Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 126
Offentligt
1061054_0001.png
1061054_0002.png
1061054_0003.png
1061054_0004.png
1061054_0005.png
6. december 2011J.nr. 11-2010-0090
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet,Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget: Luft-havnspolitik i Den Europæiske Union – kapaciteten og kvaliteten tages op for atfremme vækst, indbyrdes forbindelser og bæredygtig mobilitet. KOM(2011) 823endelig (Meddelelse om ”Lufthavnspakken”).Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Transport-udvalg.ResuméKommissionen gør i sin meddelelse status over situationen med hensyn til kapacitet,effektivitet og sikkerhed i EU’s lufthavne og beskriver baggrunden for tre forslag, somden samtidig lægger frem: Henholdsvis om fordeling af slots, om groundhandling-ydelser og om støjrestriktioner – tilsammen ”Lufthavnspakken”. Der er stigende kapaci-tetsmangel i lufthavnene, hvilket Kommissionen vil søge afhjulpet ved bedre koordine-ring i regi af Single European Sky og i groundhandlingen, ændringer i slotstildelingen,hensigtsmæssige bestemmelser om flystøj samt udbygning af lufthavnsfaciliteter. Der erdesuden problemer med servicekvaliteten i lufthavnene, hvilket Kommissionen vil søgeafhjulpet ved udbygning af jernbaneforbindelser til lufthavnene, ændringer i groundhand-lingen, ændringer i passagerrettighederne, fælles regler om lufthavnsafgifter samt æn-drede regler om personkontrol. På længere sigt vil Kommissionen evt. anmode med-lemsstaterne om at udarbejde nationale strategier for lufthavnskapacitet.1. Baggrund og indholdMeddelelsen er fremsendt af Kommissionen den 1. december 2011 (dansk sprogversionden 6. december 2011) sammen med tre forslag fra Kommissionen om henholdsvis for-deling af slots i lufthavne, groundhandling-ydelser i lufthavne og støjrestriktioner i luft-havne – tilsammen ”Lufthavnspakken” (de tre forslag beskrives i separate grund- ognærhedsnotater).I sin meddelelse gør Kommissionen status over situationen med hensyn til kapacitet,effektivitet og sikkerhed i EU’s lufthavne, som den behandlede i sin handlingsplan fra2007. Den identificerer to hovedudfordringer – kapacitet og kvalitet – og beskriver bag-grunden for de tre nævnte forslag til retsakter, som samtidig fremlægges.Hvad angår kapacitetsudfordringen konstaterer Kommissionen, at der er et voksendegab mellem kapacitet og efterspørgsel i en række af EU’s travle ”hub”-lufthavne. DenSide 1 af 5
europæiske flytrafik ventes næsten fordoblet inden 2030, og trængsel og manglendepunktlighed vil fortsat være en stor kilde til bekymring. Således ventes 50 pct. af alle fly ide største lufthavne i 2030 at være forsinkede mod 17 pct. i 2007. De største problemervil fortsat være i 5-6 af de største lufthavne, men forsinkelser her forplanter sig til heleflytrafiksystemet.En af metoderne til at afhjælpe situationen er ifølge Kommissionen en bedre koordine-ring af kapaciteten i luften og på jorden. Dette skal bl.a. ske gennem udvikling af lufttra-fikstyringen i regi af Single European Sky (SES), hvori styring af flyenes bevægelser ilufthavnene gradvis vil blive inkorporeret og fra 2015 underlagt konkrete præstationsmål.Kommissionen vil bruge samme metode for alle aspekter af en flyvning, idet det menes,at 70 pct. af alle forsinkelser stammer fra processer ved lufthavnsterminalerne (bl.a. iforbindelse med boarding af passagerer og fejl ved teknisk udstyr m.m.). I denne sam-menhæng foreslår Kommissionen i sit forslag om en ny forordning om groundhandling,at de store EU-lufthavne skal koordinere de lokale groundhandling-aktiviteter ved hjælpaf et formaliseret informationssystem. (Groundhandling omfatter en lang række service-ydelser som fx håndtering af passagerer i lufthavnen, rengøring