Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 126
Offentligt
1061055_0001.png
1061055_0002.png
1061055_0003.png
1061055_0004.png
1061055_0005.png
16. december 2011J.nr. 11-3013-0006
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets ogRådets forordning om groundhandling-ydelser i EU’s lufthavne og om ophævelseaf Rådets direktiv 96/67/EF, KOM(2011) 824 endeligNotatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Transport-udvalg.ResuméGroundhandling er en fællesbetegnelse for en lang række serviceydelser, som skal stil-les til rådighed i en lufthavn, såsom påfyldning af brændstof og bagagehåndtering.Kommissionen mener, at man med det gældende direktiv om groundhandling har nåetnogle vigtige mål, men at leveringen af ydelserne ikke er tilstrækkelig effektiv, og at kva-liteten af ydelserne ikke kan holde trit med det stigende behov.Kommissionen stiller derfor forslag om en forordning, der skal forøge effektiviteten ogkvaliteten i groundhandling-ydelserne. Dette skal bl.a. ske ved at give fri adgang tilegen-handling og lempe begrænsningen af antallet af tredjeparts-handlere i en lufthavn.Godkendelsen af groundhandlere skal ske efter harmoniserede bestemmelser, og derskal etableres en klar juridisk ramme for anvendelsen af den vigtigste infrastruktur for atundgå konkurrenceforvridning. Lufthavne, der selv udbyder groundhandling,skal levereydelserne i et særskilt selskab. Bestemmelserne for udbudsproceduren ved en lufthavnsudvælgelse af groundhandling-leverandører skal strammes, og der fastsættes klare reg-ler for anvendelse af underleverandører. Det bliver pligtigt for lufthavnene at fastsætteadfærdsregler for koordinering mellem de enkelte leverandører af groundhandling. Derskal fastsættes minimumsstandarder for kvaliteten af groundhandling-ydelser, og Kom-missionen skal separat fastsætte specifikationer herfor lige som for rapportering fra leve-randører om deres præstationer. Endelig skal der stilles krav vedr. træning afgroundhandling-personale, og der skal ske en tydeliggørelse af reglerne for overtagelseaf personale i forbindelse med udbud af groundhandling-ydelser.1. Baggrund og indhold
Forslaget er fremsendt af Kommissionen den 1. december 2011 (dansk sprogversion14. december 2011) under henvisning til Traktaten om Den Europæiske Unions Funkti-onsmåde (TEUF), særligt artikel 100, stk. 2, og beslutningsproceduren herfor er den al-mindelige lovgivningsprocedure, jf. TEUF art. 294.Den foreslåede forordning skal erstatte det gældende direktiv 96/67/EF af 15. oktober1996 om adgang til groundhandling-markedet i Fællesskabets lufthavne. Groundhand-ling er en fællesbetegnelse for en lang række serviceydelser, som skal stilles til rådighedSide 1 af 5
i en lufthavn, såsom påfyldning af brændstof, bagagehåndtering og rengøring af fly mel-lem flyvningerne. Historisk har ydelserne været håndteret af lufthavne og luftfartsselska-ber, men håndteres i dag mere og mere af specialiserede firmaer.I sit forklarende memorandum skriver Kommissionen, at man med det gældende direktivhar nået de vigtigste mål: En forøgelse af antallet af udbydere af groundhandling, en re-duktion i priserne og en forbedring af kvaliteten. Men leveringen af groundhandling-ydelser er ifølge Kommissionen ikke tilstrækkelig effektiv som følge af barrierer for ad-gang og udvidelse, ligesom kvaliteten af ydelserne generelt ikke kan holde trit med detstigende behov for pålidelighed, fleksibilitet, sikkerhed og miljøhensyn.Kommissionen foreslår på den baggrund en forordning med hovedformålet at forøgeeffektiviteten og den generelle kvalitet af groundhandling-ydelser i EU’s lufthavne for så-vel de primære brugere (luftfartsselskaber) som slutbrugerne (passagerer og fragtspedi-tører). Af mere specifikke mål nævner Kommissionen sikring af flere valgmuligheder forgroundhandling-løsninger for luftfartsselskaberne, en harmonisering og tydeliggørelse afde nationale bestemmelser for adgangen til markedet, sikring af lige vilkår for konkurre-rende groundhandling-firmaer i en lufthavn, sikring af bedre koordinering mellem sådan-ne firmaer i en lufthavn samt tydeliggørelse af de juridiske rammer vedrørende træningog overførsel af personale.Disse mål skal ifølge Kommissionens forslag nås på følgende måde:I det gældende direktiv kan medlemsstaterne begrænse adgangen til luftfartsselskaber-nes egen-handling til to selskaber og til adgangen for tredjeparts-handlere til to udbyde-re for fire vigtige servicekategorier i store lufthavne (mere end 2 mio. passagerer omåret). Der skal ifølge forslaget gives fri adgang til egen-handling, og begrænsningen iantal udbydere skal udvides til tre og kun være gældende for meget store lufthavne (me-re end 5 mio. passagerer om året).En række lande har etableret et godkendelsessystem, der har resulteret i mange for-skellige administrative krav, som leverandørerne af groundhandling-ydelser og egen-handling-brugerne skal opfylde. Fremover skal dette for alle lande ske efter harmonise-rede bestemmelser og med gensidig anerkendelse medlemsstaterne imellem.Der skal etableres en klar juridisk ramme for ”centraliseret infrastruktur” og for prisenherfor (dette er infrastruktur, der bruges ved levering af groundhandling-ydelser, hviskompleksitet, omkostninger eller miljøpåvirkning ikke giver mulighed for, at de opdeles,eller for, at der forefindes flere af dem - eksempelvis brændstof- og oliepåfyldningen iKøbenhavns Lufthavn).Det gældende system for adskillelse af regnskaberne hos lufthavne, der selv udbydergroundhandling-ydelser, skal strammes, så lufthavnene leverer disse ydelser i et sel-skab, der er adskilt fra selve lufthavnsselskabet.Bestemmelserne for udbudsproceduren, når en lufthavn skal udvælge leverandører afgroundhandling i situationer med begrænsninger i adgangen, skal strammes, og derskal fastsættes en maksimal kontraktperiode på ti år mod de nugældende syv.
