Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 157
Offentligt
1064608_0001.png
1064608_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
10. januar 20122011-4103
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Til Transportudvalgets orientering sendes vedlagt udkast til lovforslag omændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer. Lovforslaget er sendt ihøring den 22. december 2011.Lovforslaget har som hovedformål at skabe et hjemmelsgrundlag til, atTrafikstyrelsens kontrolsyn af synede køretøjer i langt højere grad kan ske pågrundlag af en risikovurdering, så Trafikstyrelsen kan sætte ind medkontrolsyn der, hvor det har den største effekt.Dette formål søges for det første opnået ved at muliggøre en bredereanvendelse af provenuet fra det gebyr, som køretøjsejere gennem syns- ogomsynsvirksomhederne betaler til staten pr. syn/omsyn tiltrafiksikkerhedsformål. Dermed bliver det f.eks. muligt sammen med politiet atforetage flere syn ved vejsiden end i dag og derved imødegå den nuværendetendens til, at der konstateres flere fejl på de lastbiler, der kontrolleres påvejene. Samtidig indsættes gebyrets størrelse i selve loven, idet det forventesnedsat fra de nuværende 22 kr. til 19. kr. pr. syn/omsyn.For det andet etableres en hjemmel til, at Trafikstyrelsen i en periode på op til4 uger efter et syn/omsyn får mulighed for uden retskendelse at foretageuanmeldt kontrolsyn af synede erhvervskøretøjer på virksomhedsarealer mv.Et tredje element i lovforslaget er indsættelse af en formålsbestemmelse om, atformålet med loven er at sikre tilsynet med, at køretøjer til stadighed holdes ilovlig stand.Et fjerde element i lovforslaget er at give hjemmel til, at bilejerne kan fåudbedret visse smådefekter på køretøjet i forbindelse med bilsynet (f.eks.udskiftning af defekte pærer og viskerblade). Denne lempelse af det i daggældende totalforbud imod, at synsvirksomheder erhvervsmæssigt reparererkøretøjer, er tiltænkt som en lettelse for bilejerne og vil endvidere gavnetrafiksikkerheden.For det femte gives hjemmel til mod indtægtsdækning at overføre data fraTrafikstyrelsens registre til virksomheders videre kommercielle udnyttelse. Derer nu kommerciel efterspørgsel efter sådanne data, f.eks. fra autobranchen.Endelig præciseres i lovforslaget, at administrative bødeforelæg kan udstedestil såvel den registrerede ejer som den registrerede bruger af et køretøj, hviskøretøjet ikke fremstilles til syn efter indkaldelse. Dette er en præcisering efterlovbehandlingen i foråret 2011 vedr. administrative bøder.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
Bilag: Udkast til lovforslag om ændring af lov om godkendelse og syn afkøretøjer af 20. december 2011.