Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1064111_0001.png
1064111_0002.png
1064111_0003.png
1064111_0004.png
1064111_0005.png
1064111_0006.png
1064111_0007.png
1064111_0008.png
1064111_0009.png
1064111_0010.png
1064111_0011.png
HH-gruppenfast forbindelse Helsingør-HelsingborgUdvalgsassistent Aicha EsdamFolketingetChristiansborg1240 København K.
21. december 2011
"Hvad vil Danmark med Helsingør-Helsingborg forbindelsen?"Kære medlem af TransportudvalgetTirsdag den 17. januar afholder vi på Christiansborg en konference om perspektiverne for en fast forbindelseimellem Helsingør og Helsingborg. Du har tidligere modtaget en generel invitation til konferencen, som ergjort mulig ved venlig mellemkomst af Transportudvalgets Sekretariat., og jeg vil nu gerne følge op med enpersonlig opfordring til at deltage ved konferencen — hvis du da ikke allerede har tilmeldt dig.Konferencen finder sted i umiddelbar forlængelse af, at den svenske regering i november månedoffentliggjorde rapporten "Ny fast forbindelse over Oresund". Rapporten viser, at der bliver brug for en nyfast forbindelse over Øresund, næsten ligegyldigt hvilken trafikudvikling, man kan forudse.På baggrund af rapporten har den svenske regering nu besluttet at inkludere HH-forbindelsen iplanlægningen af Sveriges fremtidige infrastruktur.Formålet med konferencen er derfor at lægge op til, at vi nu også i Danmark påbegynder en afklaring af, hvadvi vil med Helsingør-Helsingborg forbindelsen. Denne forbindelse er en vigtig brik i den overordnedeplanlægning af fremtidens infrastruktur i Hovedstadsområdet og på Sjælland, og jeg håber derfor, at du harmulighed for at deltage.Der har vist sig stor interesse for konferencen med allerede over 100 tilmeldte deltagere fra både Danmark ogSverige inklusive erhvervsrepræsentanter, borgmestre, andre lokalpolitikere, interesseorganisationer samtudvalgte ordførere og MF'er. Jeg håber, at også du vil lægge vejen forbi.Du kan tilmelde dig på[email protected].og har du spørgsmål, du gerne vil drøfte, kan du kontakte migpå 25 31 20 00.
Med venlig hilsen
Johannes Hecht-NielsenBorgmesterHelsingør Kommune
Konferencen finder sted tirsdag den 17. januar 2012 fra kl. 12:30 til kl.16:30 i Fallessakn p å Christiansborg. Konferencenindledes med en let uformel frokost.Du kan låse mere pån m<iv.hh-gruppcn.ors.Vedlagt: Informationsmateriale
H.
Jft
Handelskammaren-v :
> £ ,v r ldansk.j r i r M r if / U H ,oyooen
UfiifåÉmiERHVERV
g |HH-gruppeninfo@_hh-Bruppcn.orgwwTv.hh-gnippen.org
Invitation tilHH-Konference på ChristiansborgHvordan skal fremtidens infrastruktur i Øresundsregionen se ud?Spørgsmålet er blevet aktuelt efter den svenske regering har beslut-tet at opprioritere planerne om at bygge en fast forbindelse mellemHelsingør og Helsingborg. Det sker på baggrund af rapporten "Nyfast forbindelse over Oresund", som den svenske regering offent-liggjorde 11. november 2 0 1 1 . Rapporten viser, at der bliver brugfor en ny fast forbindelse over Øresund næsten ligegyldigt hvilkentrafikudvikling, man kan forudse.M ø d nøglepersonerne fra D a n m a r k og Sverige o g h ø r deress y n s p u n k t e ro mperspektiverne ved enfastforbindelsemellemHelsingør og Helsingborg.
Tirsdag den 17. januar 2012 kl. 12:30 -16:30Fællessalen på Christiansborg i KøbenhavnProgram• Ankomst og uformel frokost• Velkomst• Præsentation af konklusioner og anbefalinger i "Ny fast forbin-delse over Oresund"• Den danske og den svenske regerings kommentarer til rapporten• Hvad siger eksperter, erhvervslivet og kommunerne i Øresunds-regionen o m udfordringer og muligheder og betydningen forvækst, samfundsøkonomi, beskæftigelse, infrastruktur og fysiskplanlægning• Paneldebat o m de politiske perspektiver og prioriteringer meddeltagelse af danske og svenske politikere fra Folketinget, Riks-dagen, Region Hovedstaden, Region Skåne og k o m m u n e r iØresundsregionen• Opsamling
Sæt kryds i kalenderen ogreserver allerede n u d i n pladspå HH-Konferencen på[email protected]
HH-gruppen arbejder for få skabt debat og dialog omkring mulighederne for etableringen af en fastforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Netværket blev stiftet i februar 2009.
