Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 136
Offentligt
1062276_0001.png
1062276_0002.png
1062276_0003.png
1062276_0004.png
1062276_0005.png
1062276_0006.png
1062276_0007.png
1062276_0008.png
1062276_0009.png
1062276_0010.png
1062276_0011.png
1062276_0012.png
1062276_0013.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
21. december 2011FærdselskontoretKatarina Lundh2011-810-0003284379

GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT

vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om

ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/126/EF, for

så vidt angår kørekort med et førerkorts funktioner

KOM (2011) 710 endelig

Resumé

Direktivforslaget er en konsekvens af Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af kontrolapparatforord-ningen og køre- og hviletidsforordningen, der blev fremsat den 19. juli2011. Med henblik på at hindre, at førerkortet benyttes til svig og misbrug,indeholder forordningsforslaget bl.a. en bestemmelse om, at førerkortetsfunktioner skal integreres i kørekortet. Direktivforslaget indeholder på denbaggrund regler for bl.a. udstedelse, fornyelse, ombytning og erstatning afet integreret fører- og kørekort. Forslaget vurderes ikke at være i stridmed nærhedsprincippet. Forslaget medfører behov for tilpasning af dansklovgivning, og det skønnes, at forslaget om integrering af førerkort og kø-rekort vil have statsfinansielle konsekvenser. Der ses ikke at foreligge of-fentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til direk-tivforslaget. Danmark er positivt indstillet over for formålet med forslaget.

1. Baggrund

Reglerne om køre- og hviletid er fastsat i forordning 561/2006 (køre- oghviletidsforordningen).Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Ved siden af køre- og hviletidsreglerne gælder reglerne om kontrolappara-ter, som er fastsat ved forordning nr. 3821/85 (kontrolapparatforordnin-gen). Formålet med kontrolapparatet er at registrere førerens køre- og hvi-letider, så det kan kontrolleres, at reglerne i køre- og hviletidsforordningenoverholdes.Der anvendes i dag to typer af kontrolapparat – det analoge kontrolapparatog det digitale kontrolapparat. I det analoge kontrolapparat, som fortsatanvendes i ældre køretøjer, registreres førerens køre- og hviletid på et dia-gramark. I det digitale kontrolapparat, som blev indført for køretøjer, derer indregistreret efter den 1. maj 2006, sker registreringen dels i kontrolap-parat, dels på et førerkort, der har til formål at identificere føreren og lagredennes aktivitetsdata.Direktivforslaget, som blev fremsat af Kommissionen den 11. november2011, er en konsekvens af Kommissionens forslag til Europa-Parlamentetsog Rådets forordning om ændring af kontrolapparatforordningen og køre-og hviletidsforordningen, der blev fremsat den 19. juli 2011.Forordningsforslaget indeholder en bestemmelse om, at førerkortets funk-tioner skal integreres i kørekortet. Det fremgår således af forslagets artikel27, at førerkort indtil den 18. januar 2018 skal udstedes i overensstemmel-se med bestemmelserne i kontrolapparatforordningen, og at førerkort medvirkning fra den 19. januar 2018 skal integreres i kørekort og udstedes,fornys, ombyttes og erstattes efter bestemmelserne i direktiv 2006/126/EF(tredje kørekortdirektiv).De to forslag udgør en lovgivningspakke, der har til formål at forbedre detnuværende kontrolapparatsystem med henblik på at sikre en bedre hånd-hævelse af køre- og hviletidsreglerne og mindske de administrative byrderfor bl.a. transportvirksomheder.Formålet med forslaget om at integrere førerkortet i kørekortet er dels athindre, at førerkortet benyttes til svig og misbrug, idet førere vil være min-dre tilbøjelige til at lade andre førere bruge deres kørekort til at omgå kon-trolapparatsystemet, dels at mindske de administrative byrder for førere,som ikke længere skal ansøge om og medbringe to forskellige dokumenter.Det bemærkes, at forordningsforslaget sammen med et grund- og nær-hedsnotat og et samlenotat blev oversendt til Folketingets Europaudvalg,Transportudvalg og Retsudvalg forud for rådsmødet (transport, telekom-2
munikation og energi) den 6. oktober 2011. Herudover fik udvalgene til-sendt et revideret samlenotat forud for rådsmødet (transport, telekommu-nikation og energi) den 12. december 2011.På rådsmødet den 12. december 2011 blev der opnået en delvis generelindstilling til forordningsforslaget. Denne delvise generelle indstilling om-fatter ikke forordningsforslagets artikel 27 om integrering af førerkortet ikørekortet, idet behandlingen heraf indtil videre har været udskudt i af-ventning af det heri beskrevne ændringsforslag til kørekortdirektivet.Direktivforslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den EuropæiskeUnions Funktionsmåde (TEUF) artikel 91 og skal vedtages med kvalifice-ret flertal efter reglerne om den almindelige lovgivningsprocedure, jf. arti-kel 294.

