Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 147
Offentligt
1063932_0001.png
1063932_0002.png
1063932_0003.png
1063932_0004.png
1063932_0005.png
Samråd AD, TRU alm. del – talepapir
Samrådsspørgsmål AD omregeringensvægt-ning af hensynet til mobilitet, i forhold til måletom at reducere CO2-udledningen med 40 pct.frem mod 2020.
[Dato][DEP j.nr.]
Tak til spørgeren for det stillede spørgsmål, derdrejer sig om”Hvorledes vægter regeringen hensynet til sam-fundets mobilitet – og dermed konkurrenceev-ne, vækst og jobskabelse – i forhold til det me-get vidtgående mål om at reducere CO2 udled-ningen med 40 pct. frem mod 2020? Herunderbedes ministeren løfte sløret for, hvilke konkre-te virkemidler regeringen agter at tage i anven-delse for at reducere CO2-udledningen fratransportsektoren.”I disse tider er det vigtigt at vægte hensynet tilbåde vækst og klima højt. Jeg ser ikke nødven-digvis en modsætning mellem disse to hensyn.
1
Jeg er enig i, at høj mobilitet er en af paramet-rene for at skabe vækst. Men ikke al mobilitetskaber vækst, og væksten drives ikke alene afhøj mobilitet.Fremtidens mobilitet skal først og fremmest væ-re mere effektiv. Vi skal udnytte vores infra-struktur bedre, med mindre trængsel. Vi skalkøre flere kilometer – med mindre diesel ogbenzin. Vi skal udnytte vores bilflåde bedre medhøjere udnyttelse af kapaciteten.Skal vi have høj mobilitet og økonomisk vækstbaseret på bæredygtige løsninger om 20, 40,50 og 100 år, bliver vi nødt til at tænke langsig-tet. De biler vi køber i dag, kører for mangesvedkommende stadig rundt i Danmark om 15år. Og den infrastruktur vi opbygger i dag, skalogså gerne fungere på meget lang sigt.Når regeringen sætter overlæggeren op ved atøge drivhusgasreduktionsmålet fra 40 pct., skerdet derfor ikke for at genere nogen - tværtimod.Mens vi sidder her - stiger CO2-udledningen -og verdens lettilgængelige olieressourcer svin-der ind. Ved at gøre en indsats nu, kan vi opnåflere ting:For det første er der et betydeligt vækstpotenti-ale inden for ”green-tech”, som jeg mener, atDanmark bør have forudsætninger for at få en2
andel i. Dette vil være til gavn for både økono-mien, beskæftigelsen og klimaet.For det andet har klimaforskere peget på beho-vet for en hurtig indsats. Og hvorfor skulleDanmark ikke være med til at vise vejen? Hvisalle blot venter på at "de andre" finder løsningerog begår fejl i forsøget - kommer vi ingen veg-ne.For det tredje: Oliepriserne stiger dramatisk –det er derfor en del af Danmarks fremtidigekonkurrencekraft at være ressourceeffektiv.Når dette er sagt vil jeg for god ordens skyldpointere, at der ikke bliver tale om at transport-sektoren skal levere en 40 pct. reduktion afdrivhusgasudledningen i 2020. Energisektorenvil skulle bære langt den største del af redukti-onen, men transportsektoren må ligesom føde-varesektoren også bidrage. Den endelige forde-ling af reduktionerne vil ske ud fra flere hensyn- bl.a. mobilitet, vækst og økonomi.Der er nævnt flere initiativer i regeringens ener-giudspil ”Vores energi”.Bl.a. er der stillet forslag om, at der fra 2020iblandes 10 pct. biobrændstoffer i benzin ogdiesel. Det forslag indgik også i VK-regeringens”Energistrategi 2050”.3
Derudover er i regeringsgrundlaget også fore-slået en trængselsafgift omkring København,blandt andet for at kunne finansiere en styrkel-se af den kollektive trafik. Dette vil både påvirkemobiliteten og CO2-udledning. Det kan vise siggavnligt for væksten og beskæftigelsen, attrængslen i København reduceres. Samtidig vilnogle befolkningsgrupper opleve at deres mobi-litet bliver bedre ved, at den kollektive trafik bli-ver styrket.Regeringen vil endvidere fremlægge en strategifor energieffektive køretøjer. Strategien skalses i sammenhæng med regeringens langsig-tede mål om at gøre Danmark uafhængigt affossile brændstoffer. Elbiler og plug-in hybridbi-ler kan bidrage til opfyldelse af både VE-mål ogCO2-reduktionsmål for 2020. Desuden bidragerde til et markant fald i energiforbruget i forholdtil konventionelle biler.Det er også foreslået, at elbiler afgiftsfritagesfrem til udgangen af 2015, og der er stillet for-slag om, at staten medfinansierer en udrulningaf ladeinfrastruktur til elbiler. Det er også for-slag, den tidligere VK-regering lagde på bordet.Og endelig vil vi se på, hvordan man kan frem-me energieffektive teknologier, bl.a. ved en re-form af afgifterne på personbiler.4
Øvrige tiltag, der kan bidrage til opfyldelse afreduktionsmålet vil bl.a. blive analyseret ogdrøftet i forbindelse med den kommende klima-plan, som allerede er annonceret i regerings-grundlaget.Jeg mener faktisk, at der er tale om rettidig om-hu når vi skærper reduktionsmålet nu. Hvis vivil sikre en fremtidig mobilitet og dermed væksti samfundet, er det tvingende nødvendigt at fin-de langsigtede bæredygtige løsninger. Detgælder transportsektoren såvel som andre sek-torer.
5