Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 13
Offentligt
1030342_0001.png
1030342_0002.png
1030342_0003.png
1030342_0004.png
1030342_0005.png
1030342_0006.png
1030342_0007.png
1030342_0008.png
1030342_0009.png
1030342_0010.png
1030342_0011.png
1030342_0012.png
1030342_0013.png
1030342_0014.png
1030342_0015.png
1030342_0016.png
1030342_0017.png
1030342_0018.png
1030342_0019.png
1030342_0020.png
1030342_0021.png
1030342_0022.png
1030342_0023.png
1030342_0024.png
1030342_0025.png
1030342_0026.png
1030342_0027.png
1030342_0028.png
1030342_0029.png
1030342_0030.png
1030342_0031.png
1030342_0032.png
1030342_0033.png
1030342_0034.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 19.7.2011KOM(2011) 451 endelig2011/0196 (COD)
Forslag tilEUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNINGom ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 af 20. december 1985 omkontrolapparatet inden for vejtransport og om ændring af Europa-Parlamentets ogRådets forordning (EF) nr. 561/2006
(EØS-relevant tekst){SEK(2011) 947 endelig}{SEK(2011) 948 endelig}
BEGRUNDELSE1.1.1.BAGGRUND FOR FORSLAGETBegrundelse og formål
Fartskrivere spiller en afgørende rolle for kontrollen med, at førere i vejtransporterhvervetoverholder køre- og hviletidsbestemmelserne. De bidrager til at øge trafiksikkerheden,forbedre førernes arbejdsvilkår og sikre loyal konkurrence mellem transportvirksomhederne.Et centralt aspekt af Kommissionens strategi går ud på at gøre fartskrivere mereomkostningseffektive med henblik på yderligere at integrere markedet for vejgodstransport oggøre vejtransport mere sikker, effektiv og konkurrencedygtig, således som det er skitseret ihvidbogen om transport af 28. marts 20111.EU har siden 1970 reguleret installation og anvendelse af fartskrivere. Den nugældendelovgivning om kontrolapparater er fastsat ved Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 omkontrolapparatet inden for vejtransport2. Ved forordningen fastsættes tekniske standarder, ogder fastsættes bestemmelser om anvendelse, typegodkendelse, installation og kontrol affartskrivere. Der indføres en vifte af retlige forpligtelser for fabrikanter og myndigheder, menogså for transportvirksomheder og førere. Denne forordning er allerede tilpasset til dentekniske udvikling ti gange med udvalgsproceduren.På nuværende tidspunkt anvendes to fartskrivertyper af ca. 900 000 transportvirksomheder og6 mio. førere. Foruden den digitale fartskriver, som blev indført for køretøjer, der erindregistreret efter den 1. maj 2006, har den analoge fartskriver været anvendt siden 1985 oganvendes fortsat i ældre køretøjer.Vedlagte forslag tilsigter at ændre Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 med henblik på atforbedre fartskriversystemet. Dette forslag ledsages af en meddelelse, som forelæggesEuropa-Parlamentet og Rådet sideløbende, og som skitserer de påkrævede øvrigeforanstaltninger for at give det vedlagte forslags foranstaltninger fuld virkning eller suppleredisse.1.2.Problematikken
En betydelig andel af de køretøjer, som kontrolleres af politi eller kontrolmedarbejdere,afsløres i at overtræde sociale bestemmelser. Rundt regnet hver fjerde af disse afsløres i atovertræde bestemmelserne vedrørende fartskrivere. På et hvilket som helst tidspunkt køreradskillige tusinde tunge motorkøretøjer på det transeuropæiske net med en manipuleretfartskriver, eller med et ugyldigt kort. En manglende overholdelse af køre- oghviletidsbestemmelser resulterer i træthed hos førere, hvilket kan antages at øge desamfundsmæssige udgifter ved ulykker med 2,8 mia. EUR pr. år. Det giver også lovbryderneen uretmæssig konkurrencefordel, hvilket påvirker det indre markeds funktion negativt ogudsætter førerne for alvorlige sundhedsmæssige konsekvenser.Det er muligt yderligere at forbedre den måde, hvorpå den (digitale) fartskriver støtterførernes arbejde og transportens effektivitet. Selvom indførelsen af den digitale fartskriver12
KOM(2011) 144 endelig.EFT L 370 af 31.12.1985, s. 8.
DA
2
DA
allerede har mindsket den administrative byrde for de forskellige interessenter betydeligt, erde årlige omkostninger ved efterlevelsen på skønsmæssigt 2,7 mia. EUR stadig for høje.Derfor tilstræbes det i forslaget at håndhæve de sociale bestemmelser bedre og mindskeunødvendige administrative byrder, idet fartskrivernes tekniske aspekter udvikles, ogeffektiviteten øges.1.3.Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Forslaget ligger i tråd med politikken, som Kommissionen bekendtgjorde i sin hvidbog " Enkøreplan for et fælles europæisk transportområde – mod et konkurrencedygtigt ogressourceeffektivt transportsystem"3. Det nævnes udtrykkeligt som led i initiativ nr. 6vedrørende vejgodstransport4.Forslaget bidrager ligeledes til gennemførelsen af handlingsplanen vedrørende intelligentetransportsystemer (ITS)5og direktiv 2010/40/EU om rammerne for indførelse af intelligentetransportsystemer på vejtransportområdet og for grænsefladerne til andre transportformer6.I forslaget tages der også højde for Den Europæiske Unions charter om grundlæggenderettigheder, bl.a. ret til respekt for privatliv og familieliv (artikel 7), ret til beskyttelse afpersonoplysninger (artikel 8), frihed til at oprette og drive egen virksomhed (artikel 16)legalitetsprincippet og princippet om proportionalitet mellem lovovertrædelse og straf (artikel49) og ret til ikke at blive retsforfulgt eller straffet to gange for samme lovovertrædelse(artikel 50).2.2.1.RESULTATAFHØRINGERKONSEKVENSANALYSEHøring af interesserede parterAFINTERESSENTEROG
Kommissionen foretog en offentlig høring af interessenter fra december 2009 til marts 2010.Deltagelsen var relativt høj set i forhold til emnets tekniske karakter – 73 bidrag afgennemgående høj kvalitet blev modtaget fra forskellige interessenter.De fleste interessenter ønskede at få den digitale fartskriver forbedret, men ikke udskiftet meden anden kontrolapparattype. Næsten alle interessenter fandt, at der er behov forharmoniserede krav for kontrolapparater på EU-niveau. Der blev udtrykt tilfredshed medtypegodkendelsesprocessen for fartskrivere. Næsten alle interessenter erklærede også, atsikkerhedsniveauet bør fastholdes eller endog styrkes. Adskillige idéer fremkom og erefterfølgende undersøgt i konsekvensanalysen; idéerne skal mindske omkostningerne vedkontrolapparatet og/eller udnytte det bedre – f.eks. ved at integrere førerkortet i kørekortet.
345
6
KOM(2011) 0144 endeligSe afsnit 1.1 " Et fælles europæisk transportområde" i hvidbogens bilag I, KOM(2011) 144 endelig.Meddelelse fra Kommissionen: Handlingsplan for udbygning af intelligente transportsystemer i Europa[KOM(2008) 886], indsatsområde 4.EUT L 207 af 6.8.2010, s. 1-13.
DA
3
DA
2.2.
Ekspertbistand
Kommissionen har været i løbende kontakt med medlemsstater og interessenter via detudvalg, der er nedsat ved Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 vedrørende alle spørgsmål omkontrolapparater. Udvalget træder normalt sammen en gang om året. Hovedinteressenternedeltager i dette udvalg som observatører. De omfatter kontrol- og politiorganisationer samtfabrikanter. Kommissionen har derudover taget en række initiativer, som danner grundlag forforslaget.Kommissionen har medfinansieret en udstrakt to år lang høring, der sammenførerhovedinteressenterne7.Det fælles forskningscenter (JRC) har vurderet den nuværende digitale fartskrivers sårbarhedog verificerbarhed. JRC aflagde også rapport til Kommissionen om tekniske scenarier forvidereudviklingen af den digitale fartskriver.Sektordialogudvalget for vejtransportsektoren blev hørt den 26. maj 2010. Den 8. juli 2010nåede arbejdsmarkedets parter på europæisk plan til enighed om en fælles erklæring omrevision af forordningen om den digitale fartskriver, og denne blev taget i betragtning underudarbejdelsen af dette forslag8.Med henblik på at udarbejde konsekvensanalysen oprettede den eksterne kontrahent etekspertpanel med deltagelse af vognmandssammenslutninger, vejtransportsektorens fagligeorganisationer, håndhævelses- og typegodkendelsesmyndigheder, kortudstedende myndig-heder, køretøjsfabrikanter og fartskriverfabrikanter. Ekspertpanelet granskede de dokumenter,som kontrahenten havde udarbejdet, og deltog i en workshop, hvor kontrahentens udkast tilendelig rapport blev gransket og drøftet.2.3.Konsekvensanalyse
Høringerne af interessenter og eksperternes rapporter om emnet satte Kommissionen i standtil at udpege en bred vifte af enkeltforanstaltninger, som må forventes at løse de påpegedeproblemer. Efterfølgende er der foretaget en forhåndsscreening af mulige foranstaltninger.Derefter er der opstillet pakker af politikker, som tilvejebringer anvendelige politiskeløsningsmuligheder, hvormed målene opfyldes. Der er behov for pakker af politikker, fordisystemets troværdighed af hensyn til sikkerheden afhænger af sikkerheden i mange afsystemets elementer, og fordi forskellige lovprocedurer er påkrævet (udvalgsprocedure og denfælles beslutningsprocedure). Pakkerne af politikker kan sammenfattes på følgende måde:Den første pakke af politikker (PP1) indeholder tekniske foranstaltninger og tilsigter atforbedre den nuværende fartskriveranordning – den omfatter følgende foranstaltninger:- Plombering af højere kvalitet- Bedre brugergrænseflader- Mere sikker krypteringsteknologi.
78
SMART-undersøgelsen.http://ec.europa.eu/employment_social/dsw/public/actRetrieveText.do?id=8903
DA
4
DA
