Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 179
Offentligt
1070265_0001.png
CyklistforbundetRømersgade 5-77DK-1362 København K
Tel +45 33 32 31 21[email protected]www.dcf.dk
Folketingets transportudvalgChristiansborg23. januar 20122012/jlr
Trængsel og cyklismeCykelpendling er en del af løsningen på trængselsudfordringen i hovedstadsområdet, hvad enten detsker som cykling fra hjem til arbejdsplads eller i kombination med kollektiv transport.Det fremgår af den netop offentliggjorte miljøundersøgelse ”Trængselsafgift i Hovedstaden” udgivetaf Vejdirektoratet, at samtransport i bil og cykling vil udgøre langt hovedparten af den forventedesamtransporttrafikforøgelse til afløsning af bilkørsel med én person. For cyklingens vedkommende vil der udoveraflastning af trængsel på bilvejene opnås en positiv sundhedseffekt for den enkelte og til gavn foreffektsamfundet.Cyklistforbundet har et tæt samarbejde med Københavns kommune om at øge cykling Vedcykling.investering i cykelanlæg i forbindelse med trængselsafgiften vil endnu flere vælge at cykle, så vikommer nærmere målsætningen i Københavns cykelstrategi 2011-2025 om en cykelcykelandel på 50 pct.,hvilket vil være verdensklasse.Der hvor man har mistet cykelkulturen, er det ikke nok at bygge cykelstier Her skal man genopfindecykelstier. erdet at cykle. Det behøver vi ikke i større danske byområder hvor der er flere cykler end borgere.byområder,Cyklistforbundet vil gerne fremlægge vore synspunkter i forbindelse med de forestående drøftedrøftelserom en lov om trængselsring.Dervedlæggeset debatindlæg herom.Med venlig hilsen

Jens Loft Rasmussen

DirektørDir. + 45 61 60 36 75[email protected]