Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 146
Offentligt
1063921_0001.png
1063921_0002.png
1063921_0003.png
1063921_0004.png
1063921_0005.png
1063921_0006.png
1063921_0007.png
1063921_0008.png
1063921_0009.png
1063921_0010.png
1063921_0011.png
1063921_0012.png
1063921_0013.png
1063921_0014.png
1063921_0015.png
1063921_0016.png
1063921_0017.png
1063921_0018.png
1063921_0019.png
1063921_0020.png
DATO
DOKUMENT
SAGSBEHANDLER
MAIL
TELEFON
sept. 2011
10/08345
Ulrik Larsen
[email protected]
UDBYGNING AF E45/E20motorvejen mellem Kolding ogFredericia- HØRINGSNOTAT
Høringsnotat vedrørende 2. offentlige høringi perioden 14. juni – 15. august 2011
oktober 2011
Niels Juels Gade 13Postboks 9018
1022 København KTelefon 7244 3333
[email protected]vejdirektoratet.dk
EAN 5798000893450CVR 60729018
SIDE
2 af 20
INDHOLDSFORTEGNELSEBAGGRUND ..................................................................................................................................... 3HØRINGSSVAR FRA KOMMUNER OG STATSLIGE MYNDIGHEDER ........................................ 51. Fredericia Kommune............................................................................................................. 52. Kolding Kommune ................................................................................................................. 6Naturstyrelsen ............................................................................................................................... 8HØRINGSSVAR FRA VIRKSOMHEDER, INTERESSEORGANISATIONER OG FORENINGER 93. Rådet for bæredygtig trafik ................................................................................................... 94. Bramdrupdam Vandværk .................................................................................................... 105. Haderslev stift ..................................................................................................................... 11HØRINGSSVAR FRA BORGERE ................................................................................................. 126. Marianne og Henning Gram ............................................................................................... 127. Herdis Jakobsen ................................................................................................................. 128. Per de place bjørn............................................................................................................... 129. KURT kROGH pEDERSEN ................................................................................................ 1310.lONE VESTERDAL ......................................................................................................... 1311.Flemming Kolkjær Sørensen .......................................................................................... 1412.Leif jensen ....................................................................................................................... 1513.Marianne og Niels Karstoft .............................................................................................. 1514.M. og B. Petersen ........................................................................................................... 1615.Grete og Søren Bloch ..................................................................................................... 1716.Borgere i Nr. Stenderup .................................................................................................. 1717.Ole Lind ........................................................................................................................... 1818.Poul Jakob Petersen ....................................................................................................... 1919.Alice og Egon Poulsen .................................................................................................... 20
SIDE
3 af 20
BAGGRUNDEn række partier i Folketinget har aftalt, at der skal udarbejdes beslutningsgrundlag for udbyg-ning af motorvej E20/E45 mellem Kolding og Fredericia.Vejdirektoratet har nu gennemført en VVM-undersøgelser for at belyse de miljømæssige, trafikaleog økonomiske konsekvenser af at udbygge motorvejen. VVM er en forkortelse for Vurderinger afVirkninger på Miljøet. Vejdirektoratets VVM-undersøgelse kan læses på Vejdirektoratets hjem-meside.Den 1. offentlighedsfase blev afholdt i perioden fra d. 7. juli 2010 til d. 2. september 2010. Den 2.offentlighedsfase er afholdt fra d. 14. juni til d. 15. august 201. Der blev i forbindelse med den 2.offentlige høring holdt 2 borgermøder i hhv. Kolding og Taulov. På Vejdirektoratets hjemmesidekan referatet fra borgermøderne læses, ligesom materialet (Powerpoint), der blev vist på mødetblev vist kan ses.
Fig. 1 Undersøgelsesstrækningen
SIDE
4 af 20
Dette høringsnotat redegør for den 2. offentlige høring for projektet, hvor naboer, trafikanter,myndigheder m.m. har haft mulighed for at komme bemærkninger til Vejdirektoratets VVM - un-dersøgelse. Notatet indeholder høringssvar og Vejdirektoratets bemærkninger til de enkelte hø-ringssvar.
SIDE
5 af 20
HØRINGSSVAR FRA KOMMUNER OG STATSLIGEMYNDIGHEDER1.FREDERICIA KOMMUNE
Fredericia Kommune har fremsendt høringssvar vedrørende følgende forhold:Støjskærme og støjreducerende belægningKommunen noterer sig med tilfredshed, at der i forbindelse med projektets hovedforslag indgårstøjskærme nord og syd for motorvejen gennem Taulov. Kommunen vil dog fastholde, at det ervæsentligt for byen og Iandskabet, at skærmene udformes, så de indpasses i Iandskabet og op-leves harmonisk både fra vej- og bysiden. Kommunen forventer derfor - i forbindelse med detail-projekteringen – at blive inddraget i beslutningen omkring valg af materialer, farver og udformningaf skærmene. Da der ikke med projektet er planlagt ændringer i vejforløbet gennem Taulov, ogda der allerede i dag er et stort antal boliger, der er støjbelastet, foreslås det, at støjafskærmnin-gen gennemføres inden de øvrige anlægsaktiviteter igangsættes.Kommunen fastholder, at der på hele motorvejsstrækningen gennem kommunen bør anvendesstøjdæmpende belægning. I område 6 (Taulov-Erritsø) påvirkes enkeltliggende boliger langs mo-torvejen. Desuden er arealerne langs motorvejen udlagt til erhverv i klasse 1-5 og vil derfor kunneindeholde støjfølsomme kontor- og serviceerhverv.Den planlagte tilkørselsrampe ved TSA 59 (Snoghøj Landevej) vil medføre en ny støjpåvirkningaf området nord for motorvejen. Kommunen påpeger, at det er væsentligt at få vurderet, hvormeget kørsel og accelerationer på rampen påvirker området. Kommunen påpeger, at den nyerampe skal udformes, så den ekstra støjpåvirkning begrænses mest muligt.TSA 61 og Udbygning af motorvejen til 8 spor ved FredericiaI forbindelse med udarbejdelse af hovedforslaget er VVM-undersøgt en ombygning af TSA 61samt en udvidelse af strækningen mellem motorvejskryds Fredericia cg TSA 59. FredericiaKommune er enig i, at beslutningen cm etablering af disse to forslag bør afvente henholdsvis ud-bygningen af Danmark C og afklaring af placering af den 3. LillebæItsforbindeIse, men samtidigtskal det også sikres, at motorvejen udbygges rettidigt. Kommunen anmoder derfor Vejdirektoratetom at sikre at en evt. nødvendig udbygning af motorvejsstrækningen fra motorvejskryds Frederi-cia til Lillebæltsbroen indgår i beslutningen om en 3. LillebæItsforbindeIse — også selvom dertræffes beslutning om en forbindelse, som ikke er parallel med Lillebæltsbroen.TSA 60Kommunen ønsker etableret et fuldt tilsIutningsanIæg ved TSA 60. Specielt er kommunen inte-resseret i etableringen en afkørselsrampe fra Kolding/Vejle for derved at give mulighed for enbedre betjening af Prins Georgs Kvarter, aflaste TSA 59 samt for at forbedre vejadgangen for hø-je køretøjer til den vestlige del af Middelfart.
