Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 203
Offentligt
1075454_0001.png
1075454_0002.png
Fra:Kurt V. Pedersen [mailto:[email protected]]Sendt:2. februar 2012 11:46Til:Karsten NonboEmne:Hvorfor straffer DSB os pendlere, som er over de 65 ?
Kære KarstenSom du ved, er jeg ikke en mand der normalt råber op, uden der er væsentlig grund til det. Men nu har DSBlavet et nyt scoop, som især straffer dem der er over 65 og har valgt fortsat at blive på arbejdsmarkedet.
Jeg er selv en af dem, som på trods af jeg snart fylder 68 og økonomisk ikke mangler noget, harvalgt at sige ja til at fortsætte på arbejdsmarkedet i nogle år endnu. Jeg er også en af de ældre, somer på forkant udviklingen og it, og åben overfor forandringer, da jeg har arbejdet med udvikling ogit siden 1963, og derfor var jeg også hurtigt til at anskaffe mig et Rejsekort, da jeg på sigt kunne senogle fordele med Rejsekortet. Men nu har jeg, efter at have været inde på DSB’s Rejsekort kontorpå Københavns Hovedbanegård og fået bekræftet mine beregninger, afleveret Rejsekortet og gåettilbage til det gamle Pendlerkort.Som jeg ser det ikke alene straffer man de daglige rejsende over 65, men rejsekortets levetid erligesom IC4 togene, måske også snart en parentes blandt DSB’s mange fiaskoer.Rejser man fra f.eks. fra Lundby station (takstzone 53) til Københavns Hovedbanegård (takstzone01) og retur hver dag, dvs. gennemsnitlig 22 rejser om måneden eller 44 ture i alt,og rejsen foregår før kl. 9 mod København (jeg tager toget kl. 6:43), og foretager hjemturen efter kl.14 (jeg er med fra KH enten kl. 16:13 eller 17:13), så koster det om måneden med:Det gode gamle pendlerkort, kr.2.290- der samtidig giver en mulighed for at rejse videre med buseller S-tog indenfor takstzone 01, uden at det koster ekstra.Med rejsekortet, kundetype = standard, kr.2.565- dvs.275mere om måneden, hvor man såsamtidig skal betale ekstra, hvis man skal videre i København.Med rejsekortet, kundetype = pensionist (som jeg har brugt), kr.3.927- dvs.1.637mere ommåneden, og her skal man ligeledes som med kundetype ”standard”, betale ekstra, hvis man skalvidere med bus eller S-tog fra hovedbanen til et job på f.eks. Østerbro eller Vanløse.Lige da rejsekortet blev frigivet på strækningen Sydbanen (Nykøbing F. – København), var dermange som anskaffede sig et rejsekort.Nu kan jeg om morgenen se, at hovedparten af dem som jeg møder i toget hver dag, igen er gåetover til det gode gamle pendlerkort, begrundet med, at de ikke længere har råd til at benytterejsekortet.Skulle rejsekortet følge DSB’s prispolitik for pensionistrabatter på almindelige billetter, dvs. 50 %rabat fra mandag – torsdag og 25 % rabat om fredagen, hvad det for øvrigt gjorde i starten,så kan man se at DSB har sat pensionist rejser med Rejsekortet op med 218 %.Beregner man hvad de nye prisstigninger betyder på årsbasis ved daglig benyttelse af rejsekortet tilkun at komme til og fra sit job i København, så vil en almindelig borger skulle betale kr.3.300mereom året
og en person der er over 65 år, betale kr.19.644mere om året eller næsten en månedsløn (minusskat), for mange af de ældre medborgere, som ofte af nød (mangler en pensionsopsparing) harvalgt at fortsætte på arbejdsmarkedet efter de er fyldt 65.Hvis ikke Rejsekortet skal blive en ny IC4 skandale, så er der nogen som skal fortælle DSB’sprisberegnere, at der er nød til at være en økonomisk fordel og ikke en straf, hvis folk skal lokkesover på Rejsekortet.
Med venlig hilsen/With best regards
Kurt V. PedersenHammer Præstemark 9, HammerDK-4700 NæstvedTelefon+455576 1006 Mobil+452393 0610E-mail[email protected]