patent i forhold til roadpricingc. på dette område står vi svagt i forhold til at bevise dokumenteret erfaring2. Automatisk betalingsparkeringa. her vil vi nok ikke have konkurrenterb. her er vi langt med udvikling af prototypec. her kan vi dokumentere erfaring3. Automatisk tidsbestemt parkeringa. Her vil vi nok ikke have konkurrenterb. Vi kan bevise stor dokumenteret erfaringc. Området er relativt uinteressant for EU-Kommissionen
MålsætningCartime Technologies udvikler intelligente transportsystemer som forbedrer transportsituationer for brugere og samfund, forenkler betalingerfor brugere og myndighed, øger sikkerheden for brugeren, minimerer omkostninger til administration og muliggør europæisk harmonisering.De 3 løsninger som varetager forskellige transportmæssige udfordringer kan tilvælges eller fravælges afhængigt af de respektivemedlemslandes behov. Optimalt set kan eet enkelt produkt således håndtere alle 3 områder fuld-automatisk.Som ovenfor nævnt vil Cartime Technologies løsning kunne håndtere 3 forskellige transport udfordringer på én gang – menikke nødvendigvis på én gang.AD1) Fuldautomatisk roadpricing/Fuldautomatisk bompenge
DA
AD2) Fuldautomatisk betalingsparkeringDet følgende er en kortfattet systembeskrivelse af den del af det foreslåede system til Cartime Technologies’ nye produkt, der muliggørautomatisk betaling for parkering af biler i parkeringszoner omfattet af systemet.Hovedformålene med denne feature er:Forbedre situationer med betalingsparkering for bruger og medlemslandForenkle betalingerne for brugerenSikre fair betaling for brugerne – der betales alene for den tid man holder parkeretSikre fair betaling til myndighederne – der betales altid for den tid man holder parkeretOptimere sikkerheden for bruger og statMinimere de administrative omkostninger for statenGøre det muligt at harmonisere på tværs af europæiske landegrænser
For at sikre så stor specialistviden og kvalitet som muligt udvikles denne feature af tre parter med unik erfaring indenfor udstyr til biler,serveropbygning- og administration og betalingstransaktioner.Løsningen er patentansøgt (verdenspatent) og selskabet befinder sig i sidste fase af patentbehandlingen.Systemet består af et potentielt stort antal mobile enheder (køretøjer udstyret med Cartime’s produkt), der kommunikerer trådløst med encentralt placeret server via et mellemled. Mellemleddet udgøres af et eller flere teleoperatørers GSM mobilsendenet samt Internet.Blokdiagrammet herunder illustrerer det foreslåede systems opbygning.
Teknologien
DA
Mobil enhed(Client)
GPS
Controller
GSM modem
Teleoperatørers GSM mobilnetMellemled
InternetSISNET/EGNOS
Cartime ServerCentral enhed(Server)
Parkeringsdatabase
Brugerdatabase
EGNOSdatabase
Admin.interface
Betalingsservice
GPS/EGNOS
Funktionen
DA
Functionality overview of the Payment ProductMobile unit (client)Parking initiatedVerifies whether the client has parked within anarea with parking restrictionsVerifies that EGNOS-corrected position iswithin an area with parking restrictionsVerifies that the client is in possession of a validand active membershipCentral unit (Server)
1.
2.
3.
4.
5.User accepts proposed payment whereafter adisplay will indicate parking is being paid for6.Termination of the parking7.8.9.10.Shows that the payment transaction has beenexecutedWireless communicationCalculate the duration of the parkingCalculate the cost of parkingExecute payment of the parking
SourceCartime Technologies
In the following, the functionality of the Payment Product is described in more detail following the steps illustrated above.
DA
1. When the car is parked, the controller registers that the car's ignition is turned off and the GPS position indicates that the car is notmoving (the GPS is turned on permanently). The controller contacts the server via the internet, informs the server that the client withthe relevant identification number (I.D.) has parked at a certain time and transmits number of raw GPS observations.2. The server checks whether the car's position is close to a parking area with parking fee according to the parking database. If this is notthe case, a signal is sent back to the car telling the unit that parking is free. If time limited parking applies, the integrated P-Watchisset accordingly.3. If the car's position is close to a registered parking area, EGNOS corrections from the EGNOS database are used together with the rawGPS observations to determine the car's exact position with the greatest possible precision, currently 1.2 meters. If the position is not ina registered parking area, the unit is told that parking is free. If time limited parking applies, the integrated P-Watchis setaccordingly.4. If the car is located in an area where a parking fee is required the server checks in the database whether the user with the applicableID has a valid and active subscription. If this is not the case, a signal is sent back to the car telling the user that the system cannot payfor the parking and that the user must manually pay for parking instead.5. If the user has a valid subscription, the server records that the user is parked at the applicable location and the actual time. The serversignals back to the car that automatic payment will be charged for the parking, if this is accepted by the user based on information one.g. hourly rate. If the user accepts the proposed payment, a display that is visible from the outside will indicate that parking is beingpaid for. In addition, parking attendants may access the ‘parking inspector’ database to verify that parking has been registeredcentrally. The process from when the ignition is turned off until the user is prompted to accept the payment of parking fees on theproposed terms is expected to take not more than 3-5 seconds under normal conditions.6. When the car is started and moved (based on ignition, current and a movement detector) or simply moved (registered by a movementdetector), this is registered by the controller that informs the server.7. The server compares the time when the car has been moved with the initial time of the parking.
DA
8. The server calculates the total parking time. The server also checks whether parking took place during a period with more than oneparking fee by looking this up in the parking database. This is relevant as parking fees may vary during the day.9. The server initiates invoicing of the applicable parking fee to the relevant entity.10. The server registers that the car is no longer parked and signals the mobile unit that parking has been paid for. The server also notifiesthe client of how long he was registered as parked and what amount has been paid. This information is displayed on the screen of thePayment System.The P-Watch Payment System is suitable for the global auto market both for after market sales and for OEM sale. As described later in thissection, several market participants have already expressed a positive interest in the Payment System.Cartime Technologies eksisterende produkt afsættes til de samme distributionskanaler som dette nye produkt vil kunne afsættes til. Disseprimære distributionskanaler har udvist særdeles stor interesse for produktet. (se nedenfor)
Statements from the autoindustry
DA
Company
Spokesperson
Statement
Municipality of Copenhagen -Center for Parking
Anders Møller, Director
’Cartime Technologies has on several occasions informed me about thedevelopment of a new product that, based on a positioning of thevehicle, facilitates payment of parking fees. Being an authority that isresponsible for claiming parking fees, such a solution is from our point ofview very interesting. As I understand the functionality of the product, itwill be relevant in relation to the assignment of securing that parking isbeing paid for and in addition it will make it easier for the users to pay forparking.'
Semler Gruppen, Dk (Carimporter)
Jesper Mourier, Head of accessories
'Following our conversation yesterday, I hereby express our interest inyour new project concerning a P-Watch with a payment systemfunctionality. If this product will be ready for marketing, I am confidentthat it will be received very positively in both Denmark and the rest ofEurope. I hope to get additional information when relevant.'
'Thank you for your approach, where you informed us about your plansin relation to development and manufacturing of a new generation of P-Watch that handles automatic payment of parking fees. To us and ourclients, there is no doubt that such a product would be the perfectsolution for all users of public payment parking areas.Mazda Motor, DKFreddy Olsen, Head of aftermarketWho has not been in a situation where you after a long search for aparking spot finds that you don't the change that is necessary in order topark in the preferred period.We are looking forward to hearing more about the project which we aswell as our Mazda Motor Corporation have a strong interest in,'
Volvo Cars Corporation, SE
Håkan Hellmann, Product manager
'I find that the product can be a great product and create value to thecustomer and therefore of interest for us at Volvo Cars Corporation'
SourceCartime Technologies
DA
AD3) Fuldautomatisk tidsbestemt parkering
Cartime Technologies A/S har siden juni 2003 markedsført og afsat det elektroniske parkerings-ur P-Watch til det danske marked. Udovergodkendelse i Danmark, har selskabet desuden opnået national godkendelse i Tyskland og Norge. I Sverige har selskabet opnået lokalegodkendelser i det meste af landet. Selskabet har EU patent, norsk patent og Amerikansk patent på dette produkt, og er den eneste leverandøraf elektroniske parkerings-ure i verden.Produktets patentnummer er EP1183657 og er indleveret i år 2000. Levetiden på patentet er 20 år.
Det elektroniske parkerings-ur sætter automatisk tiden når man parkerer, så man undgår p-bøder på grund af glemt p-skive. Uret kantilpasses alle europæiske forhold og dermed overholde de regler som er gældende i alle EU medlemslande. Uret sælges til alle bilister i depågældende lande, hvor også bilister med fysiske handicaps har stor fordel af produktet.Produktet er teknisk godkendt af TÜV og KBA og har opnået E1godkendelse og CE mærkning.Produktet afsættes gennem alle bilimportører (VW, AUDI, Toyota, Fiat, Chevrolet, SsangYoung, Mitsubishi, Mazda, BMW, Volvo, Mercedesbla.), autotilbehørsbutikker og større gavedetail-kæder
DA
P-WatchFS02The FS02 is a redesigned version of the P-WatchFS03 and is attached to the windscreen via a dedicated bracket. It is manufactured in twocolours, black and silver. The display may be disattached from the bracket for easier cleaning of the windscreen compared to the FS03 and onlythe bracket is permanently connected to the electrical system of the car. The product has a recommended retail price of EUR 120 in Denmarkand is sold through car importers, car resellers, selected retail chains as well as distributors of car equipment.P-Watchproducts have the following functions and benefits and have been tested by a number of entities.
Functions and benefitsMay substitute the traditional manual parking disc used for timelimited parking in many countries by automatically setting theparking time when the car is parked and the ignition is turned offAutomatically sets the time in accordance with relevantregulations (in some European countries the parking disc mustdisplay the exact arrival time in others the nearest quarter or halfhour)Receives a 100% precise time signal from transmitters inFrankfurt or Manchester depending on the location of the car andthe time zone in which the car is parkedAllows the motorist to avoid bothersome parking fines becausehe/she has forgotten to set the manual parking disc or have set itincorrectlyMakes life easier for people with physical handicapsHigh quality design
Approvals and testsThe only parking clock in the world with approval from theauthorities in Denmark, Germany, Norway and selected regions inSwedenEC Council Directive (L 210/29) (product liability) approvedTested and approved by TÜV (TÜV Rheinland Group) and KBA(Kraftfahrt-Bundesamt, the German Federal Motor TransportAuthority)Tested and approved by Delta and the Danish TechnologicalInstitute (Teknologisk Institut) and has been awarded EuropeanE1 approvalUpon assessment by ADAC approved to be included in theADAC-VorteilsProgramm (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club)
Den danske bekendtgørelse ser ud som følger (øvrige landes bekendtgørelser er udformet med udgangspunkt i denne)
DA
DA
DA
EU Kommisionens krav til Intelligente Transport Systemer (ITS)Hvorledes lever den af Cartime Technologies foreslåede løsning til håndtering af automatisk roadpricing op til de afKommissionen opsatte krav og betingelser for intelligente transportsystemer?