2. Indhold

2.1. Generelt om forslaget

Forslaget om ændring af kontrolapparatforordningen og køre- og hviletids-forordningen indeholder som nævnt en bestemmelse om, at førerkortetsfunktioner skal integreres i kørekortet.Direktivforslaget indeholder på den baggrund regler for bl.a. udstedelse,fornyelse, ombytning og erstatning af et integreret fører- og kørekort.

2.2. Nærmere om hovedelementerne i forslaget

Forslaget indeholder en bestemmelse om, at der fra den 19. januar 2018skal indføres en mikrochip i alle kørekort, der udstedes som integrerede fø-rer- og kørekort.Det foreslås i den forbindelse, at medlemsstaterne fra den 19. januar 2018,når de udsteder, erstatter, fornyer eller ombytter et kørekort for en fører,der udfører gods- eller personbefordring, som er omfattet af køre- og hvile-tidsforordningen, skal udstede et kørekort, der indeholder de nødvendigefunktioner, således at kørekortet også kan anvendes som førerkort i hen-hold til kontrolapparatforordningen.Ifølge forslaget skal det integrerede fører- og kørekort udstedes senest enmåned efter, at den kompetente myndighed har modtaget anmodningen.3
Når der udstedes et integreret fører- og kørekort, skal føreren aflevere bådesit gamle kørekort og førerkortet til den udstedende myndighed.Det foreslås endvidere, at når førerne ønsker at forny deres integrerede fø-rer- og kørekort, skal de indsende anmodning herom til de kompetentemyndigheder i den medlemsstat, hvor de har deres sædvanlige bopæl, se-nest femten arbejdsdage, inden kortet udløber.Ifølge forslaget skal den kompetente myndighed i tilfælde, hvor der indgi-ves anmodning om fornyelse af integreret fører- og kørekort, der er ved atudløbe, udstede et nyt kort inden udløbsdatoen, såfremt anmodningen her-om er indsendt inden for fristen på femten arbejdsdage.Endelig indeholder forslaget en bestemmelse om stjålne, bortkomne ellerbeskadigede integrerede fører- og kørekort. Det følger bl.a. af denne be-stemmelse, at medlemsstaterne skal føre register over sådanne kort i en pe-riode, der mindst svarer til deres gyldighed.Det følger herudover bl.a. af bestemmelsen, at i tilfælde, hvor det integre-rede fører- og kørekort beskadiges, bliver uanvendeligt, bortkommer ellerstjæles, skal førerne inden for en frist på syv kalenderdage anmode dekompetente myndigheder i den medlemsstat, hvor de har deres sædvanligebopæl, om et nyt kort. Disse myndigheder skal herefter udstede et erstat-ningskort senest fem arbejdsdage efter at have modtaget en udførligt be-grundet anmodning herom.