Vejdirektoratets bemærkninger til Fredericia Kommunes høringssvar
SIDE
6 af 20
StøjskærmeVejdirektoratet vil i forbindelse med en evt. kommende detailprojektering, arbejde mere detaljeretmed udformning af støjskærme, herunder deres indpasning i landskabet. Vejdirektoratet vil tagekontakt til kommunen i en evt. kommende fase om dette, men også andre relevante emner.Vejdirektoratet anvender som udgangspunkt kun støjreducerende asfaltbelægninger når vejenpasserer bysamfund eller større samlede boligområder. For så vidt angår enkeltliggende boliger,kan disse opnå tilskud til støjisolering efter Vejdirektoratets regler herom.I henhold til planloven er det op til kommunen i forbindelse med den kommende planlæg-ning/udstykning af områderne langs motorvejen, at anbefale, at støjgrænserne overholdes forden planlagte benyttelse af områderne.Vejdirektoratets støjberegninger viser, at en eventuel ny vestvendt rampe ved TSA 59, somgrænser op til lokalplanlagte erhvervsområder, kun vil ændre støjbilledet marginalt.TSA 61 og Udbygning af motorvejen til 8 spor ved FredericiaVejdirektoratet vil i forbindelse med de kommende overvejelserom de strategiske undersøgelser,herunder en mulig ny forbindelse over Lillebælt sikre, at den undersøgte strækning fra TSA 59 tilmotorvejskyds Fredericia, samt en ombygning af TSA 61 kommer til at indgå i disse overvejelser.TSA 60TSA 60 ligger meget tæt på udfletningen mellem E20 og E45, og iøvrigt har transportministeren iforbindelse med tidligere forhandlinger med Fredericia Kommune, om anlæg af østvendte ramperved Skærbækvej meddelt, at der ikke vil komme vestvendte ramper ved TSA 60.2.KOLDING KOMMUNE
Kolding Kommune har fremsendt høringssvar vedrørende følgende forhold:StøjDet er kommunens opfattelse, at der med de nævnte tiltag til støjdæmpning er taget hånd om denproblematik, som optager mange borgere. Kommunen er dog meget interesseret i at indgå i endialog omkring udformning af de skitserede støjskærme samt den forhøjede jordvold, bl.a. såle-des at man opnår den visuelt bedste løsning.Beskyttet natur:Med projektet er beskrevet et naturområde (lokalitet 41), som vil blive berørt af projektet. KoldingKommune har ved besigtigelse ændret afgrænsningen af det beskyttede område. Ved besigtigel-sen har Kolding Kommune fundet yderligere to naturlokaliteter beskyttet efter naturbeskyttelses-loven, som vil blive berørt af projektet i mindre omfang.Motorvejsudvidelsens indvirkning på berørte§3 områder er af mindre omfang, og naturtilstandenpå de dele af§3 områderne som berøres af projektet vurderes ikke at medføre nogen afgørende
SIDE
7 af 20
forrykning af tilstanden. Der kan derfor dispenseres fra naturbeskyttelsesloven§3 til motorvejs-udvidelsen.På de berørte lokaliteter 48F og 48G er naturværdien middel til dårlig og ikke af særlig interesse.Det vurderes derfor, at der ikke er behov for at stille vilkår om etablering af erstatningsnatur veddispensationen for disse lokaliteter. På lokalitet 41 er naturværdien god og af særlig interesse.Der vil derfor med dispensationen blive stillet om vilkår for erstatningsnatur i umiddelbarnærhed.Bilag IV arter:Birkemus: Det foreslås i VVM redegørelsen, at der udlægges ekstensivt natur langs Seest Mølleåsom kompensation for ødelæggelse af eventuelle yngle- og rasteområder for birkemusen vedmotorvejen. Seest Mølleå er en kendt biotop for birkemusen, og udlægning af ekstensivt natur iforlængelse heraf vil overordnet set gavne dens økologiske funktionalitet, men området er ikke iumiddelbar nærhed af motorvejsudvidelsen. Kolding Kommune anbefaler, at man finder egnedelokaliteter i umiddelbar nærhed af motorvejen f.eks. ved Dybvadbro eller ved Brændsmadde Bak-ke, hvor der også er registreret birkemus.Kolding Kommune forventer, at Vejdirektoratet finder egnede lokaliteter til kompensation, og sik-rer at disse drives på en måde så de fremover kan koloniseres af birkemus, samt at Vejdirektora-tet træffer aftaler med berørte lodsejere.Flagermus: Som kompensation for ødelæggelse af levesteder for flagermus ved fældning af træ-er i Lilballe Skov foreslås i VVM redegørelsen, at der enten etableres ny skov som erstatning, el-ler at en større del af den resterede skov udlægges til flagermusvenlig drift. Kolding Kommunevurderer, at en flagermusvenlig drift af en større del af den eksisterende skov i højere grad oghurtigere vil sikre den økologiske funktionalitet for flagermusene end nyplantning af skov.Kolding Kommune forventer, at Vejdirektoratet finder egnet skov til en flagermusvenlig drift og, atVejdirektoratet sikrer, at en sådan drift varetages, herunder træffer aftaler med berørte lodsejere.Driften bør som minimum foretages som beskrevet i DMU's faglige rapport nr. 635, 2007 ”hånd-bog om dyrearter på habitatdirektivets bilag IV."Beskyttede diger:Det forventes, at Kolding Kommune vil kunne meddele de nødvendige dispensationer fra muse-umslovens bestemmelser om beskyttede sten- og jorddiger til at foretage de i projektet beskrevneændringer af 4 beskyttede jorddiger, da der er tale om meget korte strækninger, ligesom der i etvist omfang retableres efter endt anlægsarbejde.Overfladevand:Kolding Kommune har tidligere tilkendegivet, at den er indstillet på efter miljøbeskyttelseslovenat give tilladelser til udledninger af de forøgede vandmængder, med vilkår om bassiner m.v. Detkan i den forbindelse nogle steder være nødvendigt, at der gives tilladelse til benyttelse af rørlag-te strækninger efter vandløbsloven. Disse tilladelser er kommunen også indstilletpå at give. Op-mærksomheden rettes mod, at aftaler forinden skal indgås aftaler mellem lodsejerne og Vejdirek-toratet.