Den anden pakke af politikker (PP2) er også en pakke af tekniske foranstaltninger, men dissevil udbygge den digitale fartskrivers funktioner betydeligt og føre til i en ny type af digitalefartskrivere.- Forbedrede fartskriverfunktioner (automatisk og manuel registrering)- Trådløs kommunikation i forbindelse med vejkontrol- Harmoniseret grænseflade i forhold til andre ITS-applikationer.Den tredje pakke af politikker (PP3) indeholder kun ikke-tekniske foranstaltninger.- Mere troværdige værksteder- Svig med førerkort vanskeliggøres- Bedre oplæring af kontrolmedarbejdere- Et mindstemål for harmonisering af sanktioner- Mere moderne anvendelsesbestemmelser.Den fjerde pakke af politikker (PP4) er en kombination af tekniske og systemforbedrendeforanstaltninger (PP2+PP3).Ud fra et effektivitetssynspunkt er PP4 uden tvivl den mest attraktive pakke, fordi denindebærer den største potentielle grad af opfyldelse af de to specifikke mål. Menkohærensanalysen viser, at PP4 også indebærer den største afvejning af hensynet til depositive økonomiske og arbejdsmarkedsmæssige virkninger på den ene side ogbudgetvirkningerne for de offentlige myndigheder på den anden side. Målt på kohærensrangerer PP1 højst. Endelig er PP4 også den dyreste målt på de nødvendige investeringer,medens PP1 er den billigste og nemmeste at gennemføre, da den kan vedtages uden om denormale lovgivningsprocedurer.Alle disse aspekter taget i betragtning overstiger de gavnlige virkninger af PP4 tilsyneladendelangt dens omkostninger - i fraværet af en fuld costbenefitanalyse. Med PP4 vil denadministrative byrde alene potentielt kunne mindskes med 515,5 mio. EUR, hvilket ervæsentligt mere end de samlede omkostninger ved dens fulde gennemførelse. Derfor pegerden gennemførte analyse på, at den fjerde pakke af politikker bør være det foretruknealternativ.3.3.1.FORSLAGETS JURIDISKE INDHOLDResumé af forslaget
Ved forslaget til forordning indføres følgende vigtige ændringer:Fjernkommunikation fra fartskriveren til kontrolformål (artikel 5 i den kommendeforordning om fartskrivere): denne foranstaltning vil give kontrolmyndighedernevisse grundlæggende oplysninger angående overholdelsen, inden køretøjet standsesmed henblik på vejkontrol. Selskaber, der overholder bestemmelserne, vil undgå
DA
5
DA
unødvendig vejkontrol og kan derved få fordel af, at den administrative byrdemindskes yderligere.Integration af førerkortets funktioner i kørekortet (artikel 27 i den kommendeforordning om fartskrivere): ved at integrere førerkortet i kørekortet øges systemetssikkerhed, fordi førerne vil være mindre tilbøjelige til at benytte deres kørekort på ensvigagtig måde. Dette vil også bidrage betydeligt til at mindske den administrativebyrde. Denne foranstaltning nødvendiggør mindre tilpasninger af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/126/EF af 20. december 2006 om kørekort. Dettilhørende forslag udarbejdes sideløbende med denne forordning. Kommissionenforelægger Europa-Parlamentet og Rådet dette forslag hurtigst muligt.Automatiseret registrering af den nøjagtige position via GNSS (artikel 4 i denkommende forordning om fartskrivere): denne bestemmelse vil givekontrolmyndigheder yderligere oplysninger med henblik på at kontrollereoverholdelsen af de sociale bestemmelser. Anvendelsen af automatiseret registreringvil også bidrage til at mindske den administrative byrde.Sikring af, at den digitale fartskriver integreres i intelligente transportsystemer (ITS)(artikel 6 i den kommende forordning om fartskrivere): ved at forsyne fartskriverenmed en harmoniseret og standardiseret grænseflade, vil andre ITS-applikationer havelettere adgang til de data, som den digitale fartskriver registrerer og frembringer.Styrkelse af værksteders troværdighed (kapitel IV og bl.a. artikel 19 i den kommendeforordning om fartskrivere): ved at styrke de retlige rammer for værksteds-autorisationer, f.eks. med et system med jævnlige og uanmeldte audits ogforebyggelse af interessekonflikter, styrkes værksteders troværdighed, og risikoen forsvig og manipulation nedbringes.Mindstemål for harmonisering af sanktioner (artikel 37 i den kommende forordningom fartskrivere): dette mindstemål af harmonisering sikrer, at overtrædelser affartskriverbestemmelser, der i EU-lovgivningen er klassificeret som "meget alvorligeovertrædelser"9og som "alvorligste overtrædelser"10, vil blive sanktioneret efter dennationale lovgivnings højeste sanktionskategori.Oplæring af kontrolmedarbejdere (artikel 35 i den kommende forordning omfartskrivere): ved forordningen pålægges medlemsstater at sørge for en passendeoplæring af deres kontrolmedarbejdere med ansvar for kontrollen af kontrolapparatet.Anvendelsesområdet for forordning (EF) nr. 561/200611(artikel 2): denneforanstaltning, der har til formål at fritage visse køretøjer fra pligten til at benytte
9
10
11
Kommissionens direktiv 2009/5/EF af 30. januar 2009 om ændring af bilag III til Europa-Parlamentetsog Rådets direktiv 2006/22/EF om minimumsbetingelser for gennemførelse af Rådets forordning (EØF)nr. 3820/85 og (EØF) nr. 3821/85 med hensyn til sociale bestemmelser inden forvejtransportvirksomhed, EUT L 29 af 31.1.2009, s. 45-50.Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1071/2009 om fælles regler om betingelser forudøvelse af vejtransporterhvervet og om ophævelse af Rådets direktiv 96/26/EF, EUT L 300 af14.11.2009, s. 51.Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006 om harmonisering afvisse sociale bestemmelser inden for vejtransport og om ændring af Rådets forordning (EØF) nr.
DA
6
DA
fartskriver, er blevet anbefalet af gruppen af højtstående uafhængige interesseredeparter vedrørende administrative byrder med Dr. Edmund Stoiber som formand. Denvil bidrage til at mindske den administrative byrde for disse virksomheder, somovervejende består af SMV.Revisionen af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 giver også lejlighed til at modernisere ogstrømline teksterne, eksempelvis ved at skabe klare definitioner (artikel 2 i den kommendeforordning om fartskrivere), eksperters arbejde effektiviseres ved at inddrage eksperter fratredjelande, som benytter digitale fartskrivere (artikel 41 i den kommende forordning omfartskrivere), og indsætte en direkte henvisning til lovgivningen om databeskyttelse (artikel 34i den kommende forordning om fartskrivere).3.2.Retsgrundlag
Retsgrundlaget for dette forslag er det samme som retsgrundlaget for Rådets eksisterendeforordning (EØF) nr. 3981/85, dvs. artikel 91 i TEUF.3.3.Subsidiaritetsprincippet
Subsidiaritetsprincippet finder anvendelse, idet forslaget ikke hører ind under EU'senekompetence.Forslagets mål kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne af følgende grunde.Vejtransport foregår i stadig højere grad på tværs af landegrænser. Den internationalevejgodstransport udgjorde ca. en tredjedel (eller 612 mia. tonkilometer) af den samledevejgodstransport i EU i 2006. De sociale bestemmelser er harmoniseret på EU-niveau i kraftaf forordning (EF) nr. 561/2006, og verifikationen af, at denne lovgivning overholdes,forudsætter, at kontrolapparater er interoperable mellem medlemsstater. På baggrund afvejgodstransportens stadig mere tværnationale karakter i EU og harmoniseringen af de socialebestemmelser, ville det virke mod hensigten at vende tilbage til at regulere kontrolapparaterpå nationalt niveau.3.4.Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde.Forslagets overordnede mål går ud på at forbedre fartskriversystemets nyttevirkning ogeffektivitet. De foreslåede foranstaltninger står i et rimeligt forhold til opfyldelsen af dissemål, fordi de medfører en mindsket administrativ byrde og færre omkostninger ved føreres,virksomheders og kontrolorganers anvendelse af fartskrivere. De går ikke videre, end hvadder er nødvendigt for at opfylde målene.3.5.Reguleringsmiddel
Forslaget ændrer en forordning, og det valgte instrument er derfor også en forordning. Detforeslås indtil videre kun at revidere artiklerne i Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 og ikkede tilhørende tekniske bilag. Efter vedtagelsen af denne ændringsforordning vil retsakten ogtilhørende bilag blive konsolideret i kraft af en kodificering.
3821/85 og (EF) nr. 2135/98 samt ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85, EUT L 102 af11.4.2006, s. 1.
DA
7
DA
3.6.
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
Den foreslåede retsakt er af relevans for EØS og bør derfor omfatte hele Det EuropæiskeØkonomiske Samarbejdsområde.4.VIRKNING FOR BUDGETTET
Forordningen medfører ingen medudgifter for EU-budgettet.5.FORENKLING
Dette initiativ bidrager til opfyldelsen af målet om forenkling. Det ligger inden for rammerneaf handlingsprogrammet for reduktion af administrative byrder i Den Europæiske Union ogfølger op på forslag, som støttes af gruppen af højtstående uafhængige interesserede partervedrørende administrative byrder med Dr. Edmund Stoiber som formand. Derfor åbnerforslaget mulighed for nationale fritagelser af visse virksomheder fra pligten til at benyttefartskriver for afstande under 100 km, således som Kommissionen bekendtgjorde i sinmeddelelse "Handlingsprogram for reduktion af administrative byrder i EU - planer forreduktion af byrder i sektorer samt aktioner i 2009"12.
12
KOM(2009) 544 endelig.
DA
8
DA
2011/0196 (COD)Forslag tilEUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNINGom ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 af 20. december 1985 omkontrolapparatet inden for vejtransport og om ændring af Europa-Parlamentets ogRådets forordning (EF) nr. 561/2006