Kommissionen for de europæiske fællesskaber har formuleret et udkast til kommissionens beslutning om definition af den europæiskeelektroniske bompenge tjeneste (EETS) og de tilhørende tekniske løsninger.Efterfølgende er formuleret forslag til Europaparlamentets og Rådets direktiv om fastlæggelse af rammerne for ibrugtagning af intelligentetransportsystemet på vejtransportområdet og for grænsefladerne til andre transportområder.I forslaget til Europaparlamentets og Rådets direktiv står følgende anført:
Udkast tilKOMMISSIONENS BESLUTNINGom definitionen af den europæiske elektroniske bompengetjeneste (EETS) og de tilhørende tekniske løsninger(EØS-relevant tekst)
DA
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER HARunder henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/52/EF1af 29. april 2004 om interoperabilitet mellem elektroniskebompengesystemer i Fællesskabet, særlig artikel 4, ogud fra følgende betragtninger:(Interoperabilitet er produkters, systemers, eller forretningsprocessers evne til at arbejde sammen til at løse en fælles opgave.Termen kan defineres rent teknisk eller bredt, hvor man inkluderer sociale, politiske og organisatoriske faktorer)(1)(2)I henhold til Direktiv 2004/52/EF skal Kommissionen definere den europæiske elektroniske bompengetjeneste (European ElectronicToll Service – EETS) efter proceduren i artikel 5, stk. 2.Indgåelse af én kontrakt med én EETS-udbyder bør gøre det muligt for EETS-brugerne at betale bompenge i alle EETS-områder i deteuropæiske vejnet i overensstemmelse med artikel 3, stk. 1, i direktiv 2004/52/EF, bl.a. ved hjælp af én enkelt type køretøjsudstyr, somkan bruges i alle EETS-områder.(Def. Hvis man som bilist indgår aftale i Danmark med én roadpricing-leverandør, skal aftalen dække at bilisten kanbetale bompenge i alle de områder i EU som har automatisk roadpricing)Den løsning som Cartime Technologies udvikler vil kunne anvendes over hele EU, og sikrer at brugeren alene skal indgåaftale med Cartime Technologies og dennes partnere. Det vil kunne håndteres på følgende måde:
Beskriv hvorledes vi vil sikre at systemet kan bruges af den samme bruger i hele EU uden atskulle indgå mere end én kontrakt.
1
EUT L 166 af 30.4.2004.19
DA
(3)
Beslutningen omfatter informationsudveksling mellem medlemsstaterne, bompengeopkræverne, tjenesteyderne og trafikanterne medhenblik på at sikre den korrekte angivelse af skyldige bompenge i forbindelse med den europæiske elektroniske bompengetjeneste.
Beskriv nedenstående informationsflow
Medlemsstaterne
Bompenge opkræverne(de der ejerbetalingsarealerne)
Cartime Technologiesog dennes partnere
Trafikanterne
(4)
Indførelsen af den europæiske elektroniske bompengetjeneste vil medføre behandling af personoplysninger, og det skal ske i strengoverensstemmelse med de relevante fællesskabsbestemmelser i f.eks. direktiv 95/46/EF2og direktiv 2002/58/EF3.
Beskriv her hvorledes Cartimes løsning behandler person-oplysninger på en måde somtil fulde overholder bestemmelserne i direktiv 95/46/EF og direktiv 2002/58/EF.
2
3
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om friudveksling af sådanne oplysninger (EFT L 281 af 23.11.1995, s. 31) senest ændret ved forordning (EF) nr. 1882/2003 (EUT L 284 af 31.10.2003, s. 1).Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniskekommunikationssektor (EFT L 201 af 31.7.2002, s. 37).20
DA
(5)
Bompengeopkræverne skal på ikkediskriminerende vilkår give EETS-udbyderne adgang til deres EETS-område.Alle udbydere skal have samme muligheder/betingelser fra bompengeopkræverne.
(6)
For at sikre åbenhed og ikkediskriminerende adgang til EETS-områderne for alle EETS-udbydere skal bompengeopkræverneoffentliggøre alle nødvendige oplysninger om adgangsrettigheder i en EETS-områdeerklæring.Vides det på nuværende tidspunkt hvorledes disse oplysninger offentliggøres?
(7)(8)
Den europæiske elektroniske bompengetjeneste bygger på principperne om åbenhed og fair og effektiv prissætning.Der skal indrettes en forligsprocedure med henblik på at afgøre tvister mellem bompengeopkrævere og EETS-udbydere i forbindelsemed kontraktforhandlinger og kontraktforholdet mellem dem. Opstår der tvist om ikkediskriminerende adgang til EETS-områder, børbompengeopkræverne og EETS-udbyderne konsultere de nationale forligsorganer for at finde en måde at bilægge tvisten på.Ved vi på nuværende tidspunkt hvilken type forligsorgan der er tale om og ved vi hvem der vælger organet? Er detbesluttet på forhånd af Kommisionen hvem der skal håndtere eventuelle tvister?
(9)
En effektiv forvaltning af fair og ikkediskriminerende adgang til den europæiske elektroniske bompengetjeneste, herunder forebyggelseaf unødige administrative byrder, forudsætter, at medlemsstaternes forligsorganer samarbejder tæt4om anvendelsen affællesskabsreglerne og behandlingen af eventuelle klager, uanset muligheden for domstolskontrol.Her ser det ud som om forligsorganerne udvælges af hvert enkelt medlemsland.
(10)
Bompengeopkræverne kan have forskellige opkrævningspolitikker for forskellige bruger- og/eller køretøjskategorier og må ikkediskriminere mellem EETS-brugere i henhold til servicedirektivet5.
4
5
Den enkelte medlemsstat træffer beslutning om de praktiske forhold i forbindelse med oprettelsen af et forligsorgan, der skal varetage mæglingsfunktionen, forudsat atkravene i kapitel IV, der sikrer alle EETS-udbydere fair adgang til de nationale EETS-områder, er opfyldt.Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12. december 2006 om tjenesteydelser i det indre marked (EUT L 376 af 27.12.2006, s. 36).21
DA
Det betyder at vores system skal kunne håndtere forskellige opkrævningspolitikker. Det kunne være en idé at indhenteoplysninger om hvilke punkter og bestemmelser en traditionel bompenge opkrævningspolitik ser ud.
Indhent eksempel på en traditionel bompenge opkrævningspolitik, så vi kan se hvilke områder derbehandles i en sådan
(11)
EETS-brugerne skal ikke betale mere i bompenge, end de ville have skullet efter den tilsvarende nationale eller lokalebetalingsordning.Dette aftales med ejeren af trafikanlægget og bompegneopkræveren.
(12)
Bompengeopkræverne kan af nationale eller lokale hensyn beholde eller oprette specifikke nationale eller lokale tjenester medmanuelle, automatiske eller elektroniske systemer. Den europæiske elektroniske bompengetjeneste er en tjeneste, der supplerer denationale eller lokale elektroniske bompengebetalingssystemer i medlemsstaterne. Men når medlemsstaterne har sådannebompengesystemer, skal de træffe de fornødne foranstaltninger til at øge anvendelsen af elektroniske bompengesystemer og søge atsikre, at mindst 50 % af trafikstrømmen på hvert betalingsanlæg kan anvende elektroniske bompengesystemer.Hvad menes der med, at det blot er et supplement til de allerede eksisterende elektroniske systemer? Hvorfor er etsupplement nødvendigt, hvis der i forvejen er et system som kan håndtere roadpricing elektronisk? Hvis en medlemsstatallerede har et elektronisk system, hvorfor er det så at de ikke kan håndtere 100% af trafikstrømmen?
(13)
En bompengepolitik bygger på europæisk, national eller lokal lovgivning. Gennemførelsen af bompengepolitikken påhvilerbompengeopkræverne. Hver medlemsstat træffer på en ikkediskriminerende måde beslutning om kontrol af bompengeangivelser ioverensstemmelse med europæisk lovgivning, hvor det er relevant. Den europæiske elektroniske bompengetjeneste skal rummeinteroperable midler til kontrol af, om bompengene angives korrekt for køretøjer, der angiveligt anvender tjenesten.Interoperable: kan implementeres på tværs af platforme
DA
22
Beskriv hvorledes man kan kontrollere interoperabelt/på tværs af platforme , at CartimeTechnologies system afregner korrekt
(14)
Teknologien til opkrævning af bompenge overflødiggør fysiske hindringer, der skal sikre opkrævningen, og det øgerfærdselssikkerheden og mindsker trængslen.
Beskriv hvorledes Cartime Technologies system kan øge færdselssikkerheden og mindsketrængslen?
(15)
Bompengeindtægten bidrager generelt til finansiering af opførelse og vedligeholdelse af transportinfrastruktur.Transportvirksomheder, der unddrager sig betaling af bompengene, berøver i givet fald medlemsstaterne og Fællesskabet finansielleressourcer til dette formål og skaffer sig en unfair konkurrencefordel frem for de virksomheder, der betaler, som de skal.Bompengeunddragelse risikerer at underminere de transportpolitiske målsætninger for trafikstyring, trængsel og forurening.
Kan man med vores system sikre at transportvirksomhederne altid betaler? Kan det gøresligesom PBS overførsler fx?
(16)
Der bør defineres væsentlige krav til den europæiske elektroniske bompengetjeneste for hele Fællesskabet.
DA
Notér nogle yderligere forslag til krav. Det skal være krav som vores system kan opfylde og somdet kan være svært for andre at opfylde. Allerbedst hvis vi kan komme i tanke om noget som erindeholdt i vores patent, så vi umuliggør muligheden for andre. Det kunne fx være at enhedenskal kunne håndtere flere features på én gang, at man løbende og i takt med udviklingen kantilkoble flere features (fx betalingsparkering). Det hindrer at bilisten skal have flere anlæg i sinbil og det sikrer at myndighederne alene skal samarbejde med én udbyder af alle løsninger.23
(17)
EETS(European Electronic Toll System)hartekniske og organisatoriske aspekter. For dem begge må der stilles væsentlige krav,der vil gøre det muligt for interoperabiliteten(kanimplementeres på tværs af platforme)i EETS at fungere i alle henseender. Ikkemindst for komponenter og grænseflader er der behov for tekniske specifikationer for hele Fællesskabet, som skal gøre det muligt atopfylde de væsentlige krav på det tekniske område.
En grænseflade er i et modulært design en kontaktflade mellem to moduler (dele af systemet). Grænsefladernestiller præcise krav med usikkerheder til udvekslingen mellem de to moduler og gør det således muligt atdesigne disse hver for sig. Når modulerne er færdige bruges specifikationerne af grænsefladerne til at testemodulet for sig. Grænseflader kan fx være:
Strømudtag - En bestemt form, spænding og strømLampe - Et menneske tilslutter den strømudtaget og den leverer lysSkærm, keyboard og mus - Dette er forsøgt designet så et menneske let kan benytte detHjemmeside - Brugeren bliver påvirket af et program gennem mange lag af moduler hvoraf det sidste erskærm, keyboard og mus
(18)
For at overholde de relevante bestemmelser om procedurer for offentlige indkøb i vejsektoren og navnlig direktiv 2004/18/EF6skal dekontraherende myndigheder indarbejde tekniske specifikationer i udbudsbekendtgørelserne eller i anden dokumentation såsomgenerelle dokumenter eller betingelserne for den enkelte kontrakt. De tekniske specifikationer kan defineres ved henvisning tilbestemte dokumenter. Det er derfor nødvendigt at opbygge et korpus af tekniske specifikationer, der skal tjene som referencemateriale.Noget tyder på at de enkelte medlemslande vil sende elektronisk roadpricing i udbud, således at Cartime Technologiesskal konkurrere om opgaven, hvis vi inviteres til at byde.
