Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 195
Offentligt
Trængsels- og trafiksikkerhedsforbedringer som desværre ikke er planlagt eller
igangsat
Efter mange års brug af Motorvejsnettet og vejnettet generelt har jeg konstateret en
rimelig fornuftig udvikling af vejnettet, dog har jeg konstateret, at der er en del
uhensigtsmæssige forhold, som giver fortsat giver trængsel og trafiksikkerheds-
mæssige problemer allerede nu.
Desværre er nedenstående punkter hverken planlagt eller igangsat ifølge
Vejdirektoratets hjemmeside.
Derfor håber jeg, at Transportudvalget vil se velvilligt og konstruktivt på mine
forslag, som selvfølgeligt ikke kan udføres på en gang, men kan være inspiration til
kommende snarlige forbedringer af det danske vejnet.
Det er i modgangstider, at man skal ture at investere i fremtiden, således at man er
klar, når der igen kommer fuld gang i trafikken og infrastrukturen kommer under
pres. Og nu er der samtidig ledig og billig kapacitet i byggebranchen.
”Når forandringens vinde blæser er der nogen som bygger læhegn og andre som
bygger vindmøller” (og infrastrukturer).
1) Udvidelse fra 6 til 8 spors motorvej mellem motorvejssammenfletningen syd
for Skærup og frem til 61 Vejle Syd.
Begrundelse: Arbejdet kan gøres samtidig med igangværende udvidelse (storbesparelse). Alle broer og tunneler ser umiddelbart nu ud til at være klar til 8 spor =8 spor giver fremtidssikret løsning allerede nu uden store meromkostninger.2) Udvidelse fra 4 til 6 spors motorvej mellem Skanderborg Sø og
motorvejsudfletningen mellem Skanderborg og Århus S.
Begrundelse: Kødannelse hver morgen fra Skanderborg til motorvejsudfletningen.Alle broer og tunneler er klar. Midterrabatten er bred nok til to ekstra vejbaner.Billig løsning på et allerede presserende problem.3) Længere afkørselsbane eller dobbelt afkørselsspor ved 46 Århus
Nord/Grenåmotorvejen fra Syd. Meget kort afkørselsbane idag.
Begrundelse: Farlige opbremsninger og kødannelser hver morgen fra Syd.
4) Længere til- og afkørselsbaner ved 42 Korsør i begge sider. Meget korte til-
og afkørselsbaner idag.
Begrundelse: Farlige situationer hver gang en bil kører på motorvejen med farligevognbaneskift og opbremsninger. Korte afkørselbaner med skarpt sving giver farligesituationer for stedukendte bilister.5) Udvidelse fra 6 til 8 spors motorvej mellem Motorvejssammenfletningen
Køgebugt og Solrød Syd.
Begrundelse: Hermed gøres udvidelsen af Køgebugt motorvejen helt færdig ogKøgebugt kan endelig absorbere trafikken fra de to motorveje som fletter sammen.6) Udvidelse fra 4 til 6 spors motorvej mellem Ringsted og
motorvejssamfletningen ved Køgebugt motorvejen.
Begrundelse: Stigende trafikmængde og risiko for kødannelse ved problemer påKøgebugt motorvejen. Alle broer og tunnelser er klar. Midterrabatten er bred nok tilto ekstra vognbaner. Investeringen er derfor økonomisk overkommelig, fornuftig ogbæredygtig.7) Påmontering af ekstra nødspor i hver side af Vejlefjordbroen og samtidig
lave 8 spor fra Vejle Syd og til kommende motorvejsudfletning mod Herning
og Århus.
Begrundelse: Sammen med 1) opnåes 8 spor fra den ene motorvejssammenfletning/udfletning (Skærup syd) og frem til den andenmotorvejssammenfletning/udfletning (Herning/Århus) hvorved fuld trafik fra tosammenflettende motorveje kan ledes gnidningsløsning videre til to udflettendemotorveje. Broen bør kunne klare belastningen, da det primært er et nødspor sompåmonteres og resten af broen bruges helt som 8 hele vejspor, eventuelt med nogleveldesignede bærende forstærkninger (skal selvfølgelig designes og beregnes først).