af flyenes kabiner ogfjernelse af is fra flyenes vinger).Et andet element i håndteringen af den manglende kapacitet i lufthavnene er en juste-ring af bestemmelserne for tildeling af afgangs- og ankomsttidspunkter (”slots”). Kom-missionen mener, at indførsel af markedsbaserede mekanismer i slotstildelingen (han-del med slots) vil bidrage til en mere optimal udnyttelse af kapaciteten i lufthavne medtrængselsproblemer, og i det fremlagte forslag til ny forordning om tildeling af slots fore-slår den sådanne mekanismer indført.Det er nødvendigt at beskytte EU’s borgere mod overdreven flystøj, men indgreb påvir-ker kapaciteten i lufthavnene og hele luftfartssystemet. Der må ifølge Kommissionenderfor ske en afbalancering mellem de to hensyn, og den fremlægger nu et forslag omændrede procedurer for indførelse af støjrestriktioner i lufthavne med henblik på at findeden optimale kombination af de mest omkostningseffektive løsninger. Kommissionenforeslår desuden, at den skal kunne suspendere beslutninger om driftsrestriktioner, somer truffet af nationale myndigheder.Som et sidste element i håndteringen af kapacitetsproblemerne i EU’s lufthavne nævnerKommissionen mulighederne for udbygning af lufthavnsfaciliteterne. I den forbindelsefremhæver man aktuelle nye retningslinjer for de transeuropæiske transportnetværk(TEN-T), som bl.a. giver mulighed for EU-støtte til infrastruktur og kapacitet i lufthavne,og man peger på en række andre EU-støttemuligheder. Det er samtidig nødvendigt atholde sig spørgsmål om statsstøtte og forvridning af konkurrencen for øje, og Kommis-sionen gør her opmærksom på, at dens retningslinjer for finansiering af lufthavne og ny-startede luftfartsselskaber er under revision.Hvad angår den anden hovedudfordring for EU’s lufthavne, som Kommissionen pegerpå – kvaliteten – anføres det, at der er sket store ændringer i luftfartsbranchen gennemde sidste femten år, hvilket betyder, at lufthavnene har måttet udvikle sig for at kunnetilpasse sig varierende behov i markedet fremfor at nøjes med at være simple leveran-dører af infrastruktur. Myndighedsindgreb på dette område skal ifølge Kommissionenvære indrettet på at forbedre servicekvaliteten samtidig med, at lufthavnene fortsat skalvære konkurrencedygtige enheder. Hertil kommer, at passagerer i dag forventer et højtniveau for såvel teknisk som personlig sikkerhed i luftfarten.
Side 2 af 5
Kommissionen fremhæver udbygningen af forskellige former for jernbaneforbindelser tillufthavnene, men påpeger, at der fortsat er hindringer for koordineringen. Kommissionenvil arbejde for en fortsat udvikling på området, herunder ved muligheder for økonomiskstøtte, nedsættelse af arbejdsgrupper for samarbejde og udvikling af standarder for fæl-les informations- og billetsystemer.Efter Kommissionens opfattelse må der ske en revision af direktivet fra 1996 omgroundhandling i EU-lufthavnene. Der er barrierer for nye aktører, der er store forskellemellem medlemsstaterne i anvendelsen af reglerne, og kvaliteten er efterhånden ikkegod nok, hvad angår pålidelighed, robusthed, sikkerhed og miljøforhold. Der foreslås isamme forbindelse nye bestemmelser for oplæring af ansatte og for overtagelse af per-sonale i forbindelse med udbud.Kommissionen arbejder med en kommende revision af bestemmelserne om assistanceog kompensation til passagerer i tilfælde af aflysninger m.m. Den vil i den forbindelsebl.a. overveje, om repræsentanter for et luftfartsselskab altid bør være til stede i en luft-havn for at kunne deltage i et arbejde med at hjælpe strandede passagerer. Den vil og-så overveje, om det er rimeligt, at luftfartsselskaberne skal bære hele den økonomiskebyrde i forbindelse med begivenheder, som de måske ikke er ansvarlige for.Det nævnes i meddelelsen, at