(19)
I henhold til direktiv 2004/18/EF kan en teknisk specifikation bl.a. defineres ved henvisning til en europæisk standard eller enharmoniseret standard, en europæisk teknisk godkendelse eller en fælles teknisk specifikation. Harmoniserede standarder skaludarbejdes af et europæisk standardiseringsorgan såsom Den Europæiske Standardiseringsorganisation (CEN), Det Europæiske
6
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige indkøbskontrakter,tjenesteydelseskontrakter og bygge- og anlægskontrakter (EUT L 134 af 30.4.2004, s. 114).24
DA
Standardiseringsudvalg for Elektronik (CENELEC) eller Det Europæiske Standardiseringsinstitut for Telekommunikation (ETSI) påmandat fra Kommissionen, og deres referencer skal offentliggøres i Den Europæiske Unions Tidende7.Opgaven udføres på europæisk plan ligesom virksomheden Dansk Standard i Danmark udfører standardiseringsopgavergældende for Danmark.(20)Det vil være i Fællesskabets interesse at danne et internationalt standardiseringssystem, der kan generere standarder, som anvendes ipraksis af den internationale handels aktører, og som opfylder kravene i fællesskabspolitikken. De europæiske standardiseringsorganerskal derfor fortsætte deres samarbejde med de internationale standardiseringsorganer.Der skal muligvis på et senere tidspunkt defineres yderligere tekniske specifikationer eller andre standarder. Disse specifikationer børbidrage til at supplere de krav til den europæiske elektroniske bompengetjeneste, der er blevet harmoniseret på fællesskabsplan.Det er væsentligt at de tekniske specifikationer som ligger til grundlag for indførelse af elektronisk bompengeopkrævning er så endelige som overhovedet muligt fra start. Kan vi påvirke en sådan beslutning så vores løsning ikkeom 5 år pludselig er outdated. Der må være en grænse for hvor mange tilføjelse man kan tillægge et system. Enhvertilføjelse vil jo også afføde nye tekniske godkendelser etc.
(21)
Kan vi argumentere for at tilføjelserne har en begræsning?(22)De procedurer, der gælder for vurderingen af EETS-interoperabilitetskomponenternes(at de kan fungere på tværs afplatforme)overensstemmelsemed specifikationerne og deres anvendelsesegnethed, skal bygge på anvendelsen af de moduler, der eromfattet af beslutning 768/2008/EF8. Så vidt muligt og for at fremme branchens udvikling bør der udarbejdes procedurer, der rummeret kvalitetssikringssystem. Disse procedurer skal sætte de organer, der er bemyndiget til at vurdere EETS-interoperabilitetskomponenternes(hverenkelt del, gruppe af dele, underenhed eller komplet enhed af materiel, som indgår iDe primære elementer i den nye metode er defineret i Rådets resolution om en ny metode i forbindelse med teknisk harmonisering og standarder. Rådets resolution af 7. maj1985, EFT C 136 af 4.6.1985.Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 768/2008/EF af 9. juli 2008 om fælles rammer for markedsføring af produkter og om ophævelse af Rådets afgørelse nr.93/465/EØF (EUT L 218 af 13.8.2008, s. 82).25
7
8
DA
eller er bestemt til at indgå i den europæiske elektroniske bompengetjeneste, som er direkte eller indirekte afgørendefor interoperabiliteten i tjenesten, herunder både materielle og immaterielle objekter, f.eks. software)overensstemmelsemed specifikationerne og deres anvendelsesegnethed, i stand til at forvisse sig om, at resultaterne i udformnings-, fremstillings-,idriftsættelses- og selve driftsfasen er i overensstemmelse med gældende love, tekniske forskrifter og driftsmæssige bestemmelser. Deskal også gøre det muligt for producenterne at regne med ligebehandling uanset land.
Hvor langt er Kommissionen med at definere dette kvalitetssikringssystem? Hvilke resultater iudformnings-, fremstillings-, idriftsættelses-, og selve driftsfasen vil blive formuleret?
(23)(24)
Disse bemyndigede organer skal samordne deres beslutninger så nøje som muligt.Selv om der foreligger overensstemmelse med specifikationerne, er det muligvis ikke tilstrækkeligt til at vurdere den driftsmæssigeinteroperabilitet i praksis. Det er derfor nødvendigt med en CE-mærkning for anvendelsesegnethed.Det bør være en forudsætning at systemerne har opnået en CE-mærkning som dokumenterer anvendelsesegnetheden100%. En sådan CE mærkning kan indhentes indenfor xx måneder. Det vil i øvrigt også være et krav fra autobranchen atprodukterne er behæftet med en CE mærkning. Igennem hvilket organ skal en CE-mærkning indhentes? Og hvilkespecifikke krav for opnåelse af CE-mærkningen vil blive defineret? Hvor langt er Kommissionen med udformning afdisse krav?
(25)
Ifølge direktiv 2004/52/EF, artikel 4, stk. 4, træffer Kommissionen beslutninger om definitionen af den europæiske elektroniskebompengetjeneste i overensstemmelse med Rådets afgørelse 1999/468/EF om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af degennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen9. Hvis det er relevant, kan bilaget til direktiv 2004/52/EF ændres af tekniskeårsager efter den procedure, der henvises til i direktivets artikel 5, stk. 2.
9
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23, som ændret ved afgørelse 2006/512/EF (EUT L 200 af 22.7.2006, s. 11).26
DA
(26)
Nærværende beslutning bygger på det arbejde, der er udført i tværeuropæiske forskningsprojekter10med støtte fra Kommissionen ogvigtige interessenter samt i ekspertgrupper, der er nedsat af Europa-Kommissionen, med det formål at nå frem til en præcis definitionaf den europæiske elektroniske bompengetjenestes indhold og organisatoriske struktur.Kan specialister fra Cartimes partnergruppe deltage som interessent eller ekspert?Da det har stor betydning, at den europæiske elektroniske bompengetjeneste tages i brug, bør Kommissionen gennemgå situationen 18måneder efter denne beslutnings ikrafttræden. Ud fra konklusionerne i denne midtvejsrapport om ibrugtagning af den europæiskeelektroniske bompengetjeneste, skal Kommissionen med bistand fra udvalget for elektronisk opkrævning af bompenge foreslå enhvernødvendig foranstaltning.Vi skal have definere det præcise datoudgangspunkt, så vi ved hvornår de 18 måneder er gået.De foranstaltninger, der er fastlagt i denne beslutning, er i overensstemmelse med holdningen i udvalget for elektronisk opkrævning afbompenge, der er nævnt i artikel 5, stk. 1, i direktiv 2004/52/EF –
(27)
(28)
VEDTAGET FØLGENDE BESLUTNING:KAPITELIGenerelle bestemmelserArtikel 1Genstand og anvendelsesområde1.I denne beslutning defineres den europæiske elektroniske bompengetjeneste (EETS).Til det formål fastlægges de nødvendige tekniske specifikationer og krav heri sammen med de kontraktlige regler, der vedrører levering af deneuropæiske elektroniske bompengetjeneste.2.Ved denne beslutning fastlægges EETS-udbyderes, bompengeopkræveres og EETS-brugeres rettigheder og pligter.
10
Projekterne CESARE og RCI.27
DA
Artikel 2DefinitionerI denne beslutning forstås ved:a)b)c)d)"EETS-område":et betalingsområde, der falder ind under bestemmelserne i direktiv 2004/52/EF."EETS-udbyder":en juridisk person, der opfylder kravene i artikel 3, er registreret i etableringsmedlemsstaten og giver enEETS-bruger adgang til den europæiske elektroniske bompengetjeneste.(fxCartime Technologies)"EETS-bruger":en (fysisk eller juridisk) person, som indgår en kontrakt med en EETS-udbyder for at få adgang til deneuropæiske elektroniske bompengetjeneste.(brugeren)"interoperabilitetskomponenter":hver enkelt del, gruppe af dele, underenhed eller komplet enhed af materiel, som indgår i ellerer bestemt til at indgå i den europæiske elektroniske bompengetjeneste, som er direkte eller indirekte afgørende forinteroperabiliteten i tjenesten, herunder både materielle og immaterielle objekter, f.eks. software."køretøjsudstyr":et komplet sæt hardware- og softwarekomponenter, der gør det muligt at benytte den europæiske elektroniskebompengetjeneste, og som installeres i køretøjet med henblik på indsamling, lagring, behandling og fjernmodtagelse/-overførselaf data.(vores device)"anvendelsesegnethed":en interoperabilitetskomponents evne til at opnå og fastholde et specificeret resultatniveau, når den er idrift og er integreret repræsentativt i den europæiske elektroniske bompengetjeneste i forbindelse med en bompengeopkræverssystem.(vores prototype skal bevise dette)"Takstklasse":de typer køretøjer, der behandles ens af en bompengeopkræver.(lastbiler, personvogne, handicapbiler etc)"Takststruktur":fordelingen på betalingskategorier af de bompenge, der skal betales, sådan som bompengeopkræveren hardefineret det.(forskellig takst afhængigt af område)"teknisk specifikation":en specifikation som defineret i direktiv 2004/18/EF, artikel 23 og bilag VI."bompenge":en betaling, skat eller afgift, der opkræves, når et køretøj færdes i et betalingsområde."bompengeopkræver":en offentlig eller privat organisation, som opkræver bompenge for køretøjers brug af vejnettet i et EETS-område.(den der ejer det stykke vej hvorpå der skal betales for anvendelse)"bompengedata":de oplysninger, der defineres af den ansvarlige bompengeopkræver som nødvendige, for at det skyldige beløb forat færdes med et køretøj i et bestemt betalingsområde kan fastslås og bompengetransaktionen afsluttes.(Klient data)
e)
f)
g)h)i)j)k)l)
DA
28
m)n)o)p)q)
"bompengeangivelse":en erklæring fra en bompengeopkræver, som bekræfter et køretøjs færdsel i et betalingsområde i et format,der er aftalt mellem bompengetjenesteudbyderen og bompengeopkræveren.(hvad hedder det i fagsprog?)"betalingsområde":et område inden for EU's territorium, en del af det europæiske vejnet eller en struktur såsom en tunnel, enbro eller en færge, hvor der opkræves bompenge."betalingsordning":det sæt regler, herunder håndhævelsesbestemmelser, der gælder for opkrævning af bompenge i etbetalingsområde."bompengetransaktion":bompengeopkræveren.enhandlingellerrækkeafhandlinger,hvorvedenbompengeangivelsenårfremtil
"køretøjsklassificeringsparametre":de køretøjsrelaterede oplysninger, som bruges ved beregning af bompengebeløbet ud frabompengedataene.(hvilke oplysninger kunne dette være?) og hvordan håndteres det hvis jeg som medarbejder hargratis bompenge brug i arbejdstiden, men selv skal betale udenfor arbejdstiden, som det er tilfældet medmedarbejdere i fx Dansk Supermarked?) Det kunne være en væsentlig pointe at få indskrevet, da det virker somom kommissionen slet ikke har berørt denne udfordring)KAPITELIIGenerelle principperArtikel 3Krav til EETS-udbyderne
EETS-udbyderne søger registrering i en medlemsstat, de er etableret i, og ansøgningen imødekommes, hvis de opfylder følgende krav:a)De skal være certificeret efter EN ISO 9001 eller tilsvarende.
Vi skal undersøge hvilke krav der er defineret i en EN ISO 9001 eller tilsvarende – hvemkan give os svar herpå?
