Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 148
Offentligt
1063939_0001.png
DET ØKOLOGISKE RÅDFREMTIDENS MILJØ SKABES I DAG
6. januar 2012
PressemeddelelseEt grønt program for EU-formandsskabetRegeringen har i dag fremlagt sit program for det danske EU-formandskab. I Det Økologiske Råd ervi glade for, at regeringen vil ”sætte en offensiv dagsorden for grøn og bæredygtig vækst”. Blot skalman være opmærksom på, at det grønne ikke må blive vinduespynt ift. fortsat økonomisk vækst. Vihar set mange eksempler på, at grønne fremskridt, f.eks. på energieffektivitet er blevet ædt op aføget vækst. F.eks. er de enkelte fjernsyn blevet mere energieffektive, men det samledeenergiforbrug til fjernsyn er steget, både fordi vi har fået flere apparater pr. husstand, og de er blevetstørre. Vi skal reelt arbejde for ændre vores livsstil over mod lavere træk på jordens ressourcer.Vi er glade for, at regeringen siger, at EU skal vise lederskab i de globale klimaforhandlinger, og atman fokuserer på trængslen i trafikken. Der peges på bedre kollektiv trafik og bekæmpelse afluftforurening fra trafik. Desværre peger man også på ”større brug af modulvogntog på vejene”.Danmark er et af de lande, som er gået i spidsen med afprøvning af disse, men der er endnu ikkeoffentliggjort en evaluering heraf. Derfor er det paradoksalt, at Danmark allerede nu vil arbejde forat udbrede modulvogntog i Europa. I stedet burde regeringen arbejde for overflytning af gods tilbane samt forsmarterelastbiler. Reguleringen af lastbiler i dag betyder bl.a. at det er alt foromkostningstungt at indtænke aerodynamik, chaufførkomfort og trafiksikkerhed. Der er et stortuudnyttet potentiale, der kan spare betydelige mængder CO2og mindske antallet af trafikdræbte,men det hæmmes af uigennemtænkte længdekrav til lastbilerne1. Samtidig burde regeringen ogsåprøve at dagsordenssætte et større fokus på fremme af alternative drivmidler til den tunge transport.”Det er en flot grøn buket om formandsskabet, men med en enkelt tidsel om flere modulvogntog,som kan skygge for smartere tiltag og forsinke overflytning af langdistance-gods til banetransport”,udtaler Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd.På kemikalieområdet er vi glade for, at regeringen vil ”lægge vægt på at regulere kombinationer afkemikalier”. Vi savner derimod, at man eksplicit nævner bedre regulering af hormonforstyrrendestoffer og nanoteknologi, hvor EU's lovgivning (REACH) i dag også er utilstrækkelig.Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske RådYderligere oplysninger: Christian Ege, tlf. 33 18 19 33 / 28 58 06 98
1
Der stilles krav til maksimal længde for hele lastbilen. Derfor sparer producenterne på længden af førerhuset, hvorfordette bliver firkantet og ikke aerodynamisk – og med ringe chaufførkomfort og udsyn. I stedet burde længdekrav stilleskun til lastdelen af bilen._____________________________________________________________________________________________________

Blegdamsvej 4 B, DK 2200 København N. Telefon: 33 15 09 77.

http://www.ecocouncil.dk/ e-mail: [email protected]

Det Økologiske Råd er en forening, som arbejder for en bæredygtig udvikling i Danmark, og udgiver tidsskriftet Global Økologi