Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 205
Offentligt
København den 3. februar 2012
Til Roskilde Kommunalbestyrelse ogFolketingets TrafikudvalgRapport fra NIRAS om effekten for Roskilde af en trængselsafgift, udsendt afRoskilde Kommune, er så fejlbehæftet, at den ikke er brugbar til en seriøs diskussionom effekten af en trængselsafgiftRoskilde udsendte den 26. januar en melding om, at ”Pendlere må vente mindst 5 år på mere plads”baseret på en rapport fra konsulentfirmaet NIRASSehttp://www.roskilde.dk/webtop/site.aspx?p=3849&newsid=4804Rådet for Bæredygtig Trafik har nu gennemgået rapporten og har fundet så graverende fejl, at derikke er basis for dens konklusioner.Der er bl.a. 2 afgørende fejl, der helt fjerner grundlaget for
rapportens konklusioner:1) Rapporten bruger døgntal på 1,4 personer pr. bil til at vurdere morgenmyldretiden, hvorbelægningen pr. bil kun er ca. 1,1 person. Derved overdrives antallet af personer i spidstimenmed ca. 27%.Kilde: Personer pr. bil, Vejdirektoratet. Se mere i bilag 1
2) Rapporten skønner sig til omfanget af myldretimetrafikken ved grænsen til KøbenhavnKommune, i stedet for at benytte trafiktællinger fra Københavns Kommune. NIRAS kommerderfor, kombineret med ovennævnte under punkt 1), fejlagtigt frem til, at der skal skaffesplads til 1.100 flere passagerer fra Roskilde i den kollektive trafik i morgenspidstimen ved entrængselsafgift ved Københavns kommunegrænse og Amager. Det er helt misvisende , idetder i alt i morgenspidstimens biler på Holbækmotorvejen mod København kun er 1686personer. Se uddrag af NIRAS rapporten i bilag 2 og trafiktællinger i bilag 3.
Med venlig hilsenIvan Lund Pedersen3116 0082
Bilag 1.Kun 1,1 person pr. bil på motorveje mod København om morgenen. Ikke 1,4,som benyttet af NIRAS i beregninger
Kilde: Vejdirektoratet: Personer pr. bil 2009
BILAG 2I uddrag af rapporten nedenfor, kan man se, at NIRAS fejlagtigt benyttet døgntal forberegning af personer i bilerne i myldretiden samt beregner sig til myldretidstrafikkensomfang (13 % af døgntrafikken) i stedet for at tage udgangspunkt i trafiktællinger fraKøbenhavns Kommune.NIRAS når derfor frem til, at der skal skaffes plads til 1.100 flere passagerer imorgenspidstimen ved en trængselsafgift ved Københavns kommunegrænse og Amager.Deter helt misvisende, idet der i alt i morgenspidstimens biler på Holbækmotorvejen modKøbenhavn i alt kun er 1686 personer jfr. bilag 3. Tillige er der formentlig nogle, der vælger atkøre sammen eller køre på andre tidspunkter end i myldretimen.
Bilag 3Vi har udarbejdet nedenstående analyse, der viser, at det ikke er nogen uoverkommeligopgave at skaffe transport til f.eks. 20 % af de pendlere, der er på de undersøgte indfaldsveje i”spidstimen” mellem 8 og 9. På alle andre tidspunkter af dagen er det i sagens natur endnulettere at skaffe plads til tidligere bilister. Holbækmotorvejen, som NIRAS anvender i sinrapport, er fremhævet og tallene viser, at NIRAS tager fuldkommen fejl, når de skriver at derskal skaffes plads til 1.110 personer. Hvis der f.eks. skal skaffes plads til 40 % af bilisterne erder kun tale om 676 personer.
Antalpersonbilermod Kbh. i"spidstimen"
Antal personeri disse biler. Igennemsnitkun 1,11person i hverpersonbil ispidstimenmodKøbenhavn
20 % af dissepersoner ispidstimenudgør såmangepersoner:
Antal tog/busser til transport af 20 %af pendlerne på disse veje ispidstimen mod København.Derregnes med 45 personer pr. bus og800 personer pr. tog:
Eksempler påindfaldsveje:LyngbyvejenHareskovvejenStrandvejenTuborgvej3108176188915693449195498617416903911983491 togeller16 busser1/2 togeller9 busser1/4 togeller5 busser1/2 togeller8 busser
HolbækmotorvejenFrederikssundsvejJyllingevejSlotsherrensvejRoskildevejIslevhusvej ogHorsebakkenMørkhøjvej
15197488536471158514381
16868309467181285570422
33816619014425711485
1/2 togeller8 busser1/4 togeller4 busser1/4 togeller5 busser1/4 togeller4 busser1/3 togeller8 busser1/6 togeller3 busser1/9 togeller2 busser
Kilde vedrørende antal biler: Københavns Kommune. Der er regnet med en gennemsnitsbelægning på 1,11 person pr.bil i morgenmyldretiden mod København. Kilden hertil er Vejdirektoratets rapport: Personer pr. bil 2009.