Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 15
Offentligt
1030470_0001.png
1030470_0002.png
1030470_0003.png
1030470_0004.png
Frederiksberg den 10. oktober 2011Kære Henrik Dam KristensenTil lykke med dit nye job og til lykke til Danmark som nu har fået en ny regering, der vil fremrykke offentligeinvesteringer for at skabe arbejdspladser, som vil indføre en betalingsring omkring København af hensyn tilmiljøet og som vil forbedre den kollektive trafik. Det er gode initiativer.Jeg håber bare ikke at de gennemføres således at der skal investeres yderligere i jernbanens infrastrukturunder de nuværende prioriteringsregler i Banedanmark!Den måde Banedanmark har gennemført arbejder på i de senere år er med til at nedbryde den kollektivetrafiks evne til at tiltrække passagerer og er direkte uhensigtsmæssige i en større samfundsøkonomisksammenhæng.Banedanmarks tilgang til at gennemføre arbejderne er med citater fra Banedanmark ”at det skal være skidtfør det kan blive godt” og ”at det er ok at genere passagererne hvis Banedanmark kan spare penge”.Problemstillingerne er beskrevet i vedlagt åbne brev til den tidligere transportminister gennemFrederiksborg Amtsavis den 9. august 2011. Hans Christian Schmidt svarede ikke på mine spørgsmål. Jeg vilderfor stille de samme spørgsmål til dig.Jeg vil knytte et par kommentarer til Banedanmarks udmeldinger. Kommentarerne gælder primært S-togstrafikken, da jeg er S-togspendler om sommeren, men der findes formentligt tilsvarende eksempler iandre dele af jernbanenettet, nemlig at når et problem løses, skaber det forudseelige afledte konsekvenser,som overhovedet ikke bliver vurderet på beslutningstidspunktet.

Det skal være skidt før det kan blive godt

Banedanmark forsvarer de omfattende lukninger og indskrænkninger i trafikken med at alt bliver godt, nårde aktuelle arbejder er afsluttet. Men det bliver bare aldrig godt! Der er altid et eller andet arbejde i gangsom forstyrrer trafikken. Sidste sommer var der omfattende sporarbejder på Hillerødbanen,Klampenborgbanen og Ringbanen. Denne sommer bød på 6. hovedspor ved Dybbølsbro samt sporarbejderved Københavns hovedbanegård og nu starter ombygning af Nørreport station dertil kommer Københavnsbygning af Nordhavnsvejen. De næste mange år vil byde på indførelse af et nyt signalsystem på S-banen ogden fortsatte ombygning af Nørreport. Alle disse arbejder gennemfører Banedanmark til større og størregene for passagererne for at kunne reducere den nøgne anlægsudgift. Over de senere år er lukninger ogindskrænkninger blevet mere og mere omfattende. Alle arbejderne kunne være gennemført medvæsentligt færre gener for passagererne, vi ved bare ikke hvad det ville betyde for anlægsudgiften og forgenerne, da politikerne og alle vi andre ikke bliver præsenteret for de alternative muligheder.

Det er ok at genere passagererne hvis Banedanmark kan spare penge

Banedanmark er alene ansvarlig for at overholde sine anlægsbudgetter. Operatørerne, DSB, Lokalbanen ogMovia bærer alle omkostninger i forbindelse med alternativ transport og har problemet med de mistedeindtægter. Passagererne og det øvrige samfund lider under dårlig service, forlængede rejsetider og en
større miljøbelastning som følge af mere biltrafik. De mange reduktioner i trafikken betragtes ikke sommangler i den service, som Banedanmark og DSB er forpligtet til at yde, fordi de er varslet i forvejen. Mendet som passagererne oplever ligger uendeligt langt væk fra de relativt pæne statistikker. Banedanmark harikke ansvar for passagerernes tilfredshed. Banedanmark har kun een motivation, at reducere risikoen forforsinkelser i byggeriet og for budgetoverskridelser. Denne risiko er naturligvis mindst, når man indstillertrafikken i lange sammenhængende tidsintervaller, således at entreprenørerne får arbejdsro. Det er bareikke den eneste mulighed, men igen: politikerne bliver ikke præsenteret for mulighederne ogkonsekvenserne.Jeg håber at du vil se mit brev som et indlæg i bestræbelserne for at skaffe en troværdig kollektiv trafik somkan være et attraktivt alternativ også i de perioder hvor der skal ske ombygninger således at samfundet fårnoget ud af de investeringer, der foretages. Nu står vi bare og spejder efter toget mens højtalerneforkynder: ”Vi har et sporarbejde ved Hovedbanen, derfor kører togene efter en anden plan” eller entilsvarende besked som betyder at trafikken er voldsomt forringet.I håb om at du vil svare på mit brev til Hans Christian SchmidtVenlig hilsenKaren SørensenPaludan Müllersvej 3, 1.th1815 Frederiksberg C