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 91,under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg13,under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget14,efter høring af Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse,efter den almindelige lovgivningsprocedure ogud fra følgende betragtninger:(1)Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 af 20. december 1985 om kontrolapparatet indenfor vejtransport15indeholder forskrifter for konstruktion, installering, brug ogafprøvning af kontrolapparater. Der er ved flere lejligheder foretaget betydeligeændringer heraf, og i klarhedens interesse bør de væsentligste bestemmelser derforforenkles og omstruktureres.Erfaringerne viser, at visse tekniske aspekter og kontrolprocedurer bør forbedres afhensyn til en effektiv anvendelse af forordning (EØF) nr. 3821/85.Visse køretøjer er undtaget fra bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006 om harmonisering af visse socialebestemmelser inden for vejtransport og om ændring af Rådets forordning (EØF) nr.3821/85 og (EF) nr. 2135/98 samt ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr.
(2)(3)
131415
EUT C … af …, s. ..EUT C … af …, s. ..EFT L 370 af 31.12.1985, s. 8.
DA
9
DA
3820/8516. Af hensyn til sammenhængen bør det også være muligt at fritage sådannekøretøjer fra anvendelsesområdet for forordning (EØF) nr. 3821/85.(4)Af hensyn til sammenhængen mellem de forskellige undtagelser i artikel 13 iforordning (EF) nr. 561/2006 og med henblik på at mindske transportvirksomhedersadministrative byrder bør de maksimalt tilladte køreafstande i artikel 13, litra d), f) ogp), revideres, samtidig med at den nævnte forordnings mål iagttages.Registreringen af positionsdata letter krydsrevisionen af køre- og hviletider medhenblik på at afsløre uregelmæssigheder og svig. Anvendelsen af et kontrolapparatforbundet med et globalt satellitnavigationssystem er et egnet og omkostningseffektivtmiddel til automatisk at registrere disse data til støtte for kontrolmedarbejdereskontroller og bør derfor indføres.Ifølge Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/22/EF af 15. marts 2006 omminimumsbetingelser for gennemførelse af Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 og(EØF) nr. 3821/85 med hensyn til sociale bestemmelser inden for vejtransportvirk-somhed og om ophævelse af Rådets direktiv 88/599/EØF17forpligtes medlemsstaternetil at udføre et mindsteantal vejkontroller. Fjernkommunikation mellemkontrolapparater og kontrolmyndigheder med henblik på vejkontrol lettergennemførelsen af målrettede vejkontroller og åbner mulighed for at mindske denadministrative byrde, som påføres ved stikprøvekontroller af transportvirksomheder,og bør derfor indføres.Intelligente transportsystemer (ITS) kan bidrage til at imødegå de udfordringer, somden europæiske transportpolitik står over for, f.eks. stigende vejtransportvolumen ogtrafikal overbelastning eller voksende energiforbrug. Der bør derfor tilvejebringesstandardiserede grænseflader i kontrolapparater, så der sikres interoperabilitet i forholdtil ITS-applikationer.Kontrolapparatets og –systemets sikkerhed er afgørende for at garantere, at derfrembringes troværdige data. Fabrikanterne bør derfor konstruere, afprøve og løbendegranske kontrolapparater i deres samlede levetidscyklus for at afsløre, forebygge ogafbøde sikkerhedsmangler.Praktisk afprøvning af endnu ikke typegodkendte kontrolapparater åbner mulighed forat afprøve udstyr i det virkelige liv, inden det indføres i stor skala, og derigennemgøres det muligt at foretage forbedringer hurtigere. Praktisk afprøvning bør derfortillades på den betingelse, at deltagelsen i sådan afprøvning og overholdelsen afforordning (EF) nr. 561/2005 overvåges og kontrolleres på passende vis.Installatører og værksteder spiller en vigtig rolle med hensyn til kontrolapparatetssikkerhed. Der bør derfor fastsættes nogle mindstekrav angående autorisation og auditaf disse, og det bør sikres, at interessekonflikter mellem værksteder ogtransportvirksomheder forebygges.
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
1617
EUT L 102 af 11.4.2006, s. 1.EUT L 102 af 11.4.2006, s. 35.
DA
10
DA
(11)
Der bør oprettes nationale elektroniske registre og træffes foranstaltninger for atsammenkoble disse registre indbyrdes med henblik på at sikre en mere effektivgranskning og kontrol af førerkort og lette kontrolmedarbejdernes opgaver.Da der er mindre sandsynlighed for, at kørekort benyttes til svig og misbrug, end deter tilfældet med førerkort, vil kontrolapparatsystemet blive mere pålideligt ogeffektivt, hvis førerkort fremover inkorporeres i kørekort. Denne fremgangsmåde vilogså mindske den administrative byrde for førere, som ikke længere vil skulle ansøgeom, modtage og medbringe to forskellige dokumenter. Det bør derfor overvejes atforetage en sådan ændring af direktiv 2006/126/EF.For at mindske den administrative byrde for førere og transportvirksomheder bør dettydeliggøres, at der ikke er behov for skriftligt bevis for daglige eller ugentligehvileperioder. Til kontrolformål bør perioder, for hvilke der ikke er registreret aktivitetfor føreren, anses for hvileperioder.Kontrolmedarbejdere må imødese konstante udfordringer som følge af ændringer afkontrolapparater og nye manipulationsteknikker. Der bør vedtages en fælles metodemed henblik på grunduddannelse og efteruddannelse af kontrolmedarbejdere for atsikre en mere effektiv kontrol og forbedre harmoniseringen af kontroltiltag i heleUnionen.Kontrolapparatets dataregistrering og udviklingen af teknologier til registrering afpositionsdata, fjernkommunikation og grænsefladen med intelligente transport-systemer vil medføre behandling af personoplysninger. EU's retsforskrifter ombeskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger ogom fri udveksling af sådanne oplysninger, særlig Europa-Parlamentets og Rådetsdirektiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelsemed behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger18og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandlingaf personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniskekommunikationssektor19, bør overholdes.For at sikre loyale konkurrencevilkår på det indre vejtransportmarked og sende et klartsignal til førere og transportvirksomheder bør medlemsstaternes højeste sanktions-kategori pålægges for "meget alvorlige" overtrædelser (jf. Kommissionens direktiv2009/5/EF af 30. januar 2009 om ændring af bilag III til Europa-Parlamentets ogRådets direktiv 2006/22/EF om minimumsbetingelser for gennemførelse af Rådetsforordning (EØF) nr. 3820/85 og (EØF) nr. 3821/85 med hensyn til socialebestemmelser inden for vejtransportvirksomhed20), dog med forbehold afsubsidiaritetsprincippet.I kraft af tilpasningerne af den europæiske overenskomst om det arbejde, der udføresaf det medfølgende personale i international transport ad landevej, som blevundertegnet i Geneve den 1. juli 1970 – med de tilhørende seks ændringer – og som erdeponeret hos De Forenede Nationers generalsekretær (AETR), er anvendelsen af detkontrolapparat, der er nævnt i bilag I B, gjort obligatorisk for køretøjer, som erEFT L 281 af 23.11.1995, s. 31-50.EFT L 201 af 31.7.2002, s. 37-47.EUT L 29 af 31.1.2009, s. 45-50.
(12)
(13)
(14)
(15)
(16)
(17)
181920
DA
11
DA
indregistreret i tilgrænsende tredjelande. Da disse lande direkte berøres af ændringer afkontrolapparatet, som indføres ved denne forordning, bør de kunne deltage i dialogenom tekniske spørgsmål. Derfor bør der nedsættes et fartskriverforum.(18)For at afspejle den tekniske udvikling bør Kommissionen tillægges beføjelse til atvedtage delegerede retsakter, jf. artikel 290 i traktaten om Den Europæiske Unionsfunktionsmåde, for så vidt angår tilpasninger af bilag I, I B og II til den tekniskeudvikling og supplering af bilag I B med de tekniske specifikationer, der kræves til enautomatisk registrering af positionsdata, til at indføre fjernkommunikation og til atsikre en grænseflade med intelligente transportsystemer. Det er særlig vigtigt, atKommissionen gennemfører hensigtsmæssige høringer under sit forberedende arbejde,herunder også på ekspertniveau. Kommissionen bør i forbindelse med forberedelsenog udarbejdelsen af delegerede retsakter sørge for, at der samtidig og rettidigt sendesrelevante dokumenter til Europa-Parlamentet og Rådet.For at sikre ensartede betingelser for gennemførelsen af denne forordning i henseendetil praktisk afprøvning, elektronisk informationsudveksling på førerkort mellemmedlemsstater og oplæring af kontrolmedarbejdere bør Kommissionen tillæggesgennemførelsesbeføjelser. Disse beføjelser bør udøves i overensstemmelse medEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011 af 16. februar 2011 omde generelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollereKommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser21.Rådgivningsproceduren bør benyttes ved vedtagelsen af procedurerne for udførelse afpraktisk afprøvning og de formularer, der anvendes til overvågningen af denneafprøvning, samt metoden, som benyttes ved kontrolmedarbejderes grund- ogefteruddannelse.Undersøgelsesproceduren bør anvendes til at vedtage specifikationerne til denelektroniske informationsudveksling på førerkort mellem medlemsstater.Forordning (EØF) nr. 3821/85 bør ændres i overensstemmelse hermed –
(19)
(20)
(21)(22)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:Artikel 1I Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 foretages følgende ændringer:1) Artikel 1 til 21 erstattes af følgende artikler:
21
EUT L 55 af 28.2.2011, s. 13-18.
DA
12
DA