SIDE
8 af 20
Nye og eventuelt midlertidige regnvandsbassiner / bundfældningsbassiner bør etableres som no-get af det første i anlægsfasen, idet der erfaringsmæssigt opstår stor materialetransport (sand ogjord), der kan blive skyllet ud i vandløbene. Også fra arbejder med nye skråningsanlæg vil derkunne komme store mængder sand og jord. Her vil midlertidige bundfældningsbassiner være re-levante.Udover høringssvaret har Kolding Kommune i et bilag mere detaljeret beskrevet de ændringer inaturområder og tilstand som en nylig besigtigelse gav anledning til i forhold til vejdirektoratetskortlægningsrapport.
Vejdirektoratets bemærkninger til Kolding Kommunes høringssvarVejdirektoratet vil i en evt. kommende detailprojekteringsfase tage kontakt til kommunen omkringudformning af de foreslåede støjvolde.Vejdirektoratet har taget kommunens bemærkninger om ændringer i naturtilstanden i forskelligeområder til efterretning og vil i en evt. kommende detailprojekteringsfase drøfte udlægning af er-statningsnatur med kommunen nærmere, herunder omkring egnede lokaliteter for birkemus ogflagermus.NATURSTYRELSEN
Naturstyrelsen vurderer at påvirkningen af landskabet i anlægsfasen lokalt er begrænset til områ-det omkring den eksisterende motorvej. I driftsfasen vil udbygningen af vejanlægget være af såbegrænset karakter, at landskabet samlet set ikke vurderes at blive væsentligt påvirket udovervejens nuværende påvirkning.På den baggrund er Naturstyrelsen Odense sindet at meddele principgodkendelse efter naturbe-skyttelseslovens § 20, stk. 2, til det foreliggende vejprojekt for udbygning af motorvejen mellemKolding og Fredericia.Vejdirektoratethar noteret Naturstyrelsens bemærkninger
SIDE
9 af 20
HØRINGSSVAR FRA VIRKSOMHEDER,INTERESSEORGANISATIONER OG FORENINGER3.RÅDET FOR BÆREDYGTIG TRAFIK
Rådet for Bæredygtig trafik påpeger, at Vejdirektoratet ikke har taget højde for, at VD ikke gøropmærksom på, at trafikken toppede i 2008 og siden er faldet og nu er nede på et niveau, sommellem 2005 og 2006. Ligeledes påpeges at der kun fokuseres på døgntrafik, men Rådet for bæ-redygtig Trafik påpeger, at der skal kigges på hvilke typer af biler der kører hvornår. Rådet forBæredygtig Trafik mener, at hvis der kunne fjernes 10-15 % af trafikken i spidstimen ville frem-kommensligheden være i top.Derudover påpeges, at det ikke er rimeligt at bruge støj som argument for at udvide vejen. Lige-ledes påpeges, at Vejdirektoratet meget hurtigt afviser en fornuftig trafikledelse. Dette vil sammenmed en udbygning af den kollektive trafik kunne løse alle problemer, mener Rådet for BæredygtigTrafik.Rådet for Bæredygtig Trafik kritiserer Vejdirektoratets beregninger for det kollektive alternativ (togog busser). Bl.a. påpeges, at netop bustrafik kan være et godt alternativ i området med megetlokal- og regionaltrafik. Ligeledes kritiseres Vejdirektoratets forudsætninger (trafikmodellen) forberegning af banetrafikkens muligheder for at aflaste vejtrafikken. Rådet for Bæredygtig Trafikpåpeger at en dobbeltsporet bane kan transporterer lige så mange mennesker, som 32 vejbaner.Et S-banelignende system med hyppig drift i Østjylland kunne give voldsomme forbedringer afbanetrafikken, der så kunne suppleres af effektive bussystemer og letbaner.Overordnet konkluderet Rådet for Bæredygtig Trafik, at Vejdirektoratets analyser for ensidigtfremskriver biltrafikkens omfang. Ligeledes mener Rådet, at det burde være uafhængige forsk-ningsinstitutioner, der gennemføre sådanne undersøgelser.Vejdirektoratets bemærkninger til høringssvar fra Rådet for bæredygtig trafikVejdirektoratet mener ikke, at trafikaftalen om en grøn transportpolitik ændrer på den beslutning,som man politisk tidligere har truffet om at gennemføre at gennemføre en VVM-undersøgelse omen udbygning af motorvejen. Tværtimod indgår projektet som et af de projekter, hvor der ifølge af-talen i 2011 skal foreligge et beslutningsgrundlag.Vejdirektoratet bemærker, at trafikprognosen primært er baseret på beregninger med Trafikmo-dellen for Trekantområdet (”Trekantmodellen”). Prognosesituation for bilmodellens turmatricer erbaseret på nye plandata for perioden frem til 2022, samt Trafikmodellen for Jylland Fyn, hvorprognosen er baseret på plandata frem til 2015.Vejdirektoratets generelle forventning til vækst i området omkring projektstrækningen er fastlagttil 2,5 % om året for turlængder over 20 km. For øvrige ture er der blevet fremskrevet med 1,5 %pr år, med baggrund i anbefalinger fra DTU Transport
SIDE
10 af 20
Selv om der de sidste år har kunnet konstateres et lille fald i trafikken på en del vejstrækninger,findes der ikke efter Vejdirektoratets vurdering baggrund for at formode, at trafikken ikke vil stigeigen i fremtiden.Vejdirektoratet mener ikke, at støj er brugt som argument for at udbygge vejen. Udbygningen erforeslået med udgangspunkt i at skaffe mere kapacitet på den aktuelle strækning. Derudover fo-reslås supplerende støjbeskyttelse de steder, hvor der kan opnås en positiv effekt.I forhold til den kollektive aflastning er der foretaget en sammenligning af rejsetider for bustrans-port. Det forventes ikke, at bustransporten kan blive et reelt alternativ til biltransporten, idet derskal et meget markant forbedret busprodukt (direkte ruter mellem bymidter, øget komfort mv.) tilfor at fremstå som attraktivt alternativ. Overflytningen mellem bil og bus på den pågældendestrækning forventes således kun at være marginal.Derimod er det vurderet, at der for banebetjeningen er et mindre potentiale, idet den både rejse-tidsmæssigt og komfortmæssigt udgør et alternativ til biltransporten. Der er tidligere undersøgtpotentialet for etablering af en letbane mellem Kolding og Vejle, hvilket dog er vurderet ikke atvære et hurtigere alternativ end den nuværende banebetjening over Fredericia. I alternativet erder i stedet foreslået et solidt banealternativ, hvor banebetjeningen mellem Kolding Fredericiaomtrent fordobles, idet der indsættes regional/lokaltog som supplement til den eksisterende ba-nebetjening. Herved opnås en banebetjening med 15 min. drift på den pågældende strækningmellem Kolding-Fredericia. Vurderingen af et banealternativ er foretaget med baggrund i drøftel-ser med trafikstyrelsen.Bla. Ifm. Infrastrukturkommissionens arbejde blev der foretaget en supplerende analyse af over-flytningspotentialet mellem vej og bane for udvalgte korridorer. For den sønderjyske motorvejs-korridor, inkl. Motorvejstrekanten, blev det vurderet, at det sandsynlige overflytningspotentialemellem vej og bane var på 10-20 % af den nuværende trafikbelastning.Disse faktorer har indgået i vurderingen af, at et kollektivt alternativt kan flytte op til ca. 2000 bileri døgnet.4.BRAMDRUPDAM VANDVÆRK
