Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 17
Offentligt
Notat
Afrapportering Fjern- og Regionaltog, 2. kvartal 2011
1.
Antallet af rejser
I 2. kvartal 2011 blev der foretaget 12,4 mio. rejser med DSB's fjern- og regionaltog.Dette er en stigning på 2,5 % i forhold til samme kvartal i 2010.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2009, 2010 og 201120,018,016,014,0Mio. rejser12,010,08,06,04,02,00,0kvartal22.00kv9artal23.00kv9artal24.00kv9artal21.00kv9artal22.01kv0artal23.01kv0artal24.01kv0artal21.01kv0artal22.01kv1artal2011DSBSølvgade 40DK-1349 København K1. September 2011
Koncernsekretariat &Jura
2.
I bilag 1 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på de strækningsafsnit,der nævnes i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB om fjern- og regio-naltog udført som offentlig servicetrafik i perioden 2005-2014, med trafikerings-planen. Der er enkelte strækningsafsnit hvor planen afviger med mere end 5procentpoint fra kravene i trafikkontrakten. I tabel 1 herunder beskrives årsagen tildisse afvigelser:Tabel 1:Årsager til, at planen på udvalgte strækningsafsnit afviger mere end 5procentpoint fra trafikkontrakten i 2. kvartal 2011StrækningFredericia - vejleVejle - HerningAfvigelseUdskiftning af sporskifter mm. ved Fredericia.Udskiftning af sporskifter mm. ved Fredericia.
1.
Antallet af kørte tog på de i trafikkontraktens bilag 1 nævnte stræknings-afsnit i forhold til Trafikeringsplanens krav herom
3.
Erstatningskørsel med bus
Side 2/8
Erstatningskørsel med bus opdeles i driftsforstyrrelser og planlagte driftsændringer.I figur 2 og 3 er omfanget af erstatningskørsel vist for hvert kvartal i 2009, 2010 og2011.Omfanget af ikke-planlagt erstatningskørsel udgjorde i 2. kvartal 2011 4.561 timer.Omfanget af den planlagte buskørsel er vist i figur 3 og udgør i alt 7.770 timer.Figur 2:Buskørsel i 2009, 2010 og 2011i forbindelse med driftsforstyrrelser(ikke-planlagte)16000140001200010000800060004000200001. kvar t al 2. kvart al 3. kvart al 4. kvar t al
1. September 2011
Figur 3:Buskørsel i 2009, 2010 og2011 i forbindelse med plan-lagte ændringer50000450004000035000
200920102011
3000025000200001500010000500001. kvart al 2. kvart al 3. kvart al 4. kvart al
200920102011
4.
Regularitet
Regularitet er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, som ankommerrettidigt.Af nedenstående figur 4 fremgår det, at 90,5 pct. af togene i 2. kvartal 2011 totalt seter rettidige inden for intervallet 0 - 5.59. Rettidigheden er beregnet på baggrund af274.053 ankomster, hvoraf 26.115 var forsinkede.Fjern- og regionaltogs regularitetsmål er for 2011 aftalt til 90,2 % indenfor intervallet0 – 5:59, hvorfor målsætningen også er opfyldt i 2. kvartal 2011.Inden for intervallet 0 - 4.59 var 88,3 pct. af togene rettidige i 2. kvartal 2011, jf. figur5.Figur 4:Regularitet hele landet2. kvartal 2011, 0-5.59For si nkedea n k o ms t e r9, 5%
Figur 5:Regularitet hele landet2. kvartal 2011, 0-4.59
For si nkedea n k o ms t e r11,7%
R et t i di gea n k o ms t e r90,5%
R et t i di gea n k o ms t e r88,3%
Side 3/8
Som det fremgår af tabel 2 nedenfor var regulariteten atter meget flot i Vesttrafikkeni 2. kvartal 2011; Østtrafikken lå ligeledes et stykke over kravet i trafikkontrakten.Regulariteten i fjerntrafikken ligger lavest med 86 pct.Tabel 2:Regularitet 2. kvartal 2011 (rettidige tog = 0 - 5,59 min)
1. September 2011
Hele landetFjerntrafikØstVest
Antal ankomster274.053134.58787.26158.675År til dato90,5%86,8%91,4%96,0%
Heraf forsinkede26.11518.8076.5492.397
Regularitet90,5%86,0%92,5%95,9%
Hele landetFjerntrafikØstVest5.Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger.Opgørelsen af pålidelighed er behæftet med usikkerhed. Det skyldes blandt andet, atBanedanmark ikke har fået oprettet de nødvendige koder til registrering af deplanlagte aflysninger ved sporarbejder. Derfor har DSB fastsat en procedure, somsikrer, at rettidigt varslede aflysninger registreres, så de efterfølgende kandokumenteres. Samtidig annonceres aflysninger via nedenstående medier:ƒ
På stationen:På internettet:
ƒ
ƒ
På Tekst TV
Der gemmes specifik dokumentation for,at opslag på stationer er sket.Trafikken til rejseplanlæggeren loggeselektronisk og lagres, så den er lettilgængelig.DR TTVs side 440 logges elektroniskflere gange i døgnet.
