Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 172
Offentligt
1068132_0001.png

Fra:

Torben & Yvonne Klüver Jensen

Sendt:

18. januar 2012 10:58

Til:

Folketingets Oplysning

Cc:

Henrik Dam Kristensen

Emne:

Kommentar til Betalingsringen
Til medlemmerne af Transportudvalget.Cc: Transportminister Henrik Dam Kristensen
Regeringen vil tilsyneladende med vold og magt opføre en betalingsring rundt om København.Første begrundelse var, at det skulle være en miljøring for at mindske forureningen i København?Da miljøeksperterne sammenstemmende slog fast, at de nye personbiler ikke nævneværdigt forurenedeluften i København,ændrede man så betegnelsen til en betalingsring, hvor verdens i forvejen højest bilbeskattede bilister, skullefinansiere en nedsættelse af prisen på den kollektive trafik i København og dermed alene er endiskriminerende lokal ekstra bilbeskatning til de storkøbenhavnske og sjællandske bilister?Denne betegnelse og begrundelse faldt heller i god jord, hvorfor man nu omdøbte betalingsringen til entrængselsring, som man nu begrundede med, at bilisterne sad i kø i morgen- og aften myldretidstrafikken udog ind af København (som de gør i alle store byer?). Det til trods for, at trafikmængden i følge opgørelser erfaldende og man i samme forbindelse udbygger indfaldsvejene og trafik sanerer og hæverparkeringsafgifterne i København m.v., der jo alt andet lige vil mindske trafikmængden?Regeringen henviser endvidere til, at man i Stockholm, Oslo og London har lavet lign. betalingsringe, mensman ikke nævner, at store byer i bl.a. Tyskland og Frankrig og andre store europæiske byer, ikke har lign.betalingsringe på trods af betydelig større trafikmængder!Det skal her tilføjes, at Trafikudvalget bør besøge de sydfranske byer, hvor man eksempelvis kan køre ioffentlige busser mellem byerne Cannes, Nice, Monaco og Menton til en pris på 1 euro pr. tur og altfinansieret uden betalingsringe m.v.!En lokal betalingsring vil især ramme bilister der nødvendigvis skal bruge bilen ud og ind af København, bl.ahåndværkere, børnefamilier der skal fragte børn til og fra institutioner, personer der dyrker og skal til idræt ieller uden for København eller udfører frivilligt og ulønnet arbejde samme steder samt personer der skalbesøge forlystelser m.v. og nu bliver pålagt flere tusinde kroner for at kunne komme ind og ud af byen fort atpasse der job, fritid og familier m.v. i stedet for at tage med et dyrt, mangelfuldt, langsomt ogusammenhængende offentligt trafiksystem?For mig at se bør regeringen tone rent flag og benævne ringen som en skattering, der alene har til formål, atfå de storkøbenhavnske og sjællandske bilister til at bidrage med en ekstra skat for at finansiere denoffentlige trafik og andre valgløfter fra regeringen?Hvis man gennemfører denne lokale skattering, bør man anstændigvis nedsætte bilbeskatningen i sammeomfang?Man kunne også som i mange andre lande i stedet lave en motorvejsafgift så alle landets bilister samtudenlandske bilister bidrog med et beløb til statskassen i stedet for denne urimelige lokale beskatning?I øvrigt er en forøgelse af bilbeskatningen ikke noget der fremmer en øget vækst i en tid med økonomiskkrise?Slutteligt bør sagen om betalingsringen sendes til vejledende folkeafstemning, som det skete i bl.aStockholm, så det ikke alene er 90 socialistiske folketingsmedlemmer der afgør et så vitalt spørgsmål?Med venlig hilsenTorben Klüver JensenKratlodden 4, 2760 Måløv