3. Europa-Parlamentets udtalelser

Direktivforslaget behandles efter den fælles beslutningsprocedure (TEUFartikel 294), der indebærer, at forslaget skal vedtages af Europa-Parlamentet.Forslaget har endnu ikke været behandlet af Europa-Parlamentet.

4. Nærhedsprincippet

I sit forslag om ændring af kontrolapparatforordningen og køre- og hvile-tidsforordningen – som direktivforslaget som tidligere nævnt er en følge af– har Kommissionen om nærhedsprincippet anført, at formålet med forsla-get ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne hver for sig.Kommissionen har herved lagt vægt på, at vejgodstransporten i stadig hø-4
jere grad foregår på tværs af landegrænserne i EU, at de sociale bestem-melser er harmoniseret på EU-niveau i kraft af køre- og hviletidsforord-ningen, og at det er en forudsætning for kontrollen med, at denne lovgiv-ning overholdes, at kontrolapparater er interoperable mellem medlemssta-ter. Det vil derfor efter Kommissionens opfattelse virke mod hensigten atregulere kontrolapparater på nationalt niveau.Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet eroverholdt. Regeringen kan i den forbindelse tilslutte sig Kommissionensbetragtninger vedrørende forordningsforslaget og kan samtidig henvise til,at udstedelse af kørekort i dag er nærmere reguleret på EU-niveau i degældende kørekortdirektiver.

5. Gældende dansk ret

Kontrolapparatforordningen er umiddelbart gældende i Danmark.Regler om udstedelse mv. af fartskriverkort, herunder førerkort, er fastsat ibekendtgørelse nr. 687 af 29. juni 2005 om udstedelse af fartskriverkort.Regler om udstedelse mv. af kørekort er fastsat i færdselslovens §§ 56-59a, bekendtgørelse nr. 304 af 2. april 2009 om kørekort med senere ændrin-ger (kørekortbekendtgørelsen) og i Justitsministeriets cirkulære nr. 27 af 2.april 2009 om kørekort med senere ændringer (kørekortcirkulæret).

6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

6.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser

De danske regler er som nævnt fastsat i bekendtgørelsen om udstedelse affartskriverkort, færdselsloven, kørekortbekendtgørelsen og kørekortcirku-læret.En vedtagelse af direktivforslaget vil medføre behov for visse ændringer afde danske regler på området.

6.2. Statsfinansielle konsekvenser

Direktivforslaget skal ses i sammenhæng med forslaget om at integrere fø-rerkortet og kørekortet, jf. forordningsforslaget herom.
5
Det bemærkes i den forbindelse, at integrering af førerkortets funktioner ikørekortet skønnes at indebære investeringsomkostninger i størrelsesorde-nen 11-14 mio. kr. og årlige driftsudgifter i størrelsesordenen 4-5 mio. kr.Det skønnes, at disse udgifter vil kunne gebyrfinansieres. Det bemærkes iden forbindelse, at udstedelse af førerkort og kørekort i dag er gebyrfinan-sieret, og at hverken forordningsforslaget eller direktivforslaget vurderes atvære til hinder for gebyrfinansiering.

6.3. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Bestemmelsen i forordningsforslaget om at integrere førerkortet og køre-kortet – og dermed også det heri beskrevne direktivforslag – har somnævnt bl.a. til formål at mindske den administrative byrde for førere, somikke længere skal ansøge om og medbringe to forskellige dokumenter.

