Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 169
Offentligt
Hr. Justitsminister Morten BødskovJustitsministerietSlotsholmsgade 101216 København KEmail:[email protected]13. januar 2011
Kære Morten Bødskov,
Jeg henviser til mit brev af 23. december 2011 og vedlægger for nemheds skyld vedlægger jeg kopiaf brevet.Jeg undskylder, at jeg erindrer om skrivelsen, men jeg hører gerne, om du har mulighed for atassistere i denne sag eller om du eventuelt kan oplyse, hvor jeg kan henvende mig, for at få et svar.
Med venlig hilsen
Allan Houtved
Cc
Udvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikFolketingetChristiansborg1240 København K.TransportudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K.
Hr. Justitsminister Morten BødskovJustitsministerietSlotsholmsgade 101216 København KEmail:[email protected]23. december 2011
Kære Morten Bødskov
Filippinske besætningsmedlemmer på skibe og viseringer
Jeg tillader mig at kontakte dig med anmodning om assistance i en sag, hvor vi i lang tid har forsøgtat få en reaktion fra forskellige myndighedsinstanser i forbindelse med udfordringer til visering affilippinske besætningsmedlemmer, der skal af- eller påmønstre skibe i Danmark.Ifølge politiet i København, så vil det ikke fra foråret 2012 være muligt for filippinske søfolk at fåvisum i Danmark. Hvis de skal af- eller påmønstre i Danmark, så skal de selv sikre sig, at deforinden har fået det nødvendige visum.I Filippinerne udsteder den norske ambassade visum på vegne af Danmark. Mange søfolk bor langtvæk fra ambassaden og det er ofte forbundet med stor ulejlighed, tidsforbrug og omkostninger forsøfolkene at rejse hen til ambassaden for at ansøge om visum, derefter vente nogle dage (officielt 15dage) på at få det udstedt for så at rejse hjem igen, mens de afventer, at de skal rejse til skibet.Som et kuriosum kan nævnes, at hvis den filippinske sømand skal påmønstre i Norge, så er der ikkekrav om visum på trods af, at Norge er med i Schengensamarbejdet.Når søfolkene påmønstrer skibet, måske i USA, Indien, Grækenland eller et andet sted, så ved desjældent, hvor og hvornår de skal afmønstre igen og de kan derfor ikke få et visum til brug vedafmønstring i Danmark. Kun hvis der er sikkerhed for, at afmønstring sker i Danmark, kan de fåvisum allerede inden påmønstring.Det er derfor vigtigt at sikre, at det danske politi også fremover vil udstede visum til søfolk, der af-og påmønstrer i Danmark.Hvis de danske myndigheder ønsker, at der kun kan udstedes visum ved afmønstring i helt speciellenødtilfælde (sygdom eller lignende), så må ambassaderne instrueres i, at der SKAL udstedes entryvisum med en gyldighed på mindst 1 måned ud over hyrekontraktens løbetid.I praksis vil det betyde, at ALLE søfolk der sejler i international fart skal have et gyldigt SchengenVisum, uanset at de måske ikke kommer til at påmønstre eller afmønstre i en Schengen havn. Derbør derfor overvejes at indføre et specielt sømands visum som f. eks det Amerikanske C1/D visum.
Der er siden maj 2011 skrevet om problemet til politiet, Udlændingestyrelsen, Ministeriet forFlygtninge, Indvandrere og Integration.Den 1. november 2011 blev Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik orienteret (UUI alm.Del – Bilag 19) og den 2. november 2011 blev Justitsministeriet orienteret.Der er imellem alle parter enighed om, at søfolk ikke tilhører en gruppe, der er specielt mistænkeligog i Udenrigsministeriets Grund- og Nærhedsnotat af 12. oktober 2011 (J. nr. 11/82007) anføres det,at der foreslås specifikke undtagelser bl.a. for sømænd.Det har ikke været mulig for mig få nogen reaktion på de tidligere henvendelser og rykkere og jeghåber derfor, at denne henvendelse til dig kan medvirke til en hensigtsmæssig løsning.Jeg ønsker dig en Glædelig Jul og et Godt Nytår.Med venlig hilsen
Allan Houtved