oyyyr
evAhJES K Å N E
(Éft Handelskammaren• '?>%/
m r p T
S sydsvenska foretags intresse
DTL
aan5,
dansk,*fayqQen
DANSKERHVERV
HH-gruppeninfo @hh-gruppen .orgwww.hh-gruppen.org
En fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg styrkerDanmarks forbindelser til omverdenen og skaber øgedemuligheder for bæredygtig godstransport, vækst og flere jobsHH-forbindelsen er god forretning for samfundet og kan lige-som Øresundsbroen finansieres af brugerbetaling.
mmåmi
/^DTL
HELSINGBORG
dansk.
7—i-i*-1
Ows^bkomitwnL_ ^ -
�HH-gruppenfimr»WMd«K«!inf»i->
For yderligere information:www.hh-gruppen.orgIwww.oresundskomiteen.org
En fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg styrkerDanmarks forbindelser til omverdenen og skaber øgedemuligheder for bæredygtig godstransport, vækst og flere jobsHH-forbindelsen er god forretning for samfundet og kan lige-som Øresundsbroen finansieres af brugerbetaling.
DANSKERHVERV
.^k-^m-r/y^DTL
HELSINGBORG
d a n s k .
bresundskomiteen
HH-gFUppen
For yderligere information:www.hh-gruppen.orgIwww.oresundskomiteen.org
HH giver vækst i DanmarkHovedstadsområdet har stor betydning forvæksten i Danmark. Med en fast forbindelsemellem Helsingør og Helsingborg kan regionengive sit bidrag til Danmarks udvikling med stær-kere integration over Øresund, bedre kapacitetpå bane- og vejnettet over sundet og mindrespildtid på vejene.
HH er en miljøsatsningDanmark har forpligtet sig til at slippe 20 %mindre C02 ud i 2020. Det kræver, at der flyttesmere trafik fra veje til jernbaner. HH-forbindelsenstyrker jernbanens konkurrenceevne og giverøgede muligheder for bæredygtig transport.
HH giver vækst og flere jobsØresundsregionen står for 26 % af Danmarksog Sveriges samlede BNP. OECD peger på øgetintegration hen over Øresund som en afgørendeforudsætning for vækst. Kortere rejsetider skaberøget tilgængelighed, flere møder mellem men-nesker, nye jobs, flere muligheder for at pendleog vækst. HH er en lønsom investering.
Helsingør
Helsingborg
HH styrker den kollektive trafikQ LandskronaMed HH sluttes ringen om Øresund - fra U til O.Trafiksystemet i Øresundsregionen bliverbundet sammen. Den kollektive trafiks markeds-andel vokser, og hele regionen vil kunne nåsindenfor en time.
QLundKøbenhavn
% >Kastrup g ]
=0Malmø
HH fjerner trængselKøer og forsinkelser på vejene er et voksendeproblem. Den manglende kapacitet vil være endnumere påtrængende, når Femern-forbindelsen stårklar i 2020. HH bidrager med nødvendig kapacitetog gør det muligt at flytte trafik fra vej til jernbane.
.
HH er finansieretHH kommer ifølge uafhængige beregningerikke til at koste skatteyderne penge. LigesomØresundsbroen finansieres HH-forbindelsen afbrugerbetaling. Beregninger viser, at alleredemed de eksisterende trafikmængder kan bruger-betaling betale forbindelsen.
i
HH-forbindelsen kort fortaltHH er en planlagt forbindelse mellem Helsingør og Helsing-borg. Den er en vigtig del af det europæiske transportsystemmed grøn godstransport mellem Skandinavien og detøvrige Europa.HH bliver en naturlig del af "den nordiske triangel" mellemKøbenhavn, Oslo og Stockholm. Den nordiske triangel er etaf EU's prioriterede infrastrukturprojekter og afgørende forsåvel konkurrencekraften internt i EU som for erhvervs-livet i Skandinavien.Når Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tysklandåbner i 2020, stiger mængden af godstrafik til og fra Danmark.Det skaber en helt ny trafiksituation, som nødvendiggør øgetkapacitet i transportnettet.Uafhængige beregninger viser entydigt, at en fast HH-forbin-delse er god for samfundsøkonomien. HH betales på sammemåde som Øresundsbroen med brugerbetaling.