Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 178
Offentligt
DATO
DOKUMENT
SAGSBEHANDLER
MAIL
TELEFON
17. Januar 2012
11/14954
Niels Fejer Christiansen
7244 3333
TransportministerietCenter for veje og broerFrederiksholms Kanal 27 F1220 København K
INDSTILLING OM 3. LIMFJORDSFORBINDELSE
Vejdirektoratet har i henhold til aftalen på trafikområdet fra januar 2009 af-sluttet VVM-undersøgelsen for en 3. Limfjordsforbindelse.Der har i forlængelse af VVM-undersøgelsen været afholdt en offentlig hø-ring.På baggrund af VVM-redegørelsen og den offentlige høring har Vejdirekto-ratet udarbejdet nedenstående indstilling.I bilag 1 til indstillingen er der redegjort for VVM-processen og VVM-redegørelsens forslag, og der er et resumé af de modtagne ca. 1.500 hø-ringssvar. Endvidere er der redegjort for den eksterne kvalitetssikring af be-slutningsgrundlaget samt anlægs- og samfundsøkonomien.På den baggrund er der i bilag 1 redegjort for Vejdirektoratets sammenfat-tende vurderinger af de forskellige forslag til en 3. Limfjordsforbindelse ogfor udpegning af det indstillede forslag.
IndstillingUd fra en samlet afvejning af de trafikale, miljømæssige og økonomiskekonsekvenser indstiller Vejdirektoratet, at:En 3. Limfjordsforbindelse anlægges som VVM-redegørelsens forslagbenævnt Egholmlinjen, der er en ca. 20 km lang 4-sporet motorvejmellem E45 og E39. Motorvejen føres vest om Aalborg og henoverEgholm. Motorvejen føres under Limfjordens sydlige løb i en tunnelog over Nørredyb på en lavbro. Egholmlinjen anlægges med de iVVM-redegørelsen foreslåede afværgeforanstaltninger for natur ogdyreliv. Det vil i næste fase af projektet blive vurderet, om det vil værehensigtsmæssigt indenfor rammerne af VVM-undersøgelsens miljø-
Niels Juels Gade 13Postboks 9018
1022 København KTelefon 7244 3333
EAN 5798000893450CVR 60729018
SIDE
2 af 5
vurdering og indenfor det samlede anlægsbudget at justere Egholm-linjen med hensyn til følgende ændringsforslag, som er modtaget iden offentlige høring:--Eventuelt at flytte linjeføringen længere mod vest ved forløbet gen-nem Hasseris Enge (mellem Ny Nibevej og Nørholmsvej).Eventuel nedgravning af motorvejen under terræn mellem Ny Nibe-vej og Nørholmsvej, og deponering af opgravet jord i en støjvoldlangs østsiden af motorvejen på den nævnte strækning.Eventuel flytning af tilslutningsanlægget ved Nørholmsvej lidt modnord.Linjeføringen for forlagte veje justeres under hensyntagen til be-mærkninger fra Forsyningsudvalget i Aalborg Kommune.
--
Linjeføringen for Egholmlinjen er vist på vedlagte kortbilag.Vejdirektoratets indstilling er baseret på VVM-redegørelsens konsekvens-vurderinger af de skitserede forslag samt de bemærkninger, der er modta-get i den offentlige høring. På den baggrund har Vejdirektoratet foretagetsammenfattende vurderinger af de to vestlige og det østlige forslag, medsærlig vægt på forslagenes trafikale, miljømæssige, anlægs- og samfunds-økonomiske konsekvenser.Egholmlinjen har flere miljømæssige konsekvenser end Lindholmlinjen, daLindholmlinjen ikke berører øen Egholm, og Lindholmlinjen er beliggende istørre afstand end Egholmlinjen fra Natura 2000-områderne i den vestligedel af Limfjorden. Lindholmlinjen vil til gengæld medføre et væsentligt ind-greb i hele Vestbyens bystruktur, og Lindholmlinjen er ca. 768 mio. kr. dyre-re end Egholmlinjen. Med de i VVM-redegørelsen foreslåede afværgeforan-staltninger og kompenserende tiltag anser Vejdirektoratet alt i alt Egholmlin-jen for at være en mere hensigtsmæssig løsning end Lindholmlinjen.Vejdirektoratet anser Østforbindelsen – med en ny paralleltunnel øst forLimfjordstunnelen og med udbygning af E45 mellem Sønderbro Indføringenog Motorvejskryds Vendsyssel - som en mindre hensigtsmæssig løsningend Egholmlinjen, da størstedelen af den fjordkrydsende trafik i så fald vilvære koncentreret omkring Limfjordstunnelen. En udbygning som i Østfor-bindelsen vil desuden medføre, at der sker en væsentlig mindre trafikal af-lastning af Limfjordsbroen og Aalborgs bymidte end med Egholmlinjen.Ud fra en samlet afvejning af de trafikale, miljømæssige og økonomiskehensyn er det Vejdirektoratets vurdering, at Egholmlinjen er den mest hen-sigtsmæssige og fremtidssikrede løsning til en 3. Limfjordsforbindelse.Der har været gennemført en ekstern kvalitetssikring af VVM-redegørelsen.Den overordnede konklusion er, at der ingen vægtige grunde er til, at der ik-