"KAPITEL I

Principper og anvendelsesområde

Artikel 1Genstand og principperVed denne forordning fastsættes krav til konstruktion, installering, brug og afprøvning afkontrolapparater, som anvendes i vejtransport med henblik på at kontrollere overholdelsen afforordning (EF) nr. 561/2009, direktiv 2002/15/EF22og direktiv 92/6/EØF23.Kontrolapparatet skal opfylde denne forordnings krav for så vidt angår konstruktion,installering, brug og afprøvning.Artikel 2Definitioner1.2.Definitionerne i artikel 4 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.561/2006 finder anvendelse med henblik på gennemførelsen af denne forordning.Foruden definitionerne i stk. 1 forstås i denne forordning ved:a)"kontrolapparat": alt udstyr, der er bestemt til installering i motorkøretøjer forhel- eller halvautomatisk at vise, registrere, udskrive, lagre og udlæseoplysninger om sådanne køretøjers kørsel og om nærmere bestemte perioder afførernes arbejdstid"køretøjsenhed": kontrolapparatet bortset fra bevægelsesføleren og de kabler,hvormed bevægelsesføleren tilsluttes. Køretøjsenheden kan enten være enenkelt enhed eller flere enheder, som er fordelt i køretøjet, forudsat at denopfylder sikkerhedsforskrifterne i denne forordning"bevægelsesføler": en del af kontrolapparatet, som afgiver et signal, somrepræsenterer kørehastighed og/eller tilbagelagt afstand"fartskriverkort": et chipkort til anvendelse i kontrolapparatet, som giverkontrolapparatet mulighed for at fastlægge kortindehaverens rolle samt atoverføre og lagre data"diagramark": et til varig optegnelse af oplysninger beregnet ark, somindlægges i kontrolapparatet, jf. bilag I, og på hvilket apparatetsskriveanordning fortløbende optegner diagrammer over de oplysninger, derskal registreres
b)
c)d)
e)
2223
EFT L 80 af 23.3.2002, s. 35-39.EFT L 57 af 2.3.1992, s. 27.
DA
13
DA
f)
"førerkort": et fartskriverkort, som medlemsstatens myndigheder udsteder til enbestemt fører, og som identificerer føreren og giver mulighed for at lagreaktivitetsdata for føreren"kontrolkort": et fartskriverkort, som en medlemsstats myndigheder udsteder tilen national kompetent kontrolmyndighed, som identificerer kontrolorganet ogeventuelt kontrolmedarbejderen, og som giver adgang til de data, der er lagret idatalageret eller i førerkortene, med henblik på læsning, udskrift og/ellerdataoverførsel"virksomhedskort": et fartskriverkort, som medlemsstatens myndighederudsteder til ejeren eller indehaveren af køretøjer monteret med kontrolapparat,som identificerer ejeren eller indehaveren og giver mulighed for at vise,overføre og udskrive data, der er lagret i kontrolapparatet, som denne ejer ellerindehaver har låst"værkstedskort": et fartskriverkort, som medlemsstatens myndigheder udstedertil en fabrikant af kontrolapparater, en installatør, en køretøjsfabrikant eller etværksted, som er godkendt af samme medlemsstat, som identificererkortindehaveren og giver mulighed for prøvning, kalibrering og/ellerdataoverførsel på kontrolapparatet"daglig arbejdsperiode": tidsperiode, som omfatter køretid, alle øvrigearbejdstider eller rådighedsperioder, afbrydelser i arbejdet og hviletid, der ikkeoverstiger ni timer.Artikel 3Anvendelsesområde
g)
h)
i)
j)
1.
Kontroludstyr skal installeres og anvendes i køretøjer, som er indregistreret i enmedlemsstat, og som anvendes til vejtransport af personer eller gods, der henhørerunder anvendelsesområdet i forordning (EF) nr. 561/2006.Medlemsstaterne kan fra anvendelsen af denne forordning undtage køretøjer, der eromhandlet i artikel 13, stk. 1 og stk. 3, i forordning (EF) nr. 561/2006.Medlemsstaterne kan med Kommissionens godkendelse fra anvendelsen af denneforordning undtage køretøjer, der anvendes til de transportopgaver, der er omhandleti artikel 14, stk. 1, i forordning (EF) nr. 561/2006.Medlemsstaterne kan fra anvendelsen af denne forordning undtage køretøjer, deranvendes til de transportopgaver, der er omhandlet i artikel 14, stk. 2, i forordning(EF) nr. 561/2006; de underretter straks Kommissionen herom.
2.3.
4.
Medlemsstater kan for indenlandsk transport stille krav om, at der installeres ogbenyttes kontrolapparater i overensstemmelse med denne forordning i ethvertkøretøj, i hvilket installering og benyttelse ikke er foreskrevet i stk. 1.
DA
14
DA

KAPITEL II

Intelligente kontrolapparater

Artikel 4Registrering af positionsdataPositionsdata skal registreres, så den daglige arbejdsperiodes afgangs- og ankomststed kanbestemmes. Til dette formål skal køretøjer, som tages i brug for første gang [48 måneder efternærværende forordnings ikrafttræden], have kontrolapparater monteret, der er tilsluttet etglobalt satellitnavigationssystem.Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage delegerede retsakter i overensstemmelsemed artikel 39 angående supplering af bilag I B med de udførlige tekniske specifikationer, derkræves for at bearbejde de positionsdata, som kontrolapparatet modtager frasatellitnavigationssystemet.Artikel 5Fjernkommunikation med kontrolformål for øje1.For at gøre det lettere for de kompetente kontrolmyndigheder at foretage målrettedevejkontroller skal kontrolapparater, der monteres i køretøjer, som tages i brug forførste gang [48 måneder efter nærværende forordnings ikrafttræden], kunnekommunikere med disse myndigheder, medens køretøjet er i bevægelse.Kommunikationen med kontrolapparatet etableres udelukkende, når kontrolmyndig-hedernes udstyr anmoder herom. Det skal sikres således, at integriteten og ægthedenaf data fra registreringen og kontrolapparatet garanteres.Data, som udveksles i forbindelse med denne kommunikation, begrænses til de data,der er nødvendige af hensyn til den målrettede vejkontrol. Data om førerens identitet,dennes aktiviteter samt hastigheden må ikke kommunikeres.De udvekslede data må udelukkende benyttes til kontrol af overholdelsen afnærværende forordning og forordning (EF) nr. 561/2006. De må ikke videregives tilandre enheder end kontrolmyndigheder.Dataene må kun lagres af kontrolmyndighederne, så længe vejkontrollen varer, og deskal slettes senest to timer efter, at vejkontrollen er afsluttet.Ejeren eller indehaveren af køretøjet skal være ansvarlig for at oplyse føreren om, atfjernkommunikation er mulig.Den kompetente kontrolmyndighed kan på baggrund af de udvekslede data beslutteat kontrollere køretøjet og kontrolapparatet.Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage delegerede retsakter ioverensstemmelse med artikel 39 angående supplering af bilag I B med de udførlige
2.
3.
4.
5.6.7.8.
DA
15
DA
tekniske specifikationer, der kræves for at muliggøre fjernkommunikation mellemkontrolapparatet og de kompetente kontrolmyndigheder, jf. nærværende artikel.Artikel 6Intelligente transportsystemer1.Det i bilag I B omhandlede kontrolapparat skal være interoperabelt med ITS-applikationer, jf. artikel 4 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/40/EU omrammerne for indførelse af intelligente transportsystemer på vejtransportområdet ogfor grænsefladerne til andre transportformer24.Med stk. 1 for øje skal køretøjer, som tages i brug for første gang [48 måneder efternærværende forordnings ikrafttræden], have kontrolapparater monteret, der erudstyret med en harmoniseret grænseflade, hvormed de registrerede eller frembragtedata kan benyttes til ITS-applikationer.Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage delegerede retsakter ioverensstemmelse med artikel 39 angående supplering af bilag I B medspecifikationer for grænseflade, adgangsrettigheder og fortegnelsen over de data, derkan opnås adgang til.
2.
3.