der er behov for mere gennemsigtighed i lufthavnenesfastsættelse af afgifter for luftfartsselskabernes brug af infrastruktur og for sikkerheds-kontrol. Der blev i 2009 vedtaget et direktiv om lufthavnsafgifter, hvis implementering,som skulle ske senest i marts 2011, Kommissionen vil kontrollere og rapportere om i2013. Hvad angår luftfartssikkerhedsafgifter finder Kommissionen det afgørende at fågennemført et direktiv, som den fremsatte forslag om i 2009, men som endnu ikke harkunnet vedtages.Herefter nævner Kommissionen spørgsmålet om personkontrol i lufthavnene. Luftfart-sikkerheden i EU er god, men der skal hele tiden findes en balance mellem forøget sik-kerhed og nemmere adgang til at rejse. Man omtaler i den forbindelse aktuelle ændrin-ger i bestemmelserne om væsker i håndbagage og anvendelsen af personscannere.Kommissionen overvejer på længere sigt en mere ”risikobaseret” tilgang fremfor dennuværende ensartede screening af passagerer – et fremtidigt kontrolsystem skal væreaf høj kvalitet og samtidig nyde passagerernes tillid og accept.Som et sidste element i håndteringen af kvalitetsproblemerne i EU’s lufthavne påpegerKommissionen, at væksten i flytrafikken og den intensive brug af lufthavnene stiller kravom bedre teknisk luftfartssikkerhed. Det europæiske luftfartssikkerhedsagentur (EASA)får i disse år overdraget flere opgaver, og der arbejdes for tiden i EASA med forslag tildetaljerede fælles regler for den tekniske sikkerhed i EU’s lufthavne.Kommissionens meddelelse præsenterer herefter en skematisk oversigt over status forelementerne i dens handlingsplan fra 2007 om kapacitet, effektivitet og sikkerhed i EU’slufthavne. Det oplyses, at Kommissionen vil følge udviklingen i kapaciteten i EU’s luft-havne tættere, og at den ved udgangen af 2012 vil få udført et studie, hvis resultater evt.vil blive anvendt af Kommissionen til at anmode medlemsstaterne om at udarbejde nati-onale strategier for lufthavnskapacitet.
Side 3 af 5
Meddelelsen afsluttes med oplysningen om, at Kommissionen nu fremlægger forslagom:---En revision af forordning 95/93 om fælles regler for tildeling af slots i EU’s luft-havne,en ændring af direktiv 96/67 til en forordning om groundhandling i EU’s lufthav-ne, ogen ændring af direktiv 2002/30 til en forordning om støjrelaterede driftsrestriktio-ner i Unionens lufthavne.
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant.3. HøringMeddelelsen er sammen med hvert af de tre nævnte forslag sendt i høring hos EU-specialudvalget for Transport samt følgende institutioner, virksomheder og organisatio-ner:DANSAM (sammenslutning af provinslufthavne), Air Greenland, Atlantic Airways, Tho-mas Cook Airlines, Jet Time, Flyvertaktisk Kommando, Flyvebranchens Personale Uni-on, Cabin Attendants Union, Danish Airline Pilots Association (DALPA), Erhvervsflyv-ningens Sammenslutning, ACD (Airport Coordination Denmark, International AircraftOwners and Pilots Association (AOPA Danmark), SAS, Billund Lufthavn, KøbenhavnsLufthavne, NOVIA, Copenhagen Flight Services og SAS Ground Handling.
Fristen for høringssvar er den 21. december 2011, og et supplerende grund- og nær-hedsnotat om resultatet af høringen vil blive fremsendt.4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konsekvenser af for-slagetIkke relevant.5. NærhedsprincippetIkke relevant.6. Regeringens foreløbige generelle holdningDanmark er umiddelbart positivt indstillet over for meddelelsen.7. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er ikke kendskab til andre landes holdninger til meddelelsen.8. Europa-Parlamentets udtalelser
Side 4 af 5
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.9. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgMeddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5 af 5