Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 142
Offentligt
1063213_0001.png
Jeg kan forstå på dagens medier at en delegation fra transport udvalget er taget på udflugt forat bese dueligheden af betalingsringe i vore nabo lande.Som borger i København er det voldsomt provokerende at iagttage disse tiltag derudelukkende betyder en dyrere dagligdag for os har behov for bilen i hverdagen, for atkomme til daginstitutioner, skoler på job jeg tør slet ikke tænke på hvilke ulemper der opstårfor forretningsdrivende.Dette er ikke kun ment som et surt opstød, men også i høj grad som en appel til at man tørtænke nyt og langsigtet, finde en løsning der ikke er tvang men derimod et tilbud til borgerne.Tænk på at bilen er i forvejen behæftet med usædvanligt høje udgifter som I ikke vil finde i delande I nu inspicerer, Sverige har biler til en 3 del af prisen i DK, det samme gør sig gældende iLondon, med grønne gebyrer og rekord høje priser på brændstof må man i høj grad gå ud fraat de der vælger at have bil her i DK har behov for den, dermed vil en betalingsring ikkebegrænse bil strømmen, men blot øge udgifterne for bilisterne.At tale om betalingsring pga. Trafik tæthed på et tidspunkt hvor stort set allehovedfærdselsårer i kbh. er voldsomt begrænsede pga. ombygninger uden at Kbh kommunehar åbnet for alternative ruter, er at fornærme vores intelligens, så kald ringen det den er enekstra afgift. Man bør vente og se effekten af Metro udbygningen, eller i det mindste gøre detattraktivt at parkere ved de nye metro stationer og køre den sidste vej med det offentlige.Jeg er for øjeblikket i Berlin hvor trafik tætheden på ingen måde er generende, her operererman også med en begrænsning af trafikken, med fokus på CO2 og der satses bla. stort pådelebiler, der er utroligt let til gængelige og rimeligt prissat, ved afgiftslettelser til dissedelebiler kan man uden tvang få CO2 neutrale biler ind i byen, nedbringe antallet af biler ogundgå den voldsomme udgift der også er forbundet med opførelsen og driften af enbetalingsring. For slet ikke at tale om den politiske risiko, der ligger i at træde sine vælgere såvoldsomt over tæerne som det er tilfældet når man vælger at bygge mur mellem bydele.Berlin valgte som bekendt at fjerne sin mur, den var ingen succes.Delebilerne i dette eksemple følges og afregnes via gps, noget regeringen har afvist kunnefungere. Se hvor smart det kan gøres:http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=frO5ot_liNw
Torben AndersenNyelandsvej2000 Frederiksberg