DA
29
b)
De skal godtgøre at være i besiddelse af det tekniske udstyr og den EF-overensstemmelseserklæring eller -attest for deresinteroperabilitetskomponenter, som kræves i henhold til bilag IV, afsnit 1.Det tekniske udstyr som Cartime skal bruge for at iværksætte sin løsning vedrører serverdelen ogtransaktionsdelen. De samarbejdspartnere vi måtte vælge skal dokumentere at de har det påkrævede udstyr
c)
De skal godtgøre deres kvalifikationer på området for elektroniske bompengetjenester eller andre relevante områder.Det er væsentligt at de samarbejdspartnere vi indgår samarbejde med kan dokumentere deres erfaringindenfor et eller flere relevante områder
d)
De skal være i en passende økonomisk situation.Vi skal overveje at lægge al produktion af vores device til en anden virksomhed end Cartime, da vi får sværtved at dokumentere en tilpas stærk økonomi. Det er også vigtigt at vi udvælger nogle meget store spillere atsamarbejde med. Nogle som er kendt i Europa – det bør være en Europæisk virksomhed, hvis land er medlemaf EU
e)
De skal vedligeholde en overordnet risikostyringsplan, som revideres mindst hvert andet år.Det kunne være rigtig godt hvis vi i samarbejde med udvalgte samarbejdspartnere kan definere en risikostyringsplan.
f)
De skal have et godt omdømme.Det er væsentligt at vi vælger nogle samarbejdspartnere som har vundet respekt i Europa hvad angår professionalisme, etik, miljø,serviceniveau.Artikel 4EETS-udbydernes rettigheder og pligter
1.EETS-udbyderne skal indgå EETS-kontrakter, der dækker alle EETS-områder, inden 24 måneder efter deres registrering i henhold tilartikel 19.
Vi skal finde ud af hvorhenne man registreres og hvordan
DA
30
En EETS-udbyder skal til hver en tid opretholde sin dækning af alle EETS-områder. Hvis der sker ændringer i EETS-områderne eller andreting, der påvirker den fulde dækning, skal udbyderen genetablere den fulde dækning inden seks måneder.
Kan dette lade sig gøre med CT’s system? Er det ikke sådan at vores system med detsamme kan dække hele EU?
2.EETS-udbyderne skal informere EETS-brugerne om deres EETS-områdedækning og om ændringer heraf.(OK)EETS-udbyderne skal udarbejde en årlig erklæring til registreringsmedlemsstaten vedrørende deres EETS-områdedækning.(OK)3.Når det er påkrævet, skal EETS-udbyderne forsyne EETS-brugerne med køretøjsudstyr, der opfylder de relevante tekniske krav i dennebeslutning. De skal godtgøre, at disse krav er opfyldt.(OK)4.EETS-udbyderne skal overvåge deres serviceniveau. De skal indføre revisionspligtige driftsprocesser, som giver mulighed for at træffeegnede foranstaltninger, hvis der konstateres problemer med serviceniveauet eller brud på integriteten.
Vi skal finde ud af hvilke samarbejdspartnere vi vælger og blandt andet fokusere på deresserviceniveau og dokumentation af dette.
5.EETS-udbyderne skal stille egnet service og teknisk support til rådighed for at sikre den korrekte individuelle tilpasning af køretøjsudstyret.EETS-udbyderne skal være ansvarlige for at lægge faste køretøjsklassificeringsparametre ind i køretøjsudstyret eller i deresinformationssystem. Variable køretøjsklassificeringsparametre, som kan variere fra tur til tur eller inden for samme tur og er beregnet til atblive lagt ind ved en handling i køretøjet, skal kunne konfigureres gennem en egnet menneske-maskine-grænseflade.
Hvorledes kan dette sikres i vores system?
DA
31
6.EETS-udbyderne skal føre lister over ugyldiggjort køretøjsudstyr, som er knyttet til deres EETS-kontrakt med EETS-brugerne. Sådannelister skal vedligeholdes i streng overensstemmelse med Fællesskabets regler om beskyttelse af personoplysninger, som bl.a. findes i direktiv95/46/EF og direktiv 2002/58/EF.Jeg går ud fra her menes at når en kontrakt opsiges, og systemet ikke længere skal være tilgængeligt for den pågældendebruger, skal man kunne afkoble tjenesten. Hvorledes kan dette sikres?7.EETS-udbyderne skal offentliggøre deres kontraktpolitik for EETS-brugerne.(OK)8.I de fakturaer, som EETS-udbyderne udsteder til de enkelte EETS-brugere, angives tydeligt udbyderens forskellige serviceafgifter og depåløbne bompenge, og, medmindre brugeren frabeder sig det, specificeres som minimum det tidspunkt og det sted, hvor bompengene påløb, ogden brugerrelevante sammensætning af de enkelte bompengebeløb.
Vi skal beskrive hvorledes vores system kan håndtere at definere for hver enkelt brugerhvilke oplysninger der skal fremgå af fakturaen.
9.EETS-udbyderne skal informere enhver EETS-bruger så hurtigt som praktisk muligt om enhver mangel eller uregelmæssighed i forbindelsemed dennes bompengekonto og tilbyde brugeren at få bragt kontoen i orden, før der træffes håndhævelsesforanstaltninger.
Hvorledes kan vores system sikre hurtig og effektiv håndtering af dette?
10.EETS-udbyderne skal samarbejde med bompengeopkræverne i deres håndhævelsesindsats.(OK)
DA
32
Artikel 5Bompengeopkrævernes rettigheder og pligter1.Når et EETS-område ikke er i overensstemmelse med de tekniske og proceduremæssige EETS-interoperabilitetsbetingelser i direktiv2004/52/EF og denne beslutning, skal den ansvarlige bompengeopkræver vurdere problemet sammen med de berørte parter og, såfremt detfalder ind under opkræverens ansvarsområde, træffe korrigerende foranstaltninger med henblik på at sikre bompengesystemetsinteroperabilitet med den europæiske elektroniske bompengetjeneste. Hvis situationen opstår, skal bompengeopkræveren informeremedlemsstaten, så registret i henhold til artikel 19, stk. 1, litra a), kan ajourføres.Vi skal sikre at definere dette som et krav til den bompengeopkræver/ejer af arealet, vi indgår samarbejde med2.Hver bompengeopkræver skal i henhold til bilag I udforme og vedligeholde en EETS-områdeerklæring, der rummer de generelle betingelserfor EETS-udbydernes adgang til bompengeopkræverens betalingsområder.Ligeså her3.Bompengeopkræverne skal på ikkediskriminerende vis acceptere enhver EETS-udbyder, der anmoder om at udbyde den europæiskeelektroniske bompengetjeneste på det eller de EETS-områder, som bompengeopkræveren har ansvaret for.OK – bompengeopkræveren repræsenterer jo blot sit eget areal hvor forskellige løsninger skal kunne anvendesGodkendelsen af en EETS-udbyder til et betalingsområde er betinget af, at de generelle betingelser i EETS-områdeerklæringen er opfyldt, medhenblik på at forhandlingerne kan afsluttes inden for den tidsramme, der er angivet i artikel 4, stk. 1; den kan derudover være betinget afspecifikke kontraktvilkår.24 mdr.Hvis en bompengeopkræver og en EETS-udbyder ikke kan nå til enighed, kan sagen henvises til forligsorganet, som har ansvaret for detpågældende betalingsområde.4.De bompenge, som bompengeopkræverne opkræver hos EETS-brugerne, må ikke overstige de tilsvarende nationale/lokale bompengesatser.
DA
33
Dette skal vi informere vores samarbejdspartner/bompengeopkræverne om5.Bompengeopkræverne skal på deres EETS-område acceptere enhver type køretøjsudstyr, som kommer fra EETS-udbydere, de har kontraktmed, som er blevet certificeret i overensstemmelse med bilag IV, og som ikke optræder på en liste over ugyldiggjort køretøjsudstyr jf. artikel 7,stk. 3.Dette skal indskrives i en aftale med vores samarbejdspartner på områdetBompengeopkræverne skal på deres websted vedligeholde en let tilgængelig, offentlig liste over alle de EETS-udbydere, de har kontrakt med.Skal indskrives i kontrakten6.En bompengeopkræver kan kræve, at en EETS-udbyder medvirker til at udføre uanmeldte og detaljerede afprøvninger af betalingssystemermed køretøjer, der befærder eller for nylig har befærdet bompengeopkræverens EETS-område(r). Antallet af køretøjer, der bruges til enbestemt EETS-udbyders afprøvninger i et år, skal stå i et rimeligt forhold til den gennemsnitlige årlige trafikmængde eller tilsvarendeprognoser på bompengeopkræverens EETS-område(r).Dette skal defineres – hvem definerer dette?7.Hvis der opstår funktionsforstyrrelser i den europæiske elektroniske bompengetjeneste, som må tilskrives bompengeopkræveren, skal dennesørge for fortsat drift med forringede driftsvilkår, således at køretøjer med det i stk. 5 nævnte udstyr kan færdes sikkert med minimaleforsinkelser og uden at blive betragtet som bompengeunddragere.Dette skal indskrives i kontrakten8.Bompengeopkræverne skal på en ikkediskriminerende måde samarbejde med EETS-udbydere og/eller -producent og/eller bemyndiget organmed henblik på at vurdere interoperabilitetskomponenternes anvendelsesegnethed på deres betalingsområder.Skal indskrives i kontrakten
DA
34
Artikel 6BompengedataBompengeopkræverne skal indberette enhver ændring i deres bompengedata til den eller de medlemsstater, hvori deres betalingsområder erbeliggende; det gælder bl.a.:a)b)c)d)e)definition af EETS-området, navnlig den geografiske udbredelse og den infrastruktur, der opkræves bompenge forarten af bompenge og opkrævningsprincipperkøretøjer, der skal opkræves bompenge forkøretøjsklassificeringsparametre (f.eks. antal aksler, maksimalt tilladt vægt for anhænger og ophængstype) med deresindplacering i bompengeopkræverens takststrukturde påkrævede bompengeangivelser.Artikel 7Bompenge1.Bompengene fastlægges af bompengeopkræveren, bl.a. ud fra køretøjets klassificering. Et køretøjs klassificering skal bestemmes på grundlagaf køretøjsklassificerings-parametrene i bilag VI. I tilfælde af en uoverensstemmelse mellem EETS-udbyderens og bompengeopkræverenskøretøjsklassificering skal bompengeopkræverens klassificering være gældende, medmindre der kan påvises en fejl.Skal indskrives i kontrakten2.Bompengeopkrævere har udover retten til at opkræve betaling fra en EETS-udbyder for enhver dokumenteret bompengeangivelse, også rettil at opkræve betaling fra en EETS-udbyder for enhver dokumenteret manglende bompengeangivelse for en brugerkonto, som EETS-udbyderen forvalter.Dette er særdeles vigtigt. Vi skal med andre ord være helt sikre på at enhver trafik med vores løsning i bilen afgiver korrektinformation og transaktion
DA
35
3.Hvis en EETS-udbyder har sendt en bompengeopkræver en liste over ugyldiggjort køretøjsudstyr, jf. artikel 4, stk. 6, skal EETS-udbyderenikke drages til ansvar for yderligere bompenge, som påløber ved brug af dette ugyldiggjorte køretøjsudstyr. Bompengeopkræverne og EETS-udbyderne kommer overens om antallet af ugyldiggjorte stykker køretøjsudstyr på listen, listens udformning ogajourføringshyppigheden.Hvordan kan det være at der fortsat trækkes penge når EETS udbyderen (Cartime) har fået besked om at brugeren ikke mereer aktiv?4I mikrobølgebaserede betalingssystemer skal bompengeopkræverne indsende dokumenterede bompengeangivelser til EETS-udbyderne forbompenge, som skyldes af deres respektive EETS-brugere.Er vores system et mikrobølgebaseret betalingssystem? – og hvad betyder det?Artikel 8RegnskabHvis en organisation både optræder som bompengeopkræver og EETS-udbyder, skal medlemsstaterne træffe de fornødne foranstaltninger tilat sikre, at der aflægges og offentliggøres separate resultatopgørelser og balancer for hver type virksomhed, og at krydssubsidiering mellem deto virksomheder ikke kan finde sted.OK – dette vil ikke være tilfældet for vores løsningRegnskaberne for bompengeopkræverens og EETS-udbyderens virksomhed skal holdes adskilt fra hinanden og fra regnskaber, der vedrørerenhver anden type virksomhed, så der kan foretages en klar vurdering af udgifter og indtægter i forbindelse med levering af den europæiskeelektroniske bompengetjeneste.(OK)Artikel 9EETS-brugernes rettigheder og pligter1.EETS-brugerne kan tilmelde sig den europæiske elektroniske bompengetjeneste gennem enhver EETS-udbyder uanset nationalitet,bopælsstat eller køretøjets registreringsstat. Når EETS-brugerne indgår en kontrakt, skal de nøje informeres om, hvordan derespersonoplysninger behandles, og hvilke rettigheder de har i medfør af gældende lovgivning om beskyttelse af personoplysninger.
