Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 130
Offentligt
1061811_0001.png
1061811_0002.png
1061811_0003.png
1061811_0004.png
NotatJournal TS2060000-000002Dato 16. december 2011

Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til

forordning om støjgrænser for køretøjer og disses

lyddæmpere, KOM(2011) 856.

Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg ogFolketingets Trafikudvalg.ResuméI takt med at trafikmængderne vokser, stiger antallet af EU-borgere, der påvirkes af støj fra trafikken. Undersøgelser viser, atder er store fordele forbundet med at begrænse støjen ved kilden(altså køretøjet). De gældende EU-grænser for udledning af støjfra motorkøretøjer stammer fra 1995. I mellemtiden er der i regi afFN-ECE udviklet en ny støjmålemetode, der er mere repræsentativfor den støj, køretøjer afgiver under normale forhold. Forordningenindebærer, at denne nye støjmålemetode anvendes fremadrettet,samt at der indføres skærpede grænseværdier for støjudledningfor nye køretøjer i forskellige kategorier og etaper efterforordningens ikrafttræden.

1. Baggrund og indhold

Kommissionens forslag til forordning er fremsat d. 9. december2011 under henvisning til Traktatens artikel 114,ogbeslutningsproceduren herfor er den almindeligelovgivningsprocedure, jf. TEUF art. 294.Støj fra motorkøretøjer har været reguleret på EU-plan siden 1970,men grænserne for, hvor meget støj køretøjer må udlede, er ikkeblevet ændret siden 1995. Den hidtil anvendte støjmålemetode harimidlertid vist sig ikke at give et retvisende billede af køretøjersstøjudledning i praksis. Navnlig har målemetoden undervurderetdækstøjens bidrag.Siden 2000 er der blevet gennemført en række detaljeredeundersøgelser af genevirkninger og helbredseffekter af vejtrafikstøjfor at afdække omfanget og alvorligheden af problemerne. I denneforbindelse er fordele og ulemper ved at indføre begrænsninger afstøj blevet vurderet, og den generelle konklusion har været, atSide 1 (4)
fordelene ved at begrænse støjen ved kilden (dvs. køretøjet) langtoverstiger ulemperne. Kommissionen anfører i begrundelsen forforslaget, at de skærpede støjregler (når de er blevet fuldtindfasede) vil reducere antallet af personer i EU, der er megetgenerede af trafikstøj, med ca. 25 %, og at forslagets benefit-costforhold er ca. tyve til en.I regi af FN-ECE (hvor bilstandarder besluttes) er der blevetudviklet en ny støjmålemetode til erstatning for den, der har væretanvendt hidtil. Den nye støjmålemetode har i en periode væretbenyttet parallelt med den gamle støjmålemetode for at fåkendskab til relationen mellem to støjværdier, der måles med de tometoder.Med Kommissionens indeværende forslag til forordning foreslåsdet, at den nye støjmålemetode indføres som erstatning for dengamle. Derudover foreslås grænseværdierne for støjudledningskærpet i to etaper. I 1. etape skærpes grænseværdierne med 2dB(A) for lette køretøjer og 1 dB(A) for tunge køretøjer. I 2. etapeskærpes grænseværdierne yderligere med 2 dB(A) for både letteog tunge køretøjer. Dette vil være gældende for nye køretøjer medvirkning efter forordningens ikrafttræden.Kommissionen anfører, at den nye støjmålemetode errepræsentativ for den støj, køretøjer afgiver under normale forhold,men at den er mindre repræsentativ for støj afgivet under ”worstcase” betingelser. For at imødegå dette indeholder forslagetsåkaldte ”supplerende støjbestemmelser”, som det påhvilerkøretøjsfabrikanterne at sikre, at køretøjerne overholder.Forslaget indeholder også forbud mod såkaldt ”cycle detection”,som er en måde at omgå en reel støjmåling på under test.Det er en stor fordel ved elkøretøjer, at de ikke støjer så megetsom biler med forbrændingsmotor. Det kan imidlertid være etsikkerhedsmæssigt problem, at elkøretøjerne er støjsvage, fordikøretøjerne dermed også lettere bliver overset i trafikken, hvor defleste biler støjer.Forslaget indeholder bestemmelser om (advarsels)lydsystemer forelkøretøjer, som skal overholdes, når sådanne lydsystemerindbygges. I Kommissionens forslag er det dog valgfrit forkøretøjsproducenterne, om de vil forsyne el- og hybridbiler medadvarselslydsystemer.

2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Støjkrav til køretøjer reguleres i Danmark ved de gældende EU-
Side 2 (4)
regler på området med udgangspunkt i direktiv 70/157/EØF.Da der er tale om en forordning, vil ændring af EU-støjkravene fådirekte virkning for nye køretøjer, og de danske regler vil bliveændret tilsvarende.

3. Høring

Forslaget er sendt i høring blandt medlemmerne af EU-specialudvalget for transport med høringsfrist fredag d. 23.december 2011. Supplerende grund- og nærhedsnotatindeholdende høringssvar vil blive fremsendt til FolketingetsEuropaudvalg og Folketingets Trafikudvalg.

4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative

konsekvenser af forslaget

Forslaget skønnes ikke at have statsfinansielle eller administrativekonsekvenser for Danmark.Samfundsøkonomisk vil forslaget kunne medføre forbedringer, idetantallet af personer, der generes af vejtrafikstøj, alt andet lige vilkunne blive reduceret som følge af de skærpedestøjbestemmelser.

5. Nærhedsprincippet

Kommissionen anfører, at nærhedsprincippet i forslaget eroverholdt, idet formålet med forslaget kun kan realiseres påfællesskabsniveau. Herved forebygger man fragmentering af detindre marked og sikrer, at standarder for sundhed, sikkerhed ogmiljø er ens i alle medlemslande. Dertil kommer, at grænseværdierfor støj og typegodkendelsesproceduren for motorkøretøjerallerede er harmoniserede ved det gældende direktiv 70/157/EØF,og således kun kan ændres på EU-niveau, hvorfornærhedsprincippet vurderes at være overholdt.Det er regeringens holdning, at forordningens formål kun kanrealiseres på fællesskabsniveau, og at forslaget således er ioverensstemmelse med nærhedsprincippet.

6. Regeringens foreløbige generelle holdning

Kommissionen nævner, at det i 1996 blev anslået, ca. 20 pct. afden daværende EU-befolkning blev udsat for støjniveauer, somforskere og sundhedseksperter anså for at være uacceptable.Siden har trafikmængden været stigende, og grænseværdierne forstøj fra køretøjer er ikke blevet skærpet siden 1995.I Danmark anslår Miljøstyrelsen, at ca. 786.000 boliger i 2006 varbelastet over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi for støj.
Side 3 (4)
Regeringens foreløbige generelle holdning er derfor, at man hilserforslaget velkommen og vil arbejde for hurtigst mulig ikrafttrædelse.Endvidere er det regeringens foreløbige generelle holdning, at detbør overvejes nærmere, hvorvidt de bestemmelser vedrørendelydsystemer, der anvendes på støjsvage køretøjer (el- oghybridkøretøjer), bør være frivillige eller obligatoriske.

7. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Andre landes holdninger er endnu ikke kendte.

8. Europa-Parlamentets udtalelser

Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.

9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt FolketingetsEuropaudvalg.
Side 4 (4)