KAPITEL III

Typegodkendelse

Artikel 7Ansøgninger1.Fabrikanter eller deres agenter skal forelægge en ansøgning om EU-typegodkendelseaf køretøjsenheder, bevægelsesfølere, modeller af diagramark eller fartskriverkorthos de typegodkendelsesmyndigheder, som hver medlemsstat udpeger til detteformål.Medlemsstaterne skal meddele Kommissionen navn og kontaktoplysninger på demyndigheder, som udpeges efter stk. 1. Kommissionen skal offentliggørefortegnelsen over udpegede typegodkendelsesmyndigheder på sit websted.En ansøgning om typegodkendelse skal ledsages af de relevante specifikationer ogcertifikater, der er omhandlet i afsnit VIII i bilag I B. Kommissionen skal udnævneuafhængige evalueringseksperter, som vil udstede sikkerhedscertifikatet.For enhver type af køretøjsenheder, bevægelsesfølere, modeller af diagramark ellerfartskriverkort må denne ansøgning kun fremsættes over for én medlemsstat.
2.
3.
4.
24
EUT L 207 af 6.8.2010, s. 1.
DA
16
DA
Artikel 8Meddelelse af typegodkendelseHver medlemsstat meddeler EU-typegodkendelse for alle typer af køretøjsenheder,bevægelsesfølere, modeller af diagramark eller fartskriverkort, hvis disse svarer tilforskrifterne i bilag I eller I B, og hvis medlemsstaten har mulighed for at kontrollere, atproduktionen er i overensstemmelse med den godkendte type.Ved ændringer af eller tilføjelser til en godkendt model skal der meddeles en supplerende EU-typegodkendelse af den medlemsstat, som har meddelt den oprindelige EU-typegodkendelse.Artikel 9TypegodkendelsesmærkeMedlemsstaterne tildeler ansøgeren et EU-typegodkendelsesmærke svarende til modellen ibilag II for hver type af køretøjsenheder, bevægelsesfølere, modeller af diagramark ellerfartskriverkort, de godkender i henhold til artikel 8.Artikel 10Godkendelse eller afslagDe kompetente myndigheder i den medlemsstat, hvor ansøgningen om typegodkendelse erindgivet, skal for hver type af køretøjsenheder, bevægelsesfølere, modeller af diagramark ellerfartskriverkort, de godkender, inden en måned sende en kopi af godkendelsesattesten ledsagetaf kopier af de relevante specifikationer til de andre medlemsstaters myndigheder.Godkender de kompetente myndigheder ikke ansøgningen om typegodkendelse, skal deunderrette de øvrige medlemsstaters myndigheder om, at godkendelsen er afslået, og de skalmeddele begrundelsen for deres afgørelse.Artikel 11Udstyrs overensstemmelse med typegodkendelsen1.Konstaterer en medlemsstat, som har meddelt en EU-typegodkendelse i henhold tilartikel 8, at køretøjsenheder, bevægelsesfølere, diagramark eller fartskriverkort meddet tildelte EU-typegodkendelsesmærke ikke svarer til den godkendte model, træfferden de nødvendige foranstaltninger til at sikre produktionens overensstemmelse medden godkendte model. Disse foranstaltninger kan i givet fald omfatte tilbagekaldelseaf EU-typegodkendelsen.En medlemsstat, der har meddelt en EU-typegodkendelse, skal tilbagekalde denne,såfremt de køretøjsenheder, bevægelsesfølere, diagramark eller fartskriverkort, forhvilke der er meddelt typegodkendelse, må anses for ikke at være ioverensstemmelse med denne forordning eller ved anvendelsen udviser en fejl afgenerel karakter, der gør dem uegnet til deres formål.Underrettes en medlemsstat, der har meddelt en EU-typegodkendelse, af en andenmedlemsstat om, at der foreligger et af de i stk. 1 eller 2 nævnte forhold, træffer den
2.
3.
DA
17
DA
efter samråd med denne stat de i disse stykker omhandlede foranstaltninger medforbehold af stk. 5.4.Den medlemsstat, der har konstateret et af de i stk. 2 nævnte forhold, kan indtilvidere forbyde, at de pågældende køretøjsenheder, bevægelsesfølere, diagramarkeller fartskriverkort forhandles eller tages i brug. Det samme gælder i de i stk. 1omhandlede tilfælde for køretøjsenheder, bevægelsesfølere, diagramark ellerfartskriverkort, for hvilke der ikke kræves nogen EU-førstegangskontrol, nårfabrikanten efter en påmindelse herom ikke har tilvejebragt overensstemmelse medden godkendte model eller med kravene i denne forordning.Under alle omstændigheder giver medlemsstaternes kompetente myndigheder indenen måned hinanden og Kommissionen meddelelse om tilbagekaldelse af en EU-typegodkendelse eller om andre foranstaltninger, der er truffet i overensstemmelsemed stk. 1, 2 og 3, samt om de grunde, der berettiger til disse foranstaltninger.5.Bestrider den medlemsstat, der har meddelt en EU-typegodkendelse, at de i stk. 1 og2 omhandlede forhold, hvorom den er blevet underrettet, er til stede, bestræber deinteresserede medlemsstater sig på at bilægge uoverensstemmelsen, ogKommissionen holdes underrettet.Såfremt forhandlingerne mellem medlemsstaterne ikke har ført til enighed inden foren frist af fire måneder efter den i stk. 3 omhandlede meddelelse, vedtagerKommissionen efter høring af eksperter fra samtlige medlemsstater og efter at havebehandlet alle relevante faktorer, f.eks. økonomiske og tekniske, inden for en frist påseks måneder efter udløbet af denne firemånedersperiode en afgørelse, der notificeresfor de berørte medlemsstaters vedkommende og samtidig meddeles de øvrigemedlemsstater. Kommissionen fastsætter i hvert enkelt tilfælde fristen foriværksættelse af afgørelsen.Artikel 12Godkendelse af diagramark1.En ansøger om EU-typegodkendelse af en model til diagramark skal i ansøgningenpræcisere, i hvilken eller i hvilke kontrolapparatmodeller som omhandlet i bilag Idette diagramark skal finde anvendelse, og skal til afprøvning af diagramarket levereet egnet apparat af den eller de pågældende typer.Hver medlemsstats kompetente myndigheder angiver på typegodkendelses-dokumentet for modellen af diagramarket, i hvilket eller i hvilke kontrolapparatersom omhandlet i bilag I denne model af diagramark kan anvendes.Artikel 13Begrundelse af afgørelser om afslagEnhver afgørelse i henhold til denne forordning, hvorved en typegodkendelse for en type afkøretøjsenheder, bevægelsesfølere, diagramark eller fartskriverkort afslås eller tilbagekaldes,skal nøje begrundes. Afgørelsen skal meddeles den berørte part med angivelse af deretsmidler, der består efter medlemsstaternes lovgivninger, og af fristerne for anvendelse afdisse retsmidler.
2.
DA
18
DA
Artikel 14Anerkendelse af typegodkendte kontrolapparaterMedlemsstaterne kan ikke afslå indregistrering eller forbyde ibrugtagning eller anvendelse afkøretøjer, der har kontrolapparatet monteret, med den begrundelse, at køretøjet har detteudstyr installeret, hvis apparatet er forsynet med det i artikel 9 nævnte EU-typegodkendelsesmærke og med den i artikel 17, stk. 4, nævnte installationsplade.Artikel 15Sikkerhed1.Fabrikanter skal konstruere, afprøve og løbende efterkontrollere køretøjsenheder,bevægelsesfølere og fartskriverkort, som de producerer, for at afsløre svagheder i allefaser af produktets levetidscyklus og forebygge eller afbøde et muligt misbrug.Til dette formål skal fabrikanterne forelægge hensigtsmæssig dokumentation for denuafhængige evalueringsekspert, der er nævnt i artikel 7, stk. 3, med henblik på enanalyse af svagheder.De uafhængige evalueringseksperter skal forsøge at trænge ind i køretøjsenheder,bevægelsesfølere og fartskriverkort for at bekræfte, at kendte svagheder ikke kanmisbruges af individer, som er i besiddelse af offentligt tilgængelig viden.Artikel 16Praktisk afprøvning1.Medlemsstaterne kan tillade praktisk afprøvning af kontrolapparater, som endnu ikkeer typegodkendt. Medlemsstaterne skal gensidigt anerkende tilladelser til praktiskafprøvning, som tildeles af en medlemsstat.Førere og transportvirksomheder, der deltager i en praktisk afprøvning, skal opfyldekravene i forordning (EF) nr. 561/2006. Førerne skal følge proceduren i artikel 31,stk. 2, med henblik på at dokumentere overholdelsen.Kommissionen kan vedtage gennemførelsesretsakter for at fastsætte procedurer forudførelsen af praktisk afprøvning og de formularer, der skal benyttes for at overvågedenne praktiske afprøvning. Disse gennemførelsesretsakter vedtages ioverensstemmelse med rådgivningsproceduren i artikel 40, stk. 2.
2.
3.
2.
3.
DA
19
DA

KAPITEL IV

Installering og kontrol

Artikel 17Installering og reparation1.Installering og reparationer af kontrolapparatet må kun foretages af installatører ellerværksteder, som er autoriseret hertil af medlemsstaternes kompetente myndigheder ioverensstemmelse med artikel 19.Installatører eller værksteder skal plombere kontrolapparatet efter at have verificeret,at det fungerer korrekt, bl.a. at ingen manipulerende anordninger kan forvanske ellerændre de registrerede data.Den autoriserede installatør eller det autoriserede værksted forsyner de gennemførteplomberinger med et særligt mærke og indlæser desuden for de kontrolapparater, derer omhandlet i bilag I B, de elektroniske sikkerhedsdata, som gør det muligt atkontrollere deres rigtighed. Hver medlemsstats kompetente myndigheder fører enfortegnelse over de anvendte mærker og elektroniske sikkerhedsdata samt udstedteværksteds- og installatørautorisationskort.Den installationsplade, som er påsat i overensstemmelse med bilag I og I B, er bevisfor, at installeringen af kontrolapparatet er sket i overensstemmelse med denneforordnings forskrifter.Enhver plombering må kun fjernes af de i stk. 1 omtalte installatører ellerværksteder, som er autoriseret hertil af de kompetente myndigheder, eller afkontrolmedarbejdere, eller under de vilkår, der er beskrevet i bilag I, afsnit V, punkt4, eller bilag I B, afsnit V, punkt 3, til denne forordning.Artikel 18Kontrol af kontrolapparatetKontrolapparatet underkastes regelmæssig kontrol på autoriserede værksteder. Rutinekontrolgennemføres mindst hvert andet år.Værksteder skal udarbejde en kontrolrapport i de tilfælde, hvor uregelmæssigheder ikontrolapparatets funktion måtte afhjælpes, uanset om dette følger af en periodisk kontroleller foretages på anmodning af den nationale kompetente myndighed. Værksteder fører enfortegnelse over alle udarbejdede kontrolrapporter.Værkstederne skal opbevare kontrolrapporter i mindst to år efter det tidspunkt, hvor rapportenblev udfærdiget. Når den kompetente myndighed anmoder derom, skal værksteder stillerapporter over udførte kontroller og kalibreringer i denne periode til rådighed.
2.
3.
4.
5.
DA
20
DA
Artikel 19Autorisation af installatører og værksteder1.Medlemsstaterne autoriserer, kontrollerer regelmæssigt og certificerer de installatørerog værksteder, der må udføre installering, eftersyn, kontrol og reparation afkontrolapparatet.Medlemsstaterne skal sikre, at installatører og værksteder er kompetente ogpålidelige. De fastsætter og offentliggør til dette formål et sæt klare nationaleprocedurer og sikrer, at følgende mindstekrav opfyldes:a)b)c)3.personalet er oplærtdet udstyr, som er nødvendigt for at udføre de relevante test og opgaver,forefindesinstallatører og værksteder opfylder vandelskravet.
2.
Der foretages revision hos installatører og værksteder på følgende måde:a)Autoriserede installatørers eller værksteders procedurer for håndtering afkontrolapparatet revideres hvert år. Revisionen skal bl.a. målrettes mod detrufne sikkerhedsforholdsregler og håndteringen af værkstedskort.Der skal også foretages uanmeldte tekniske revisioner hos autoriseredeinstallatører eller værksteder for at kontrollere de udførte kalibreringer oginstalleringer. Denne kontrol skal hvert år omfatte mindst 10 % af deautoriserede værksteder.
b)
4.
Medlemsstaterne skal træffe egnede foranstaltninger for at forebygge interesse-konflikter mellem installatører eller værksteder og vejtransportvirksomheder. Hvis entransportvirksomhed også arbejder som autoriseret installatør eller værksted, måvirksomheden ikke installere og kalibrere kontrolapparater i egne køretøjer.Medlemsstaternes kompetente myndigheder meddeler Kommissionen fortegnelsenover autoriserede installatører og værksteder samt de kort, der er udstedt til disse, ogen kopi af de relevante mærker og nødvendige oplysninger vedrørende de anvendteelektroniske sikkerhedsdata. Kommissionen skal offentliggøre fortegnelsen overudpegede autoriserede installatører og værksteder på sit websted.Medlemsstaterne kan midlertidigt eller definitivt tilbagekalde autorisationen frainstallatører og værksteder, som ikke opfylder deres forpligtelser i medfør af denneforordning.Artikel 20Værkstedskort
5.
6.
1.2.
Værkstedskort kan have administrativ gyldighed i højst et år.Hvis et værkstedskort skal fornys, eller det beskadiges, bliver uanvendeligt,bortkommer eller stjæles, udsteder myndigheden et erstatningskort senest fem
DA
21
DA
arbejdsdage efter at have modtaget en udførligt begrundet anmodning herom. Denkortudstedende myndighed fører en fortegnelse over bortkomne, stjålne og defektekort.3.4.Hvis en medlemsstat tilbagekalder autorisationen fra installatører og værksteder, jf.artikel 19, tilbagekalder den også de værkstedskort, der er udstedt til disse.Medlemsstaterne træffer alle nødvendige foranstaltninger for at forebyggeforfalskning af de værkstedskort, der udstedes til autoriserede installatører ogværksteder.

