Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 17
Offentligt
Notat
TransportministerietCenter for kollektiv trafikFrederiksholms Kanal 27 f1220 Kbh
Afrapportering S-tog 2. kvartal 20111.Antallet af rejserKoncernsekretariat &Jura
I 2. kvartal 2011 var der 25,1 mio. rejser på S-banen, hvilket er en stigning på 1,9 mio.rejser i forhold til samme periode sidste år, og fortsætter den positive udviklingigennem de seneste år.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2008 til 2011 (mio.)2725Antal rejser (mio.)23211917151. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal
26. august 2011
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
2008200920102011
2.
Antallet af præsterede personkilometer
På S-banen blev der i 2. kvartal 2011 præsteret 301,7 mio. personkilometer, hvilketligeledes er en væsentlig stigning i forhold til samme periode sidste år, hvor der blevpræsteret 276,3 mio. personkilometer.Figur 2:Antal præsterede personkilometer pr. kvartal i 2008 til 2011 (mio.)320Præsterede personkm (mio.)3103002902802702602502402302201. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal2008200920102011
3.
Antallet af kørte tog på de i bilag 1 nævnte strækningsafsnit i forhold tiltrafikeringsplanens krav herom
Side 2/4
I bilag 1 og 2 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på destrækningsafsnit, der nævnes i bilag 1 i kontrakten mellem Transportministeriet ogDSB S-tog a/s om S-togstrafikken udført som offentlig service i perioden 2005-2014.Bilag 1 vedrører hverdage og bilag 2 vedrører lørdage og søndage.Tabellerne viser kolonnerne ”TRM”, ”Plan” og ”Faktisk”.”TRM” er den trafik, som er angivet i trafikeringsplanen.”Plan” er den trafik, der planlægges gennemført, når der tages højde for publiceredesærkøreplaner i forbindelse med planlagte infrastrukturarbejder.”Faktisk” er den gennemførte trafik, når der tillige tages højde for uplanlagteaflysninger.Af bilag 1 og 2 fremgår det, at den gennemførte trafik i 2. kvartal 2011 i altvæsentlighed har svaret til den trafik, der er planlagt.Weekendtrafikken har været påvirket af omfattende infrastrukturarbejder på S-banenved Københavns Hovedbanegård, hvorfor der optræder en difference imellemtrafikeringsplanen og den planlagte/afviklede i 2. kvartal 2011.
26. august 2011
4.
Erstatningskørsel med bus
Erstatningskørsel med bus opdeles i erstatningskørsel som konsekvens afdriftsforstyrrelser og kørsel som følge af planlagte driftsændringer.I figur 3 og 4 er omfanget af erstatningskørsel vist for alle kvartaler 2008 til 2011.Den ikke-planlagte erstatningskørsel med bus fremgår af figur 3. Omfanget udgjorde17 timer i 2. kvartal 2011.I figur 4 vises erstatningskørslen i forbindelse med planlagte driftsændringer.Omfanget udgjorde 216 timer i 2. kvartal 2011.Figur 3:Buskørsel i forbindelse meddriftsforstyrrelser (ikke-planlagte)60504030201001. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal
Figur 4:Buskørsel i forbindelsemed planlagte driftsændringer2000180016001400
2008200920102011
1200100080060040020001. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal
2008200920102011
Side 3/4
5.
Regularitet26. august 2011
Regularitet er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, som ankommerrettidigt.Figur 5:Regularitet for S-banen i 2. kvartal 2011Forsinkedeankomster5,2%
Rettidige ankomsterForsinkede ankomsterRettidigeankomster94,8%
Som det fremgår af figur 5, var regulariteten 94,8 pct. på S-banen i 2. kvartal 2011.Større enkelthændelser/-ulykker fremgår af tabel 1 herunder.Tabel 1:Større regularitetspåvirkninger i 2. kvartal 2011
Dato07.04.201108.04.201129.04.201103.05.201117.05.201117.05.201118.05.201119.05.201123.05.201123.05.201125.05.201125.05.201130.05.20112-6.06.201106.06.201106.06.201108.06.201120.06.2011
StedDybbølsbroS-banenØsterport og KHKøbenhavn HAllerødDybbølsbroNordhavnKøbenhavn HVesterportNy EllebjergVesterportNørreportKøbenhavn HKh-Valby/SydhavnDybbølsbroKøbenhavn HBallerupKøbenhavn H
ÅrsagSporskiftefejlSporskiftefejlSporskiftefejlSporskiftefejlSporskiftefejlSporskiftefejlSporskiftefejlSporskiftefejlSporskiftefejlSporskiftefejlSporskiftefejlSporskiftefejlSporskiftefejlSporskiftefejlSporskiftefejlSporskiftefejlSporskiftefejlSporskiftefejl
Antaltog1372993271056512324220813911092130135893351133206124
Øvrig påvirkningAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerKøge BugtbanenAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækninger
6.
Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger. Som det fremgår af tabel 2 var pålideligheden 97,7 pct. i 2. kvartal 2011.
Side 4/4
Det bemærkes at rettidigt varslede aflysninger for DSB S-tog ofte er små i forhold tilde urettidigt varslede aflysninger. Dette skyldes at planlagte stationsankomsterløbende korrigeres som følge af planlagte infrastrukturarbejder.Tabel 2:Pålidelighed på S-banen 2. kvartal 2011
26. august 2011
PlanlagteRettidigt varsledestationsankomsteraflysninger2. kvartal 20111.964.67651ÅTD4.116.05651
Urettidigt varsledeaflysninger44.57395.276
Pålidelighed97,797,7
7.
DSB S-tog a/s's og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold tilregulariteten opgjort efter stationsankomster
I figur 6, hvor fordelingen af irregulariteten er vist, fremgår det, at DSB S-tog a/s i 2.kvartal 2011 var ansvarlig for forsinkelsen af 2,3 pct. af den afviklede trafik.Figur 6:DSB S-tog a/s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold tilregulariteten opgjort efter stationsankomster 0 - 2.29 min.3,5
3,0
2,5
2,0
Mål, jf . kont rakt1. kvt 2011
1,5
2. kvt 2011
1,0
0,5
0,0DSBBanedanmarkUdef r a