Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 199
Offentligt
1073468_0001.png
1073468_0002.png
1073468_0003.png
1073468_0004.png
1073468_0005.png
Bodilsker, den 29. januar 2012
Til transportminister Henrik Dam Kristensen ogsamtlige medlemmer af Folketingets TransportudvalgFremsendes via mail:[email protected]og[email protected]
Sejlplan for BornholmerFærgenI forbindelse med at ny kontrakt om den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm trådte ikraft 1. september 2011, blev der samtidig indført en ny sejlplan. Sejlplanen fra 1. januar 2012 harskabt meget store problemer for det bornholmske samfund under ét. Ingen af de 3 »hovedparter«(gods, turisme og passagerer) er tilfredse med sejlplanen, som den er nu.Fra 10. oktober 2010 og frem til 1. september 2011så sejlplanen på hverdage i lavsæsonen typisksåledes ud:Afgange fra Rønne (i lavsæsonen):
Fra 10/10 2010Afgange fra Rønnemed hurtigfærgeAfgange fra Rønnemed konventionelAfgang fra Rønne medgodsfærgenKl. 6.45 (til Ystad)Kl. 17.15 (til Ystad)Kl. 15.25 (til Ystad)Kl. 22.00 (til Ystad)Kl. 17.00 (til Køge)Som natfærge blev den benyttet, men ikkesom dagfærge
Fra 3/1 2011Kl. 6.30 (til Ystad)Kl. 17.10 (til Ystad)Kl. 15.25 (til Ystad)Kl. 22.00 (til Ystad)Kl. 17.00 (til Køge)Som natfærge blev den benyttet, men ikkesom dagfærge
2
Før 10. oktober 2010 havde godset ikke behov for en ekstra afgang over Ystad om aftenen.Fra 1. januar 2012 ser sejlplanen på hverdage i lavsæsonen typisk således ud:Afgange fra Rønne (i lavsæsonen):
Fra 1/1 2012(ca. 182 dage)Afgange fra Rønnemed hurtigfærgeKl. 6.30 (til Ystad)Kl. 16.30 (til Ystad)Kl. 20.30 (til Ystad)Ingen (til Ystad)
Fra 1/1 2012(ca. 50 dage)Kl. 6.30 (til Ystad)Kl. 10.30 (til Ystad)Kl. 20.30Ingen (til Ystad)Kl. 17.00 (til Køge)Som natfærge blev den benyttet, men ikkesom dagfærge
Afgange fra Rønnemed konventionelAfgang fra Rønne med Kl. 17.00 (til Køge)Som natfærge blev den benyttet, men ikkegodsfærgensom dagfærge
Efter nedlæggelsen (10. oktober 2010) af natfærgen til Køge, var der 5 muligheder i døgnet for atrejse fra Rønne. Fra 1. januar 2012 er der kun 4 muligheder og heraf er de 2 af afgangene absolutikke attraktive for passagerer. Hertil kommer, at der er 10 timer mellem enten 1. og 2. afgang ellermellem 2. og 3. afgang med hurtigfærgen.Efter vores opfattelse var ændringerne ikke blevet analyseret ordentligt, før beslutningen blev truf-fet og ført ud i livet. De konsekvenser, som nedlæggelsen af natfærgen har medført, burde haveværet forudset og fået adskillige røde signallamper til at blinke. Problemerne skulle have været løst,inden ændringerne trådte i kraft. Nu transporteres levende kvæg til slagtning på Sjælland på dispen-sation for bl.a. 8-timers reglen. Det er dyreetisk ganske uværdigt. Bornholms Tidende bragte lørdagden 7. januar 2012 en artikel på avisens forside om de mange problemer, ændringerne har medførtfor transporten af slagtedyr. Vognmanden, som har fået dispensationen for 8-timers reglen, kan for-tælle om landmænd, der skal op midt om natten for at aflevere dyr. Både de dyr, der skal med påtransporten, og de øvrige dyr i staldene bliver stressede.Der er netop kommet nye regler for transport af hunde og katte gennem Sverige. Det skaber adskil-lige problemer for køb af især hvalpe/killinger samt for personer/foreninger, som rejser over til ud-stillinger etc. Problemerne ville ikke være så omfattende eller stort set ikke eksistere, hvis natfærgenstadig havde sejlet.Generelt overholdes transitreglerne kun i ringe omfang. Hvis reglerne skulle overholdes fuldt ud,ville transitrejse gennem Sverige stort set være umuligt. Reglerne for pillepas er i sig selv så be-sværlige, at stort set ingen overholder dem.Transport af lig foregår absolut heller ikke på en ordentlig mådeMen tilbage til de almindelige passagerer, som vi repræsenterer:
3
Da natfærgen til Køge blev nedlagt i oktober 2010 indsatte BornholmerFærgen nødvendig kapaci-tet. Sejlplanen fra 10. oktober 2010 bliver af langt hovedparten af bornholmerne i dag betragtet sombetydeligt bedre end den nuværende sejlplan.Det hjælper ikke noget, at der er kommet endnu en hurtigfærge til og at Bornholm aldrig har haftmere færgekapacitet, end det nu er tilfældet, hvis færgen sejler på tidspunkter, som 9 ud af 10 born-holmere opfatter, ligger uden for de rejsetider, som de ønsker at benytte sig af.Det hjælper heller ikke noget, at statens tilskud aldrig har været højere, når dette hverken kommertil udtryk i lavere billetpriser eller i, at bornholmerne kan rejse, når de har brug for at rejse (i lavsæ-sonen). Det vil forhåbentlig hjælpe turismen, at der er kommet større kapacitet, men den almindeli-ge bornholmer har meget svært ved at se, at det er til fordel for den pågældende, når 2 ud af 3 fær-geafgange i lavsæsonen alene sejler efter fragterhvervets behov … og vel at mærke med afgangsti-der, der ligger langt fra dét, som hovedparten af bornholmerne ønsker sig.Der findes næppe en eneste bornholmer, som ikke ønsker de bedste vilkår for fragterhvervet, mender skal sættes kapacitet ind, så alle parter opnår at få opfyldt deres behov på nogenlunde sammeniveau. 3 politiske partier har budt ind med deres bud på, hvordan problemet kan løses. Det er»snusfornuftige« forslag, som foreningens nu forhenværende, men mangeårige formand, Erik Pe-dersen, for nylig udtrykte sig i et Synspunkt i Bornholms Tidende. Desværre har Transportministe-riet/Trafikstyrelsen ikke belyst, hvad forslagene konkret vil koste. Det vender vi tilbage til senere idette brev.Allerede i februar måned 2009 var vi klar over, at fartplanen i det nye forlig, som skulle træde ikraft 1. september 2011, ville skabe problemer for såvel almindelige passagerer som for turismen.Så tidligt i forløbet som den 6. maj 2009 gjorde vi transportministeren opmærksom på, at der måtteforventes problemer med en sejlplan, som den ser ud nu i 2012. Brevet af 6. maj 2009 vedhæftes.I foråret 2009 igangsatte vi derfor også blandt vores medlemmer 2 undersøgelser, der skulle vise,hvordan bornholmerne ønsker sejlplanen skal se ud i lavsæsonen. Det daværende Bornholmstrafik-ken igangsatte sin egen tilsvarende undersøgelse. Alle 3 undersøgelser viste, at bornholmerne øn-sker:1) En tidlig morgenafgang2) En afgang midt på dagen3) En afgang sent på eftermiddagen.I forhold til sejlplanen, som den nu ser ud, mangler der (i lavsæsonen) enten en afgang med PovlAnker om aftenen (primært til gods) eller en genoprettelse af natfærgen til Køge. Det forudsættes, atdet vil være det mest økonomiske at indsætte Povl Anker på den 4. afgang, ligesom netop denne
4
færge kan medtage betydeligt mere gods end hurtigfærgen kan. Færgen er i øvrigt ledig på de da-ge/tidspunkter, hvor der er behov for en sejlads.Bornholmstrafikkens undersøgelse vedhæftes. Desværre var ingen af de 3 undersøgelser signifikan-te.I tiden efter 1. september 2011 fik vi så mange »nødråb«, at vi måtte finde ud af, hvad bornholmer-ne konkret (statistisk) ønsker sig af en sejlplan. Vi igangsatte derfor – alene gældende for lavsæso-nen – en undersøgelse, som gerne skulle ende med at blive signifikant; og dét blev den. Vi kan der-for med en meget, meget lille usikkerhedsmargen udtale os om, hvilke ønsker bornholmerne har tilsejlplanen.Medio december 2011 offentliggjorde vi resultatet. Vi vedhæfter 5 plancher som viser resultatet forhenholdsvis:1) 