KAPITEL V

Førerkort

Artikel 21Udstedelse af førerkort1.Førerkort skal udstedes på førerens anmodning af den kompetente myndighed i denmedlemsstat, hvor føreren har sin sædvanlige bopæl. Det skal udstedes senest enmåned efter, at den kompetente myndighed har modtaget anmodningen.I denne artikel forstås ved "sædvanlig bopæl" det sted, hvor en person sædvanligvisbor, det vil sige mindst 185 dage pr. kalenderår, på grund af et privat ogerhvervsmæssigt tilhørsforhold eller — hvis der er tale om en person udenerhvervsmæssigt tilhørsforhold — på grund af et privat tilhørsforhold med snævrebånd mellem personen og det sted, hvor vedkommende bor; en person, som harerhvervsmæssigt og privat tilhørsforhold til forskellige steder, og som derfor ernødsaget til skiftevis at tage ophold på forskellige steder i to eller fleremedlemsstater, anses dog for at have sædvanlig bopæl på stedet for det privatetilhørsforhold på betingelse af, at den pågældende regelmæssigt vender tilbage hertil.Denne sidste betingelse kræves ikke opfyldt, når den pågældende opholder sig i enmedlemsstat med henblik på at udføre en arbejdsopgave af bestemt varighed.Førerne forelægger bevis for deres sædvanlige bopæl ved ethvert egnet middel,navnlig identitetskort eller ethvert andet gyldigt dokument. Såfremt de kompetentemyndigheder i den medlemsstat, hvor førerkortet er udstedt, nærer tvivl omgyldigheden af en erklæring om sædvanlig bopæl, eller hvis de ønsker vissespecifikke kontrolforanstaltninger, kan de kræve yderligere oplysninger eller beviser.De kompetente myndigheder i den udstedende medlemsstat skal træffe egnedeforanstaltninger for at sikre sig, at ansøgeren ikke i forvejen besidder et gyldigtførerkort, og de skal forsyne førerkortet med førerens personoplysninger ioverensstemmelse med bestemmelserne i bilag I B.Af hensyn til administrationen må førerkortet højst være gyldigt i fem år.
2.
3.
4.
5.
DA
22
DA
6.
Et gyldigt førerkort må ikke tilbagekaldes eller inddrages, medmindre enmedlemsstats kompetente myndighed konstaterer, at kortet er blevet forfalsket, atføreren anvender et kort, som han ikke er indehaver af, eller at kortet er udstedt pågrundlag af urigtige oplysninger og/eller forfalskede dokumenter. Hvis en andenmedlemsstat end den, der har udstedt kortet, tilbagekalder eller inddrager det, senderden pågældende medlemsstat kortet tilbage til myndighederne i den udstedendemedlemsstat og meddeler grunden til denne tilbagesendelse.Førerkort udstedes kun til ansøgere, der er omfattet af bestemmelserne iforordning (EF) nr. 561/2006.Medlemsstaterne træffer alle nødvendige foranstaltninger for at forebyggeforfalskning af førerkort.Artikel 22Anvendelse af førerkort
7.8.
1.2.
Førerkortet er personligt.En fører må ikke besidde mere end ét gyldigt førerkort og må kun bruge sit egetpersonlige førerkort. En fører må ikke benytte et førerkort, som er beskadiget ellerudløbet.Artikel 23Fornyelse af førerkort
1.
Når førerne ønsker at forny deres førerkort, skal de indsende anmodning herom til dekompetente myndigheder i den medlemsstat, hvor de har deres sædvanlige bopæl,senest femten arbejdsdage inden kortet udløber.Hvis myndighederne i den medlemsstat, hvor føreren har sin sædvanlige bopæl, skalforny et førerkort, som er udstedt af en anden medlemsstats myndigheder, underretterførstnævnte myndigheder de myndigheder, der udstedte det gamle kort, om grundentil fornyelsen.Hvis der indgives anmodning om fornyelse af et kort, der er ved at udløbe, udstederden kompetente myndighed et nyt kort inden udløbsdatoen, såfremt anmodningenherom er blevet indsendt inden for den i stk. 1 fastsatte frist.Artikel 24Stjålne, bortkomne og beskadigede førerkort
2.
3.
1.2.
Den udstedende myndighed fører register over udstedte, stjålne, bortkomne ogbeskadigede førerkort i en periode svarende til mindst deres gyldighed.Hvis et førerkort beskadiges eller bliver uanvendeligt, sender føreren kortet tilbage tilden kompetente myndighed i den medlemsstat, hvor han har sin sædvanlige bopæl.Tyveri af førerkort skal behørigt anmeldes til de kompetente myndigheder i denmedlemsstat, hvor tyveriet fandt sted.
DA
23
DA
3.
Bortkomst af et førerkort skal anmeldes behørigt til de kompetente myndigheder iden udstedende medlemsstat samt til de kompetente myndigheder i den medlemsstat,hvor føreren har sin sædvanlige bopæl, medmindre det er den samme myndighed.Hvis førerkortet beskadiges, bliver uanvendeligt, bortkommer eller stjæles, skalførerne inden for en frist på syv kalenderdage anmode de kompetente myndigheder iden medlemsstat, hvor de har deres sædvanlige bopæl, om et nyt kort. Dissemyndigheder skal udstede et erstatningskort senest fem arbejdsdage efter at havemodtaget en udførligt begrundet anmodning herom.Under de i stk. 4 nævnte omstændigheder kan føreren køre uden førerkort i højst 15kalenderdage, eller længere hvis det er nødvendigt for at føre køretøjet tilbage til detshjemsted, såfremt han kan godtgøre, at det er umuligt for ham at forevise elleranvende sit kort i denne periode.Artikel 25Gensidig anerkendelse og ombytning af førerkort
4.
5.
1.2.
Medlemsstaterne anerkender gensidigt de førerkort, de udsteder.Når indehaveren af et gyldigt førerkort, der er udstedt af en medlemsstat, flytter sinsædvanlige bopæl til en anden medlemsstat, kan den pågældende anmode om at få sitkort ombyttet med et tilsvarende førerkort. Den medlemsstat, der foretagerombytningen, undersøger, om det forelagte kort fortsat er gyldigt.De medlemsstater, der foretager ombytning, sender det gamle kort tilbage tilmyndighederne i den medlemsstat, der har udstedt det, og meddeler grunden tildenne tilbagesendelse.Når en medlemsstat erstatter eller ombytter et førerkort, registreres denne erstatningeller ombytning samt alle efterfølgende erstatninger eller ombytninger i dennemedlemsstat.Artikel 26Elektronisk udveksling af oplysninger om førerkort
3.
4.
1.
For at sikre, at en ansøger ikke allerede besidder et gyldigt førerkort som omhandlet iartikel 21, stk. 4, fører medlemsstaterne nationale elektroniske registre med følgendeoplysninger om førerkort i en periode, som mindst svarer til deres administrativegyldighedsperiode:førerens fornavn og efternavnførerens fødselsdato og fødestedførekortets nummer og udstedelsesland (hvis dette er relevant)førerkortets status.
2.
Kommissionen og medlemsstaterne skal træffe alle nødvendige foranstaltninger til atsikre, at de elektroniske registre er sammenkoblede og tilgængelige i hele Unionen.
DA
24
DA
3.
I forbindelse med udstedelse, fornyelse eller erstatning af et førerkort verificerermedlemsstaterne med elektronisk udveksling af data, at føreren ikke alleredebesidder et andet gyldigt førerkort. Dataudvekslingen skal begrænses til de data, somer nødvendige til denne verifikation.Kontrolmedarbejdere kan få adgang til det elektroniske register for at kontrollere etførerkorts status.Kommissionen skal vedtage gennemførelsesretsakter for at fastsætte fællesprocedurer og specifikationer, som er nødvendige for udvekslingen, jf. stk. 2,herunder dataudvekslingsformatet, de tekniske procedurer for elektronisk søgning ide nationale elektroniske registre, adgangsprocedurer og sikkerhedsmekanismer.Disse gennemførelsesretsakter vedtages efter undersøgelsesproceduren i artikel 40,stk. 3.Artikel 27Integrering af førerkort i kørekort
4.5.
Førerkort skal udstedes i overensstemmelse med bestemmelserne i dette kapitel indtil den18. januar 2018. Med virkning fra den 19. januar 2018 skal førerkort inkorporeres i kørekortog udstedes, fornys, ombyttes og erstattes efter bestemmelserne i direktiv 2006/126/EF.