7. Høring

Direktivforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder ogorganisationer mv.:ATL – Arbejdsgiverorganisationen for Transport og Logistik, Dansk Byg-geri, Dansk Erhverv, Dansk Transport og Logistik (DTL), Danske Biludle-jere, Danske Busvognmænd, Danske Regioner, Danske Speditører, Data-tilsynet, De Danske Bilimportører, DI Transport, DTU Transport, 3F’sTransportgruppe, FDM, Forbrugerrådet, Frie Danske Lastbilvognmænd,ITD – International Transport Danmark, Kommunernes Landsforening,Landbrug & Fødevarer, Politiforbundet i Danmark, Rigsadvokaten, Rigs-politiet, Rådet for Sikker Trafik og TUR – Transporterhvervets Uddannel-ser.Endvidere har direktivforslaget været sendt i høring hos EU-specialudvalget for transport.Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra

Dansk Erhverv, Datatil-

synet, Dansk Transport og Logistik (DTL), DI Transport

og

ATL

Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, DTU Transport,

Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Erhvervs- og Selskabsstyrel-

sen, Forbrugerrådet, Forsvarskommandoen, Frie Danske Lastbil-

vognmænd, ITD – International Transport Danmark, Konkurrence-

og Forbrugerstyrelsen, Rigsadvokaten og Rigspolitiet.

6

Dansk Erhverv

ser generelt positivt på direktivforslaget, idet det må for-ventes at medføre administrative lempelser for både virksomheder, chauf-fører og myndigheder.Dansk Erhverv anfører dog, at man finder formuleringen i forslagets arti-kel 7, stk. 4, uheldig. For at undgå uhensigtsmæssige ophold i produktionog drift i virksomhederne anbefaler Dansk Erhverv, at ombytning af kortførst skal ske, når det nye kort er fysisk i hænderne på føreren. Dansk Er-hverv henviser i den forbindelse til det ret indgående kendskab man viamedlemskredsen har til ombytning, bortkomst mv. af betalingskort af for-skellig art.

Datatilsynet

har oplyst, at man har noteret sig, at det af artikel 1, stk. 2, idet gældende kørekortdirektiv bl.a. fremgår, at medlemsstaterne med for-behold af databeskyttelsesreglerne kan udstyre kørekortet med et lagerme-dium (mikrochip), så snart Kommissionen efter proceduren i artikel 9, stk.2, har fastsat de i bilag I omhandlede krav til mikrochippen, der ved sup-plering af kørekortdirektivet har til formål at ændre ikke-væsentlige be-stemmelser i dette direktiv.Datatilsynet går herefter ud fra, at behandling af personoplysninger i for-bindelse med udstedelse af et kørekort med et førerkorts funktioner vil skeunder iagttagelse af databeskyttelsesdirektivets og persondatalovens regler.Derudover har Datatilsynet oplyst, at man har noteret sig, at det i direktiv-forslaget foreslås, at medlemsstaterne skal føre et register over udstedte,stjålne, bortkomne og beskadigede kørekort med et førerkorts funktioner ien periode svarende til mindst deres gyldighed.Datatilsynet går på den baggrund ud fra, at de danske myndigheder forsatskal leve op til reglerne i persondataloven og sikkerhedsbekendtgørelsen,når de behandler personoplysninger i forbindelse førelsen af et sådant regi-ster.

Dansk Transport og Logistik (DTL)

er meget positive over for forslagetom at integrere førerkortet i kørekortet, idet det bl.a. udgør en væsentligstyrkelse af indsatsen mod manipulation i forbindelse med køre- og hvile-tidsreglerne.
7
DTL bemærker, at det af direktivforslagets præambel fremgår, at tilladelsetil at indehave kørekort og førerkort ikke skulle blive påvirket af integre-ringen. DTL anfører i den forbindelse, at det må være en forudsætning, atændringen ikke medfører tab af rettigheder og forpligtelser, og at formule-ringen derfor synes at være svag.DTL anfører desuden, at det fremgår af forslagets artikel 7, stk. 4, at ansø-geren (føreren) skal aflevere både sit kørekort og førerkort, der ønskesombyttet ved ansøgningen om det nye integrerede kort. DTL anfører i til-knytning hertil, at dette vil begrænse førerens mulighed for at virke i sindaglige jobfunktion i henhold til de udstedelsesprocedurer, som myndig-hederne i dag anvender ved ansøgning om fartskriverkort. DTL foreslår iden forbindelse, at det bliver muligt for føreren at ansøge om det nye kortog først foretage en fysisk ombytning af kortet, når det er produceret ogklar til udlevering til den pågældende ansøger.

