Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 201
Offentligt
Transportminister Henrik Dam KristensenTransportministerietFrederiksholms Kanal 27 F1220 København K
1. februar 2012
Kære Henrik Dam KristensenI Håndværksrådet, som repræsenterer over 20.000 små og mellemstore virksomheder,har vi noteret os, at regeringen – uagtet den massive kritik fra erhvervslivets organisa-tioner, detailhandlen, pendlerne o.a. – vil gennemføre sine planer om at etablere entrængselsafgift i hovedstaden.Håndværksrådet erkender, at der periodevis kan være problemer med fremkommelig-heden i hovedstaden især i tidsrummet 7.00-9.00 på hverdage. Vi er imidlertid af denklare opfattelse, at trængselsproblemerne skal løses med mere fremtidssikrede løsnin-ger end det, regeringen lægger op til. Derfor har vi da også som udgangspunkt stilletos positive over for indførelsen af et GPS-baseret roadpricing-system, som oven i kø-bet vil kunne have den fordel, at det kan indarbejdes i en senere omlægning af de dan-ske registreringsafgifter.Vi opfordrer derfor regeringen til at stille sine nuværende planer om en Bizz-baserettrængselsafgift i bero, da den teknologiske udvikling, ifølge alle eksperter, snart vil mu-liggøre et roadpricing-system.Håndværksrådet mener desuden, at det vil være et samfundsmæssigt spild af ressour-cer at investere i et dyrt betalingssystem baseret på Bizz-teknologi, når der inden for fåår eksisterer en på alle måder bedre teknologi, som både er mere fleksibel og mere ef-fektiv i forhold til de trafikale problemer og udfordringer i de kommende år.Vi frygter samtidigt, at det samfundsmæssige spild ved at indføre et utidssvarende be-talingssystem skal betales af brugerne, hvormed erhvervslivets og især SMV’erneskonkurrenceevne vil blive uforholdsmæssigt hårdt ramt.Det er Håndværksrådets grundholdning, at erhvervslivet ikke skal pålægges nye ogslet ikke unødige omkostninger, hvor de kan undgås.
SMV’erne befinder sig helt generelt i en af de værste økonomiske kriser nogen sinde,hvor afskedigelser og konkurser har nået rekordniveauer.Den skærpede konkurrencesituation betyder, at SMV’erne ikke har mulighed for at væl-te nye politisk bestemte omkostninger over på slutbrugerne. Samtidig arbejder mangevirksomheder på indgåede 3- og 5-årige kontrakter – oven i købet som leverandører tilstaten – og derfor vil ekstraomkostningerne som følge af trængselsafgifterne gå direkteind og påvirke virksomhedernes resultat i negativ retning.Som det blandt andet er fremgået af dagspressen, har anlægsgartner Ole Kjærgaard,OK Grøn Anlæg i Borup, dagligt 40-50 vogne inde i København for at løse grønne op-gaver for blandt andre Slots- og Ejendomsstyrelsen. Ole Kjærgaard har regnet sig fremtil, at betalingsringen omkring København vil koste alene hans firma 600.000 kr. omåret.Tilsvarende regnestykker kan opstilles for talrige andre virksomheder. Det, som er fæl-les for dem, er, at de ikke har nogen alternativer i forhold til at bruge deres biler. Fordem er bilerne en del af deres produktionsapparat. De kan ikke – modsat mange andre– bruge alternative transportmidler som fx busser og S-tog, da det ganske enkelt er fy-sisk umuligt for dem at medtage deres arbejdsredskaber så som stiger, rundsave, plan-ter, malerbøtter m.v. i de offentlige transportmidler.For disse håndværkere bliver den nye trængselsafgift slet og ret en ny omkostning.Det, mener Håndværksrådet, er urimeligt.Da regeringen, som det p.t. ligger oplyst, samtidig har til hensigt at fritage udenlandskekøretøjer fra den nye trængselsafgift, risikerer danske håndværkere desuden at bliveekstra hårdt ramt i konkurrencen med blandt andet ulovlige østeuropæiske firmaer,som i forvejen arbejder med løn- og arbejdsforhold, der ligger langt under, hvad danskevirksomheder kan tilbyde.Disse østeuropæiske virksomheder, som udfører social-dumping, vil således opnå enstor konkurrencefordel, hvis de slipper for at betale tilsvarende trængselsafgifter.Håndværksrådet vil afslutningsvis endnu engang opfordre regeringen til at skrinlæggede nuværende planer om trængselsafgifter og afvente den nye GPS-baserede teknolo-gi.
2
Alternativt vil vi anmode om, at der i udformningen af betalingsmodellen tages maksi-malt hensyn til SMV’ernes meget dårlige økonomiske situation, deres konkurrencesitu-ation og ikke mindst det forhold, at de ikke har alternative transportformer, hvormedden planlagte trængselsafgift uundgåeligt bliver en ny skat på deres produktionsappa-rat.
Med venlig hilsen
Frank KorsholmAfdelingschef i Håndværksrådet
cc.: Trafikudvalget
3