Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 146
Offentligt
1063920_0001.png
1063920_0002.png
1063920_0003.png
1063920_0004.png
1063920_0005.png
1063920_0006.png
1063920_0007.png
1063920_0008.png
1063920_0009.png
1063920_0010.png
1063920_0011.png
1063920_0012.png
1063920_0013.png
1063920_0014.png
DATO
DOKUMENT
SAGSBEHANDLER
MAIL
TELEFON
2. december 2011
11/14679
Ulrik Larsen
Ul@vd,dk
7244 3618
Bilag 1Indstilling udbygning af E45/E20 motorvejen mellem Kolding og Fredericia.1. VVM-PROCESSEN
VVM-undersøgelsen er gennemført i perioden fra august 2010 til august 2011. Arbejdet er fulgt afet teknikerudvalg med deltagelse af Kolding Kommune, Fredericia Kommune, Naturstyrelsensamt Sydøstjyllands politi.Der er i VVM-redegørelsen undersøgt et hovedforslag og nogle alternative løsningsmuligheder tilen udbygning af motorvejen.VVM-redegørelsen omfatter følgende 3 rapporter:Rapport 386: Sammenfattende rapportRapport 387: MiljøvurderingRapport 388: Støj og arealer
VVM-redegørelsen har været fremlagt i en afsluttende offentlig høring fra den 14. juni til den 15.august 2011. Rapporterne har kunnet downloades på Vejdirektoratets hjemmeside. Den sam-menfattende rapport har også været fremlagt til afhentning på rådhusene i Kolding og Fredericiasamt på biblioteker i de 2 kommuner. Borgerne har også gratis kunnet rekvirere den sammenfat-tende rapport hos Schultz Distribution.Rapporterne er sendt til en række myndigheder, institutioner, interesseorganisationer og forenin-ger m.v. Husstande i en korridor langs med motorvejen har modtaget orienteringsbreve om denafsluttende høring.VVM-redegørelsen blev sendt til Transportministeriet ved høringsperiodens start med henblik påTransportministeriets fremsendelse til Folketingets Trafikudvalg.Der har i høringsperioden været afholdt 2 borgermøder i hhv. Kolding og Taulov d. 20 og 21. juni2011.Der er i den afsluttende høringsperiode modtaget 19 høringssvar, heraf 3 fra offentlige myndig-heder og 3 fra interesseorganisationer og virksomheder. De resterende 13 høringssvar er fraborgere og grupper af borgere (grundejerforeninger m.v.). Afsnit 6 indeholder et resumé af hen-vendelserne samt Vejdirektoratets bemærkninger hertil.2. KORT BESKRIVELSE AF VVM-REDEGØRELSENS HOVEDFORSLAG
Hovedforslaget omfatter en såkaldt symmetrisk udbygning af motorvej E45, Sønderjyske motor-vej mellem motorvejskryds Kolding V og motorvejskryds Kolding fra 4/6 spor til 6/8 spor. I hoved-forslaget indgår anlæg af nyt afvandingssystem på strækningen. På samme strækning ombyggestilslutningsanlæg 63 Kolding C og 62 Kolding Ø. På motorvej E20, Østjyske motorvej ombyggestilslutningsanlæg 59 Fredericia S. Derudover opsættes supplerende støjafskærmning på del-strækninger. Endelig indgår der i hovedforslaget, at 5 samkørselspladser langs hele strækningen
Niels Juels Gade 13Postboks 9018
1022 København KTelefon 7244 3333
[email protected]vejdirektoratet.dk
EAN 5798000893450CVR 60729018
SIDE
2 af 14
ombygges og opgraderes, og der anlægges 1 ny samkørselsplads. Kortbilag med hovedforslagetfremgår af indstillingen.3. EKSTERN KVALITETSSIKRING
Der har været gennemført en ekstern granskning af VVM-undersøgelsen. Den eksterne kvalitets-sikring er gennemført af Capacent.Den overordnede konklusion er, at der er ingen vægtige forhold, der taler imod at fremlægge pro-jektet til politisk stillingtagen.I forhold til det videre projekt er der ved den eksterne kvalitetssikring peget på følgende forhold,som der efter kvalitetssikringens opfattelse bør være særlig fokus på:1. At forslaget om hovedforslaget inkl. En udbygning af E20 fra motorvejskryds Fredericia tilTSA 59 (Fredericia S) og forslaget om en udbygning af strækningen fra motorvejskrydsKolding V til motorvejskryds Kolding til 8 spor bliver belyst i en sådan grad, at de kansammenlignes med hovedforslaget.2. At det er uklart, om underføringen ved Troldhedestien har den fornødne bæreevne på nu-værende tidspunkt.3. At mindre dele af hovedforslaget har karakter af drift/vedligeholdelse, og at det bør over-vejes, om det skal fremstå som tilvalg