KAPITEL VI

Brugsforskrifter

Artikel 28Korrekt brug af kontrolapparat1.Transportvirksomheden, køretøjets ejer og førerne skal sørge for, at kontrolapparatetfungerer rigtigt og anvendes korrekt, og det samme gælder for førerkortet, hvisføreren skal føre et køretøj med et kontrolapparat som omhandlet i bilag I B.Det er forbudt at forfalske, skjule, fjerne eller ødelægge optegnelserne pådiagramarket, de data, der er oplagret i kontrolapparatets eller førerkortets datalager,samt de udskrifter fra kontrolapparatet, der er omhandlet i bilag I B. Det er ogsåforbudt at manipulere med kontrolapparatet, diagramarket eller førerkortet, således atde registrerede og/eller udskrevne data forfalskes, fjernes eller ødelægges. Der måikke i køretøjet findes indretninger, som kan anvendes til dette formål.Køretøjer må ikke have mere end et sæt af kontrolapparater monteret, undtagen nårder er tale om praktisk afprøvning som nævnt i artikel 16.Medlemsstaterne skal forbyde fremstilling, distribution, annoncering og/eller salg afgenstande, der er konstrueret og/eller beregnet til at manipulere kontrolapparatet.
2.
3.4.
DA
25
DA
Artikel 29Virksomhedens ansvar1.Transportvirksomheden udleverer til førerne af køretøjer, som er udstyret med etkontrolapparat som omhandlet i bilag I, et tilstrækkeligt antal diagramark, idet dertages hensyn til disse diagramarks individuelle karakter, tjenestens varighed ogbehovet for at erstatte eventuelt beskadigede diagramark eller diagramark, der erinddraget af en bemyndiget tilsynsmyndighed. Transportvirksomheden må til førernekun udlevere diagramark, som svarer til en godkendt model, og som kan anvendes idet apparat, der er installeret i køretøjet.Hvis køretøjet er udstyret med et kontrolapparat som omhandlet i bilag I B, sørgertransportvirksomheden og føreren under hensyn til tjenestens varighed for, at den ibilag I B omhandlede udskrift kan foretages korrekt i tilfælde af kontrol.2.Transportvirksomheden skal opbevare diagramark og udskrifter, når der er lavetudskrifter for at efterkomme artikel 31, i kronologisk orden og i læselig form imindst et år efter anvendelsen og skal give de berørte førere en kopi, såfremt deønsker det. Transportvirksomheden skal også give kopier af data, der er overført fraførerkortet, til de berørte førere, som anmoder herom, samt udskrifter af disse kopier.Diagramarkene, udskrifterne og de overførte data skal på forlangende forevises foreller udleveres til en dertil bemyndiget person.En transportvirksomhed holdes ansvarlig for overtrædelser af denne forordningbegået af virksomhedens førere. Uden at dette indskrænker medlemsstaternes ret tilat drage transportvirksomhederne til ansvar i fuldt omfang, kan medlemsstaterne tagehensyn til eventuelle beviser for, at transportvirksomheden ikke med rimelighed kanholdes ansvarlig for den begåede overtrædelse.Artikel 30Anvendelse af førerkort og diagramark1.Førerne skal anvende diagramarkene eller førerkortene hver dag, de kører, fra detøjeblik de overtager køretøjet. Diagramarket eller førerkortet udskiftes først vedafslutningen af den daglige arbejdsperiode, medmindre det er tilladt at udskifte det påandre tidspunkter. Intet diagramark eller førerkort må anvendes ud over det tidsrum,det gælder for.Førerne skal på passende måde beskytte diagramark og førerkort og må ikke anvendetilsmudsede eller beskadigede ark eller kort.Når en fører har forladt køretøjet og derfor er ude af stand til at betjene det på selvekøretøjet monterede kontrolapparat, skal de i stk. 5, litra b), nr. ii) og iii), nævntetidsrum:a)hvis køretøjet har et kontrolapparat som omhandlet i bilag I monteret, noterespå diagramarket ved hjælp af håndskrevne angivelser, automatiske optegnelsereller på anden vis, således at de er let læselige, og uden at arket tilsmudses,eller
3.
2.3.
DA
26
DA
b)
hvis køretøjet har et kontrolapparat som omhandlet i bilag I B monteret,indlæses på førerkortet ved hjælp af apparatets manuelle indlæsningsmulighed.
I forbindelse med kontrollen betragtes perioder, for hvilke der ikke er registreretaktiviteter, som hviletid eller pause. Førere har ikke pligt til at registrere daglige ogugentlige hviletider, når de har forladt køretøjet.4.Når der er mere end en fører i et køretøj, der har et kontrolapparat som omhandlet ibilag I B monteret, sørger hver fører for, at dennes førerkort anbringes det rigtigested i kontrolapparatet.Når et køretøj, der har et kontrolapparat som omhandlet i bilag I B monteret, føres afflere personer, foretager førerne de nødvendige udskiftninger af diagramarkene,således at de i afsnit II, litra a), b) og c), i bilag I omhandlede oplysninger optegnespå diagramarket for den fører, der til enhver tid fører køretøjet.5.Førerne skal:a)b)sørge for, at den tid, der registreres på arket, stemmer overens med denofficielle tid i det land, hvor køretøjet er registreretbetjene kontrolapparatets indstillingsanordning på en sådan måde, at følgendetider optegnes særskilt og klart:i)ii)under tegnet: køretid
under tegnet: "andet arbejde": en anden aktivitet end kørsel, somdefineret i artikel 3, litra a), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2002/15/EF25, herunder alt arbejde udført for den samme eller en andenarbejdsgiver inden for eller uden for transportsektorenunder tegnet: "rådighedstid": som defineret i artikel 3, litra b), idirektiv 2002/15/EFunder tegnet: pauser eller hvileperiode.
iii)
iv)6.
Hver fører skal anføre følgende oplysninger på diagramarket:a)b)c)ved begyndelsen af arkets benyttelse: førerens efternavn og fornavnved begyndelsen og slutningen af arkets benyttelse: tidspunkt og stedregistreringsnummer på det køretøj, som er anvist føreren, til den første tur, derer noteret på arket, og derefter i rækkefølge, såfremt der skiftes køretøj underbenyttelsen af diagramarketkilometertællerens stand
d)25
EFT L 80 af 23.3.2002, s. 35.
DA
27
DA
i)ii)iii)e)7.
inden den første tur, der er noteret på arketved slutningen af den sidste tur, der er noteret på arkethvis der skiftes køretøj i løbet af arbejdsdagen (det foregående køretøjstæller og det nye køretøjs tæller)
i givet fald det tidspunkt, hvor der blev skiftet køretøj.
Føreren skal i kontrolapparat som omhandlet i bilag I B indlæse nationalitetsmærketfor de lande, hvori den daglige arbejdsperiode blev påbegyndt og afsluttet. Enmedlemsstat kan imidlertid pålægge førerne af køretøjer, der udførerindlandstransport på landets område, ud over landets nationalitetsmærke at tilføjemere detaljerede geografiske betegnelser, hvis medlemsstaten inden den 1. april 1998har underrettet Kommissionen herom.Førerne pålægges ikke at indlæse disse oplysninger, hvis kontrolapparatet automatiskregistrerer positionsdata i overensstemmelse med artikel 4.Artikel 31Beskadigede førerkort eller diagramark
1.
Beskadiges et diagramark eller et førerkort, som indeholder optegnelser, opbevarerførerne det beskadigede diagramark eller førerkort sammen med det reserveark, somerstatter det beskadigede ark.Hvis førerkortet beskadiges, bliver uanvendeligt, bortkommer eller stjæles, skalførerne:a)ved kørslens begyndelse udskrive oplysningerne om det køretøj, han fører, ogpå udskriften anføre:i)ii)b)oplysninger, der gør det muligt at identificere ham (navn, nummer påførerkort eller kørekort), samt egen underskriftperioderne, som omhandlet i artikel 30, stk. 5, litra b), nr. ii), iii) og iv)
2.
ved kørslens afslutning udskrive oplysningerne om de perioder, somkontrolapparatet har registreret, anføre eventuelle perioder med andet arbejde,rådighedstid og hvil efter den udskrift, der blev lavet ved kørslens begyndelse,når de ikke er registreret af kontrolapparatet, og anføre oplysninger på dettedokument, som gør det muligt at identificere ham (navn, nummer på førerkorteller kørekort), samt egen underskrift.Artikel 32Registreringer, som føreren skal medbringe
1.
Føreren af et køretøj, som har et kontrolapparat som omhandlet i bilag I monteret,skal på tilsynsmyndighedernes forlangende kunne forevise:
DA
28
DA
i)ii)iii)
diagramarkene for den pågældende dag og de diagramark, han har brugt deforudgående 28 dageførerkortet, hvis han er indehaver af et sådant, ogalle manuelle registreringer og udskrifter, der er foretaget den pågældende dagog de forudgående 28 dage, som krævet i medfør af nærværende forordning ogforordning (EF) nr. 561/2006.
2.
Føreren af et køretøj, som har et kontrolapparat som omhandlet i bilag I B monteret,skal på tilsynsmyndighedernes forlangende kunne forevise:i)ii)sit førerkortalle manuelle registreringer og udskrifter, der er foretaget den pågældende dagog de forudgående 28 dage, som krævet i medfør af nærværende forordning ogforordning (EF) nr. 561/2006diagramarkene for den samme periode som den, der er nævnt i nr. ii), hvis han idenne periode har ført et køretøj, som har et kontrolapparat som omhandlet ibilag I monteret.
iii)
3.
En dertil bemyndiget person kan kontrollere overholdelsen af forordning (EF) nr.561/2006 ved at analysere diagramarkene og de viste eller udskrevne data, som erregistreret af kontrolapparatet eller førerkortet, eller, hvis dette ikke er muligt, ved atanalysere ethvert andet dokument, der begrunder manglende overholdelse af enbestemmelse, jf. nærværende forordnings artikel 24, stk. 2 og artikel 33, stk. 2.Artikel 33Procedure i tilfælde af funktionsfejl i kontrolapparatet
1.
Opstår der driftsforstyrrelse, eller fungerer kontrolapparatet mangelfuldt, skaltransportvirksomheden, så snart omstændighederne tillader det, lade det reparere afen autoriseret installatør eller et autoriseret værksted.Kan tilbagekomst til virksomhedens hjemsted først ske mere end en uge efter dendag, på hvilken forstyrrelsen indtrådte, eller hvor den mangelfulde funktion blevkonstateret, skal reparationen foretages undervejs.Medlemsstaterne kan inden for rammerne af artikel 37 bestemme, at de kompetentemyndigheder kan forbyde anvendelse af køretøjet, hvis en driftsforstyrrelse eller enmangelfuld funktion ikke er afhjulpet i henhold til første og andet afsnit.
2.
Udviser kontrolapparatet en driftsforstyrrelse eller mangelfuld funktion, skal førernenedfælde data, der gør det muligt at udpege føreren (navn, førerkort- ellerkørekortnummer) og sin underskrift samt oplysninger om de forskellige tidsperioder,såfremt kontrolapparatet ikke længere registrerer eller udskriver disse korrekt:a)på diagramarket eller diagramarkene eller
DA
29
DA
b)
på et midlertidigt ark, der vedlægges diagramarket eller opbevares sammenmed førerkortet.

