Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 173
Offentligt
1068540_0001.png
1068540_0002.png
Møde i transportudvalget, den 17. januar 2012
Tak fordi jeg måtte komme her i dag og uddybe vores ideoplæg til modernisering og udbygning af denkollektive trafik i Storkøbenhavn på en økonomisk og miljøvenlig måde. Det har vi beskrevet ifolderen”Betalingsring kræver investering i letbaner”udarbejdet af Letbaner.DK, og som skulle væreomdelt.Det er vores opfattelse, at netop sådanne idéer som beskrevet i folderen, efterlyses i forbindelse medbetalingsringsplanerne.Letbaner.DK består af trafikfolk, der siden 2003 har arbejdet for at udbrede kendskabet til letbaner, oghvordan de på en økonomisk måde kan skabe bedre bymiljøer og bedre mobilitet.Den omdelte folder er et idéoplæg til en overordnet trafikplan for Storkøbenhavn, under hensyntagen til denuværende S-togs- og metrolinier, samt den kommende metrocityring.Den sætter fokus på etablering af etøkonomisk og attraktivt skinnenet i gadeplan i form af letbaner, der vil tiltrække bilisterne.Vores forslag eretablering af et letbanenet på ca. 80 km til enpris på 16 mia.kr. og som vil kunne erstattedemest benyttede buslinjer. Heraf er de 28 km letbane langs Ring 3 allerede vedtaget og finansieret.Hvis man forestiller sig det resterende letbanenetpå 52 kmbygget over f.eks. en 15-årig periode, vil detbetyde en investering på 700 mio.kr. om året.Letbanenettet kan bygges i etaper, og på side 3i folderen peger vi på en letbaneløsning mellem HerlevHospital og Sundby på Amager, der vil have en meget stor effekt på mobilitet og miljø. Denne strækninghar i øjeblikket 80.000 daglige passagerer fordelt på to buslinjer.Mange har spurgt om der er plads til letbaner i København. Svaret er ja, idet der tidligere har kørtsporvogne også i City, og derfor er mange gader bygget bredere. Det har vi anskueliggjort på forsiden afvores folder med illustrationer, der viser hvordan letbaner kan indpasses i byen f.eks. på Dronning LousiesBro Nørre Voldgade og Amagerbrogade.Når letbaner erstatter buslinjer stiger passagertallet erfaringsmæssigt med 15-20% i løbet af kort tid med ettilsvarende fald i biltrafikken, fordi bilisterne kan se fordelen ved en kortere rejsetid samtidig med, at deundgår parkeringsproblemer. Dermed vil letbanervære et attraktivt alternativ for bilister i forbindelsemedbetalingsringen.I løbet af kort tid skal Folketinget tage stilling til et forslag om en metroafgrening til udviklingsområdet iNordhavnen. Begrundelsen for at fremskynde denne investering er, at man sparer 350 mio.kr ved at byggeden samtidig med Metro-cityringen.Den foreløbige pris er på ca. 3 mia.kr. for en 3 km. bane til udviklingsområdet i Nordhavnen, der i løbet af20-40 år vil få ca. 20.000-30.000 potentielle brugere om dagen.
Letbanen på 18 km. mellem Herlev og Sundby på Amager vil koste nogenlunde det samme, men den kanbygges i løbet af 6-8 år og vil få over 100.000 daglige passagerer. Dermed vil man få 5- 6 gange så meget forpengeneLetbanen vil blive en nødvendig tilbringerlinje til den kommende metrocityring, og den vil få forbindelsemed fem metrostationer og fire S-togsstationer, hvoraf to også betjenes af regionaltog. Det vil gøre densamlede kollektive trafik mere attraktiv og miljøvenligFlere lokaludvalg i København ønsker letbaner for at mindske biltrafikken og få et bedre miljø. Valbylokaludvalg har f.eks. fået udarbejdet en professionel forundersøgelse af en letbane mellemMetrocityringen og Ring 3 letbanen. Den vil bl.a. kunne betjene det nye udviklingsområde vedCarlsberggrunden, det centrale Valby, Hvidovre samt Hvidovre Hospital, der skal betjene ca. 460.000borgere i det sydlige Storkøbenhavn.Valbyletbanen er også medtaget i vores idéoplæg-I øvrigt er de tre radiale letbaner fra Ring 3 letbanen og ind mod centrum også med iomegnsborgmestrenes ønsker om et letbanenet i forbindelse med betalingsringen.Ligesom Københavns kommunes forslag til en metro mellem København og Malmø vil forundersøgelser tilletbaner også kunne få økonomisk støtte fra EU, finansieret via den Europæiske Investeringsbank.I april måned skal en delegation fra Vestegnen til bl.a. Bergen for at se på Nordens nyeste letbane. Den harmange lighedspunkter med den kommende letbane langs Ring 3 og den er omtalt på side 4 i folderen.Den har haft en passagerfremgang på ca. 50% i løbet af de første 5 måneder i forhold tilpassagerprognoserne. Det siger lidt om, at det er realistiske og forsigtige passagerprognoser, som viomtaler for Københavns kommende letbaner.Jeg håber, at vi hermed har sat fokus på letbaner. Den Københavnske metro ligner letbaner på mangemåder, og de vil supplere hinanden godt. Begge løsninger har en kapacitet på 300 passagerer pr. vogntog,høj komfort og på strækninger under 6 km er den samlede rejsehastighed til letbaners fordel.Til yderligere information om udviklingen af letbaner i Danmark, er det nyeste nummer af magasinetClimate også omdelt. Det er udgivet af Copenhagen Climate Network, ogdette nummer har letbaner somtema.