snarere end være indeholdt i hovedforsalget.4. Afklaring af frihøjde ved Bramdrupdam.Vejdirektoratets bemærkninger:AD 1Vejdirektoratet har som ”en anden undersøgt mulighed” undersøgt muligheden for at udbyggestrækningen fra motorvejskryds Fredericia til TSA 59 (Fredericia S) fra 6 til 8 spor. Undersøgel-sen er foretaget på samme detaljeringsniveau som hovedforslaget.I forbindelse med de politiske aftaler om en grøn transportpolitik er det besluttet at gennemføreen strategisk analyse af den langsigtede indretning af bane- og vejkapaciteten i Østjylland. Der eri den forbindelse foreløbig screenet 4 mulige krydsningsmuligheder for en ny vej- og baneforbin-delse mellem Fyn og Jylland som supplement til de eksisterende Lillebæltsbroer. Vejdirektoratetanbefaler, at en beslutning om at udbygge strækningen mellem motorvejskryds Fredericia ogFredericia S afventer udfaldet af de politiske drøftelser omkring de strategiske analyser for for-bedring af vej- og banekapaciteten i Østjylland, herunder de fremtidige vej- og baneløsninger vedLillebælt. Vejdirektoratet bemærker, at Fredericia kommune i deres høringssvar har tilkendegivet,at de er enige i denne vurdering.Vejdirektoratet har som et alternativ til hovedforslaget undersøgt en udbygning af strækningen framotorvejskryds Kolding V til motorvejskryds Kolding (samme strækning som er indeholdt i hoved-forslaget) til 8 gennemgående kørespor. Dette kræver følgende ekstra arbejder ift. hovedforsla-get:Anlæg af ny bro ved TSA 63, BramdrupdamAnlæg af ekstra kørespor ”forbi” TSA 62Anlæg af ekstra kørespor i sydgående retning fra TSA 63 til TSA 64.
SIDE
3 af 14
De trafikale effekter forventes at svare til hovedforslagets.I nedenstående skema er de 2 forslag sammenstillet med hovedforslaget med henblik på ensammenligning af anlægsoverslag og samfundsøkonomi.Forslag:Anlægsoverslag – mio. krNettonutidsværdi – mio. krIntern rente - %Nettogevinst pr. offentligomkostningskrone
Hovedforslaget*806,23.72314,68,8
”8 spor ved Kolding”*882.63.89614,27,6
”8 spor ved Frederi-cia” **305,56.21215,59,2
Tab. 3.1 Sammenligning af hovedforslag og 2 alternativer.Alle priser er samlet bevilling, prisniveau 2011, indeks 169,7*Der er i begge forslag forudsat en reduceret ITS-løsning**Det er forudsat at strækningen anlægges i kombination med hovedforsalget, dvs. det medfører en samlet bevil-ling på 1.111,7 mio. kr.
Som det fremgår ovenfor, vil en etablering af 8 gennemgående spor ved Kolding medføre en eks-traudgift på 76,4 mio. kr. i forhold til hovedforslaget. Den interne rente er stort set ens ved beggeforslag.AD 2Som udgangspunkt understreges, at broen opfylder færdselslovens krav og har den fornødnesikkerhed og bæreevne. Den i rapporten nævnte formulering ”Utilstrækkelig bæreevne” dækkerover, at bæreevnen ikke opfylder Vejdirektoratets overordnede målsætning om at have en vis mi-nimumsbæreevne på statsvejnettet generelt samt over det faktum, at broens bæreevne aktuelt ermindre end nabobroerne på den aktuelle strækning.Den aktuelle bæreevne af broen betyder, at der skal ske en individuel vurdering i tilfælde af kør-sel med særtransporter på strækningen – i dette tilfælde køretøjer større end klasse 40 jf. færd-selslovens krav. Særtransporter er transporter, der skal have tilladelse til at gennemføre transpor-ten i hvert enkelt tilfælde. Dette svarer til Vejdirektoratets og Politiets normale procedurer ogfremgangsmåder i forbindelse med tilladelser til kørsel med særtransporter på statsvejnettet. Ihenhold til denne procedure kan politiet i det enkelte tilfælde pålægge transportøren at anvendeen alternativ rute.Bedømmelsen af broens bæreevne jf. kvalitetsrapporten bygger på en beregningsmæssig kontrolaf bæreevnen gennemført ved en tidligere vurdering af en udbygning af strækningen i 1996. Dis-se data har indgået i screeningen af bygværket i forbindelse med VVM-undersøgelsen.I forbindelse med eftersyn på broen i sommeren 2011 er broens tilstand vurderet til god. Broenshovedtilstandskarakter blev ved eftersynet vurderet til 1 (på en skala fra 0 til 5, med 0 som detbedste).