Bramdrupdam vandværk skriver, at vandværket har 5 boringer liggende langs motorvejen vedunderføringen af Petersmindevej. Vandværket er ikke trygge ved, at motorvejen kommer tætterepå dets boringer, som i forvejen er meget tæt på. Vandværket nævner at grænserne for en kom-mende beskyttelses zone er i forhandling på et niveau omkring 300 m. Hvis dette bliver vedtaget,er boringerne langt inden for denne zone.Samtidig er vandværket nervøs for et nyt regnvands bassin lige ved siden af deres boringer ogovenpå indvindingsoplandet. De mener, at det er en unødig risiko at etablere denne så tæt på ogvandværket kræver, at en sådan bliver flyttet til et mere hensigtsmæssigt område.I det nuværende materiale bliver deres tilkørselsvej slettet og vandværket påpeger, at der dermedingen mulighed er for adgang til dets boringer.
SIDE
11 af 20
Vejdirektoratets bemærkninger til høringssvar fra Bramdrupdam vandværkVejdirektoratet vil naturligvis reetablere en adgangsvej til boringerne. Det er en fejl, at det ikke ervist på skitseprojektet. Et regnvandsbassin vil blive anlagt med membraner og tæt bund, såledesat der ikke er risiko for nedsivning til vandindvindningsområder. Vejdirektoratet vil i en evt. kom-mende detailprojekteringsfase tage kontakt til kommunen som myndighed omkring dette.5.HADERSLEV STIFT
Stiftøvrigheden har forelagt Vejdirektoratets projekt for kgl. bygningsinspektør Niels Vium, Natio-nalmuseet og landskabsarkitekt Preben Skaarup, og kopi af de indhentede udtalelser er vedlagthøringssvaret.Det fremgår af landskabsarkitekt Preben Skaarups udtalelse, at den forventede øgede trafik ogudbygningen af motorvejen med flere spor uden tvivl vil gøre påvirkningen af Eltang kirke og kir-kegård endnu mere mærkbar end i dag, hvor støjen og den visuelle påvirkning allerede i høj gradforstyrrer oplevelsen af den fritliggende kirke i landskabet. Konsulenten anbefaler derfor, at detbør overvejes, om der kan etableres en støjafskærmning langs vejen, der dels kan dæmpe støjenpå kirkegården og samtidig give en visuel afskærmning mellem kirkegården og motorvejen.For så vidt angår Taulov kirke, peger den kgl. bygningsinspektør på, at det kunne overvejes atforlænge den viste lydskærm mod vest for yderligere at reducere trafikstøjen på Taulov kirkegård.Stiftsøvrigheden skal i den anledning anmode Vejdirektoratet om en særlig vurdering af de land-skabelige og støjmæssige forhold omkring Eltang og Taulov kirker for at få klarlagt mulighedernefor at reducere de gener, der er og vil blive i fremtiden for de to kirker.Vejdirektoratets bemærkninger til høringssvar fra Haderslev StiftVejdirektoratet har vurderet mulighederne for at støjbeskytte Eltang Kirke. Selve kirken er place-ret ca. 200 m fra motorvejen og ligger ”højt” i landskabet. En støjvold/skærm ved motorvejen vur-deres imidlertid ikke at have nogen mærkbar støjreducerende effekt på kirke og omgivelserneomkring.Den foreslåede støjafskærmning ved Taulov er på sydsiden forudsat at starte lige øst for jernba-nen. Vejdirektoratet vurderer, at en forlængelse af afskærmningen mod vest som følge terrænfor-holdene og især afstanden vil have nogen effekt på støjforholdene ved Taulov kirke.
SIDE
12 af 20
HØRINGSSVAR FRA BORGERE6. MARIANNE OG HENNING GRAM
Marianne og Henning Gram bemærker, at der ikke er støjafskærmning foran deres gård (Nørre-skovgårdsvej 3), og anfører, støjafskærmningen skal fortsætte hen foran gården, og stoppe vedeksisterende vold.Vejdirektoratetskal hertil bemærke, at det planlægges at forhøje den eksisterende vold og op-sætte en støjskærm i forlængelse af volden og hen til Vejlevej. Dvs. der opsættes en skærm for-an ejendommen. Den nærmere placering og udformning af en støjskærm vil blive fastlagt i eneventuel kommende detailprojekteringsfase.7. HERDIS JAKOBSEN
Herdis Jakobsen nævner, at de er meget generet af støj omkring opkørslen til Den nye Lille-bæltsbro, hvor der ”tages tilløb” op til, og op over broen.Det giver sig udtryk ved, at vinduerne må lukkes om natten pga. støj fra motorvejen om natten.Ligeledes er det om sommeren meget generende at opholde sig i haven.Vejdirektoratetbemærker, at strækningen fra TSA 59 og til den nye Lillebæltsbro har liggetudenfor undersøgelsens kommissorium, og derfor ikke er medtaget. Strækningen indgår i den lø-bende prioritering mhp. at reducere støjgenerne langs statens veje, hvor midlerne til støjreduktionsom udgangspunkt anvendes langs de strækninger, hvor der kan opnås mest støjreduktion forpengene.8. PER DE PLACE BJØRN
Per de Place Bjørn nævner, at den øgede trafikmængde på motorvejen har medført sti-gende vejstøj til gene for dem som bor i nærhed af motorvejen.Idet der for øjeblikket foregår vedligeholdelse af dele af ovennævnte motorvejsstrækningblev der i mødet forespurgt, om der vil blive udlagt støjreducerende asfalt. Han opfattedeVejdirektoratets repræsentanters svar derhen, at derikkeville blev anvendt støjreduce-rende asfalt ved den forestående vedligeholdelse.Han forventer, at der selvfølgelig vil blive anvendt støjreducerende asfalt i forbindelse medden kommende vedligeholdelse af strækningen fra motorvejskryds Fredericia til TSA 59Fredericia Syd. Motorvejsstrækningen går gennem bymæssig bebyggelse med såvel boli-ger som erhverv og støjen fra motorvejstrafikken overstiger angiveligt 58 dB.
