Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 163
Offentligt
LuftfartshusetBox 744Ellebjergvej 502450 København SVTelefon + 45 3618 6000Direkte + 45 3618 6288Fax + 45 3618 6001[email protected]www.trafikstyrelsen.dkNotatDato 6. januar 2012j. nr. 11-2010-0101
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Ledelses- ogincitamentsordninger med henblik på implementeringen af SESAR, denteknologiske søjle i det fælles europæiske luftrum
KOM(2011) 923 endeligResumé:I Kommissionens meddelelse konstateres, at implementering og ibrugtagning afden teknologiske søjle i det fælles europæiske luftrum SESAR (Single European SkyATM Research Programme) er et vigtigt skridt hen imod fuld gennemførelse af pro-jektet for det fælles europæiske luftrum (Single European Sky - SES).I henhold til masterplanen for SESAR vil implementering og ibrugtagningen samletkræve investeringer for mere end 30 mia. Euro. 2/3 af de totale investeringer skalbæres af civile og militære luftrumsbrugere. Den sidste 1/3 skal bæres af de civileog militære ANSPer (Air Navigation Service Provider – f.eks. Naviair) oglufthavnsoperatører.Kun en rettidig, koordineret og synkroniseret ibrugtagning, fuldt integreret i SES-projektet vil bidrage effektivt til at nå kommissionens projektmål for det fælles eu-ropæiske luftrum.Kommissionen vil bl.a. gøre brug af ”fælles projekter” som et middel til at sikreprojektstyring og incitamenter til rettidig og synkroniseret implementering.Incitamentsmekanismer omfatter bl.a. målrettet finansiel støtte fra EU, der vil bliveydet gennem de eksisterende instrumenter, navnlig gennem Connecting Europe-faciliteten (CEF).1. Baggrund og indholdMeddelelsen er fremsendt af Kommissionen den 22. december 2011.EU-Kommissionen lancerede i 2004 et ambitiøst initiativ med det formål at samlelufttrafikstyringen i Europa i ét fælles luftrum (Single European Sky – SES). For atetablere et fælles europæisk luftrum er der behov for at udvikle ny teknologi og nye
procedurer for at give Europa et high-performance lufttrafikstyringssystem. Derforhar Kommissionen som en del af SES-projektet etableret en teknologisk dimensionkaldet “SESAR” (Single European Sky ATM Research Programme) SESAR skal såledesbidrage til håndtering af stigende behov for kapacitet samtidig med at sikkerhedenforbedres, omkostningerne sænkes og den negative effekt på miljøet reduceres.Projektet er opdelt i tre faser:1. Definitionsfasen (2004-2008)2. Udviklingsfasen (2008-2013)3. Implementerings- og ibrugtagningsfasen (2014-2020)Et resultat af definitionsfasen er en plan for implementering af SESAR, den såkaldte“ATM Master Plan”, som skal definere arbejdsprogrammet for implementeringen, ogsom omfatter forskellige implementeringsstrategier. ATM-masterplanen er desudenen samarbejdsorienteret ramme, der samler alle involverede parter.I 2007 blev SESAR-fællesforetagendet (SESAR Joint Undertaking, SJU) oprettet somet offentlig-privat partnerskab (Public Private Partnership, PPP) med henblik på atforvalte SESAR-programmets udviklingsfase. Det har vist sig at være den passendeorganisering for forvaltning af SESAR-udviklingsfasen og for den rettidigegennemførelse af den europæiske ATM-masterplan.Ibrugtagning af SESAR er et vigtigt skridt hen imod fuld gennemførelse af det fælleseuropæiske luftrum. Implementeringen af SESAR vil kræve samlede investeringer påover 30 mia. EUR. 2/3 af de totale investeringer skal bæres af civile og militæreluftrumsbrugere. Den sidste 1/3 skal bæres af de civile og militære ANSPer (AirNavigation Service Provider – f.eks. Naviair)og lufthavnsoperatører.Implementeringen vil skabe betydelige kapacitetsmæssige fordele og forbedringer fordet europæiske luftrum inden for sikkerhed, servicekvalitet og miljø.Kommissionen anfører, at sker der en rettidig, synkroniseret implementering, vil detbidrage effektivt til at nå præstationsmålene for det fælles europæiske luftrum, her-under at tredoble den nuværende kapacitet og samtidig forbedre sikkerheden med enfaktor 10, nedsætte luftfartsselskabernes omkostninger med 50 procent og mindskelufttransportens miljøpåvirkning med 10 procent pr. flyvning. Tabellen nedenfor giveret overblik over EU kommissionens vurdering af effekterne af ikke rettidig eller ikkesynkroniseret implementering og ibrugtagning.