DA
36
Kan vi udforme udkast til en sådan aftale. Hvem kan hjælpe os med indholdet?
2.EETS-brugerne skal sikre, at alle bruger- og køretøjsdata, som de oplyser til EETS-udbyderen, er korrekte.Det skal de skrive under på at de er (Tro & Love erklæring?)3.EETS-brugerne skal træffe enhver tænkelig foranstaltning til at sikre, at køretøjsudstyret virker, mens køretøjet færdes i et EETS-område.Det skal defineres i en aftale med brugeren4.EETS-brugere skal betjene køretøjsudstyret i overensstemmelse med EETS-udbyderens instrukser, navnlig i forbindelse med angivelsen afvariable køretøjsparametre.Det er vigtigt at EETS udbyderen har detaljerede og korrekte oplysninger om typen af køretøj etc.5.En EETS-brugers betaling af bompenge til EETS-udbyderen skal anses for at opfylde EETS-brugerens betalingsforpligtelser over for denrelevante bompengeopkræver.
Hvorledes sanktionerer vi som EETS udbyder hvis betaling ikke finder sted? Hvis brugerenikke godkender en transaktion fx) Og skal brugeren overhovedet godkende transaktionen,når der tidligere står at brugen ingen handlinger skal foretage sig udover at tegne en aftale(KAPITELIIIForligsorgan
DA
37
Artikel 10Oprettelse og funktioner1.Hver medlemsstat med mindst ét EETS-område skal udpege eller oprette et forligsorgan for at befordre mæglingen mellembompengeopkrævere med et betalingsområde, der er beliggende inden for denne stats territorium, og EETS-udbydere, som har indgåetkontrakt eller er i kontraktforhandlinger med disse bompengeopkrævere. Forligsorganet skal navnlig have beføjelse til at undersøge, omkontraktvilkårene, som en bompengeopkræver pålægger forskellige EETS-udbydere, er ikkediskriminerende og på fair vis afspejler deomkostninger og risici, som kontraktens parter har.Dette er en opgave som myndigheden i det pågældende land skal varetage2.Denne medlemsstat skal træffe de fornødne foranstaltninger til at sikre, at forligsorganet i sin organisation og juridiske struktur eruafhængigt af bompengeopkrævernes og EETS-udbydernes kommercielle interesser.LigesåArtikel 11Mæglingsprocedure1.En bompengeopkræver eller en EETS-udbyder bør anmode det relevante forligsorgan om at mægle i en tvist, der er opstået i dereskontraktforhold eller -forhandlinger.OK – dette skal skrives ind i en aftale med en bompengeopkræver2.Forligsorganet skal inden en måned efter modtagelse af en anmodning om mægling erklære, om det er kommet i besiddelse af allenødvendige dokumenter med henblik på mæglingen.Det skal myndighederne sørge for er skrevet ind i en aftale med forligsorganet3.Forligsorganet skal afgive udtalelse om en tvist senest seks måneder efter modtagelse af anmodningen om mægling.Skrives ind i aftalen mellem medlemslandet og forligsorganet
DA
38
4.For at lette opgaverne for forligsorganet skal medlemsstaterne give det beføjelse til at anmode om relevante oplysninger hosbompengeopkrævere, EETS-udbydere og tredjeparter, der medvirker aktivt ved levering af den europæiske elektroniske bompengetjeneste iden pågældende medlemsstat.OK for os – det skal desuden skrives ind i vores aftale med bompengeopkræveren og eventuelle tredjeparter5.De nationale forligsorganer skal udveksle information om deres arbejde, retningslinjer og praksis.Det er myndighedernes opgave at tilsikre detteKAPITELIVTekniske bestemmelserArtikel 12Gennemgående enhedstjenesteMedlemsstaterne skal sikre, at den europæiske elektroniske bompengetjeneste stilles til rådighed for EETS-brugerne som en gennemgåendeenhedstjeneste. Det betyder:a)b)at når køretøjsklassificeringsparametrene, herunder de variable parametre, er lagt ind og/eller angivet, skal der ikke foretagesyderligere menneskelig handling i køretøjet under turen, medmindre der sker en ændring af køretøjets egenskaber, ogat behovet for menneskeligt samspil med et bestemt stykke køretøjsudstyr forbliver det samme uanset EETS-område.
Er det ikke sådan at vi har indskrevet i vores udvikling at den enkelte bruger skal godkende at transaktionen finder sted? Detmener jeg vi har gjort fordi vi mente det var et myndighedskrav, men det ser ud som om det skal fjernes igen, eller?Artikel 13Krav, der skal opfyldes af det europæiske elektroniske bompengesystem
DA
39
1.Det europæiske elektroniske bompengesystem skal opfylde de væsentlige krav, der er fastsat i bilag III.2.Ud over bompengebetaling bør EETS-køretøjsudstyret være forberedt til gradvis indførelse af andre, fremtidige positionsbaserede tjenester.Brugen af EETS-køretøjsudstyr til andre tjenester må ikke forstyrre bompengefunktionen i noget betalingsområde.Hvorledes kan vi sikre dette – hvilke andre positionsbaserede løsninger kan der være tale om?Artikel 14Interoperabilitetskomponenter1.Interoperabilitetskomponenter, herunder grænseflader, skal opfylde de krav, der er fastlagt i bilag II.Medlemsstaterne skal anse interoperabilitetskomponenter med CE-mærkning for at opfylde de relevante væsentlige krav.Betyder det at vi alene må anvende CE mærkede komponenter? Har vi taget højde for det?2.Vurderingen af interoperabilitetskomponenternes overensstemmelse med specifikationerne og/eller anvendelsesegnethed udføres som anvisti bilag IV.EETS-interoperabilitetskomponenter kan være CE-mærkede, hvis de er omfattet af EF-overensstemmelseserklæringer om overensstemmelsemed specifikationerne og/eller anvendelsesegnethed.3.Erklæringer om overensstemmelse med specifikationerne og/eller anvendelsesegnethed udarbejdes af producenten afinteroperabilitetskomponenter, EETS-udbyderen eller en bemyndiget repræsentant som omhandlet i bilag IV.Hvem kan gøre det i vores tilfælde?Erklæringens indhold skal være i overensstemmelse med bilag IV, afsnit 3.4.Medlemsstaterne må ikke af grunde, der vedrører denne beslutning, forbyde, begrænse eller hindre markedsføring afinteroperabilitetskomponenter til anvendelse i den europæiske elektroniske bompengetjeneste, hvis de er CE-mærkede eller har en erklæringom overensstemmelse med specifikationer og/eller anvendelsesegnethed. De må navnlig ikke kræve kontroller foretaget, som allerede er udførtsom led i proceduren for vurdering af overensstemmelse med specifikationer og/eller anvendelsesegnethed(OK)
DA
40
5.Når der efter vedtagelsen af denne beslutning offentliggøres EETS-relevante tekniske specifikationer, skal Kommissionen vurdere deresanvendelighed efter proceduren i artikel 5, stk. 2, i direktiv 2004/52/EF.KAPITELVBeskyttelsesklausulerArtikel 151.Når en medlemsstat har grund til at tro, at CE-mærkede interoperabilitets-komponenter, der sendes på markedet, sandsynligvis ikke underden tilsigtede anvendelse opfylder de væsentlige krav, skal den træffe alle fornødne foranstaltninger til at begrænse deres anvendelsesområde,forbyde brugen af dem eller trække dem tilbage fra markedet. Medlemsstaten skal fremover meddele Kommissionen de trufneforanstaltninger og begrunde sin beslutning, især med angivelse af, om manglen på overensstemmelse skyldes:a)b)2.a)b)ukorrekt anvendelse af tekniske specifikationer, ellerat de tekniske specifikationer er utilstrækkelige.Kommissionen skal høre de berørte parter så hurtigt som muligt.Hvis Kommissionen efter denne høring fastslår, at foranstaltningen er berettiget, skal den underrette den pågældendemedlemsstat og de øvrige medlemsstater.Hvis Kommissionen efter høringen af de berørte parter fastslår, at foranstaltningen ikke er berettiget, skal den underrette denpågældende medlemsstat samt producenten eller dennes i Fællesskabet etablerede bemyndigede repræsentant og de øvrigemedlemsstater.