SIDE
13 af 20
Vejdirektoratethar i forbindelse med den asfaltbelægning der er lagt ud i 2011 ikke lagt støjre-ducerende asfalt ud mellem motorvejskryds Kolding og TSA 59. Det er vurderet, at der ikke ersammenhængende boligområder hvor støjreducerende asfalt ville kunne have en effekt. Støjre-ducerende asfalt er dyrere end ”alm. asfalt” i løbende vedligeholdelse9. KURT KROGH PEDERSEN
Kurt Krogh Pedersen bemærker, at vores motorveje er meget samfundsnyttige og skal selvfølge-lig være opdaterede.Han er af den opfattelse, at samfundet ikke gør nok for støjreducering. Han bemærker, at det erglædeligt, at der nu gøres noget ved støjgenerne i Taulov.Han er overbevist om, at støjen fra Taulov motorvejen stammer fra strækningen Taulov kirkevej tilSkærbækvejen, og vil derfor foreslå, at man anlægger en støjabsorberende mur på hele dennestrækning (nordsiden af Taulov motorvejen), samtidig med en beplantning. Dette vil også skærmelidt for industriområdet. Endvidere generes landsbyen Børup urimeligt meget af støj. Herudoverforeslår han, at der etableres en gennemsigtig støjmur gennem selve Elbodalen. Støj fra dennedel af motorvejen generer også vores kvarter – især når vinden er sydvestlig.På langt sigt håber han, at der arbejdes på at reducere den stadig stigende trafik i området veden reduktion af transittrafikken. Dette kunne eksempelvis være ved at etablere en fast forbindelseover Kattegat og en forbindelse mellem Als og Fyn. Sådanne forbindelser vil helt sikkert aflastevores område og forhindre en tredje forbindelse over Lillebælt.Vejdirektoratetbemærker, at der ved planlægning af støjafskærmningen gennem Taulov er valgtden strækning hvor det vurderes, at der kan opnås mest effekt for de investerede midler. Pånordsiden af motorvejen fra Taulov Kirkevej og til Skærbækvejen, er det primært industriområder,der er beliggende nord for motorvejen, hvor der ikke er praksis for at etablere støjreducerendeforanstaltninger imod vejstøj. Vejdirektoratet bemærker, at en støjskærm gennem Elbodalen ikkevil have en nævneværdig effekt på boligområder i forhold til investeringen. Derudover vil detlandskabsmæssigt være svært at indpasse.Det er aftalt, at der i 2013 skal ske politiske drøftelser af de strategiske undersøgelser, der erigangsat. Herunder forskellige forslag til en ny forbindelse over Lillebælt. En evt. aflastning af vej-forbindelser i trekantområdet vil indgå som en del af undersøgelserne.10. LONE VESTERDAL
Lone Vesterdal bor på Stenderupgaard, Nr. Stenderupvej 31, 6000 Kolding.Hun peger på, at den lettere stigning af volumen af vand, der som en følge af motorvejsudbyg-ningen der vil skulle afledes gennem Nørre Stenderup Bæk, som løber gennem en meget langstrækning af skovområde hørende til ejendommen.Da den nuværende motorvej blev etableret i 1967, blev der ikke anlagt bassin eller sandfang.Mængden af vand fra motorvejen blev og bliver fortsat ledt ned gennem Nørre Stenderup Bæk,
SIDE
14 af 20
som løber et forholdsvis langt stykke ned gennem den tilhørende skov. Det fik den umiddelbarekonsekvens, at den nordlige sø i løbet af de første år efter anlæggelse af motorvejen sandede til.Bækken løber gennem flere underføringer og gennem en sydlig sø, inden den fortsætter videremod Gudsø Vig.Den nordlige sø har været der helt tilbage til før 1930’erne, og tilsandingen skete umiddelbart ef-ter motorvejs-anlæggelsen i 1967. Sø blev oprenset for 8 år siden, men efter få år sandede denatter til.I VVM-redegørelsen skrives, at der forventes at forekomme en ”mindre stigning i volumen afvand, der skal afledes” (side 71). Der planlægges anlæggelse af bassiner men det påregnes atdisse vil løbe over ca. hvert femte år. Der vil altså ske en stigning af vandafledning fra motorvejenned gennem Nørre Stenderup Bæk.Derfor anmoder Lone Vesterdak om, at der sikres en ordentlig og ansvarlig vandafledning fra mo-torvejen og ned gennem Nørre Stenderup Bæk ved dels at oprense søen efter mange års tilsan-ding fra den nuværende motorvej, dels ved at påtage sig en oprensningspligt eks. hvert 5. år, såafledningen af vand kan ske på en ansvarlig og sikker måde.Derudover anmoder Lone Vesterdal om, at det undersøges om størrelsen af de nuværende rør ide eksisterende underføringer er tilstrækkelige i forbindelse med en øget volumen af gennem-strømmende vand. Slutteligt anmodes om, at anlægsmyndigheden redegør for, at vandkvalitetenikke forringes i bæk og søer i forbindelse med, at alt vand kantopsamles fra samtlige asfaltbelag-te arealer.Vejdirektoratettakker for de detaljerede oplysningerne om afvandingsforholdene i området ogved Nørre Stenderup Bæk. I forbindelse med en evt. udbygning af motorvejen vil afvandingssy-stemet blive ændret til moderne standard, og der vil blive etableret et lukket opsamlingssystem ogvandet fra motorvejen bliver ledt til regnvandsbassiner hvor afløbene er regulerede. Bassinernebliver dimensioneret således at opholdstiden sikrer at risikoen for forurening af vandløbene mind-skes.Vejdirektoratet vil sammen med miljømyndighederne i en evt. kommende detailprojekteringsfaseundersøge muligheden, for at oprense søen, således at denne kan blive genskabt og indgå somrecipient fremover.11. FLEMMING KOLKJÆR SØRENSEN
Flemming Kolkjær Sørensen anbefaler, at man foretager udbygningen af strækningen fra motor-vejskryds Kolding V til motorvejskryds Kolding med 8 gennemgående kørespor, da dette kan gø-res for en merudgift på kun 76.2 mio. kr. når det gøres samtidigt. Erfaringen for motorvejstrafik-ken rundt om Kolding viser klart, at reduktionen i antallet af kørebaner på strækningen giver tra-fikproblemer. En senere udbygning til 8 gennemgående køresport vil være meget dyrere i an-lægsudgifter. Hertil kommer gener for trafikken under anlægsfasen.