SIDE
4 af 14
Vejdirektoratet har nu taget skridt til at få verificeret bæreevnen. Dette gøres beregningsmæssigt.På baggrund af dette vil broen om nødvendigt blive forstærket. I givet fald en forstærkning vurde-res nødvendig, vil dette kunne ske ved at forstærke broen. Forstærkningen er et mindre arbejde,som kan gøres ”nedefra” og uden at genere trafikken på motorvejen.Såfremt det besluttes ikke at udvide motorvejen, og der ikke konstateres behov for forstærkning,vil Vejdirektoratet ikke foretage sig yderligere.Såfremt der er behov for forstærkning, vil dette normalt blive gennemført i forbindelse med pulje-ordninger eller lignende i sammenhæng med tilsvarende bygværker på statsvejnettet.
Såfremt det besluttes at udvide motorvejen, vil det kunne finansieres over anlægsbevillingen.AD 3Capacent påpeger, at mindre dele af hovedforslaget har karakter af drift/vedligeholdelse, og atdet bør overvejes, om det skal fremstå som tilvalg, snarere end være indeholdt i hovedforslaget.Der hentydes i dette tilfælde til de tiltag, der i Vejdirektoratets hovedforslag ”ligger udenfor” denstrækning ved Kolding, der foreslås udbygget. Dette er:Udvidelse af 4 samkørselspladserStøjskærme ved Sdr. Vilstrup og TaulovOmbygning af TSA 59 (Fredericia S)
Hertil kan oplyses, at Vejdirektoratet har analyseret hele strækningen fra Kolding V til FredericiaS jf. kommissoriet for opgaven. I forbindelse med denne gennemgang er det fundet relevant kunat foreslå en egentlig udbygning af motorvejen fra Kolding V til motorvejskryds Kolding, herundermed udgangspunkt i de trafikale beregninger. Men blandt andet som en konsekvens af den sti-gende trafik, opfølgning på den indledende høring samt løbende dialog med Fredericia Kommuneer det fundet relevant at inddrage disse tiltag, som en del af hovedforslaget.De økonomiske konsekvenser er som følger:ForslagTSA 59 *Udvidelse af 4 samkørselspladserStøjskærm ved Sønder VilstrupStøjskærm ved TaulovI altAnlægsoverslag19.332.7581.609.8569.004.09245.747.39175.694.097
Tabel 2 overslag for tiltag på strækningen fra Motorvejskryds Kolding-Fredericia
Alle priser er samlet bevilling i mio. kr. prisniveau 2011, indeks 196,7*I forbindelse med videre undersøgelser af de anlægsmæssige forhold ved TSA 59, og mulighedernefor at anlægge en vestvendt rampe, er det konstateret, at der er meget snævre forhold på grund afden tætliggende jernbanebro vest for TSA 59. Den endelige udformning af rampekrydset vil derforførst blive fastlagt i en evt. kommende detailprojektering.
SIDE
5 af 14
AD 4Vejdirektoratet vil i forbindelse med en evt. kommende detailprojektring afklare, hvorvidt det ernødvendigt at etablere mere frihøjde under broen ved TSA 63, Bramdrupdam.Anlægsbudget og usikkerhedOverordnet peger Capacent på, at anlægsoverslaget fremstår gennemarbejdet og veldokumente-ret. Der er dog identificeret et par poster, som ikke er indregnet i anlægsoverslagetEkstra midler til håndtering af jorddække på Egtvedvejen og Troldhedestien i forbindelsemed opretholdelse af trafikafvikling i udførelsesfasen.Udgifter til etablering af variable tavler.
Vejdirektoratet har vurderet, at håndtering af jorddække på de 2 overføringer ved Egtvedvej ogTroldhedestien kan indeholdes i den afsatte enhedspris for udvidelse og omisolering af de 2 byg-værker.Trafiksikkerhedsrevisionen har peget på problemer med manglende stopsigt ved kø, og at dettekan afhjælpes ved at opsætte variable tavler. Vejdirektoratet har taget udgangspunkt i de eksiste-rende forhold og bemærker, at når motorvejen udvides med ekstra spor, vil kapaciteten blive væ-sentligt forbedret, og derved vil risikoen for kø blive mindre. Der vil være fokus herpå i en kom-mende projekteringsfase.Capacent vurderer, at usikkerhedsvurderinger og planer for håndtering herfor er håndteret på ettilfredsstillende niveau set i forhold til projektets stadie. Forhold omkring udsætning af overskuds-jord og frihøjde ved Bramdrupdam kunne undersøges yderligere med henblik på at reducere risi-ko.Vejdirektoratet oplyser, at dette sker i detailprojekteringen, og der i anlægsoverslaget er afsat 10mio. kr. til en tilvejebringelse af ekstra frihøjde.
SamfundsøkonomiCapacent peger på, at der i forbindelse med gennemgangen af beregninger er afdækket nogleafgrænsninger og mindre opdateringsfejl, som dog ikke har betydning for det samlede resultat.