3.Hvis CE-mærkede interoperabilitetskomponenter ikke opfylder interoperabilitetskravene, skal den kompetente medlemsstat kræve, atproducenten eller dennes i Fællesskabet etablerede bemyndigede repræsentant bringer interoperabilitets-komponenten i overensstemmelsemed specifikationerne og/eller sikrer dens anvendelsesegnethed på de vilkår, der er fastlagt af medlemsstaten, og informerer Kommissionen ogde øvrige medlemsstater herom.Vi skal altid sikre at anvende CE-mærkede interoperabilitetskomponenter (se def. tidligere)
DA
41
Artikel 16Enhver beslutning om vurdering af interoperabilitetskomponenters overensstemmelse med specifikationer eller deres anvendelsesegnethed ogenhver beslutning, der er truffet efter artikel 15, skal indeholde en nøje begrundelse. Den skal snarest muligt meddeles den berørte partsammen med en angivelse af de til rådighed stående midler i henhold til gældende lov i den berørte medlemsstat og af de tidsfrister, der erfastsat for iværksættelsen af disse midler.6 mdr.KAPITELVIAdministrative ordningerArtikel 17Bemyndigede organer1.Medlemsstaterne skal underrette Kommissionen og de øvrige medlemsstater om ethvert organ, de bemyndiger til at udføre eller overvågeden i bilag IV angivne procedure for vurdering af overensstemmelse med specifikationer eller anvendelsesegnethed, med angivelse af hvertorgans kompetenceområde og det identifikationsnummer, som Kommissionen har udstedt forud. Kommissionen skal offentliggøre listen overorganerne, deres identifikationsnummer og deres kompetenceområde iDen Europæiske Unions Tidendeog holde listen ajourført.Krav til medlemsstaten2.Medlemsstaterne skal anvende kriterierne i bilag V til vurdering af de organer, der skal bemyndiges. Organer, der opfyldervurderingskriterierne i de relevante europæiske standarder, skal anses for at opfylde førnævnte kriterier.3.En medlemsstat skal trække godkendelsen af et organ tilbage, hvis dette ikke længere opfylder kriterierne i bilag V. Den skal herefterunderrette Kommissionen og de øvrige medlemsstater herom.4.Hvis en medlemsstat eller Kommissionen mener, at et organ, der er bemyndiget af en anden medlemsstat, ikke opfylder de relevantekriterier, indbringes sagen for Udvalget for Elektronisk Opkrævning af Bompenge, som afgiver udtalelse inden tre måneder. I lyset
DA
42
afudvalgets udtalelse skal Kommissionen informere den pågældende medlemsstat om enhver ændring, der er nødvendig, for at detbemyndigede organ kan beholde den status, det har fået tildelt.Artikel 18KoordineringsgruppeDer nedsættes en koordineringsgruppe (herefter "koordineringsgruppen") bestående af de organer, der er bemyndiget efter artikel 17, stk. 1;den skal fungere som arbejdsgruppe under Udvalget for Elektronisk Opkrævning af Bompenge, jf. udvalgets forretningsorden.Koordineringsgruppen skal samle og ajourføre en udtømmende liste over standarder, tekniske specifikationer og normative dokumenter, somkan bruges som grundlag for at vurdere EETS-interoperabilitetskomponenters overensstemmelse med specifikationer og deres anvendelseseg-nethed. Koordineringsgruppen skal tjene som forum for drøftelser af ethvert problem, der måtte opstå i forbindelse med procedurerne forvurdering af overensstemmelse med specifikationerne eller anvendelsesegnethed, og for fremsættelse af løsningsforslag tildisse problemer.Cartime skal sikre at overholde standarder, de tekniske specifikationer og normative dokumenter. Normativ betyderpræskriptiv eller foreskrivende. Et normativ er en fordring om hvordan nogetbørvære, modsat et deskriptiv, der beskriverhvordan nogeter.Artikel 19Registre1.Med henblik på gennemførelsen af denne beslutning fører hver medlemsstat et nationalt elektronisk register over følgende:a)EETS-områderne på deres territorium med oplysning om:de pågældende bompengeopkræverede teknologier, der anvendes til opkrævning af bompengebompengedataEETS-områdeerklæringende EETS-udbydere, som har indgået EETS-kontrakter med bompengeopkræverne i deres kompetenceområde.
DA
43
En medlemsstat skal indføre ændringer i registret over bompengeopkrævere, herunder datoen for deres ikrafttræden, hvis det errelevant, umiddelbart efter at disse ændringer er vedtaget, idet der tages hensyn til bilag VI, afsnit 3 og 4.b)De EETS-udbydere, de har registreret i henhold til artikel 3.Medmindre andet er anført, skal medlemsstaterne mindst en gang om året verificere, om kravene i artikel 3, litra a), d), e) og f), ogartikel 4, stk. 2, stadig er opfyldt, og ajourføre registret derefter. Registret skal også indeholde konklusionerne på den revision, der erfastlagt i artikel 3, litra e). En medlemsstat skal ikke drages til ansvar for handlinger foretaget af EETS-udbydere, der står nævnt idens register.2.Medlemsstaterne træffer alle fornødne foranstaltninger for at sikre, at alle data i det nationale elektroniske register holdes ajour og erkorrekte.Krav til medlemsstat3.Offentligheden skal have elektronisk adgang til registrene.(DO)4.Registrene skal være tilgængelige senest ni måneder efter denne beslutnings ikrafttræden.(DO)5.Medlemsstaternes registeransvarlige myndigheder skal hvert år ved udgangen af kalenderåret ad elektronisk vej sende registrene overEETS-områderne og EETS-udbyderne til deres modparter i de øvrige medlemsstater og Kommissionen. Eventuelle uoverensstemmelser medsituationen i en medlemsstat meddeles registreringsmedlemsstaten og Kommissionen.(DO)KAPITELVIIAfsluttende bestemmelserArtikel 20Forsøgssystemer for opkrævning af bompengeFor at give mulighed for teknisk udvikling af den europæiske elektroniske bompengetjeneste kan medlemsstaterne give midlertidig tilladelsetil forsøgsopstilling af betalingssystemer med nye teknologier eller nye koncepter, som ikke opfylder en eller flere bestemmelser i
DA
44
direktiv2004/52/EF og denne beslutning, hvis det sker på begrænsede delområder af deres betalingsområde og parallelt med det EETS-overensstemmende system.En sådan tilladelse kræver Kommissionens forudgående samtykke. Den første gyldighedsperiode for en sådan tilladelse må ikke være længereend tre år.Cartime kan overveje at gennemføre en testperiodeDet må ikke forlanges, at EETS-udbydere deltager i sådanne forsøgssystemer.Artikel 21RapportSenest 18 måneder efter denne beslutnings ikrafttræden udarbejder Kommissionen en rapport om, hvordan det går med at tage deneuropæiske elektroniske bompengetjeneste i brug.Artikel 22IkrafttrædenDenne beslutning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen iDen Europæiske Unions Tidende.Denne beslutning er rettet til medlemsstaterne.Udfærdiget i Bruxelles, den […].
På Kommissionens vegne[…]Medlem af Kommissionen
DA
45
BILAG IINDHOLDET I EN EETS-OMRÅDEERKLÆRINGEn EETS-områdeerklæring skal indeholder følgende oplysninger:1. Et afsnit om kravene til EETS-udbydere, som skal indeholde mindst de faste afgifter, som pålægges EETS-udbyderneog er udregnet på grundlag af bompengeopkræverens omkostninger ved at tilvejebringe, drive og vedligeholde etEETS-overensstemmende system i sit betalingsområde, hvis disse omkostninger ikke er inkluderet i bompengene.Hvorledes kan vi beregne dette? Og hvem laver erklæringen?Dette kan også gælde bestemmelser om en bankgaranti eller et tilsvarende finansielt instrument, som ikke må overstige det gennemsnitligemånedlige bompengetransaktionsbeløb, der betales af EETS-udbyderen for dette betalingsområde. Dette beløb skal fastlægges på grundlag afdet samlede bompengetransaktionsbeløb, der blev betalt af EETS-udbyderen for dette betalingsområde det foregående år.For nye selskaberskal beløbet beregnes af de forventede gennemsnitlige månedlige bompengetransaktioner, der skal betales af EETS-udbyderenfor dette betalingsområde i henhold til antallet af kontrakter og det gennemsnitlige anslåede bompengebeløb ifølge EETS-udbyderens forretningsplan.Vi må danne os et overblik over hvad det kan beløbe sig til og dokumentere vores oplysninger2. Et afsnit om proceduremæssige betingelser, som skal være ikkediskriminerende og mindst indeholde:a)b)bompengetransaktionspolitik (autorisationsparametre, bompengedata, sortlister osv.)(Vi skal definere dette for voresløsning)procedurer og aftale om serviceniveau (måden at kommunikere bompengeangivelsens data på, tidspunkter og intervaller foroverførslen af bompengeangivelsens data, accepteret antal manglende/fejlbehæftede bompengebeløb, nøjagtigheden afbompengeangivelsens data, mindstekrav til oppetid osv.)(Vi skal definere dette for vores løsning)faktureringspolitik(DO)betalingspolitik(DO)
c)d)
DA
46
e)
kommercielle betingelser, som skal aftales ved bilateral forhandling mellem bompengeopkræveren og EETS-udbyderen,herunder krav til serviceniveau.
Vi skal overveje vores kommercielle betingelser – jegforestiller mig at der vil være stor konkurrence på disse betingelser,hvorfor det er et særdeles stærkt konkurrenceparameter, som vi nøje bør overvej i samarbejde med voressamarbejdspartnere.
DA
47
BILAG IIROLLER OG GRÆNSEFLADER MELLEM INTERESSENTERNE I DEN EUROPÆISKE ELEKTRONISKEBOMPENGETJENESTE1. EETS-brugerne er ikke i direkte kontakt med bompengeopkræverne som led i den europæiske elektroniske bompengetjeneste.Interaktionen mellem EETS-brugere og EETS-udbydere (eller deres køretøjsudstyr) kan være specifik for hver enkelt EETS-udbyder,uden at det går ud over interoperabiliteten i den europæiske elektroniske bompengetjeneste.
Hvorledes håndterer vores system dette?
2. Elektroniske grænseflader mellem EETS-udbydere og bompengeopkrævere kan rubriceres i to kategorier, nemlig elektroniskegrænseflader ved vejsiden mellem EETS-udbyderens køretøjsudstyr og bompengeopkræverens faste eller mobile udstyr, og elektroniskegrænseflader mellem de respektive administrative systemer.vi skal beskrive hvilke elektroniske grænseflader ved vejsiden og opkræverens udstyr samt mellem deadministrative systemer der vil være. Jeg mener at kunne huske at vi intet system på vejnettet skaletablere, men dette skal beskrives
3. Som minimum skal standardiserede vejsidegrænseflader mellem køretøjsudstyr og bompengeopkrævernes faste eller mobile udstyrmuliggøre:a)b)c)opkrævningstransaktioner ved hjælp af DSRC (Dedicated Short-Range Communication)(kan vores system håndtereopkrævnngstransaktioner vha. DSRC?)overensstemmelseskontroltransaktioner i realtid(kan vores system dette?)forstærkning af positionsbestemmelsessignaler (hvis relevant).(Og dette?)
DA
48
EETS-udbyderne skal integrere alle disse tre grænseflader i deres køretøjsudstyr. Bompengeopkræverne kan integrere enhver eller samtligeaf disse grænseflader i deres faste eller mobile vejsideudstyr alt efter kravene til dem.(det er således vigtigt at vores system indeholderalle tre punkter)4. Som minimum skal nedenstående administrative grænseflader implementeres af alle EETS-udbydere. Bompengeopkræverne skalimplementere hver grænseflade, men kan vælge kun at supportere enten GNSS- eller DSRC-opkrævningsprocessen.a)Udveksling af bompengeangivelsesdata mellem EETS-udbydere og bompengeopkrævere, nærmere betegnet:b)c)fremsendelse og validering af opkrævninger af bompenge på grundlag af opkrævningstransaktioner ved hjælp af DSRC(kan vores system dette?)fremsendelse og validering af bompengeangivelser ved hjælp af GNSS.(kan vores system dette? )
Fakturering/afregning.Informationsudveksling til støtte ved behandling af undtagelser:i opkrævningsprocessen ved hjælp af DSRCi opkrævningsprocessen ved hjælp af GNSS.(betyderdet både og eller enten eller?)
d)e)f)
Udveksling af EETS-sortlister.(kan vores system dette?)Udveksling af kryptografisk sikrede objekter.(og dette?)Fremsendelse af bompengedata fra bompengeopkrævere til EETS-udbydere.(og dette?)
DA
49
BILAG IIIVÆSENTLIGE KRAVGENERELLE KRAVSikkerhed / sundhedEnhver anordning, der er beregnet til at blive håndteret af brugerne, skal være udformet, så den ikke hindrer en sikker betjening afanordningerne eller er til fare for brugerens sundhed og sikkerhed, hvis den bruges på en forventelig måde, der ikke er ioverensstemmelse med de angivne instrukser.