SIDE
15 af 20
Samtidigt nævner Flemming Kolkjær Sørensen, at der bør overvejes en samtidig udbygning afTSA 61, Skærbækvej som skitseret til en udgift på 85,1 mio. kr., så tilslutningsanlægget er klar tilden stigende trafik, før det giver problemer for trafikken til og fra beboelsesområderne og trans-portcentret.Vejdirektoratetskal hertil bemærke, at de foreslåede løsninger er beskrevet i VVM-redegørelsen. Det vil være op til den videre politiske proces at beslutte hvorvidt der skal udbyg-ges til 8 spor ved Kolding, og hvorvidt at TSA 61 skal anlægges.
12. LEIF JENSEN
Leif Jensen spørger til muligheden for en evt. ekspropriering af ejendommen beliggende Sone-berg 3. Derved kan det undgås, at opføre en støjvold på strækningen ud for matriklen, da det erdet eneste hus.Vejdirektoratetskal hertil bemærke, at der ikke er planer om at ekspropriere den pågældendeejendom, da udbygningen ikke vil komme i konflikt hermed. I VVM-redegørelsen er der forudsatopsætning af en støjskærm som starter ca. 150 m nord for Egtvedvej af hensyn til boligområdetomkring Raadvadvej. Vejdirektoratet opsætter ikke støjskærme ved enkeltliggende ejendomme,da omkostningerne hertil ikke står mål med den opnåede effekt. Enkeltliggende ejendomme be-lastet med mere end 63 dB (Lden) fra motorvejen, vil dog blive tilbudt tilskud til støjisolering, i for-bindelse med et eventuelt udbygningsprojekt.13. MARIANNE OG NIELS KARSTOFT
Marianne og Niels Kartoft bor i bor på Sandagergård, Sletteskovvej 101 og har mark og skov, deri hele deres længde på ca. godt 1 km grænser direkte op til eksisterende motorvej.De har selv for mange år siden etableret et 6-rækket hegn der er vokset godt og massivt til. Udover at fange de værste affaldselementer der kommer flyvende fra motorvejen fungerer hegnetsom støjdæmper, ligesom det udgør en fysisk og psykologisk barriere mod motorvejen. De vilvære meget kede af at dette hegn skulle fjernes, og Marianne og Niels Kartoft anmoder derforom, at det i så fald bliver erstattet med en beplantet jordvold over hele strækningen hvor det 6-rækkede hegn er etableret. Der vil gå mange år inden et evt. nyt hegn vokser til, derfor vil en be-plantet jordvold hurtigere få samme funktion som det nuværende hegn.Ved at åbne op mod motorvejen igen ødelægges kulturlandskabet. Der er tale om meget smuktog særligt bevaringsværdigt kulturlandskab, på bakkedrag med enestående udsigt til Eltang Kirkemod nord og hele strøget ud over dalen til Nr. Bjert mod syd.Marianne og Niels Kartoft bemærker, at denne strækning af Sletteskovvej er meget benyttet af ogpopulær blandt cyklister, spadserende og andre der gerne vil nyde det smukke område samt op-leve strækningens historiske spor (bl.a. kirkesti fra Strandhuse til Eltang).
SIDE
16 af 20
Marianne og Niels Kartoft henstiller, at der ikke tilføres vand fra motorvejen til bækken der gårforbi Sandagergård, da der er tale om et vandløb med vand af særlig høj kvalitet. Det er af myn-dighederne klassificeret som vand af allerhøjeste kvalitet. Marianne og Niels Kartoft vil megetgerne kontaktes heromkring for en god alternativ løsning.Samtidig påpeges, at alle i området, Eltang-Sdr. Vilstrup, i forvejen er meget generet af den eksi-sterende motorvej, specielt hvad angår støj. Marianne og Niels Kartoft ønsker derfor at myndig-hederne afværger gener fra motorvejen i dette område.Overordnet betragtet mener de ikke, at en udvidelse af motorvejen er et fornuftigt tiltag, dels i ly-set af den kommende Femern-forbindelse og de deraf følgende, og endnu ukendte, konsekven-ser, dels i lyset af den alvorlige krise samfundet befinder sig i nu.Vejdirektoratetskal hertil bemærke, at der først i forbindelse med en evt. kommende planlæg-ning af et anlægsarbejde vil blive vurderet, hvorvidt det vil være muligt at bevare det levendehegn der er etableret ud mod motorvejen. Der vil sandsynligvis skulle etableres en arbejdsvejlangs med motorvejen til transport af materialer m.m.I forbindelse med anlæggelse af et ekstra spor vil der blive etableret et nyt og moderne afvan-dingssystem. Dette etableres som et lukket system og vandet fra motorvejen bliver ledt til regn-vandsbassiner hvor afløbene er regulerede. Bassinerne bliver dimensioneret således, at opholds-tiden sikrer at risikoen for forurening af vandløbene mindskes. Det vil være Kolding Kommune deri forbindelse med et konkret projekt skal give udledningstilladelse til Vejdirektoratet med specifik-ke vilkår.Vejdirektoratet har i forbindelse med VVM-undersøgelsen gennemført detaljerede støjberegnin-ger. Vores vurderinger er, at effekten af en støjafskærmning i området ved Eltang ikke vil havenogen hørbar effekt, og derfor ikke står mål med investeringen i en støjskærm. Det bemærkes, atVejdirektoratet foreslår opsat en støjskærm på nordsiden af motorvejen ved Sdr. Vilstrup.Vejdirektoratet opsætter ikke støjskærme ved enkeltliggende ejendomme, da omkostningernehertil ikke står mål med den opnåede effekt. Enkeltliggende ejendomme belastet med mere end63 dB (Lden) fra motorvejen, vil dog blive tilbudt tilskud til støjisolering, i forbindelse med et even-tuelt udbygningsprojekt.14. M. OG B. PETERSEN
M og B Petersen gør opmærksom på at der ved Mosebakken 10, matr. 12 e m.fl, er problemermed afledning af regnvand, som både er rørlagt og kommer fra en bæk. Vandet opsamles opkommer fra regnvandsbassin nr. 8335834.Vejdirektoratettakker for oplysningerne og bemærker, at der i forbindelse med et evt. kommen-de detailprojekt vil afledningen af regnvand blive undersøgt de nærmere, således at forholdenekan blive forbedret.