4.ITS - SYSTEMI VVM-undersøgelsen for strækningen Kolding – Fredericia er behovet for ITS under anlægsar-bejdet vurderet og prissat. De samlede udgifter til ITS er vurderet til ca. 100 mio. kr., hvilket udgør12 % af den samlede bevilling til anlægsprojektet. Beløbet dækker udgifter til projektering, etable-ring samt drift af ITS-anlægget i hele anlægsperioden (inkl. ankerbudget og reserve).Selve ITS-anlægget er påtænkt at bestå af bl.a. følgende funktionaliteter:Detektering af trafik (antal og hastigheder m.m.)Dynamisk hastighedsregulering via variable tavlerDynamisk køvarsling via variable tavlerDynamisk information (rejsetider, tabt gods eller lign.) via variabler tavler
SIDE
6 af 14
Dynamisk vognbaneregulering (lukning af enkelte vognbaner) via variable tavlerKameraovervågningWeb-kameraNødtelefoner v. nødlommer
Ovenstående funktionaliteter sikrer en glidende trafikafvikling, hastighedsnedtrapning for at und-gå ulykker og god information til trafikanterne. Dette forudsætter, at der placeres variable hastig-heds- og informationstavler både på anlægsstrækningen og de strækninger, der leder frem modanlægsstrækningen. På anlægsstrækningen er alt udstyr placeret på portaler over vejen for atøge synligheden for trafikanterne og tilgodese anlægsaktiviteterne ved at sikre, at udstyret stårmindst mulig i vejen for entreprenøren.ITS systemer kan udformes på forskellige ambitionsniveauer.Vejdirektoratet har undersøgt en løsning, hvor de variable tavler (hastigheds- og informationstav-ler) placeres på standere i vejsiden i stedet for på portaler, og den indbyrdes afstand mellem tav-lerne forøges fra ca. 500 m til ca. 750 m. Et sådant system vil indeholde:Detektering af trafik (antal og hastigheder m.m.)Dynamisk hastighedsregulering via variable tavlerDynamisk køvarsling via variable tavlerDynamisk information (rejsetider, tabt gods eller lign.) via variabler tavlerKameraovervågningWeb-kameraNødtelefoner v. nødlommer
Et reduceret ITS-system tager således afsæt i en række af de samme funktionaliteter som detsystem, der er præsenteret i VVM-redegørelsen. Det er dog ikke muligt at foretage vognbanere-gulering, og det kan blive sværere for trafikanterne at se budskaberne på de variable tavler, enddet er i VVM-forslaget.Såfremt de variable tavler placeres i vejsiden og ikke over vejen, vil det således ikke være muligtvia ITS-systemet at åbne og lukke vognbaner (vognbaneregulering) i forbindelse med uheld, tabtgods eller specielle anlægsaktiviteter. På anlægsstrækningen er en meget høj lastbilprocent, hvil-ket indebærer en risiko for, at trafikanter, der benytter det hurtige spor, ikke ser tavlerne i højrevejside, da lastbiler kan "skygge" herfor.Ligeledes kan der ved at placere variable tavler i vejsiden være risiko for, at tavlerne i større om-fang kommer til at stå i vejen for entreprenørerne, når de skal gennemføre deres arbejde, endhvis de variable tavler placeres på portaler over vejen. Den øgede afstand mellem tavlerne med-fører desuden, at de budskaber, der ønskes givet via de variable tavler, vil nå frem til trafikanter-ne lidt senere.Det bemærkes, at den endelige anlægslogistik først planlægges i forbindelse med en evt. kom-mende detailprojektering og afhængig af den valgte udbudsform evt. i samarbejde med entrepre-nøren.
SIDE
7 af 14
Det ovenstående forslag kan etableres for 70,2 mio. kr. (samlet bevilling, prisniveau 2011), inkl.drift i anlægsperioden og er medtaget i hovedforslaget.5.
ANLÆGSOMKOSTNINGER
På baggrund af bemærkningerne fra den eksterne kvalitetssikring er der nedenfor opstillet føl-gende oversigt over de økonomiske konsekvenser.Udover bemærkninger fra den eksterne kvalitetssikring har Vejdirektoratet på baggrund af den of-fentlige høring revurderet støjberegningerne ved TSA 61 i Taulov (Børupvænget) og gennemførten detaljeret støjberegning ved de berørte ejendomme. Beregningen viser, at i alt 6 ejendommevil kunne opnå en væsentlig støjreducerende effekt på mellem 3 og 8 dB, mens 3 ejendomme vilkunne opnå en netop hørbar støjreduktion på ca. 2 dB. På den baggrund vurderer Vejdirektora-tet, at der er mulighed for at opsætte en ca. 350 m lang og ca. 4 m høj støjskærm ved Børup-vænget. En opsætning af en støjskærm vil medføre, at det er nødvendigt at ekspropriere en en-kelt ejendom, da den ligger så tæt på tilkørselsrampen, at der ikke er plads til en støjskærm.Vejdirektoratet anbefaler, at der tages stilling til, om der skal etableres en støjskærm på 350 mved TSA 61.
