Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 149
Offentligt
1064092_0001.png
1064092_0002.png
KopiafmailsendttilAalborgByrådogVejdirektoratetden7.september2011Jegtilladermigatskrivetiljerianledningaf,atIpåmandagskaltagestillingtilden3.limfjordsforbindelse.IhenholdtilVVM‐redegørelsen(side64)viltrafikkenpåHobroveji2020udgøre30.200biler/døgnudenen3.limfjordsforbindelse.Detrealternativelimfjordsforbindelserviljf.VVM‐redegørelsen(side66‐68)havefølgendeeffektpåtrafikkenpåHobroveji2020:Lindholm‐linjenEgholm‐linjenParallel‐tunnelBiler/døgni202022.40022.80030.400Ændringbiler/døgn‐7.800‐7.200+200
Detteerenvæsentligårsagtildenstoreekstratidsgevinstpåover7mia.kr.vedatvælgeenvestligløsningfremforenøstligløsning(jf.VVMsammenfatningenside141‐143).MENvedberegningenafParalleltunnellenharVejdirektoratetikkemedtageteffektenafennytilslutningfraE45tilCitySyd,somByrådetjoharsatpåstandbytilderertruffetbeslutningomden3.limfjordsforbindelse,ogsommåforventesatbliveetableret,hvisparallel‐tunnelenbesluttes,dadenikkeligesomdevestligeløsningerindeholderenforbindelsefraE45tilCitySyd.IhenholdtilVVW‐redegørelsenfra2009om"NyevejanlægiAalborgSyd"*vilentilslutningfraE45tilCitySydviaetableringaf"NyDallvej"reduceretrafikkenpåHobroveji2020med11.000biler/døgn,ogdermedgivefølgendemereretvisende(korrekte)beregningaftrafikkenpåHobroveji2020:Lindholm‐linjenEgholm‐linjenParallel‐tunnelinkl."NYDallvej"Biler/døgni202022.40022.80019.400Ændring/biler/døgn‐7.800‐7.200‐10.800
VVM‐redegørelserneviserderfor,atenparallel‐tunnelkombineretmed"NyDallvej"vilgivedenstørstereduktionaftrafikkenpåHobroveji2020.DermederdereelletidsgevinsterogdenreellenutidsværdivedØstløsningenundervurderetvæsentligt.
Jeghåberderforduviltagehensynhertilpåmandag,nårduskalværemedtilattagedenstorebeslutningforvoresby,ogogsåatVejdirektoratetviltagedettemedideresvurdering.VenlighilsenSteffenS.Hansen* sehttp://www.aalborgkommune.dk/images/teknisk/PLANBYG/KOMPLAN/00/Veje-syd/VVM-MV-NyeVejanlaeg-AalborgSyd.pdf