Vi skal beskrive Cartimes løsning ifht. sikkerhed/sundhed
Pålidelighed og tilgængelighedOvervågning og vedligeholdelse af faste eller mobile komponenter, som har med funktionen af den europæiske elektroniskebompengetjeneste at gøre, skal være tilrettelagt, udført og kvantificeret på en sådan måde, at driften opretholdes på de planlagtebetingelser.Den europæiske elektroniske bompengetjeneste skal udformes, så systemet, selv om der skulle indtræffe forstyrrelser eller svigt ikomponenterne, fortsat varetager sin opgave, eventuelt under forringede driftsvilkår, med en minimal forsinkelse for EETS-brugerne.
Vi skal beskrive Cartimes system ifht. pålidelighed og tilgængelighedMiljøbeskyttelseKøretøjsudstyret og den jordbaserede infrastruktur skal udformes og fremstilles på en sådan måde, at disse elementer erelektromagnetisk kompatible med installationer, udstyr og offentlige eller private netværk, som de kan komme til at interferere med.
DA
50
Vi skal beskrive Cartimes system ifht. miljø
Teknisk kompatibilitetDe tekniske egenskaber i EETS-udbydernes og bompengeopkrævernes udstyr skal være kompatible, når de har samme grænseflade iforbindelse med den europæiske elektroniske bompengetjeneste.
Vi skal beskrive Cartimes system ifht. teknisk kompatibilitet (Kompatibilitet, atpasse sammen med nogot andet. Indenfor teknik, indebærer kompatibilitet at fleresystemer fölger samme standard og derfor kan bruges sammen).Sikkerhed / privatlivets fred1. Den europæiske elektroniske bompengetjeneste skal indeholde midler til at beskytte bompengeopkræverne, EETS-udbyderne ogEETS-brugerne mod svig/misbrug.2. Den europæiske elektroniske bompengetjeneste skal indeholde sikkerhedsfunktioner vedrørende beskyttelse af data, der lagres,behandles og overføres mellem de berørte parter i EETS-miljøet. Sikkerhedsfunktionerne skal beskytte de forskellige parter i EETS ogderes interesser mod at lide skade som følge af mangel på tilgængelighed, fortrolighed, integritet, ægthedskontrol, uafviselighed ogadgangsbeskyttelse til følsomme brugerdata, sådan som et europæisk flerbrugermiljø kræver det.
Vi skal beskrive Cartimes system ifht. sikkerhed/privatlivets fred
DA
51
SPECIFIKKE KRAVInfrastrukturkravGenereltMed henblik på at sikre interoperabiliteten for brugerne i hele Fællesskabet i såvel de elektroniske bompengesystemer, der allerede erindført i medlemsstaterne, som de systemer, der skal indføres i fremtiden i forbindelse med den europæiske elektroniskebompengetjeneste, skal denne tjenestes infrastrukturdelsystem være i overensstemmelse med direktiv 2004/52/EF, artikel 2, stk. 1, ogartikel 4, stk. 3.
Cartime Technologies løsning….Den europæiske elektroniske bompengetjenestes infrastruktur skal sikre, at nøjagtigheden af bompengeangivelsernes data modsvarerbetalingsordningens krav om at garantere ligebehandling mellem EETS-brugerne med hensyn til bompenge og afgifter (fairbehandling).Cartime Technologies løsning….I overensstemmelse med kravene til EETS-grænseflader i bilag II skal der indføres fælles kommunikationsprotokoller mellembompengeopkrævernes og EETS-udbydernes udstyr. EETS-udbyderne skal ad interoperable kommunikationskanaler givebompengeopkræverne sikret information om bompengeoperationer og kontrol/håndhævelse i overensstemmelse med gældendetekniske specifikationer.
Cartime Technologies løsning….
DA
52
Den europæiske elektroniske bompengetjeneste skal indeholde midler, der sætter bompengeopkræverne i stand til let og entydigt atpåvise, om et køretøj, der befærder deres betalingsområde og angiveligt bruger den europæiske elektroniske bompengetjeneste, rentfaktisk har monteret valideret og korrekt fungerende EETS-køretøjsudstyr, der sender troværdige oplysninger.
Cartime Technologies løsning….
Køretøjsudstyret skal indeholde midler, der sætter bompengeopkræverne i stand til at identificere den ansvarlige EETS-udbyder.Køretøjsudstyret skal jævnligt overvåge denne funktion, ugyldiggøre sig selv, hvis det finder en uregelmæssighed, og om muligtinformere EETS-udbyderen om denne uregelmæssighed.Cartime Technologies løsning….
Hvor det er relevant, skal EETS-udstyret udformes sådan, at der anvendes åbne standarder til interoperabilitetskomponenterne iudstyret.Cartime Technologies løsning….
EETS-køretøjsudstyr skal indeholde en menneske-maskine-grænseflade, som over for brugeren angiver, at køretøjsudstyret fungererkorrekt, og en grænseflade til angivelse af de variable bompengeparametre og af indstillingerne vedrørende disse parametre.
Cartime Technologies løsning….
DA
53
Køretøjsudstyret skal integreres på en sikker måde. Monteringen heraf skal være i overensstemmelse med forskrifterne vedrørendeførerens synsfelt11i køretøjer og køretøjets indvendige indretning12.
Cartime Technologies løsning….
Hvor det er relevant, skal bompengeopkræverne informere førerne ved hjælp af skiltning langs vejen eller andre midler om kravet omat betale bompenge eller afgift for at færdes med et køretøj på et betalingsområde, og navnlig når de kører ind i eller forlader etbetalingsområde.
Bompengesystemer baseret på mikrobølgeteknologiApplikationer i den europæiske elektroniske bompengetjeneste, der er baseret på mikrobølgeteknologi, skal understøtte:- for EETS-udbydernes køretøjsudstyrs vedkommende: både EN15509 og ETSI ES 200674-1 og de tilhørende tekniske rapporter medhenblik på implementering af protokol.- for bompengeopkrævernes faste og mobile vejsideudstyrs vedkommende: EN15509. I Italien kan bompengeopkrævernes faste ogmobile vejsideudstyr i stedet understøtte ETSI ES 200674-1 og de tilhørende tekniske rapporter med henblik på implementering afprotokol.Cartime Technologies løsning….
11
12
Kommissionens direktiv 90/630/EØF af 30. oktober 1990 om tilpasning til den tekniske udvikling af Rådets direktiv 77/649/EØF om indbyrdes tilnærmelse afmedlemsstaternes lovgivning vedrørende førerens synsfelt i motordrevne køretøjer (EFT L 341 af 6.12.1990, s. 20).Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/4/EF af 28. februar 2000 om ændring af Rådets direktiv 74/60/EØF om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivningvedrørende motordrevne køretøjers indre indretning (kabinens indre, bortset fra indvendige førerspejle, betjeningsorganernes udformning, tag eller skydetag, ryglæn ogsædebagsider) (EFT L 87 af 8.4.2000, s. 22).54
DA
Bompengesystemer baseret på GNSS (Global Navigation Satellite System)EETS-udbyderne skal overvåge tilgængeligheden af positionsdata fra navigations- og positionsbestemmelsessatellitten.EETS-udbyderne skal informere bompengeopkræverne om vanskeligheder, de måtte have med at udarbejde bompengeangivelsesdataud fra modtagelse af satellitsignaler. Bompengeopkræverne skal anvende de modtagne oplysninger til at identificere problemområderog om nødvendigt tilvejebringe forstærkning af positionsbestemmelsessignaler efter aftale med EETS-udbyderne.Cartime Technologies løsning….Krav til drift og ledelse1. Den europæiske elektroniske bompengetjeneste skal opfylde kravene i den europæiske lovgivning om beskyttelse af fysiske personeri forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger. Især skal der sikresoverensstemmelse med direktiv 95/46/EF og direktiv 2002/58/EF.Cartime Technologies løsning….2. Bompengeopkræverne og EETS-udbyderne skal udarbejde beredskabsplaner til imødegåelse af omfattende afbrydelser itrafikstrømmene, hvis bompengetjenesten går ned.
Cartime Technologies løsning….
DA
55
BILAG IVINTEROPERABILITETSKOMPONENTERNESOVERENSSTEMMELSE MED SPECIFIKATIONERNEOGANVENDELSESEGNETHEDEF-OVERENSSTEMMELSESERKLÆRINGEROVERENSSTEMMELSE MED SPECIFIKATIONERMed henblik på vurdering af interoperabilitetskomponenters overensstemmelse (herunder vejsideudstyr og grænseflader) i henhold tilkravene i denne beslutning og alle relevante tekniske specifikationer skal producenten af interoperabilitetskomponenter, som skalbruges i den europæiske elektroniske bompengetjeneste, eller producentens bemyndigede repræsentant vælge procedurer blandtmodulerne i beslutning 768/2008/EF. Efterfølgende skal producenten/repræsentanten udarbejde EF-overensstemmelseserklæringenom overensstemmelse med specifikationerne, hvor det er relevant, forudsat at et bemyndiget organ har udstedt en afprøvningsattest.Krav til vores producentAfhængigt af de valgte overensstemmelsesvurderingsmoduler i beslutning 768/2008/EF dækker EF-overensstemmelseserklæringenom overensstemmelse med specifikationer producentens selvevaluering eller vurdering foretaget af et eller flere bemyndigede organeraf de enkelte interoperabilitetskomponenters iboende overensstemmelse med de specifikationer, der skal overholdes.ANVENDELSESEGNETHED(TJENESTEYDELSENS INTEROPERABILITET)Man vil kræve en typeafprøvning af systemet inden den iværksættes – vi skal sikre at en sådan test kan gennemføresInteroperabilitetskomponenternes anvendelsesegnethed vurderes ved at betjene og bruge dem under drift, idet komponenterne erindbygget i en eller flere bompengeopkræveres EETS-bompengesystemer på den tilsigtede måde, mens køretøjsudstyret er i færdsel pådet eller de pågældende bompengeområder i en specificeret driftsperiode.For at udføre en sådan typeafprøvning gennem driftserfaring, hvormed det skal demonstreres, at interoperabilitetskomponenten erinteroperabel under drift, skal producenten eller EETS-udbyderen eller en bemyndiget repræsentant:Krav til os som udbydera)enten samarbejde direkte med bompengeopkræveren(erne), på hvis område køretøjsudstyret skal være i færdsel. I så fald skal56
DA
producenten, EETS-udbyderen eller en bemyndiget repræsentant:1. sætte en eller flere prøver, der er repræsentative for den planlagte produktion, i drift2. overvåge interoperabilitetskomponenternes adfærd ved hjælp af en aftalt procedure, der overvåges afbompengeopkræveren(erne)3. fremlægge bevis for bompengeopkræveren(erne) for, at alle dennes (disses) interoperabilitetskrav er opfyldt afinteroperabilitetskomponenterne4. udarbejde en erklæring om anvendelsesegnethed, på betingelse af at bompengeopkræveren(erne) har udstedt en anvendelses-egnethedsattest. Anvendelsesegnethedserklæringen gælder bompengeopkræverens(ernes) vurdering af EETS-interoperabilitetskomponenternes anvendelsesegnethed i EETS-miljøet hos denne (disse) bompengeopkræver(e).og bompengeopkræveren(erne): (krav til bompengeopkræveren – den der ejer arealet)1. erklære sig enig(e) i programmet for validering af driftserfaring2. godkende overvågningsproceduren for adfærd under drift i sine (deres) betalingsområder og udføre specifikke verifikationer3. vurdere interoperabiliteten med sit (deres) eget system under drift4. godtgøre anvendelsesegnetheden til sine (deres) betalingsområder, såfremt interoperabilitetskomponenternes adfærd ervellykket.b)eller ansøge et bemyndiget organ om assistance. I så fald skal1. sætte en eller flere prøver, der er repræsentative for den planlagte produktion, i drift2. overvåge interoperabilitetskomponenternes adfærd ved hjælp af en aftalt procedure, der overvåges af det bemyndigede organ(harmoniseret med de tilhørende moduler i beslutning 768/2008/EF)
producenten, EETS-udbyderen eller en bemyndiget repræsentant:
DA
57
3. fremlægge bevis for det bemyndigede organ for, at alle krav i nærværende beslutning er opfyldt afinteroperabilitetskomponenterne, herunder resultaterne af driftserfaring4. udarbejde en EF-erklæring om anvendelsesegnethed, på betingelse af at det bemyndigede organ har udstedt enanvendelsesegnethedsattest. EF-anvendelsesegnethedserklæringen gælder det bemyndigede organs vurdering/bedømmelse afEETS-interoperabilitetskomponenternes anvendelsesegnethed i EETS-miljøet hos den eller de udvalgte bompengeopkrævere, ognavnlig i tilfælde hvor grænsefladerne indgår i forbindelse med de tekniske specifikationer, især af funktionel art, som skalkontrolleres.og det bemyndigede organ skal:1. tage hensyn til erklæringen om overensstemmelse med specifikationerne. Derfor skal der ikke ved afprøvningen under drift skefornyet vurdering af typespecifikationerne, da de allerede er dækket af overensstemmelseserklæringen, bortset fra tilfælde hvorder er bevis for, at de opståede problemer med manglende interoperabilitet er forbundet med disse specifikationer2. tilrettelægge samarbejdet med den (de) af producenten udvalgte bompengeopkræver(re)3. verificere den tekniske dokumentation og programmet for validering af driftserfaring4. godkende overvågningsproceduren for adfærd under drift og udføre specifik overvågning5. vurdere interoperabiliteten med bompengeopkræverens(ernes) systemer og driftsprocesser under drift6. udstede en anvendelsesegnethedsattest, såfremt interoperabilitetskomponenternes adfærd er vellykket7. udarbejde en forklarende rapport, hvis ikke interoperabilitetskomponenternes adfærd er vellykket. I rapporten skal der ogsågøres rede for problemer, der kan opstå som følge af, at en bompengeopkrævers systemer og processer ikke er i overensstemmelsemed relevante standarder og tekniske specifikationer. Hvis det er relevant, skal der fremsættes henstillinger i rapporten om,hvordan problemerne løses.INDHOLDET AFEF-ERKLÆRINGERNEEF-erklæringerne om overensstemmelse med specifikationerne og anvendelsesegnethed og de ledsagende dokumenter skal væredateret og underskrevet.