2. afgang på hverdage2) 3. afgang på hverdage3) 1. afgang i weekenden4) 2. afgang i weekenden5) 3. afgang i weekenden.Undersøgelsen viser med al tydelighed, at 9 ud af 10 bornholmere ikke får opfyldt deres ønsker tilrejsetidspunkter (inden for et rimeligt tidsspænd). De faktiske afgangstider (som de er anført i sejl-planen) ligger tidsmæssigt temmelig langt fra det tidsspænd, som bornholmerne ønsker, at afgangs-tiderne skal ligge inden for. Undersøgelsen giver stort set samme resultat som de 3 tidligere ikke-signifikante undersøgelser.I forbindelse med offentliggørelsen af resultatet skrev vi bl.a. følgende til pressen:»Vi har i første omfang især hæftet os ved:1) At det er meget få, der opfatter, at den nuværende sejlplan lever op til de ønsker, de pågæl-dende har2) At afgangsønskerne for over 90% af svarerne samler sig inden for et tidsspænd på 2-4 timer3) At passagerernes/turisternes rejseønsker kun i ringe omfang kan forenes med godserhver-vets ønsker. Sejlplanen er ikke et udtryk for, hvad passagererne har af ønsker4) Passagererne og turisterne ønsker at rejse en del tidligere på dagen, end sejlplanen nu givermulighed for (9 ud af 10 ønsker en midterafgang på hverdage placeret mellem 10:30 og14:30).5) At det vil være yderst vanskeligt at få grupperne til at kunne finde sammen om 3 afgange.Ikke mindst, når godset har »låst« 2. og 3. afgang (i lavsæsonen). Der skal én fjerde afgangtil før kabalen kan gå op.
5
6) Det kan godt betale sig at undersøge forholdene, før en så omfattende ændring af sejlplaneniværksættes, som det var tilfældet 1/9 2011. Forholdene for pendlerne er forringet i et hidtiluset omfang, og flere giver udtryk for, at de kan blive nødt til at flytte fra Bornholm, andreat de i fremtiden i stedet vil benytte fly (det var vist ikke politikernes hensigt). Det burde ha-ve været forudset, inden en så omfattende ændring trådte i kraft7) Rejsemønstret er anderledes i weekenden.«I et svar til Kim Christiansen (på spørgsmål 303) skriver transportminister Henrik Dam Kristensenden 19. januar 2012 bl.a. følgende:»Sejlplanen trådte i kraft 1. januar 2012. Jeg synes, vi skylder at give den noget tid at virke i, før vitager stilling til, om der er behov for ændringer.«Vi er nødt til at sige: Nej – Bornholm kan ikke vente. Vi har vidst og gjort politikerne opmærk-somme på dette siden maj 2009. Flere pendlere har truet med, at de vil flytte fra øen, hvis ikke dersker ændringer. For én uge siden fik vi så meldingen om, at i hvert fald én pendler nu har sat sit hustil salg alene på grund af, at han ikke længere kan få privatliv og arbejdsliv til at hænge sammenmed sejlplanen. En anden har desværre valgt at melde sig i arbejdsløshedskøen i stedet for at pend-le.Vi har med vores omfattende undersøgelse fra november 2011 bevist, at sejlplanen ligger megetlangt fra, hvad bornholmerne har af ønsker til sejltider. Vi kan derfor ikke se nogen som helst ar-gumenter for, at vi skal vente længere med at få ændret sejlplanen. For hver dag, vi venter, bliverproblemerne kun større for det bornholmske samfund under ét.Vi er en upolitisk interesseorganisation, men vi kan naturligvis godt se gode perspektiver i de for-slag, som nogle partier allerede er kommet med. På baggrund af BornholmerFærgens regnskaberhar vi fået anslået, at netto-udgiften (det faktiske underskud) alene for at have sejlet de nødvendigeafgange med Povl Anker fra 10. oktober 2010 og til 15. juni 2011 kun udgjorde et étcifret millionbeløb. Der skal erindres om, at BornholmerFærgen oven i købet ydede en rabat på hele 75% på allebillettyper på de omtalte afgange med Povl Anker.Med venlig hilsen

Bornholms Passagerforening

Bjørn CarlsenFormand