Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 146
Offentligt
1063919_0001.png
1063919_0002.png
1063919_0003.png
1063919_0004.png
DATO
DOKUMENT
SAGSBEHANDLER
MAIL
TELEFON
29. november 2011
11/14679
Ulrik Larsen
[email protected]
7244 3618
TransportministerietCenter for veje og broerFrederiksholms Kanal 27 F1220 København K
INDSTILLING UDBYGNING AF E45/E20 MOTORVEJEN MELLEMKOLDING OG FREDERICIA
Vejdirektoratet har i henhold til aftalen på trafikområdet fra 5. november2003 gennemført en VVM-undersøgelse for en udbygning af E45/E20 mel-lem Kolding og Fredericia.Der har i forlængelse af VVM-undersøgelsen været afholdt en offentlig hø-ring.På baggrund af VVM-redegørelsen og den offentlige høring har Vejdirekto-ratet udarbejdet nedenstående indstilling.I bilag 1 til indstillingen er der redegjort for VVM-processen og VVM-redegørelsens forslag, og de modtagne høringssvar og Vejdirektoratetsbemærkninger hertil er resumeret. Endvidere er der redegjort for den eks-terne kvalitetssikring og anlægs- og samfundsøkonomien.
IndstillingUd fra en samlet afvejning af de trafikale, miljømæssige og økonomiskekonsekvenser indstiller Vejdirektoratet, at:En udbygning af E45/E20, motorvejen mellem Kolding og Fredericiaanlægges med udgangspunkt i VVM-redegørelsens hovedforslag
På baggrund af VVM-redegørelsens offentlige høring anbefaler Vejdirekto-ratet, at der tages stilling til følgende ændringer i forhold til hovedforslaget:Der etableres ca. 350 m støjskærm langs den vestlige tilkørsels-rampe ved TSA 61. Merudgiften hertil andrager 10,2 mio. kr. (samletanlægsbudget, indeks 169,7)
Hovedforslaget er vist på vedlagte kortbilag.Der har været gennemført en ekstern granskning af VVM-undersøgelsen.
Niels Juels Gade 13Postboks 9018
1022 København KTelefon 7244 3333
[email protected]vejdirektoratet.dk
EAN 5798000893450SE60729018
SIDE
2 af 4
Den overordnede konklusion er, at der er ingen vægtige forhold, der talerimod at fremlægge projektet til politisk stillingtagen på baggrund af det afVejdirektoratet fremlagte beslutningsgrundlag.Ved den eksterne kvalitetssikring er der peget på, at etablering afstøjskærme ved Taulov og Sdr. Vilstrup, udvidelse af 4 samkør-selspladser samt ombygning af TSA 59 ved Fredericia S bør over-vejes udtaget af Hovedforslaget og medtaget som et tilvalg. Udgiftentil disse tiltag andrager 75,7 mio. kr.
I bilag 1 er de øvrige bemærkninger fra den eksterne kvalitetssikring nær-mere beskrevet.Vejdirektoratets indstilling er baseret på VVM-redegørelsens konsekvens-vurderinger af alle de skitserede forslag samt de bemærkninger, der ermodtaget i den offentlige høring.Nedenfor i tabel 1 fremgår anlægsoverslaget for hovedforslaget ligesom ud-giften til de ovenfor nævnte tilvalg er anført.Basis-overslag(mio. kr.)Anker-budget(mio. kr.)Samletanlægsbudget(mio. kr.)
Forslag
Indstillede forslagHovedforslag uden 4 samkør-selspladser, støjskærme og TSA59Tilvalg: 4 samkørselspladser, støj-skærme og TSA 59Tilvalg: 350 m støjskærm ved TSA61
620,1
682,1
806,2 *
561,858,37,8
618,064,18,6
730,5 *75,710,2
Tabel 1 Anlægsoverslag for hovedforslaget, for en udbygning af E45/E20 mellem Kol-ding og Fredericia. Beløb er i mio. kr. ekskl. moms. Prisniveau medio 2011 og vejindeks169,7.*I anlægsoverslaget er indarbejdet en reduceret ITS-løsning ift. den løsning der er be-skrevet i Vejdirektoratets VVM-rapport. I bilag 1 er nærmere redegjort for dette.
Indstillede for-slag
Nutidsværdi(mio. kr.)
Intern rente(%)
Nettogevinstpr.omkostningskro-ne13,9
Basisoverslag
3.933
16,4
Ankerbudget
3.874
15,8
11,7
SIDE
3 af 4
3.75614,68,8Samlet anlægs-budgetTabel 2. Nettonutidsværdi, intern rente og nettogevinst pr. offentlig investe-ringskrone, opgjort for henholdsvis basisoverslag, ankerbudget og samletanlægsbudget. Kalkulationsrente 5 % og nettoafgiftsfaktor 17 %. Prisniveau2011 og vejindeks 169,7.
Med venlig hilsen
Per JacobsenVejdirektør
SIDE
4 af 4

Kortbilag