Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 209
Offentligt
P-Watch Payment System (”PPS2”)•Koncept•Funktion•Services•Sandsynlighed
…Hvad har Cartime Technologies gang i?•FS03 (forbedret version af FS01 – første design udgave) – færdigt produkt•FS02 (samme version som FS03 - men i nyeste designs) – færdigt produkt•Flere end 300.000 biler i Danmark har en P-Watch installeret i dag.
•”PPS1” (+betalingsmodul m/GSM) -fra ultimo 2012 - under udvikling•”PPS2” (+betalingsmodul m/GPS)- fra ultimo 2014 - under udvikling
Hvad er behovet hos bilisterne?1.Det er dyrt at parkere, og derfor søges tidsbegrænset parkering2.Parkeringsbøder fører ofte til diskussioner.3.Det er omstændigt og tager tid
Tidsbegrænset parkering
P-Watch� forhindrer parkeringsbøder og besvær, og giver bilisterne tryghed ved korrekt indstilletparkeringstid.
1.Myndighederne vil gerne øge indtægter for parkering2.Kontrol er dyrt og kræver meget mandskab.3.Kontrol fører til uoverensstemmelser med bilisterne.
Betalingsparkering
”PPS1” P-Watch� Payment System m/GSM, sikrer flere indtægter til myndighederne, mindre administrationog mindre besvær med utilfredse bilister.
1.Fremtidens Road Pricing mangler et fair og præcist positions system2.Uden besvær for bilejere, enkel betaling og administration3.Enorme indtægtsmuligheder for EU-landene og 100% brugerbetaling”PPS2” P-Watch� Payment System m/GPS, gør det muligt….
Road Pricing
Hvad er Cartime Technologies s udgangspunkt?
BETALINGSPARKERING OG ROADPRICING
1. Vi håndterer en enhed der kan klare 100% automatisk betalingsparkering2. Vi kombinerer de eksisterende teknologier (Galileo/EGNOS)3. Vi håndterer bl.a tid (eksakt), stedspositionering (< 1 meter) og ID i en og samme løsning.4. Vi sikrer os den bedste præcision og dermed nøjagtighed i afregningen
Services – ”PPS2”Oplagte primære services
••
Betaling for parkering”Road Pricing”–Punktafgifter som eksempelvis ved broer - brobizz–Strækninger som veje – differentieret priser efter belastning og tid–Afgrænsede områder som byer – allokering af trafikken ift. behov
Mulige sekundære services
•••••
Advisere om frie parkeringsarealer, og fx. om vejrarbejde i nærhedenAutomatisk tracking af bilen ved tyveri. Systemet kan udbygges medalarm sensorerOvervåge bilens fart og advare ved hastighedsoverskridelseAnvisning af hurtigste, billigste og korteste vejInformationsplatform
5
Hvilke fordele giver de forskellige løsninger?P-Watch�(tidsbegrænset)Automatisk angivelse afparkeringstidIngen parkeringsbøderBruger lethedBetalings parkering”PPS1” m/GSMAutomatisk betaling forparkeringIngen parkeringsbøderIngen overbetaling (40%)Ingen diskussioner med p-vagterMindre administration formyndighederMindre behov forbetalingsautomaterBruger lethedRoadpricing”PPS2” m/GPSAutomatisk betaling vedbetalingsvejeOptimeret traffikreguleringBruger enkelhedMindre behov for kontrolIkke brug for personale vedbetalingsvejeneFokus på betalingsveje erintensiveret – jf. ”ITS” fra EU
Hvad er det unikke?Egnos korrigerede GPS signaler optimerer præcisionen ned til 0,5 meter (standard GPSop til 15 meter). Cartime Technologies ansøgte om patent i 5 globale regioner tilbage i2005, og hvor det er præcisionen, den totale udnyttelse af samspillet mellem EGNOS,GPS, Galileo, (eller Glonass) Internet og GSM der er særlig unik.GPSControllerGSM ModemGalileo
Teleoperatørers GSM MobilnetInternetSISNET/EGNOS
Cartime ServerParkeringsdatabaseBrugerdatabase
EGNOSdatabase
Admininterface
Betalingsservice
GPS/EGNOS/Galileo
Hvor sandsynligt er det at realisere?
•
Stedspositionering––GPS: Kendt teknologi (Performance skal dog optimeres via Galileo programmet)EGNOS: Påkrævet for tilstrækkelig nøjagtighed, central korrektion praktisk fordelagtig
•
Trådløs kommunikation–GSM (GPRS): Kendt teknologi
•
Central databehandling i server(eller redundant server-park)––Kan baseres på kendte systemer (Linux operativsystem, MySQL & PostgreSQLdatabaser)Kræver special udviklet applikations software
•
Parkerings-areal verifikation–Kræver opmåling af områder der ønskes dækket (med geodætiske GPS modtagere)
•
Betalingsfacilitet–Kendt teknologi: Gateways som fx Nets er allerede etablerede
Generelt: Kendte teknologier der kombineres og tages i anvendelse på en ny ogsuveræn måde, og løsningen er realiserbar fra ultimo 2014.
8
Nyt Produkt (”PPS2” GPS m/betalingsenhed)Ca. 24 mdr.Ca. 16 mdr.Ca. 14 mdr.
1,4 mio.
0,5 mio.
3,5 mio.
1,3 mio.4 månederTÜV/KBA test(300.000)+Produkttest 20-30produktenheder(500.000)+Designskitse tilfærdigt produkt(500.000)
4,5 mio.
2,5 mio.3 måneder
1,0 mio.
Udvikling afprototype FPGAKlarKonvertering afprototype FPGAtil chip (ASIC)Klar
12 månederDemomodel(500.000)+Serverstruktur/programmering(1,5 mill)+Kortlægning afparkeringsdata tilindl. test(1,5 millioner)+Aftalem/teleoperatør+Aftale m/park.Kbh.
6 månederFærdiggøredesign ogværktøjer(1,5 millioner)+Kortlægning ogregistrering afparkeringsdata(3 millioner)+Aftale m/parkerings-myndigheder omafregning ogbrugsret
5 måneder
Autoflåde test Produktionsstartpå eftermarked og levering af deog producent- første enhederniveau(1,5 millioner)+Testudstyrproduceres(1 millioner)
9
Virksomhedenskronolog
300.000+ enhederCartime Technologies klartil international ekspansion2010
2009Verdens første elektroniskeparkeringsur sælges fra juni 20032008
2007Godkendelser I Norden og i Tyskland
20032001Cartime Technologies etableres medinvestering fra Videnskabsministeriet
Hvordan ser vi markedet?
IndbyggereMillionerTysklandStorbritannienItalienHollandBelgienSverigeØstrigSchweizDanmarkNorgePassagerbilerMillionerTysklandStorbritannienItalienHollandBelgienSverigeØstrigSchweizNorgeDanmark4,94,14,33,72,12,06,926,232,945,316,210,38,98,07,35,44,759,357,382,4