Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 159
Offentligt
1065147_0001.png
1065147_0002.png
Kære TransportudvalgAktuelt diskuteres udvidelse af Københavns Metro til en pris på ca. 1 mia. kr. pr. km., og derer som alternativ foreslået Letbaner, som koster op til 200 mio. kr. pr. km.Jeg har en ide til et nyt kollektivt transportsystem, som vil være billigere, mere fleksibelt oghurtigere at etablere.Ideen har været forelagt Opfinderrådgivningen hos Teknologisk Institut, som finder ideenrealiserbar under forudsætning af politisk velvilje. Derfor tillader jeg mig denne henvendelse.Min ide er

et ultra let højbanesystem

etableret som en kabelbåret svævebane med mindre, individuelt eldrevne gondoler.Systemet vil give en række fordele og muligheder:-Hurtig og sikker trafikafvikling på grund af maksimal fleksibilitet.- Krydsende linjer placeres i forskellige højder, og er således ikke i vejen forhinanden.- Derfor ingen ventetid ved vejkryds og venstresving.- Kan etableres over den almindelige trafik, og med mulighed for at indarbejde”spor”skiftere.-I modsætning til en Letbane, vil svævebanen kunne etableres og fungere uden negativpåvirkning af den bestående trafikafvikling.-Linjeføringen kan let krydse veje, jernbaner, floder og lignende (f.eks. også Køben-havns havn), hvilket er langt billigere end etablering af broer eller tunneler.-Kan også laves som en etage over bestående jernbaner, da det nemt kan løftes opover broer (billigt alternativ til yderligere jernbanespor til Ringsted og Roskilde)-Billig drift (el-drevne, førerløse, GPS/chip-styrede gondoler).-Små fleksible enheder med plads op til f.eks. 20 personer, som i et udbygget systemhurtigt kan dirigeres hen, hvor der er størst efterspørgsel – konstateret ved konstantpassagermåling på stoppestederne.-Let adgang til stoppestederne, som f.eks. kan placeres halvt forskudt i forhold tilgadeplan.-Kan også anvendes i forbindelse med gågade miljøer.-Væsentlig hurtigere etablering end f.eks. Københavns nye Metro-ring-Miljøvenligt – ingen luftforurening og minimal støj.-Systemet kan udbygges til individuel persontransport i helt små enheder, samt til attransportere personbiler over specielt trafikerede områder (som alternativ til RUF’en).-Ingen slidtage på gader og veje-Ingen problemer ved sne- og isglatte veje – eller oversvømmelser.-Kan etableres på basis af kendt teknologi, som kan videreudvikles (og patenteres).-Betydeligt eksportpotentiale, da systemet med fordel vil kunne etableres i alle storbyer.-God mulighed for at vise, at det danske samfund er i stand til at skabe og løfte etsådant tværfagligt projekt ved samarbejde mellem / omkring- det offentlige, som har brug for effektive og miljørigtige trafikløsninger,- designere af gondolerne, masterne og stoppestederne (industri-designereog arkitekter),- teknisk know how (bestående virksomheder? + DTU +?) vedrørende- kabler og master- gondoler / kabiner- el-motorer m.m.- styringssystemer,
og- ejere / finansieringspartnere (pensionskasser har afsat betydelige midler til bl.a.ansvarlig kapital til iværksættere, og har vist interesse for at finansiere enhavnetunnel i København).Infrastrukturprojekt, hvor der skabes en række nye arbejdspladser (bør kunne fåudviklingsstøtte fra EU!)Pilotprojekt for offentlig / privat samarbejde om realisering af fremtidige tværfaglige /komplekse ideer, som det danske samfund skal blive endnu bedre til fremover.
--
Der er dog også nogle udfordringer:-----Der skal laves en kvalificeret økonomisk og teknisk vurdering / model af projektet.Kræver tværfaglig færdigudvikling.Kræver tålmodig kapital.Der skal opbygges en virksomhed / organisation fra bunden – ELLER findes enbusiness-developer (via Teknologisk Institut?).Forudsætningen for en dansk produktion er, at der er politisk opbakning til projektet.
Der er sikkert flere fordele, og endnu flere udfordringer, som jeg håber mere kvalificeredepersoner vil få lejlighed til arbejde med.Med venlig hilsenH. C. ReinholdtStensgårdsvej 67 F7000 Fredericia