DI Transport

og

ATL

Arbejdsgiverforeningen for Transport og Lo-

gistik

er som udgangspunkt positive over for forslaget om at integrere kø-rekortet i førerkortet. Ifølge DI Transport og ATL vil dette som udgangs-punkt forhindre situationer, hvor der kan køres lastbil uden kørekort, hvil-ket vil lette virksomhedens kontrol. DI Transport og ATL anfører videre,at det i den forbindelse bør sikres, at retssikkerheden for chauffører ikkeforringes, og at man i samme omgang fra dansk side – i lighed med andreEU-lande – bør integrere uddannelsesbeviset i kørekortet.

DTU Transport

finder, at det er et godt direktivforslag, der er fremsat.

Erhvervsflyvningens Sammenslutning

har ikke bemærkninger til direk-tivforslaget.

Erhvervs- og Selskabsstyrelsen

anfører, at der ved at integrere førerkorteti kørekortet vil være en årlig administrativ lettelse for erhvervslivet, idetchauffører i dag skal ansøge om førerkort hvert femte år, og lastbils- ogbuschauffører fra januar 2013 ligeledes skal ansøge om kørekort hvertfemte år.Erhvervs- og Selskabsstyrelsen bemærker i den forbindelse, at de årligeadministrative byrder for dansk erhvervsliv forbundet med ansøgning omførerkort ved AMVAB-målingen i 2010 blev opgjort til ca. 5 mio. kr. år-ligt. Dette tal er baseret på, at der i alt er ca. 76.000 chauffører, der hvertfemte år skal ansøge om førerkort. Efter Erhvervs- og Selskabsstyrelsens8
opfattelse vil denne byrde alt andet lige blive væsentligt reduceret somfølge af, at erhvervet fremover kun skal ansøge om ét kort hvert femte år.

Forbrugerrådet

har oplyst, at direktivforslaget efter rådets opfattelse vilhave en positiv effekt på forbrugernes sikkerhed, og at man derfor kanstøtte de foreslåede ændringer.

Forsvarskommandoen

har ikke bemærkninger til direktivforslaget, idetforsvaret er undtaget fra reglerne om køre- og hviletid og kontrolapparatet.

Frie Danske Lastbilvognmænd

har oplyst, at man kan tilslutte sig direk-tivforslaget.

ITD – International Transport Danmark

hilser forslaget om integrationaf førerkortet i kørekortet velkommen, idet man bl.a. ser forslaget som enstyrkende faktor i bestræbelserne på at håndhæve bestemmelserne om brugaf førerkort.ITD anfører dog, at man ser et par udfordringer i forbindelse med imple-menteringen af forslaget, hvilket efter foreningens opfattelse kræver indar-bejdelse af en praktisk administrativ løsning i den endelige direktivtekst.For det første peger ITD på spørgsmålet om, hvordan en chauffør skal do-kumentere de foregående 28 dages aktiviteter i en kontrolsituation indenfor de første 28 dage efter ombytning af kørekort og førerkortet til det nyeintegrerede kort. Efter ITD’s opfattelse bør direktivteksten indeholde ret-ningslinjer for håndtering af problemstillingen med henblik på en ensartethåndtering – også ved kontrolsituationer i øvrige medlemsstater.For det andet peger ITD på spørgsmålet om håndteringen af kørekort ud-stedt før 14. april 1997. I den forbindelse anfører ITD, at indehavere af kø-rekort til kategorierne C, C/E, D og D/E udstedt før 14. april 1997, der er-hverver førerkort efter ikrafttrædelsen, og efter 5 år ikke ønsker at fornyførerkortet, i henhold til præambel nr. 3 fortsat bør kunne opretholde fører-retten til de nævnte kategorier. Dette kan efter ITD’s opfattelse for eksem-pel ske ved, at det nye kort påføres særskilt udløbsdato for fører-kort/kørekortdelen, så kørekortet fortsat kan være gældende, selv om fø-rerkortet udløber.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

har ikke bemærkninger til direk-tivforslaget.9

Rigsadvokaten

har ikke bemærkninger til direktivforslaget.

