Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 179
Offentligt
DEBATINDLÆG
23. januar 2012trængselsafgift
Side 1/1Jlr-fbr
Trængselsring for cyklister?Af Jens Loft Rasmussen og Frits Bredal, direktør og kommunikationschef, CyklistforbundetVi bringer en efterlysning: Er der en ansvarlig politiker, der vil sørge for at tænke cyklerne med iplanlægningen af den kommende trængselsring?Når der skal indføres et system til at reducere mængden af biler i myldretiden, skal pendlerne findealternative transportformer, og her er skiftet fra bil til cykel et af de oplagte valg. Fordi København –med en helt unik cykelkultur- og infrastruktur - har de særlige forudsætninger, der skal for at få-endnu flere op i sadlen. Problemet er bare, at det nuværende udbud af cykelstier ikke kanimødekomme behovet.Mere end en tredjedel af alle, der skal skifte transportmiddel, vil skifte til cykel/gang i foforbindelsemed indførelse af en trængselsring – det viser beregninger udført for transportministeriet. Men detkræver en videreudvikling af det eksisterende netværk af cykelstier.Planerne for ”cykelsuperstier” fra de meget omtalte omegnskommuner ind til d centraledetKøbenhavn ligger klar, parat til start. Cykelsuperstierne vil give plads til tusindvis af nye cyklister, dertidligere har fyldt op på vejene.For mange vil cykelstierne – eller en kombination af cykel og offentlig transport - være et reelt, billigt,sundt og effektivt alternativ til bilkøerne. Hvis altså politikerne gør noget ved Københavnsnuværende luksusproblem: overfyldte cykelstier eller ”bike congestion”, som ikkeikke-danske politikere,byplanlæggere og miljøeksperter taler om med slet skjult misundelse. Tænk hvem der bare var i denskjultvidunderlige situation, at byen vrimlede med cyklister.De fleste andre hovedstæder kan kun drømme om det udgangspunkt, den danske hovedstadsregionstår med: Mere end en tredjedel af arbejdspendlerne vælger i dag at cykle og endnu flere er paratetil det – hvis politikerne giver dem mulighed for det. Ellers må de indføre en trængselsring – forcyklister.