Forslag
Basis-overslag(mio. kr.)
Anker-budget(mio. kr.)
Samletanlægsbudget(mio. kr.)
Vejdirektoratets hovedforslag
620,2
682,2
806,2
Forslag uden Tilvalg: 4 samkørselspladser,støjskærme og TSA 59Forslag: 8 spor ved KoldingForslag: Hovedforslag + 8 spor ved Frede-riciaTilvalg:350 m støjskærm ved TSA 61(omkostninger er inkl. ekspropriation af 1ejendom)
561,8678,9855,2
618,0746,8940,7
730,5882,61.111,7
7,8
8,6
10,2
Tab.3 Anlægsoverslag for hovedforslaget, for en udbygning af E45/E20 mellem Kolding og FredericiaBeløb er i mio. kr. ekskl. moms. Prisniveau medio 2011 og vejindeks 169,7.
SIDE
8 af 14
6.
SAMFUNDSØKONOMI
Nettonutidsværdi, interne rente og nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone for hovedforslagetfremgår nedenfor i tabel 4.
Anlægsoverslag – mio. krNettonutidsværdi – mio. krIntern rente - %Nettogevinst pr. offentligomkostningskrone
Hovedforslaget806,23.75614,68,8
Tabel 4: Nettonutidsværdi, interne rente og nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone, opgjort for Sam-let anlægsbudget.
Kalkulationsrente 5 % og nettoafgiftsfaktor 17 %. Prisniveau medio 2011 og vejindeks 169,7.
Det vurderes, at merudgiften til etablering af en 350 m støjskærm ved TSA 61 kun vil medføre enmarginal ændring i den samfundsøkonomiske effekt.6. HØRINGSSVAR
Nedenstående er de indkomne høringsvar summarisk gengivet ligesom Vejdirektoratets be-mærkninger hertil. Et mere omfattende høringsnotat er tilgængeligt på Vejdirektoratets hjemme-side.
HØRINGSSVAR FRA KOMMUNER OG STATSLIGE MYNDIGHEDERFREDERICIA KOMMUNE
Fredericia Kommune har fremsendt høringssvar vedrørende følgende forhold:Støjskærme og støjreducerende belægningKommunen noterer sig med tilfredshed, at der i forbindelse med projektets hovedforslag indgårstøjskærme nord og syd for motorvejen gennem Taulov. Kommunen vil dog fastholde, at det ervæsentligt for byen og Iandskabet, at skærmene udformes, så de indpasses i Iandskabet og op-leves harmonisk både fra vej- og bysiden. Kommunen forventer derfor - i forbindelse med detail-projekteringen – at blive inddraget i beslutningen omkring valg af materialer, farver og udformningaf skærmene. Da der ikke med projektet er planlagt ændringer i vejforløbet gennem Taulov, ogda der allerede i dag er et stort antal boliger, der er støjbelastet, foreslås det, at støjafskærmnin-gen gennemføres, inden de øvrige anlægsaktiviteter igangsættes.Kommunen fastholder, at der på hele motorvejsstrækningen gennem kommunen bør anvendesstøjdæmpende belægning. I område 6 (Taulov-Erritsø) påvirkes enkeltliggende boliger langs mo-torvejen. Desuden er arealerne langs motorvejen udlagt til erhverv i klasse 1-5 og vil derfor kunneindeholde støjfølsomme kontor- og serviceerhverv.
SIDE
9 af 14
Den planlagte tilkørselsrampe ved TSA 59 (Snoghøj Landevej) vil medføre en ny støjpåvirkningaf området nord for motorvejen. Kommunen påpeger, at det er væsentligt at få vurderet, hvormeget kørsel og accelerationer på rampen påvirker området. Kommunen påpeger, at den nyerampe skal udformes, så den ekstra støjpåvirkning begrænses mest muligt.TSA 61 og Udbygning af motorvejen til 8 spor ved FredericiaI forbindelse med udarbejdelse af hovedforslaget er VVM-undersøgt en ombygning af TSA 61samt en udvidelse af strækningen mellem motorvejskryds Fredericia cg TSA 59. FredericiaKommune er enig i, at beslutningen cm etablering af disse to forslag bør afvente henholdsvis ud-bygningen af Danmark C og afklaring af placering af den 3. LillebæItsforbindeIse, men samtidigtskal det også sikres, at motorvejen udbygges rettidigt. Kommunen anmoder derfor Vejdirektoratetom at sikre, at en evt. nødvendig udbygning af motorvejsstrækningen fra motorvejskryds Frederi-cia til Lillebæltsbroen indgår i beslutningen om en 3. LillebæItsforbindeIse — også selvom dertræffes beslutning om en forbindelse, som ikke er parallel med Lillebæltsbroen.TSA 60Kommunen ønsker etableret et fuldt tilsIutningsanIæg ved TSA 60. Specielt er kommunen inte-resseret i etableringen en afkørselsrampe fra Kolding/Vejle for derved at give mulighed for enbedre betjening af Prins Georgs Kvarter, aflaste TSA 59 samt for at forbedre vejadgangen for hø-je køretøjer til den vestlige del af Middelfart.