Side2af4
Kommissionen vil bl.a. gøre brug af fælles projekter (”Common projects”) til atfastlægge ledelsen af implementeringen og kanalisere incitamenter, herundermålrettet finansiel EU-støtte, af hensyn til en rettidig og synkroniseretimplementering af SESAR i landene. Den finansielle støtte fra EU vil blive ydetgennem de eksisterende instrumenter, navnlig gennem Connecting Europe Facility(CEF) i overensstemmelse med retningslinjerne for de transeuropæisketransportnetværk (TEN-T). Connecting Europe Facility er en ordning, som tager sigtepå at finansiere projekter, der kan udfylde hullerne i Europas energi-, transport- ogdigitalbasisnet.Governance af implementering og ibrugtagningen af SESAR vil blive gennemført i treniveauer (Det politiske niveau, Forvaltningsniveauet og Gennemførelsesniveauet),der sikrer en stærk politisk kontrol fra Kommissionens side, en effektivimplementering forvaltet gennem et forpligtende partnerskab med industrien, og eneffektiv ledelse indenfor de enkelte implementeringsprojekter.Kommissionen vil via teknisk ekspertise sikre, at industrimæssige spørgsmål behørigtbehandles i masterplanen, og at passende forbindelser etableres og støtte bevares tilstandardiserings1- og certificeringsorganer2samt fremstillingsindustri.Kommissionen fortsætter med at støtte ICAO's (International Civil AviationOrganization) arbejde med at skabe ensartede standarder og det tekniskesamarbejde med USA og Japan for at sikre, at de systemer, der benyttes til luftrums-styring globalt set, vil kunne kommunikere og arbejde sammen.Kommissionen vil udarbejde og vedtage vejledende materiale til fælles projekter, derdefinerer 3 niveauer ( Det politiske niveau, Forvaltningsniveauet og Gennemførelses-niveauet) for governance og kriterier for gennemførelse af fælles projekter.2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant.3. HøringForslaget er sendt i høring blandt medlemmerne af EU-specialudvalget for transportsamt øvrige høringsparter med høringsfrist torsdag d. 12. januar 2012. Suppleren-de grund- og nærhedsnotat indeholdende høringssvar vil blive fremsendt til Folke-tingets Europaudvalg og Folketingets Transportudvalg.4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konsekvenseraf forslagetMeddelelsen medfører i sig selv ikke nogen statsfinansielle, samfundsøkonomiskeeller administrative konsekvenser. I det omfang der iværksættes konkrete lovgiv-1
2
F.eks. EU's standardiseringsorganisationer, som omfatter Den Europæiske Komité for Elektro-teknisk Standardisering og Det Europæiske Standardiseringsinstitut for Telekommunikation, or-ganisationen for udstyr til den civile luftfart og Den Radiotekniske Kommission for Luftfartstek-nik.F.eks. European Aviation Safety Agency (EASA) og International Civil Aviation Organization(ICAO).
Side3af4
ningsmæssige initiativer i forlængelse af meddelelsen, vil konsekvenserne for Dan-mark blive vurderet i den sammenhæng.5. NærhedsprincippetIkke relevant.6. Regeringens foreløbige generelle holdningDet er regeringens foreløbige generelle holdning, at man tager meddelelsen til ef-terretning. Det er vigtigt, at den teknologiske del at af Single European Sky (SES)implementeres fuldt ud, for at sikre at SES bliver en succes. Danmark vil arbejdefor, at implementeringen og ibrugtagningen af SESAR vil ske så nænsomt som mu-ligt i forhold til omkostninger for brugerne.7. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at meddelelsen tages til efterretning.8. Europa-Parlamentets udtalelserParlamentet har endnu ikke udtalt sig.9. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgFolketingets Europaudvalg er tidligere blevet orienteret om Kommissionens planervedr. SESAR på følgende møder:6. juni 2006: meddelelse (2005) 0235 vedrørende projektet for udvikling afen ny generation af det europæiske lufttrafikstyringssystem (SESAR) og omoprettelse af SESAR-fællesforetagendet1. juni 2007: meddelelse (2007) 0103, Statusrapport om udviklingen af enny generation af det europæiske lufttrafikstyringssystem (SESAR)3. oktober 2008: meddelelse (2008) 0483 om ændring af Rådets forordning(EF) nr. 219/2007 om oprettelse af et fællesforetagende til udvikling af enny generation af det europæiske lufttrafikstyringssystem (SESAR)
Side4af4