Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 139
Offentligt
1062660_0001.png
1062660_0002.png
40.000 danske og tusinder afudenlandske kriminelle gøres lovlydige.Uden omkostning for staten!-----------------------------------------------------I Danmark er der indregistreret 2,8 mio personbiler, 30820 lastbiler og 8600 busser excl. rutebiler. I2010 blev 71 pct. af godset og 78 pct. af transportarbejdet ved kørsel med lastbil mellem Danmarkog udlandet kørt med biler, som var indregistreret i udlandet.Alene lastbiler tilbagelagde 1663 millioner km på danske veje i 2011. I et land med kun 1130 kmmotorvej betyder det, at lastbiler udgør en betydelig del af billedet på de vigtige trafikforbindelser.Disse køretøjer er alle omfattet af bl. a. færdselsloven og er dermed underlagt regler for adfærd ogarbejdsmiljø, med mere. Der er, i årenes løb, vedtaget hastighedsgrænser, køre-hviletidsbestemmelser og andet, som førere af lastbiler skal forholde sig til og integrere i arbejdetsudførelse.
Loven fastsætter disse grænserMax. hastighedudenfor motorvejBusser80 km/tLastbilBus m. påhængLastbil m. påhængBil m. påhængBilBil og motorcykelm. redskab70 km/t70 km/t70 km/t70 km/t80 km/t30 km/t
BySom færdselstavlenpåbyder50 km/t *50 km/t *50 km/t *Som færdselstavlenpåbyderSom færdselstavlenpåbyder30 km/t
Motorvej80 km/t80 km/t80 km/t80 km/t80 km/t110 eller 130 km/tMå ikke køre påmotorvej
* Hastigheden for disse køretøjer må aldrig overstige 50 km/t i tættere bebygget område uansetskiltning
Det er et faktum, at disse grænser i praksis ville medføre voldsomme problemer for afviklingen aftrafik og den generelle infrastruktur. Hastighedsforskelle på kun 10 km/t mellem de forskelligekøretøjsklasser ville medføre særdeles farlige overhalinger og lastbiler der kører 50 km/t på f. eks.større indfaldsveje ville udgøre deciderede spærringer for afviklingen.
For en del år siden indførtes lovpligtig, teknisk hastighedsbegrænsning for lastbiler og busser. Tiltrods for en lovbestemt højeste hastighed for lastbiler på 80 km/t skal begrænsning først indtrædeved 90 km/t (100 km/t +/- 5 km/t for busser). Afhængig af tekniske detaljer og belastning harlastbiler dermed en faktisk tophastighed på op til 90-95 km/t og praksis er, at chauffører konstantkører med størst mulig hastighed.Bortset fra hyppige overhalinger på motorvej, når lastbiler møder lovlydige personbiler medpåhæng, og uendelige overhalingsstrækninger når lastbiler indbyrdes er begrænset til næstenidentiske hastigheder, er det faktisk en hjælp for selve trafikafviklingen at disse biler kører mereend de tilladte 80 km/t, men det er et lovgivningsmæssigt problem at ordensmagten stiltiende ser tilog lader mere end 40.000 chauffører gøre sig selv kriminelle! Politiet benægter naturligvis at manstiltiende accepterer tilstandene, men det kræver kun en kort tur på motorvej at konstatere defaktiske forhold ved selvsyn.Når loven siger 80 km/t, men man ikke straffes for at køre 90 km/t, hvad er så de factolovligt?Enhver logik tilsiger, at man enten må ændre reglerne så anvendt og accepteret praksislovliggøres eller må håndhæve lovgivningen, så praksis ændres til at overholde loven.
Med venlig hilsenS. Larsen[email protected]