Vejdirektoratets bemærkninger til Fredericia Kommunes høringssvarStøjskærmeVejdirektoratet vil i forbindelse med en evt. kommende detailprojektering arbejde mere detaljeretmed udformning af støjskærme, herunder deres indpasning i landskabet. Vejdirektoratet vil tagekontakt til kommunen i en evt. kommende fase om dette men også andre relevante emner.Vejdirektoratet anvender som udgangspunkt kun støjreducerende asfaltbelægninger, når vejenpasserer bysamfund eller større samlede boligområder. For så vidt angår enkeltliggende boliger,kan disse opnå tilskud til støjisolering efter Vejdirektoratets regler herom.I henhold til planloven er det op til kommunen i forbindelse med den kommende planlæg-ning/udstykning af områderne langs motorvejen at anbefale, at støjgrænserne overholdes for denplanlagte benyttelse af områderne.Vejdirektoratets støjberegninger viser, at en eventuel ny vestvendt rampe ved TSA 59, somgrænser op til lokalplanlagte erhvervsområder, kun vil ændre støjbilledet marginalt.TSA 61 og Udbygning af motorvejen til 8 spor ved FredericiaVejdirektoratet vil i forbindelse med de kommende overvejelser om de strategiske undersøgelser,herunder en mulig ny forbindelse over Lillebælt sikre, at den undersøgte strækning fra TSA 59 tilmotorvejskyds Fredericia, samt en ombygning af TSA 61 kommer til at indgå i disse overvejelser.TSA 60
SIDE
10 af 14
TSA 60 ligger meget tæt på udfletningen mellem E20 og E45, og i øvrigt har transportministeren iforbindelse med tidligere forhandlinger med Fredericia Kommune om anlæg af østvendte ramperved Skærbækvej meddelt, at der ikke vil komme vestvendte ramper ved TSA 60.KOLDING KOMMUNE
Kolding Kommune har fremsendt høringssvar vedrørende følgende forhold:StøjDet er kommunens opfattelse, at der med de nævnte tiltag til støjdæmpning er taget hånd om denproblematik, som optager mange borgere. Kommunen er dog meget interesseret i at indgå i endialog omkring udformning af de skitserede støjskærme samt den forhøjede jordvold, bl.a. såle-des at man opnår den visuelt bedste løsning.Beskyttet natur:Med projektet er beskrevet et naturområde (lokalitet 41), som vil blive berørt af projektet. KoldingKommune har ved besigtigelse ændret afgrænsningen af det beskyttede område. Ved besigtigel-sen har Kolding Kommune fundet yderligere to naturlokaliteter beskyttet efter naturbeskyttelses-loven, som vil blive berørt af projektet i mindre omfang.Motorvejsudvidelsens indvirkning på berørte§3 områder er af mindre omfang, og naturtilstandenpå de dele af§3 områderne, som berøres af projektet, vurderes ikke at medføre nogen afgøren-de forrykning af tilstanden. Der kan derfor dispenseres fra naturbeskyttelsesloven§3 til motor-vejsudvidelsen.På de berørte lokaliteter 48F og 48G er naturværdien middel til dårlig og ikke af særlig interesse.Det vurderes derfor, at der ikke er behov for at stille vilkår om etablering af erstatningsnatur veddispensationen for disse lokaliteter. På lokalitet 41 er naturværdien god og af særlig interesse.Der vil derfor med dispensationen blive stillet vilkår for erstatningsnatur i umiddelbarnærhed.Bilag IV arter:Birkemus: Det foreslås i VVM redegørelsen, at der udlægges ekstensivt natur langs Seest Mølleåsom kompensation for ødelæggelse af eventuelle yngle- og rasteområder for birkemusen vedmotorvejen. Seest Mølleå er en kendt biotop for birkemusen, og udlægning af ekstensivt natur iforlængelse heraf vil overordnet set gavne dens økologiske funktionalitet, men området er ikke iumiddelbar nærhed af motorvejsudvidelsen. Kolding Kommune anbefaler, at man finder egnedelokaliteter i umiddelbar nærhed af motorvejen f.eks. ved Dybvadbro eller ved Brændsmadde