KAPITEL VII

Databeskyttelse, håndhævelse og sanktioner

Artikel 34Beskyttelse af personoplysninger1.Medlemsstaterne skal sørge for, at behandlingen af personoplysninger i forbindelsemed denne forordning udføres i henhold til direktiv 95/46/EF og 2002/58/EF ogunder tilsyn af den i artikel 28 i direktiv 95/46/EF omhandlede offentlige,uafhængige myndighed i medlemsstaten.Medlemsstaterne skal bl.a. sørge for at beskytte personoplysninger i forbindelse med:3.anvendelsen af et globalt satellitnavigationssystem til registrering afpositionsdata som omhandlet i artikel 4anvendelsen af fjernkommunikation til kontrolformål som omhandlet i artikel 5anvendelsen af kontrolapparater med en harmoniseret grænseflade somomhandlet i artikel 6den elektroniske udveksling af oplysninger om førerkort som omhandlet iartikel 26transportvirksomheders opbevaring af optegnelser som omhandlet i artikel 29.
2.
Kontrolapparatet som omhandlet i bilag I B skal udformes således, at privatlivetsfred sikres. Der må kun behandles data, som er strengt nødvendige for behandlingensformål.Køretøjernes ejere og/eller transportvirksomheder skal i givet fald opfylde derelevante bestemmelser om beskyttelse af personoplysninger.Artikel 35Oplæring af kontrolmedarbejdere
4.
1.2.3.
Medlemsstaterne skal sørge for, at kontrolmedarbejdere får en passende oplæring i atanalysere de registrerede data og kontrollere kontrolapparatet.Medlemsstaterne skal oplyse Kommissionen om kravene til deres kontrolmedarbej-deres oplæring senest [6 måneder efter datoen for denne forordnings anvendelse].Kommissionen skal vedtage afgørelser om de metoder, der benyttes tilgrunduddannelse og efteruddannelse af kontrolmedarbejdere, herunder om teknikker
DA
30
DA
med henblik på at målrette kontrol og afsløre manipulerende indretninger og svig.Disse gennemførelsesretsakter vedtages i overensstemmelse med rådgivnings-proceduren i artikel 40, stk. 2.Artikel 36Gensidig bistandMedlemsstaterne yder hinanden bistand til forordningens gennemførelse og kontrollendermed.Inden for rammerne af denne gensidige bistand skal medlemsstaternes kompetentemyndigheder bl.a. regelmæssigt tilsende hinanden alle tilgængelige oplysninger omovertrædelser af denne forordning i henseende til installatører og værksteder samt eventuellesanktioner, som pålægges for disse overtrædelser.Artikel 37Sanktioner1.Medlemsstaterne fastsætter bestemmelser om sanktioner for overtrædelse af denneforordning og træffer alle nødvendige foranstaltninger til at sikre, at de gennemføres.Sanktionerne skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen, have enafskrækkende virkning og må ikke medføre forskelsbehandling. Dette kan omfatteophævelse af autorisation og tilbagekaldelse af værkstedskortet for værksteder, somhar overtrådt denne forordnings bestemmelser.Der må for samme overtrædelse af denne forordning ikke pålægges mere end énsanktion eller indledes mere end én retsforfølgning.Medlemsstaternes sanktioner for meget alvorlige overtrædelser, jf. direktiv2009/5/EF, skal tilhøre medlemsstatens højeste sanktionskategori for overtrædelseraf lovgivningen for vejtransport.MedlemsstaternemeddelerKommissionendisseforanstaltningerogsanktionsbestemmelser inden den [datoen for denne forordnings anvendelse]. De skaloplyse Kommissionen om eventuelle efterfølgende ændringer af disseforanstaltninger.
2.3.
4.

KAPITEL VIII

Afsluttende bestemmelser

Artikel 38Tilpasning til den tekniske udviklingKommissionen tillægges beføjelser til at vedtage delegerede retsakter i overensstemmelsemed artikel 39 med henblik på tilpasning af bilag I, I B og II til den tekniske udvikling.
DA
31
DA
Artikel 39Udøvelse af delegerede beføjelser1.2.3.Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage delegerede retsakter på debetingelser, der er fastlagt i denne artikel.Delegationen af beføjelser i artikel 4, 5, 6 og 38 sker for en ubestemt periode fra[denne forordnings ikrafttrædelsesdato].Den i artikel 4, 5, 6 og 38 omhandlede delegation af beføjelser kan til enhver tidtilbagekaldes af Europa-Parlamentet eller Rådet. En afgørelse om tilbagekaldelsebringer den delegation af beføjelser, der er angivet i afgørelsen, til ophør. Den harvirkning fra dagen efter offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende eller ensenere dato, der præciseres i afgørelsen. Den har ingen betydning for gyldigheden afde delegerede retsakter, der allerede er trådt i kraft.Så snart Kommissionen vedtager en delegeret retsakt, giver den samtidig Europa-Parlamentet og Rådet meddelelse herom.En delegeret retsakt, der vedtages efter artikel 4, 5, 6 og 38, træder kun i kraft, hvishverken Europa-Parlamentet eller Rådet har gjort indsigelse inden 2 måneder frameddelelsen af retsakten til Europa-Parlamentet eller Rådet, eller hvis Europa-Parlamentet og Rådet inden udløbet af denne frist begge har informeretKommissionen om, at de ikke vil gøre indsigelse. På foranledning af Europa-Parlamentet eller Rådet forlænges denne periode med [to måneder].Artikel 40Udvalg1.2.Kommissionen bistås af et udvalg. Dette udvalg er et udvalg i betydningen iforordning (EU) nr. 182/2011.Når der henvises til dette stykke, finder artikel 4 i forordning (EU) nr. 182/2011anvendelse.Når udvalgets udtalelse skal indhentes ved skriftlig procedure, afsluttes denneprocedure uden resultat, når udvalgets formandskab inden for fristen for afgivelse afudtalelsen beslutter dette, eller hvis et simpelt flertal af udvalgets medlemmeranmoder herom.3.Når der henvises til dette stykke, finder artikel 5 i forordning (EU) nr. 182/2011anvendelse.Når udvalgets udtalelse skal indhentes ved skriftlig procedure, afsluttes denneprocedure uden resultat, når udvalgets formandskab inden for fristen for afgivelse afudtalelsen beslutter dette, eller hvis et simpelt flertal af udvalgets medlemmeranmoder herom.
4.5.
DA
32
DA
Artikel 41Fartskriverforum1.Der oprettes et fartskriverforum for at fremme dialogen om tekniske spørgsmålvedrørende kontrolapparatet blandt medlemsstaternes eksperter og eksperter fratredjelande, som anvender kontrolapparatet i medfør af den europæiskeoverenskomst om arbejde, der udføres af det kørende personale i internationalvejtransport (AETR).Medlemsstaterne skal udnævne en ekspert til fartskriverforummet.Fartskriverforummet skal være åbent for deltagelse af eksperter fra interesseredetredjelande, der er kontraherende parter i AETR-overenskomsten.Interessenter, repræsentanter for køretøjsfabrikanter, fartskriverfabrikanter ogarbejdsmarkedets parter skal opfordres til at deltage i fartskriverforummet.Fartskriverforummet vedtager selv sin forretningsorden.Fartskriverforummet mødes mindst en gang om året.Artikel 42Meddelelse af nationale foranstaltningerMedlemsstaterne meddeler Kommissionen teksten til de nationale love og administrativebestemmelser, som de udsteder på det område, der er omfattet af denne forordning, senest 30dage efter vedtagelsen deraf og første gang senest [12 måneder efter denne forordningsikrafttrædelsesdato]."2) I bilag I til forordning (EØF) nr. 3821/85 foretages følgende ændringer:a)b)I kapitel I, definitioner, udgår litra b)i kapitel III, litra c), punkt 4.1, ændres henvisningen til "artikel 15, stk. 3, andet led,litra b), c) og d), i forordningen" til "artikel 30, stk. 5, andet led, litra b), c) og d), iforordningen"i kapitel III, litra c), punkt 4.2, ændres henvisningen til "artikel 15 i forordningen" til"artikel 30 i forordningen"i kapitel IV, litra a), punkt 1, tredje underafsnit, ændres henvisningen til "artikel 15,stk. 5, i forordningen" til "artikel 30, stk. 6, i forordningen".
2.3.4.5.6.
c)d)
3) I bilag I B til forordning (EØF) nr. 3821/85 foretages følgende ændringer:a)b)I kapitel I, definitioner, udgår litra l), o), t), y), ee), kk), oo) og qq)Kapitel VI ændres således:
DA
33
DA
1)
i første afsnit ændres henvisningen til "artikel 12, stk. 5, i forordning (EØF) nr.3821/85 senest ændret ved forordning (EF) nr. 2135/98" til "artikel 24, stk. 5, iforordning (EØF) nr. 3821/85"1. Autorisering af installatører eller værksteder udgår
2)c)
i kapitel VIII, punkt 271, ændres henvisningen til "artikel 5 i denne forordning" til"artikel 8 i denne forordning".Artikel 2
I forordning (EF) nr. 561/2006 foretages følgende ændringer:Afstanden "50 km" som omhandlet i artikel 13, stk. 1, litra d), f) og p), ændres til "100 km".Artikel 3Denne forordning træder i kraft på dagen efter offentliggørelsen iDen Europæiske UnionsTidende.Den anvendes med virkning fra [et år efter ikrafttrædelsen].
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegneFormand
På Rådets vegneFormand
DA
34
DA