DA
58
Erklæringerne skal være affattet på det samme sprog som instrukserne og skal indeholde følgende:a)b)direktivhenvisninger(demskal vi kende)navn og adresse på producenten, EETS-udbyderen eller den i Fællesskabet etablerede bemyndigede repræsentant (angivfirmanavn og fuld adresse og for den bemyndigede repræsentants vedkommende også producentens firmanavn)(vedvi alleredenu hvem der skal producere?)beskrivelse af interoperabilitetskomponenterne (fabrikat, type, version osv.)(disseskal snarligt beskrives)beskrivelse af den procedure, der skal følges for at udstede erklæring om overensstemmelse med specifikationer elleranvendelsesegnethed(Viskal dokumentere at vi overholder specifikationerne og at produktet er anvendelsesegnet)alle de relevante krav, der er opfyldt af interoperabilitetskomponenterne, og navnlig deres anvendelsesbetingelser(Viskal sikreat disse komponenter er CE mærkede)hvis det er relevant, navn og adresse på bompengeopkræveren(erne)/det (de) bemyndigede organ(er), der er inddraget iproceduren for vurdering af overensstemmelsen med specifikationer eller anvendelsesegnethedenhvis det er relevant, henvisning til de tekniske specifikationeridentifikation af den underskriver, der har beføjelse til at indgå forpligtende aftaler på vegne af producenten eller dennes iFællesskabet etablerede bemyndigede repræsentant.
c)d)e)f)g)h)
DA
59
BILAG VMINIMUMSKRITERIER, SOM MEDLEMSSTATERNE SKAL TAGE HENSYN TIL, NÅR DE UDPEGER BEMYNDIGEDEORGANERa)b)Organet skal godkendes i henhold til EN 45000-standarderne.Organet og det personale, der er ansvarligt for kontrollerne skal udføre disse kontroller med størst mulig faglig integritet og størstmulig teknisk kompetence og skal ikke være underlagt pres eller påvirket af incitamenter, navnlig af økonomisk art, som kunnepåvirke deres dømmekraft eller resultaterne af deres inspektion, især fra personer eller grupper af personer, som resultaterne afkontrollerne har betydning for.Organet, dets direktør og personalet, der er ansvarligt for at udføre eller overvåge kontrollerne, må ikke blive inddraget, hverkendirekte eller som bemyndiget repræsentant, i udformning, fremstilling, markedsføring eller vedligeholdelse afinteroperabilitetskomponenter eller i anvendelsen heraf. Dette udelukker ikke muligheden for at udveksle teknisk informationmellem producenten og dette organ.Organet skal være i besiddelse af eller have adgang til de midler, der er nødvendige for på fyldestgørende vis at udføre de tekniske ogadministrative opgaver, der er forbundet med kontrollerne.Det kontrolansvarlige personale skal være i besiddelse af:korrekt teknisk og erhvervsfaglig uddannelseet tilfredsstillende kendskab til de krav, der gælder for de kontroller, som de udfører, og en tilstrækkelig praktisk erfaring meddisse kontrollerevne til at udarbejde attester, registertilførsler og rapporter, som udgør det officielle register over de udførte inspektioner.f)g)h)Det kontrolansvarlige personales uafhængighed skal garanteres. Ingen ansat må aflønnes må grundlag af antal udførte kontrollereller resultatet af disse kontroller.Organet skal tegne en ansvarsforsikring, medmindre erstatningsansvaret er dækket af staten i henhold til national lov, ellermedmindre kontrollerne udføres direkte af medlemsstaten.Organets personale har tavshedspligt med hensyn til alt, hvad de erfarer under udøvelsen af deres hverv (undtagen over for dekompetente administrative myndigheder i den stat, hvor de varetager deres opgaver) i medfør af direktiv 2004/52/EF og nærværendebeslutning eller bestemmelser i national lov, der gennemfører direktivet.
Kunne vi bidrage til at definere nogle relevante organer, såsom Teknologisk Institut, TÜV, etc.c)
d)e)
DA
60
BILAG VIKØRETØJSKLASSIFICERINGSPARAMETREGENERELLE BESTEMMELSER1.1.Den serie køretøjsklassificeringsparametre, som den europæiske elektroniske bompengetjeneste skal understøtte, må ikkebegrænse bompengeopkrævernes udvalg af betalingsplaner. Den europæiske elektroniske bompengetjeneste skal være fleksibelnok til at tillade, at serien af køretøjsklassificeringsparametre kan udvikle sig alt efter de behov, der måtte opstå i enoverskuelig fremtid.(kan vores system klare dette?) Hvorledes?For hver betalingsplan, som en bompengeopkræver anvender i et af sine betalingsområder, skal denne med henblik på opfyldelseaf artikel 19 mindst tre måneder, inden betalingsplanen træder i kraft, oplyse, hvordan de anvendte køretøjsklassificerings-parametre og køretøjsbetalingskategorierne relaterer til hinanden.(hvordan sikrer vi at dette kan ske?)For hver betalingsplan, som en bompengeopkræver anvender i et af sine betalingsområder, skal denne offentliggøre, hvordankøretøjsbetalingskategorierne og betalingsstrukturen relaterer til hinanden, jf. artikel 19.(dette er bompengeopkræverensopgave)
1.2.
1.3.
KØRETØJSKLASSIFICERINGSPARAMETRE
Med forbehold af de generelle bestemmelser i pkt. 1.1 ovenfor kan en bompengeopkræver somkøretøjsklassificeringsparametre bruge:a)b)ethvert målbart køretøjsparameter, som kan måles entydigt af vejsideudstyr(kan vores udtænkte parametre det?)ethvert køretøjsparameter, som understøttes af standarderne EN15509 og ETSI ES 200674-1 og de tilhørende tekniskerapporter med henblik på implementering af protokol(kender nogen til disse?)
01-04-2009
c)d)e)
køretøjsparametre, der er obligatoriske i registreringsdokumenter for køretøjer13, og køretøjsparametre, der erstandardiseret i CEN ISO/TS24534(og disse)de variable køretøjsklassificeringsparametre, som i øjeblikket bruges i bompengesystemer, f.eks. antal aksler (herunderhævede aksler) og om der er anhænger(og disse)følgende miljøparametre:køretøjets emissionsklasse, dvs. dets miljøkategori i overensstemmelse med direktiv 88/77/EØF14og2006/38/EF15et harmoniseret CO2-relateretregistreringsdokumenter for køretøjer.parameter,f.eks.denharmoniseredefællesskabskodeV.7i
Vi skal sikre at vores system overholder de miljømæssige krav som er noteret – hvorledes sikrer vi dette?
Når et køretøj befærder et betalingsområde, skal det monterede køretøjsudstyr være i stand til at kommunikere sinekøretøjsklassificeringsparametre og statusoplysninger for køretøjsenheden til bompengeopkræverens udstyr, der overvåger bompenge-angivelsen.
13
14
15
Rådets direktiv 1999/37/EF af 29. april 1999 om registreringsdokumenter for motorkøretøjer, EFT L 138 af 1.6.1999, s. 57, senest ændret ved Kommissionensdirektiv 2003/127/EF af 23. december 2003, EUT L 10 af 16.1.2004, s. 29.Rådets direktiv 88/77/EØF af 3. december 1987 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivninger om foranstaltninger mod emission af forurenendeluftarter fra dieselmotorer til fremdrift af køretøjer, EFT L 36 af 9.2.1988, s. 33, senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/55/EF af 28.september 2005, EUT L 275 af 20.10.2005, s. 1.Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/38/EF af 17. maj 2006 om ændring af direktiv 1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visseinfrastrukturer, EUT L 157 af 9.6.2006, s. 8.
1
01-04-2009
NYE KØRETØJSKLASSIFICERINGSPARAMETREI tilfælde af at en bompengeopkræver agter at indføre nye køretøjsklassificeringsparametre, skal medlemsstaten, hvorbompengeopkræveren er registreret, informere Kommissionen og de øvrige medlemsstater herom. Kommissionen skal henvisesagen til udvalget for elektronisk opkrævning af bompenge ifølge artikel 5, stk. 1, i direktiv 2004/52/EF og afgive udtalelse indenseks måneder i henhold til proceduren i artikel 5, stk. 2, i direktiv 2004/52/EF.NYE BETALINGSPLANERHvis en ny betalingsplan bygger på køretøjsklassificeringsparametre, der allerede er i brug på mindst ét EETS-område, skal EETS-udbyderen understøtte den nye betalingsplan pr. ikrafttrædelsesdatoen.(vi skal således danne os et indtryk af hvilke parametreman ønsker at åbne op med)Hvis der med en ny betalingsplan indføres et eller flere nye køretøjsklassificeringsparametre, skal proceduren i henhold til bilag VI,afsnit 3, følges.
2