SIDE
17 af 20
15. GRETE OG SØREN BLOCH
Grete og Søren Bloch bor Nr. Stenderupvej 57 er generet af støj fra motorvejen. De foreslår, atder etableres en jordvold omkring ejendommen som vist på medsendt kortbilag. Ligeledes fore-slår Grete og Søren Bloch en ændring af et regnvandsbassin og en mindre flytning af bækkenVejdirektoratetvil gerne i en evt. kommende detailprojekteringsfase undersøge muligheden forom de foreslåede ændringer af regnvandsbassinet og bækken vil være mulige.Omkring muligheden for støjvold henvises til svaret på henvendelse fra borgere i Nr. Stenderup(Ernst Gamst)16. BORGERE I NR. STENDERUP
Borgergruppen i Nr. Stenderup (bilagt underskrifter fra 7 ejendomme i Nr. Stenderup) bemærker,at de ikke mener, at der i rapporten redegøres for Miljøstyrelsens retningslinjer for udbygningen.Der henvises til manglende dokumentation for behandling af støjproblemet, der vil opstå som føl-ge af en forøgelse af trafikbelastningen til over 100.000 biler i døgnet.Borgergruppen mener, at Vejdirektoratet har et lovpligtigt ansvar for at redegøre for de betydendemiljømæssige forhold i projektet. Der nævnes, at støj ikke er nævneværdigt behandlet for dels-trækning 3. Da undersøgelser foretaget af WHO påviser at de personlige behandlingsomkostnin-ger i forbindelse med helbredsbehandling til enhver tid overstiger omkostninger forbundet medstøjreducerende foranstaltninger, kan det ikke være et økonomisk argument for fravalg af en evt.støjafskærmning.Borgergruppen påpeger, at der kun skelnes mellem et 0-alternativ og et hovedforslag. De mener,at for del-strækningen er udbredelsen angivet som den samme. Borgergruppen er af den opfat-telse, at det er misvisende idet en øget trafikmængde vil bevirke en kraftig reduktion af hastighe-den, og dermed også en reducering af trafikstøjen.Ligeledes bemærker borgergruppen, at rapporten fejlagtigt beskriver området som ”et åbentlandskab” – der er tale om et større lokalsamfund. De bemærker, at projektet ikke kan igangsæt-tes med baggrund i den mangelfulde dokumentation, såfremt der ikke foretages en støjdæmp-ning af området.Borgergruppen opfordrer til, at Vejdirektoratet igangsætter handlinger, der dokumenterer at støj-problemet kan håndteres eller igangsætter ekspropriationsforretninger med de berørte boligejere.
Vejdirektoratetskal hertil bemærke, at støjproblematikken og støjkortlægningen/vurderingen inærværende VVM-undersøgelse er blevet behandlet på et ensartet niveau for hele strækningenKolding-Fredericia. Der er i den sammenfattende rapport sammenfattet konklusionerne af støjun-dersøgelserne og det er mere detaljeret beskrevet i rapport nr. 388 (støj og arealer), som er til-gængelig på Vejdirektoratets hjemmeside på dette link:http://www.vejdirektoratet.dk/hent/Fredericia_Kolding/Stoj/Rapport388_net.pdf
SIDE
18 af 20
Derfor mener Vejdirektoratet ikke det er korrekt, at støjproblematikken ikke er behandlet for ”om-råde 3”.Miljøstyrelsen har i deres vejledning nr. 4/2007 ”Støj fra veje” fastlagt vejledende grænseværdierfor vejtrafikstøj. Grænseværdierne anvendes i kommune- og lokalplanlægningen, når der skal ud-lægges nye boliger og andre støjfølsomme områder langs eksisterende veje. Den vejledendestøjgrænse for boliger er 58 dB (Lden). Overskrides grænseværdien ved eksisterende boliger,findes der ingen generel pligt til at nedbringe støjbelastningen, så grænseværdien overholdes. Iforbindelse med anlæg af nye veje eller udbygning af eksisterende, søges støjbelastningen ned-bragt for samlede boligområder, hvor støjen overstiger 58 dB, under hensyntagen til tekniske mu-ligheder og omkostninger i forhold til opnået støjreducerende effekt.Vejdirektoratet har foretaget en nøjere vurdering af effekten af en mulig støjskærm ved området,og der er gennemført beregninger på ejendomsniveau for at bedømme effekten.Vejdirektoratet vurderer, at opsætning af en ca. 700 m lang støjskærm langs motorvejen udfor Nr.Stenderup vil medføre, at i alt 3 boliger vil få nedbragt støjen med godt 2 dB, mens øvrige boligervil få reduceret støjen reduceres med 0-2 dB. Det skal hertil bemærkes, at en 2 dB ændring ople-ves som en netop hørbar ændring af støjniveauet, mens ændringer under 2 dB stort set ikke vilkunne høres. Vejdirektoratet mener således ikke, at investeringen i en støjskærm til ca. 12 mio. krstår mål med effekten.Vejdirektoratet vil dog i den videre detailprojekteringsfase undersøge muligheden for, at der kanetableres en jordvold. Det vil dog afhænge af den kommende detailprojektering og det endeligejordoverskud fra projektet.Vejdirektoratet kommer gerne ud til et møde og besigtigelse af området som foreslået i hørings-svaret. Vejdirektoratet tager kontakt for at aftale nærmere.17. OLE LIND
Ole Lind glæder sig over, at der er planlagt en støjafskærmning mod nord ved Sdr. Vilstrup. Mo-torvejen er her bygget op på en dæmning i forbindelse med en bro for underføring af Sdr. Vil-strupvej, d.v.s. at motorvejen er hævet op til 5-6 meter over terræn. Dette medfører også uud-holdelig støj gener på sydsiden af motorvejen for ejendommene Højkærvej 6, 12, 14, 18 og 20.Man må derfor også opsætte en støjafskærmning mod syd ud for disse ejendomme, for at befribeboerne for motorvejens støjhelvede. Beboerne er i forvejen hårdt økonomisk ramt af motorve-jens placering, da finansieringsinstitutterne ikke er villige til at yde lån til ombygning/forbedring afejendommene, grundet disses beliggenhed nær motorvejen.Ole Lind beder også om at fremsende en støjmåling for området omkring Højkærvej 14.Vejdirektoratetbemærker, at der i forbindelse med VVM-undersøgelsen gennemført detaljeredestøjberegninger. I forbindelse med anlæg af nye veje eller udbygning af eksisterende, søges støj-belastningen nedbragt for samlede boligområder, hvor støjen overstiger 58 dB, under hensynta-gen til tekniske muligheder og omkostninger i forhold til opnået støjreducerende effekt.