Bak-ke, hvor der også er registreret birkemus.Kolding Kommune forventer, at Vejdirektoratet finder egnede lokaliteter til kompensation og sikrerat disse drives på en måde så de fremover kan koloniseres af birkemus, samt at Vejdirektoratettræffer aftaler med berørte lodsejere.Flagermus: Som kompensation for ødelæggelse af levesteder for flagermus ved fældning af træ-er i Lilballe Skov foreslås i VVM redegørelsen, at der enten etableres ny skov som erstatning, el-ler at en større del af den resterede skov udlægges til flagermusvenlig drift. Kolding Kommune
SIDE
11 af 14
vurderer, at en flagermusvenlig drift af en større del af den eksisterende skov i højere grad oghurtigere vil sikre den økologiske funktionalitet for flagermusene end nyplantning af skov.Kolding Kommune forventer, at Vejdirektoratet finder egnet skov til en flagermusvenlig drift og, atVejdirektoratet sikrer, at en sådan drift varetages, herunder træffer aftaler med berørte lodsejere.Driften bør som minimum foretages som beskrevet i DMU's faglige rapport nr. 635, 2007 ”hånd-bog om dyrearter på habitatdirektivets bilag IV."Beskyttede diger:Det forventes, at Kolding Kommune vil kunne meddele de nødvendige dispensationer fra muse-umslovens bestemmelser om beskyttede sten- og jorddiger til at foretage de i projektet beskrevneændringer af 4 beskyttede jorddiger, da der er tale om meget korte strækninger, ligesom der i etvist omfang retableres efter endt anlægsarbejde.
Overfladevand:Kolding Kommune har tidligere tilkendegivet, at den er indstillet på efter miljøbeskyttelseslovenat give tilladelser til udledninger af de forøgede vandmængder, med vilkår om bassiner m.v. Detkan i den forbindelse nogle steder være nødvendigt, at der gives tilladelse til benyttelse af rørlag-te strækninger efter vandløbsloven. Disse tilladelser er kommunen også indstilletpå at give. Op-mærksomheden rettes mod, at aftaler forinden skal indgås aftaler mellem lodsejerne og Vejdirek-toratet.Nye og eventuelt midlertidige regnvandsbassiner / bundfældningsbassiner bør etableres som no-get af det første i anlægsfasen, idet der erfaringsmæssigt opstår stor materialetransport (sand ogjord), der kan blive skyllet ud i vandløbene. Også fra arbejder med nye skråningsanlæg vil derkunne komme store mængder sand og jord. Her vil midlertidige bundfældningsbassiner være re-levante.Udover høringssvaret har Kolding Kommune i et bilag mere detaljeret beskrevet de ændringer inaturområder og tilstand, som en nylig besigtigelse gav anledning til i forhold til vejdirektoratetskortlægningsrapport.Vejdirektoratets bemærkninger til Kolding Kommunes høringssvarVejdirektoratet vil i en evt. kommende detailprojekteringsfase tage kontakt til kommunen omkringudformning af de foreslåede støjvolde.Vejdirektoratet har taget kommunens bemærkninger om ændringer i naturtilstanden i forskelligeområder til efterretning og vil i en evt. kommende detailprojekteringsfase drøfte udlægning af er-statningsnatur med kommunen nærmere herunder omkring egnede lokaliteter for birkemus ogflagermus.NATURSTYRELSEN
Naturstyrelsen vurderer, at påvirkningen af landskabet i anlægsfasen lokalt er begrænset til om-rådet omkring den eksisterende motorvej. I driftsfasen vil udbygningen af vejanlægget være af såbegrænset karakter, at landskabet samlet set ikke vurderes at blive væsentligt påvirket udovervejens nuværende påvirkning.
SIDE
12 af 14
På den baggrund er Naturstyrelsen Odense sindet at meddele principgodkendelse efter naturbe-skyttelseslovens § 20, stk. 2, til det foreliggende vejprojekt for udbygning af motorvejen mellemKolding og Fredericia.Vejdirektoratethar noteret Naturstyrelsens bemærkninger.