Rigspolitiet

bemærker, at der angiveligt er sket en umiddelbar overførselfra kontrolapparatforordningen af de frister, der relaterer sig til første-gangsudstedelse af førerkort og efterfølgende fornyelse som følge af udløbaf gyldighed af førerkort.Rigspolitiets fremhæver i den forbindelse, at det af forslagets artikel 7 a,stk. 2, vedrørende kørekort med integreret førerkort fremgår, at et kørekortmed et førerkorts funktioner skal udstedes senest en måned efter, at denkompetente myndighed har modtaget anmodningen. I forslagets artikel 7b, stk. 1, vedrørende fornyelse af kørekort med integreret førerkort fremgårdet desuden, at førerne ved fornyelse kan vente med at fremsende anmod-ning om fornyelse indtil femten arbejdsdage inden, at kortet udløber.Myndighederne skal herefter ifølge forslagets artikel 7 b, stk. 2, udstede etnyt kørekort inden udløbsdatoen.Efter Rigspolitiets opfattelse er de angivne frister set ud fra et kørekortper-spektiv meget korte. Både for så vidt angår førstegangsudstedelse og efter-følgende fornyelser som følge af udløbet gyldighed er der tale om en me-get kort frist.Rigspolitiet anfører som baggrund herfor, at der i forbindelse med udste-delse af kørekort til kategori C og D skal foretages en vurdering af de hel-bredsmæssige forhold både ved førstegangsudstedelse og derefter ved for-nyelse hvert 5. år.I de sager, hvor de helbredsmæssige oplysninger giver anledning til be-mærkninger, skal sagen forelægges for relevante sundhedsfaglige myndig-heder med henblik på en vurdering af, hvorvidt den pågældende fortsat op-fylder de helbredsmæssige betingelser for at få udstedt et kørekort. Så-fremt de sundhedsfaglige myndigheder anbefaler, at der ikke udstedes kø-rekort, vil den pågældende ifølge forvaltningsloven skulle have denne an-befaling sendt i høring med henblik på eventuelle bemærkninger, ligesomden pågældende kan påklage afgørelsen.Det er Rigspolitiets opfattelse, at denne vurdering/kontrol af de helbreds-mæssige forhold, der er iværksat af trafiksikkerhedsmæssige årsager, imange tilfælde ikke vil kunne foretages inden for de frister, som er angiveti forslagets artikel 7 a og 7 b.10
Rigspolitiet anfører i den forbindelse, at kravene til en tilstrækkelig grun-dig behandling af de helbredsmæssige forhold, der som udgangspunkt erdirektivbestemte, må veje tungere end den omstændighed, at borgerne skalhave krav på behandling af en ansøgning inden for en bestemt tidsfrist.Rigspolitiet bemærker endvidere, at ansøgere i dag afleverer det eksiste-rende kørekort ved ansøgning om fornyelse som følge af udløbet gyldig-hed. Dette skyldes bl.a. hensynet til at sikre, at der er så få ugyldige køre-kort i omløb som muligt. Kan fornyelse ikke ske straks, kan kommunalbe-styrelsen udstede et midlertidigt kørekort, hvorefter ansøgeren som ud-gangspunkt får det nye kørekort tilsendt med posten. Såfremt kørekort ogførerkort fremover skal integreres, vil denne procedure ikke være hen-sigtsmæssig, idet det midlertidige kørekort udstedes i papirformat, og deter ikke muligt at udstede et midlertidigt (anvendeligt) førerkort på tilsva-rende måde. Det er derfor Rigspolitiets opfattelse, at en integrering af kø-rekort og førerkort må forudsætte, at ansøgeren alene ved aflevering af detgamle kørekort/førerkort kan få udleveret det nye.I den forbindelse bemærker Rigspolitiet desuden, at såfremt kørekort ogførerkort integreres, vil det ikke længere som i dag være muligt at foretageen midlertidig inddragelse