Bilag: Åbent brev til den tidligere transportminister, offentliggjort i

Frederiksborg Amtsavis den 9. august 2011

Kære TransportministerDen 15. juni udsendte du en pressemeddelelse om et forskningsprojekt, Infrastrukturprojekters betydningfor arbejdstiden, udarbejdet af CBS. Rapporten belyser sammenhængen mellem god infrastruktur ogøkonomisk vækst. Forskerne påviser at effekterne for pendlernes arbejdstid er meget undervurderede i detraditionelle modeller og at prisen på en sparet time bør øges med ca. 60 % i forhold tilTransportministeriets model.Om sommeren pendler jeg med tog mellem Tisvilde og København og jeg har læst rapporten med storinteresse. Sidste sommer renoverede Banedanmark Nordbanen mellem Svanemøllen og Hillerød.Nordbanen var lukket helt eller delvist i 4 måneder. Tusindvis af mennesker fik forlænget deres dagligerejsetid med op til en time.Rapportens konklusioner gælder naturligvis i lige så høj grad den modsatte vej. Når fungerendeinfrastruktur tages væk, falder pendlernes arbejdstid og den økonomiske vækst påvirkes negativt. Detsvarer godt til de observationer, som jeg gjorde i den lange periode. Min helt uvidenskabelige metodebestod i at lytte til mine medpassagerer. Mange frygtede at blive fyret fordi de var nødt til at forladearbejdspladsen for tidligt eller kom for sent og fortalte om problemer i familien. Alle var meget stressedeog vrede.I pressemeddelelsen skriver du at ”… et utrolig vigtigt budskab, at denne rapport understregerinfrastrukturens betydning for at fremme økonomisk vækst” og”… tage konkret højde for bl.a. de herdokumenterede gevinster for arbejdsmarkedet”.Ombygningen af Nordbanen kostede 400 mio. Dertil kommer imidlertid samfundsøkonomiskeomkostninger og omkostninger hos operatørerne på yderligere 700 mio. beregnet på basis af dineoplysninger til Folketingets trafikudvalg og de gældende modeller. Hvis forskernes nye analyser skullebruges, ville beløbet have været tæt på en milliard. Passagerernes tab af livskvalitet er ikke medregnet.Jeg har aldrig set et aktstykke vedr. jernbanearbejder hvor de samfundsøkonomiske konsekvenser af etarbejde er belyst. Hverken sporombygningen på Nordbanen, denne sommers projekt, nyt 6. hovedsporeller de kommende somres projekt, et nyt og hårdt tiltrængt signalsystem, alle med store men ubeskrevnekonsekvenser.Der er sammenhæng mellem de direkte anlægsomkostninger og de samfundsøkonomiske konsekvenser. Jomere arbejde der kan udføres i dagtimerne jo billigere for Banedanmark men desto højere bliver desamfundsøkonomiske konsekvenser.
Mine spørgsmål til dig som transportminister og som den ser infrastrukturens betydning for at fremmeøkonomisk vækst, er:1. Vil du tage initiativ til at forskernes resultater indgår i Transportministeriets model?2. Vil du tage initiativ til at et aktstykke vedr. trafik skal indeholde en opgørelse over desamfundsøkonomiske omkostninger og at der skal følges op på dette?3. Vil du tage initiativ til at et aktstykke vedr. trafik skal dokumentere at der vælges den samlet setbedste løsning?4. Vil du tage initiativ til at signalprojektet gennemføres på samlet hensigtsmæssig måde?