HØRINGSSVAR FRA VIRKSOMHEDER,INTERESSEORGANISATIONER, FORENINGER, OG BORGEREDer er indkommet 16 høringssvar fra interesseorganisationer, foreninger og borgere. Nedenfor erangivet et summarisk referat af disse ligesom Vejdirektoratets kommentarer.De fleste høringssvar har omhandlet ønske om mere støjafskærmning end angivet i hovedforsla-get. Af konkrete ønsker om supplerende støjafskærmning er følgende nævnt i høringssvarene.Støj:Eltang Kirke:Haderslev stift har bemærket, at støjen og den visuelle effekt allerede i dag i høj grad forstyrreroplevelsen af den fritliggende kirke i landskabet og ønsker støjafskærmning etableret ved kirken.Borgere i Nr. Stenderup:Borgergruppen (7 ejendomme) udtrykker et stort ønske om at etablere støjafskærmning ved Nr.stenderup.Støjafskærmning ved Taulov.Der peges på, at (udover det forslag der indgår Vejdirektoratets hovedforslag) bør medtagessupplereden støjafskræmning på en endnu større strækning gennem Taulov.Støjafskærmning syd for Sdr. Vilstrup.Borgere ved Højkærvej (syd for Sdr. Vilstrup) peger på, at der bør opsættes supplerende støjaf-skærmning ved langs motorvej ved Højkærvej.Støj ved FredericiaDer peges på, at der bør medtages støjreducerende foranstaltninger (asfalt og støjskærme) påstrækningen fra motorvejskryds Fredericia til TSA 59 (Fredericia S).Støj ved Lillebæltsbroen:Der peges på, at strækningen fra Lillebæltsbroen til TSA 59 (Fredericia S) bør medtages medsupplerende støjbeskyttelse.Støj ved Børupvænget i Taulov:Beboer ved Børupvænget nærmest motorvejen peger på, at huset er meget støjbelastet og øn-sker, at Vejdirektoratet eksproprierer deres ejendom.
SIDE
13 af 14
Vejdirektoratet har vurderet forholdene ved Eltang Kirke og vurderer at kirken ligger for højt i ter-rænet og for langt væk fra motorvejen til, at en støjskærm/vold langs motorvejen vil have nogeneffekt.Vejdirektoratet har gennemført supplerende støjberegninger ved Nr. Stenderup, Sdr. Vilstrup ogved Taulov.Vejdirektoratet mener ikke, at investeringen i en støjskærm ved Nr. Stenderup og ved Højkærvejstår mål med effekten og kan derfor ikke anbefale supplerende støjbeskyttelse. Vejdirektoratet vildog i en evt. videre proces nærmere vurdere muligheden for at anlægge en jordvold ved Nr.Stenderup. Dette vil afhænge af det endelige jordoverskud i et projekt.Vejdirektoratet har dog vurderet, at opsætning af en støjskærm ved den vestlige tilkørselsrampeved TSA 61 i Taulov er lønsom ifb. den støjreducerende effekt for ejendomme på Børupvænget.I forhold til ekstra støjafskærmning ved Fredericia har Vejdirektoratet vurderet, at der ikke ersammenhængende bebyggelse. Vejdirektoratet opsætter ikke støjskærme ved enkeltliggendeejendomme, da omkostningerne ikke står mål med investeringen i en skærm. Enkeltliggendeejendomme belastet med mere end 63 dB vil blive tilbudt tilskud til støjisolering i forbindelse medet evt. udbygningsprojekt. Strækningen mod Lillebæltsbroen er uden for kommissoriet og derforvil ønske om støjafskærmning indgå i den løbende prioritering af støjbeskyttelse langs med sta-tens veje.TrafikRådet for bæredygtig trafik peger på, at Vejdirektoratets forudsætninger om trafikvækst ikke hol-der stik, ligesom at Vejdirektoratets beregninger af det kollektive alternativ kritiseres. Ligeledespeger Rådet på, at det bør være uafhængige forskningsinstitutioner, der bør gennemføre sådan-ne undersøgelser.Vejdirektoratet bemærker at, forudsætningerne om vækst bl.a. er baseret på anbefalinger fraDTU Transport, ligesom kommunernes forudsætninger om vækst m.m. er indlagt i den anvendtetrafikmodel. Med hensyn til beregninger af det kollektive alternativ er beregninger foretaget medudgangspunkt i drøftelser med Trafikstyrelsen og bl.a. med forudsætninger fra Infrastrukturkom-missionens arbejde.AfvandingFlere peger på problemer med den nuværende afvanding og afledning til vandløb m.m., samt mil-jøforhold heromkring.Bramdrupdam vandværk peger på, at der skal tages hensyn til boringer i forbindelse med etkommende anlægsprojekt.Vejdirektoratet påpeger, at der i forbindelse med evt. udbygning af motorvejen vil afvandingssy-stemet blive ændret til moderne standard, og der vil blive etableret et lukket opsamlingssystem,og vandet fra motorvejen bliver ledt til regnvandsbassiner, hvor afløbene er regulerede. Bassi-nerne bliver dimensioneret således, at opholdstiden sikrer, at risikoen for forurening af vandløbe-ne mindskes.Øvrige
SIDE
14 af 14
Der er påpeget at, en udbygning af strækningen ved Kolding til 8 spor bør medtages, da sam-fundsnytten er på højde med hovedforslaget. En evt. senere udbygning vil være meget dyrere ianlægsudgifter. Derudover kan det gøres for en merudgift på 76,2 mio. kr.Vejdirektoratet bemærker, at alternativet er beskrevet i VVM-redegørelsen, og det vil være op tilen politisk beslutning, hvorvidt der skal udbygges til 8 spor ved Kolding.