8) Forlængelse af Motorvej Ring 4 frem til Helsingørmotorvejen.
Begrundelse: Ring 4 udnyttes hermed optimalt til at aflaste Ring 3 for trafik som skalfra Køgebugtmotorvejen og til Nordsjælland/Helsingør. En del af vejstrækningen erallerede forberedt for en udvidelse, hvorved investeringen bør være rentabel, fornuftigog bæredygtig.
9) Forlængelse af Horsens syd motortrafikvejen frem til Juelsmindevejen
hvorved der dannes en delvis ringvej om Horsens.
Begrundelse: Motortrafikvejen stopper pludseligt i et T-kryds, hvorved trafik modJuelsminde/sydsiden af Horsens fjord ledes ind igennem en del af Horsens by medøget trafik til følge.10) Omlæggelse af Jellingvej mellem Uhrhøj/Hover (Vejle Nordvest) og Jelling.
Alternativ kunne også være en tilkørselsvej fra Vardevej direkte op til
Jelling.
Begrundelse: Nuværende vej har mange sving og kræver langsom og farlig kørsel.Vejføringen ændres således, at vejen ledes uden om den meget buede vejdel i denstejle ådal og rettes ud med en blød bue uden om ådalen. Der spares tid og hermedbesværlig/farlig kørsel i ådalen.11) Udvidelse fra 1 til 2 spor ved motorvejssammenfletningen mellem Ring 3 og
Helsingørmotorvejen kommende fra Ring 3.
Begrundelse: Dårligt flow og trafikafviklingen ved sammenfletningen med farligeopbremsninger og vognbaneskift/sammenfletning.11) Udvidelse fra 6 til 10 spor mellem Greve Syd og Solrød Syd
Begrundelse: Planlagt udvidelse fra 6 til 8 spor er ikke nok. Der er stadigvækkødannelse ved motorvejen ved Hundige selv om den er blevet udvidet til 10 spor.Disse 10 spor bør videreføres minimum til Solrød Syd og helst ned tilmotorvejsudfletingen ved Køge. Herved sikret jævnt og stabilt flow itrafikafviklingen hele vejen igennem Køgebugtmotorvejen, danmarks mesttrafikerede vejstykke.Alle de stadig spildte arbejdstimer som går tabt i køerne på Køgebugtmotorvejen gørdenne komplette udvidelse til en rigtig god samfundsmæssig forretning.12) Nyt langsigtet mål: Det fede H afløser det gamle mål (store H). Fra 4 til 6
spor på hele motorvejen fra den tyske grænse til Århus Nord, henover fyn og
sjælland til Køge bugt, samt nord for københavn op til Helsingør.
Begrundelse: Danmarks vigtigste trafikårer fastholder en jævn og glidendetrafikafvikling også i fremtiden.13) Forlængelse af Helsingørmotorvejen frem til færgerne eller frem til muligt
nyt startsted for ny øresundsbro.
Begrundelse: I dag stopper Helsingørmotorvejen en del før Helsingør. 1. etape kunnevære at forlænge motorvejen ca. 5 kilometer, således den når helt frem/ind tilHelsingør.
14) Undgåelse af betalingsring ved København med Grøn zone i København City
Begrundelse: Da mange ser en betalingsring, som en skattemur for at komme ind iKøbenhavn, kunne man i stedet for efter en 5 års varslingperiode indføre en Grønzone i centrum af København (indenfor søerne eller voldene), hvor der om 5 år ikkemå køre trafik, som har udstødning fra benzin eller diesel.Hermed har erhvervslivet og privatpersoner 5 år til at ændre bil- og vognpark til El-eller Brintdrevne køretøjer, således at København bliver den første Zero EmissionCapital City in the World. Hvilket kan give store indtægter til Danmark påmiljøturister og salg af Know-how.Samtidig (i den 5 års overgangstid) investeres der meget kraftigt i offentligetrafikløsninger, parkeringsanlæg for pendlere og ydre vejnet såsom ringveje oghavnetunnel, således at der kan sikres en god og fleksibel trafikafvikling for alletrafikanter.
Jeg står gerne til rådighed for uddybende forklaring.Bygningsingeniør
Henrik Christian Møller