af kørekortet, f.eks. ved mistanke om spiritus-kørsel, idet der ikke kan udstedes et midlertidigt førerkort. I sager om spi-rituskørsel vil politiet, når promilleerklæring forligger, herefter i hvert en-kelt tilfælde efterfølgende skulle inddrage det fysiske kørekort/førerkort.Det samme gælder i andre lignende sager, hvor der under sagens behand-ling sker administrativ inddragelse under straffesagen. Dette vil indebæreet øget ressourceforbrug for politiet.I relation til fristen i forslagets artikel 7 c, stk. 6, vedrørende stjålne, bort-komne eller beskadigede kørekort med integreret førerkort oplyser Rigspo-litiet, at der ved udstedelse af erstatningskort som udgangspunkt ikke skalske en vurdering af de helbredsmæssige forbehold, hvorfor erstatningskorti princippet vil kunne udstedes med det samme.Rigspolitiet bemærker dog, at kontrakten mellem kørekortproducenten ogRigspolitiet fastsætter en leveringsfrist på fem dage. Af forslagets artikel 7c, stk. 6, fremgår det, at ”Disse myndigheder skal udstede et erstatnings-kort senest fem arbejdsdage efter at have modtaget en udførligt begrundetanmodning herom”.
11
Det er derfor efter Rigspolitiets opfattelse afgørende at fastlægge, hvad derligger i ”udstede”. Hvis det indebærer, at borgeren skal have modtaget detnye kørekort/førekort senest fem arbejdsdage efter at have indgivet en ud-førligt begrundet anmodning herom, vil det kun være muligt at overholdekravet, såfremt kortene ekspederes som ekspres-kort. Et ekspres-kort vilkunne produceres på to timer, men dette medfører en meromkostning pr.kort på kr. 285 i forhold til et almindeligt kørekort.I relation til de økonomiske og IT-mæssige konsekvenser af forslaget omintegration af førerkort og kørekort oplyser Rigspolitiet, at gennemførelsenaf forslaget vil indebære, at danske kørekort skal forsynes med en chip.Desuden vurderer Rigspolitiet, at der skal etableres et nyt register til hånd-tering af kørekort, idet det nuværende centralregister ikke bygger på enanvendelig teknologi.Rigspolitiet skønner, at integrering af førerkort og kørekort vil indebæreinvesteringsomkostninger i størrelsesordenen 11-14 mio. kr. og årligedriftsudgifter i størrelsesordenen 4-5 mio. kr.

8. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser fra de øvrige med-lemsstater til direktivforslaget.I forbindelse med behandlingen af forordningsforslaget på rådsmødet(transport, telekommunikation og energi) den 12. december 2011 gav Bel-gien og Holland imidlertid udtryk for, at man er skeptiske over for forsla-get om at integrere førerkortet i kørekortet, mens Slovakiet udtrykte støttetil forslaget om integration af de to korttyper.

9. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er positivt indstillet over for formålet med forslaget.

10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Direktivforslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europa-udvalg.12
Det bemærkes, at forordningsforslaget sammen med et grund- og nær-hedsnotat og et samlenotat blev oversendt til Folketingets Europaudvalg,Transportudvalg og Retsudvalg forud for rådsmødet (transport, telekom-munikation og energi) den 6. oktober 2011. Herudover fik udvalgene til-sendt et revideret samlenotat forud for rådsmødet (transport, telekommu-nikation og energi) den 12. december 2011.

11. Orientering af andre af Folketingets udvalg

Grund- og nærhedsnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg– til Folketingets Retsudvalg og Transportudvalg.
13