SIDE
3 af 5
ke kan træffes beslutning om at gå videre med projektet på baggrund af detaf Vejdirektoratet fremlagte beslutningsgrundlag.Den eksterne kvalitetssikring har dog medført mindre justeringer af de iVVM-redegørelsen anførte anlægsoverslag med hensyn til jordhåndtering.For Egholmlinjen er det samlede anlægsoverslag således opjusteret med ialt ca. 7 mio. kr.De økonomiske konsekvenser af Egholmlinjen fremgår af nedenståendeoversigt.Basis-overslag(mio. kr.)4.772,5+47,3Anker-budget(mio. kr.)5.249,8+52,0Samletanlægsbudget(mio. kr.)6.204,3+61,5
ForslagEgholmlinjen– En ny motorvej vest om Aal-borgTilvalgsmulighed A1 til Egholmlinjen–Merudgifter til en underføring for en enkelt-sporet jernbane til Aalborg Lufthavn (Bane-danmarks forslag 1) – se note 1Tilvalgsmulighed A2 til Egholmlinjen–Merudgifter til en underføring for en enkelt-sporet jernbane til Aalborg Lufthavn (Bane-danmarks forslag 2) – se note 2Tilvalgsmulighed B til Egholmlinjen–Mer-udgifter til en ca. 700 m lang lavbro til lokaltra-fik mellem Lindholm og Egholm
+45,5
+50,1
+59,2
+74,6
+82,1
+97,0
Note 1: Tilvalgsmulighed A1, som svarer til Banedanmarks forslag 1, er tilkommet efter VVM-redegørelsens færdiggørelse.Note 2: Tilvalgsmulighed A2 svarer til Banedanmarks forslag 2. Overslaget er revideret i forhold tilden i VVM-redegørelsen beskrevne tilvalgsmulighed, hvor der er forudsat en dobbeltsporet bane.
Anlægsoverslag for Egholmlinjen og for tilvalgsmuligheder til Egholmlinjen,inkl. opjusteringer som følge af den eksterne kvalitetssikring. Beløb er i mio.kr. ekskl. moms. Prisniveau medio 2011 og vejindeks 169,7.Den samfundsøkonomiske rentabilitet for Egholmlinjen, med de justeredeanlægsoverslag, fremgår af nedenstående oversigt, idet det samtidig skalbemærkes at der efter VVM-redegørelsens færdiggørelse er sket mindre ju-steringer i de tilgrundliggende trafikale effektberegninger.
SIDE
4 af 5
Forslag
Nutidsværdi(mio. kr.)
Intern rente(%)
Nettogevinstpr.omkostningskrone(kr. pr. kr.)1,4 / 1,2 / 0,9
Egholmlinjen
6.659 / 6.168 / 5.188
9,1 / 8,6 / 7,7
Nettonutidsværdi, intern rente og nettogevinst pr. offentlig omkostningskro-ne for Egholmlinjen, opgjort for Basisoverslag / Ankerbudget / Samlet an-lægsbudget. Kalkulationsrente 5 % og nettoafgiftsfaktor 17 %. Prisniveaumedio 2011 og vejindeks 169,7.På baggrund af VVM-redegørelsens konsekvensvurderinger og den offentli-ge høring anbefaler Vejdirektoratet, at der tages stilling til følgende tilvalgs-muligheder i forhold til Egholmlinjen:Tilvalgsmulighed A1 eller A2 (underføring for jernbane mellem Lind-holm Station og Aalborg Lufthavn). Vejdirektoratet skal her gøreopmærksom på, at længdeprofilet for motorvejen i givet fald skalhæves med ca. 2-3 m mellem Thistedvej og Ny Lufthavnsvej. Etab-leres jernbanen vil Aalborg Lufthavn kunne banebetjenes ogklargø-rings- og vendefaciliteternevil kunne flyttes fra Lindholm Station tillufthavnsområdet.Tilvalgsmulighed B (lavbro for lokaltrafik til Egholm). Byrådet i Aal-borg anbefaler i sit høringssvar, at en lavbro for lokaltrafik til Egholmmedtages i projektet for en 3. Limfjordsforbindelse.
Såfremt der ikke umiddelbart skal udarbejdes forslag til anlægslov, vil Vejdi-rektoratet anbefale, at linjeføringen for Egholmlinjen optages på transport-ministerens vejplan med henblik på sikring af vejinteresserne i den fysiskeplanlægning.
Med venlig hilsen
Per JacobsenVejdirektør
SIDE
5 af 5
KORTBILAGLinjeføring for det indstillede forslag med Egholmlinjen som3. Limfjordsforbindelse