Pålideligheden i 2. kvartal 2011 var på 98,6 pct. hvilket er en stigning på 0,5procentpoint i forhold til 1. kvartal 2011.Tabel 3:Pålidelighed 2. kvartal 2011
Planlagte ankomsterUdførte ankomsterAflyste ankomster i altRettidige aflysningerUrettidige aflysningerPålidelighed
290.592280.42710.1657.4352.73098,6%
6.
Andele af forsinkelser
Side 4/8
I figur 6 herunder vises forsinkelserne i 2. kvartal 2011 opdelt efter, om de erforårsaget af DSB, Banedanmark eller eksterne forhold.I 2. kvartal 2011 forårsagede DSB 38,1 pct. af forsinkelserne i hele landet hvilket er enstigning på 1,7 procentpoint i forhold til 1. kvartal 2011. DSBs andel af forsinkelsernevar jævnt geografisk fordelt. DSB forårsagede 36,5 pct. i fjerntrafikken, 37,9 pct. i densjællandske regionaltrafik og 40,7 pct. i den fynsk/jyske regionaltrafik.Figur 6:Andele af forsinkelser i 2. kvartal 2011100%90%80%70%60%50%40%30%20%10%0%Fjerntrafaltrafiklandetiktrafik
1. September 2011
Eksterne forholdBanedanmarkDSB
regionalskJysk/ fy
7.
DSB’s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold til regulariteten ogopgjort efter stationsankomster 0 - 5.59 min.
Der er for 2011 indgået ny operatørkontrakt mellem Banedanmark og DSB hvori derbl.a. er foretaget ændringer i den tilladte fordeling af forsinkelseshændelser.Under forudsætning af, at Banedanmark skal overholde en målsætning forkanalregulariteten på 96,5 % og DSB’s målsætning for produktregulariteten er 90,2 %medfører dette en fordeling af den tilladte irregularitet til Banedanmark, DSB ogeksterne forhold på henholdsvis 3,5; 5,3 og 1 procentpoint.I figur 7 er den tilladte fordeling af irregulariteten vist med grønt. Ligeledes er det vist,at DSB i 2. kvartal 2011 var ansvarlig for forsinkelse af 3,6 pct. af de gennemførte tog,eksterne forhold var ansvarlig for 2,3 pct. og Banedanmark var ansvarlig forforsinkelse af 3,6 pct. af de gennemførte tog.
Sjæ
lland
nsk
region
Hele
Figur 7:DSB og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold til regulariteten opgjortefter stationsankomster 0 - 5.59min.6,0
Side 5/8
1. September 2011
5,0
4,0
3,0
Mål jf. infrastrukturkontrakt2. kvartal 2011
2,0
1,0
0,0DSBBanedanmarkEksterne forhold
8.
Aflysninger
I trafikkontrakten skelnes mellem rettidigt og urettidigt varslede aflysninger. Enaflysning er rettidig, hvis den varsles senest 72 timer før planlagt afgang. I figur 8 visesbåde hel- og delaflysninger.I 2. kvartal 2011 var der i alt 8.105 helaflysninger fordelt på 7.817 varslet senest 72timer før planlagt afgang, og 288 varslet mindre end 72 timer før planlagt afgang. Dervar 4.532 delaflysninger fordelt på 3.116 varslet senest 72 timer før planlagt afgang,og 1.416 varslet mindre end 72 timer før planlagt afgang.Figur 8:Aflysninger fordelt på kvartaler i 2010 og 20119000800070006000500040003000200010000Delaflysninger,Delaflysninger,Helaflysninger,Helaflysninger,>72 timer førplanlagtafgang>72 timer førplanlagtafgang<72 timer førplanlagtafgang<72 timer førplanlagtafgang1. kvartal 20102. kvartal 20103. kvartal 20104. kvartal 20101. kvartal 20112. kvartal 2011
9.
Belægningsprocent
Side 6/8
DSB tilrettelægger togproduktionen således, at alle passagerer kan få siddeplads(belægning < 100 pct.) ved 90 pct. af togafgangene i myldretiden og i 95 pct. af deøvrige togafgange i det omfang, at materielbeholdningen tillader det.DSB har indsat det til rådighed værende materiel.I bilag 2 er andelen af togafgange i og uden for myldretiden på defineredestrækningsafsnit med en belægningsprocent over 100 fremhævet. Endvidere visesandelen af tog med en belægningsprocent over 100 på henholdsvis DSB 1’, standardog på tog hvor både DSB 1´ og standard var overbelagt. I tabel 4 knyttes enforklaring til de strækningsafsnit, for hvilke af de kontraktfastsatte krav ikke eropfyldt i 2. kvartal 2011.Tabel 4:Forklaring til de strækningsafsnit, for hvilke kravene ikke er opfyldt i 2.kvartal 2011StrækningKøbenhavn H – Roskilde,Roskilde – Borup, Borup –Ringsted, Ringsted – Slagelse,Slagelse – Odense, Odense –Middelfart, Middelfart –Fredericia, Fredericia – Vejle ogVejle – ÅrhusForklaringAntallet af overbelagte tog skyldes stærkt forøgetpassagertilvækst, samt at havarier (brændte IR4-tog) harreduceret mængden af materiel til rådighed og dermedpassagerkapaciteten. Alt til rådighed værende materiel erindsat.