Side 2 af 5
Det nugældende direktiv rummer ikke direkte bestemmelser om anvendelse af underle-verandører, men forordningsforslaget sætter klare og stramme regler herfor, bl.a. afhensyn til sikkerheden.Ifølge forslaget får en lufthavn pligt til at fastsætte regler for, at groundhandling-aktiviteterne koordineres med henblik på at kunne håndtere krisesituationer som særligevejrforhold eller andre situationer med problemer for leveringen af groundhandling-ydelser. I store lufthavne skal dette ske med anvendelse af et formaliseret informations-system og en passende beredskabsplan. Herved skal sammenhængen i groundhand-lingen og med andre aktiviteter gøres mere robust.Der skal fastsættes minimumsstandarder for kvaliteten af groundhandling-ydelser i storelufthavne. Disse minimumsstandarder skal leve op til specifikationer, som Kommissio-nen i henhold til forslaget skal fastsætte i delegerede retsakter.Leverandører af groundhandling-ydelser i store lufthavne skal rapportere deres driftsre-sultater (performance) i henhold til krav, som Kommissionen skal fastsætte idelegerede retsakter.Forslaget fastsætter minimumskrav for træning af personale hos alle udbydere afgroundhandling med henblik på, at de kan udføre de opgaver, de bliver pålagt. Uddan-nelsen skal dække spørgsmål som sikkerhed, flyhåndtering, håndtering af fragt og godsmv. Hensigten er at sikre kvaliteten af de udførte opgaver med hensyn til pålidelighed,modstandsdygtighed overfor krise og sikkerhed i aktiviteterne samt at skabe lige vilkårblandt operatørerne.Endelig skal der ske en tydeliggørelse af reglerne for overtagelse af personale i forbin-delse med udbud af groundhandling-ydelser. Det gældende direktiv giver medlemssta-terne mulighed for at sikre et passende socialt beskyttelsesniveau for de ansatte, menforslaget vil give medlemsstaterne ret til at forlange overtagelse af personale i et vistomfang.2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDet gældende direktiv er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 933 af 9. de-cember 1997 om adgang til groundhandling-markedet i danske lufthavne. Hvis forord-ningsforslaget vedtages, skal denne bekendtgørelse ophæves.3. HøringEU-specialudvalget for Transport samt følgende institutioner, virksomheder og organisa-tioner:DANSAM (sammenslutning af provinslufthavne), Flyvebranchens Personale Union, Ca-bin Attendants Union, Danish Airline Pilots Association (DALPA), International AircraftOwners and Pilots Association (AOPA Danmark), SAS, Billund Lufthavn, KøbenhavnsLufthavne, NOVIA, Copenhagen Flight Services og SAS Ground Handling.Fristen for høringssvar er den 21. december 2011, og et supplerende grund- og nær-hedsnotat om resultatet af høringen vil blive fremsendt.
Side 3 af 5
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konsekvenser af for-slagetForslaget skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Det måforventes, at forslaget vil medføre en øget indsats i Trafikstyrelsen til såvel administrati-on af godkendelse af groundhandling-virksomheder som tilsyn med disse.Der kan desuden blive tale om udgifter for lufthavne og leverandører af groundhandling-ydelser i forbindelse med bl.a. ændringer i styringen af infrastrukturen, opdelingen aflufthavnens forretningsområder og kravene om rapportering. Kommissionen mener, atdisse udgifter vil blive opvejet af økonomiske og kvalitetsmæssige fordele Det er på nu-værende tidspunkt for tidligt at give en særskilt dansk vurdering af dette.5. NærhedsprincippetKommissionen mener ikke, at målene for forslaget vil kunne nås af medlemsstaterneenkeltvis, idet luftfartsselskaber opererer på et indre marked, og leverandører afgroundhandling-ydelser opererer på et europæisk eller internationalt marked. Nationaleforanstaltninger vil risikere at skade det indre marked.Europæiske bestemmelser for groundhandling-ydelser er ifølge Kommissionen en nød-vendig bestanddel af den europæiske lovgivning, som understøtter det indre luftfarts-marked, idet et fair, gennemskueligt og ikke-diskriminerende system for udbuddet afdisse ydelser er nødvendigt for at opnå effektive ydelser af høj kvalitet inden forgroundhandling, der spiller en hovedrolle i hele luftfartssystemet.Regeringen deler denne opfattelse og finder, at forslaget er i overensstemmelse mednærhedsprincippet.6. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er umiddelbart positivt indstillet over for forslaget og er tilhænger af størrekonkurrence på groundhandling-området. For regeringen er det vigtigt, at der er størrekonkurrence, og at man samtidig er opmærksom på, at dette ikke skal medføre øgedebureaukratiske udfordringer for brugerne af lufthavnen.Regeringen er i udgangspunktet positivt indstillet over for at indføre minimumsstandar-der, og at dette skal ske i samarbejde mellem lufthavne og brugere. Regeringen ser dogen mulig udfordring i, at visse elementer fastsættes i delegerede retsakter, og det børovervejes, om disse skal fastsættes direkte i forordningen.7. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.8. Europa-Parlamentets udtalelserParlamentets holdning foreligger endnu ikke.9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Side 4 af 5
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5 af 5