SIDE
19 af 20
Vejdirektoratet opsætter ikke støjskærme ved enkeltliggende ejendomme, da omkostningernehertil ikke står mål med den opnåede effekt. Enkeltliggende ejendomme belastet med mere end63 dB (Lden) fra motorvejen, vil dog blive tilbudt tilskud til støjisolering, i forbindelse med et even-tuelt udbygningsprojekt, hvor der detailprojekteringsfasen vil blive gennemført fornyede støjbe-regninger, hvor støjniveauet på enkeltejendomme vil blive fastlagt.Vejdirektoratet er af den opfattelse, af ejendommene Højkærvej 6, 12, 14, 18 og 20 er beliggendeså spredt, at omkostningerne til en støjafskærmning ikke vil stå mål med den opnåede effekt.Umiddelbart vurderes der at ville være behov for en ca. 500 m lang støjskærm til en samlet udgiftpå ca. 8 mio. kr.På baggrund af støjudbredelseskort vurderes støjbelastningen af Højkærvej 14 at være i størrel-sesordenen ca. 66 dB.18. POUL JAKOB PETERSEN
Poul Jakob Petersenpåpeger, at det er forståeligt at strækningen mellem TSA59 og motorvejs-kryds Fredericia er taget ud af hovedforslaget for så vidt angår vejudbygning. Men han påpeger,at strækningen er en af landets mest trafikerede knudepunkter, og at det derfor er uacceptabelt atdenne strækning ikke skal omfattes af hovedforslaget i form af støjreducerende tiltag som støj-dæmpende asfaltbelægning på hele strækningen fra sammenfletningen (motorvejskryds Frederi-cia) forbi TSA60 frem til TSA59 og videre op til selve Lillebæltsbroen. Endvidere foreslås opsæt-ning af massivt betonautoværn forbi TSA60, hvor motorvejen ligger højere end omkringliggendelandskab. Strækningen fra motorvejskrydset ligger i helt åbent terræn og kiler sig videre ind mel-lem Erritsø og Sønderskov/Snoghøj. Den lange åbne strækning giver fri adgang for støjen modboligområder og erhvervsområder. Poul Jakob Petersen kan ikke forstå, at der ved nyasfaltering isommeren 2011 ikke er anvendt støjdæmpende asfalt. Derudover foreslås at Vejdirektoratet be-nytter beton-autoværn som f.eks. i Tyskland og Frankrig. Disse autoværn i ca. 1 m højde virkerstøjreducerende på de tættest beliggende områder.Derudover mener Poul Jakob Petersen ikke, det er relevant at udvide samkørselspladsen vedTSA 60, da den er meget lidt benyttet.Poul Jakob Petersen anfører, at helårsboliger som ikke kan aflastes tilstrækkeligt efter en vejud-bygning og vil være belaster med mere end 63 dB, kan søge tilskud til facadeisolering.Poul Jakob Petersen spørger til om dette også gælder boliger langs den ovennævnte strækning,der er taget ud af hovedforslaget?, og anfører at han overbevist om, at de allerede i dag er bela-stet af mere end 63 dB.Vejdirektoratet,skal hertil bemærke, at på strækningen mellem motorvejskryds Fredericia ogTSA 59 er de støjmæssige forhold gennemgået på lige fod med resten af strækningen.Vejdirektoratet har vurderet, at en investering i en støjskærm på strækningen ikke står mål medden støjreducerende effekt for de forholdsvis få boliger, der er beliggende tæt på motorvejen.Det skal bemærkes, at der ved Storkereden også er et støjbidrag fra Kolding Landevej. Det ersamme vurdering, der har ligget til grund ved en beslutning om valg af asfalttype, der er blevetudlagt i sommeren 2011.
SIDE
20 af 20
Vejdirektoratet vurderer, at opsætning af en 1 m høj betonautoværn kun vil have en marginal ef-fekt på støjniveauet i området. Det er korrekt, et ejendomme der er støjbelastet med mere end 63dB (Lden) vil kunne opnå tilskud til støjisolering. I forbindelse med en evt. kommende detailprojek-tering vil der blive gennemført fornyede støjberegninger hvor støjniveauet på enkeltejendommevil blive fastlagt. Dette gælder for hele strækningen, uanset om der ikke foretages en vejudbyg-ning på det pågældende sted.Vejdirektoratet har noteret synspunktet om benyttelsen af samkørselspladsen ved TSA 60. Syns-punktet vil blive vurderet og drøftet med kommunne i en evt. kommende detailprojekteringsfase.19. ALICE OG EGON POULSEN
Alice og Egon Poulsen, Børupvænget 11, forespørger om Vejdirektoratet om at købe deres ejen-dom, da den er placeret meget tæt på tilkørselsrampen ved TSA 61 i Taulov. Trafikken er øgetvoldsomt gennem de seneste år og med udvidelsen af erhvervsområdet ved Taulov (bla. medpakkecentral), er der blevet meget trafik, som kører både dag og nat.Vejdirektoratethar vurderet forholdene ved Børupvænget med en detaljeret støjberegning vedde berørte ejendomme. Beregningen viser at i alt 6 ejendomme vil kunne opnå en væsentlig støj-reducerende effekt på mellem 3 og 8 dB, mens 3 ejendomme vil kunne opnå en netop hørbarstøjreduktion på ca. 2 dB. På den baggrund vurderer Vejdirektoratet det muligt, at der opsættesen ca. 350 m lang og ca. 4 m høj støjskærm ved Børupvænget. I sidste ende vil det være op til enpolitisk beslutning, hvorvidt støjskærmen medtages i projektet.