1. September 2011
Bilag 1:Antallet af kørte tog pr. strækningsafsnit.
Side 7/8
2. kvartal 2011Strækning
København H - Kbh LufthavnKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedKøbenhavn - PadborgTrafikRealiseret ift.kontrakt Realiseret planTrafikkontrakt
År til datoRealiseret1. September 2011Realiseret ift.plan
5.98328.9765.0725.0725.0725.6353.98320.72620.7266.2986.2646.2641.65510.59810.62513.95410.89714.47010.4856.4758.1589.1214.1094.1096.4113.1216.3263.9481.9702.2643.6494.0193.9019.0525.5735.5303.4093.409678398364182
5.73128.5735.2014.9594.9485.8963.96620.30720.2816.2666.2306.1921.70810.45110.36513.75110.69013.72210.3736.4618.1238.9684.0964.0966.3393.1216.3213.9461.9552.2423.4374.0223.9019.0175.5575.4773.3643.334738396363180
95,8%98,6%102,5%97,8%97,6%104,6%99,6%98,0%97,9%99,5%99,5%98,9%103,2%98,6%97,6%98,5%98,1%94,8%98,9%99,8%99,6%98,3%99,7%99,7%98,9%100,0%99,9%99,9%99,2%99,0%94,2%100,1%100,0%99,6%99,7%99,0%98,7%97,8%108,8%99,5%99,7%98,9%
12.02558.08710.25610.25610.25611.4217.97741.58941.58912.54312.50912.5093.20721.28821.35327.96121.87229.17720.99612.94916.42418.3618.2558.25513.0426.21912.6987.8853.9244.5427.3358.0897.84318.17611.24111.1826.8116.811988784724362
11.01856.39810.42310.18610.17611.5307.91439.61139.50812.39112.36812.3313.23120.72820.60027.25921.14528.03620.51312.89316.30818.0538.2018.19312.9016.24212.6697.9083.8164.4966.8708.0447.81818.03811.16611.0676.7256.6611.081779720338
91,6%97,1%101,6%99,3%99,2%101,0%99,2%95,2%95,0%98,8%98,9%98,6%100,7%97,4%96,5%97,5%96,7%96,1%97,7%99,6%99,3%98,3%99,3%99,2%98,9%100,4%99,8%100,3%97,2%99,0%93,7%99,4%99,7%99,2%99,3%99,0%98,7%97,8%109,4%99,4%99,4%93,4%
Bilag 2:Belægningsprocent (andel tog med belægning > 100)Myldretid man-fre 7-9 og 15-17
Side 8/8
Øvrig tid1'0,00%2,10%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%2,50%2,50%0,00%0,00%0,00%0,10%4,00%1,90%1,40%2,00%1,30%2,00%0,10%0,10%0,00%0,00%0,00%0,10%0,60%0,10%0,20%0,10%0,20%0,10%0,20%0,20%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%Standard0,30%8,50%0,10%0,10%0,10%3,70%0,20%8,70%8,70%4,20%0,70%0,70%3,50%12,50%7,10%4,70%5,30%6,40%6,60%2,60%1,60%1,10%1,10%0,10%1,40%2,00%1,00%1,80%0,00%1,20%3,20%0,40%0,00%0,30%0,70%0,40%0,00%0,00%0,00%1,20%0,00%0,00%1. September1'+Standard2011
Strækning
Kbh H - Kbh LufthavnKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedKøbenhavn - Padborg
1'0,50%4,90%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%8,50%8,50%0,10%0,00%0,00%0,50%20,90%10,80%13,40%16,70%9,30%10,50%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,20%0,30%0,20%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
Standard0,10%19,20%1,20%0,50%0,50%5,30%0,10%15,70%15,70%9,30%0,70%0,70%1,60%21,60%7,50%4,70%5,70%5,60%9,40%5,70%3,20%1,80%1,70%0,10%4,20%2,40%2,70%3,80%0,00%1,50%4,90%2,10%0,00%1,50%2,00%3,50%0,10%0,10%0,00%0,00%0,00%0,00%
1'+Standard0,00%13,80%1,20%0,50%0,50%2,70%0,00%12,90%12,90%5,20%0,20%0,20%0,00%19,10%6,80%4,60%5,90%4,50%7,50%3,20%1,70%1,30%1,30%0,10%2,30%1,40%1,70%2,40%0,00%0,70%3,20%1,70%0,00%1,50%2,00%3,50%0,10%0,10%0,00%0,00%0,00%0,00%
0,20%5,90%0,10%0,10%0,10%2,10%0,20%5,90%5,90%2,00%0,30%0,30%1,60%9,10%5,00%3,20%3,80%4,30%4,50%1,40%0,90%0,60%0,60%0,00%0,50%1,20%0,50%1,00%0,00%0,70%2,40%0,20%0,00%0,30%0,70%0,40%0,00%0,00%0,00%0,60%0,00%0,00%