Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 125
Offentligt
1060050_0001.png
1060050_0002.png
1060050_0003.png
1060050_0004.png
1060050_0005.png
Udkast
NOTATDEPARTEMENTETDatoDok.idJ. nr.8. december 2011
BeredskabsenhedenLene B. RasmussenTelefon 33 92 34 62[email protected]
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om gennemførelse og an-vendelse af Europæiske satellitnavigations systemer,KOM(2011)814.Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og FolketingetsTrafikudvalg.ResuméFormålet med den europæiske politik for satellitnavigationssystemer er atforsyne Det Europæiske Fællesskab med to satellitsystemer (Egnos og Gali-leo), som begge omfatter satellitter og jordstationer. Egnos i dag og senereGalileo vil medvirke til at understøtte udviklingen af et globalt marked forsatellitbaserede navigationssystemer indenfor positions- og tidssignaler, ogsenere indenfor kryptering af signaler og autentifikation, det vil sige at sikre,at en bruger er den, han eller hun giver sig ud for.Det eksisterende legale grundlag for Egnos og Galileo programmerne forud-sætter, at implementeringen af Galileo er tilendebragt i 2013 og systemet erklar til fuld drift. Det er samtidig en forudsætning, at programmet kan gen-nemføres frem til 2014 for en samlet sum på 3,4 mia. EUR. Disse forudsæt-ninger har det ikke været muligt at opfylde, hvorfor det nu fremlagte forslagindebærer en revision af det eksisterende legale grundlag med henblik på atfastlægge rammerne for færdiggørelse af Galileo projektet frem til fuld drift i2020, såvel finansielt som med hensyn til programstyring.1. Baggrund og indholdForslaget til forordning er fremlagt af Kommissionen i henhold til Traktatensart. 172 og er således underlagt den almindelige lovgivningsprocedure.Baggrunden for forslaget er at få fastlagt finansielle og styringsmæssige prin-cipper for færdiggørelsen af Galileo-projektet og videreførelsen af Egnos. Pro-jekterne er i dag reguleret af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)683/2008, som forudsætter, at implementeringen af Galileo er tilendebragt i2013 og dermed klar til fuld drift fra 2014. Udviklingen i projektet har dog ikkeværet som forudsat, og ved Kommissionens meddelelse af 18. januar 2011 tilEuropa-Parlamentet og Rådet vedrørende midtvejsevaluering af de europæiske
satellitnavigationsprogrammer KOM(2011)5 blev programmerne nøje gennem-gået i relation til fremdrift, finansieringsbehov og fremtidige udfordringer, her-under risici, ligesom der foreslås en række foranstaltninger til fremtidig hånd-tering.Rådet vedtog d. 31. marts 2011 en række konklusioner på baggrund af midt-vejsevalueringen og noterede, at Kommissionen ville fremlægge et forslag ved-rørende en fremtidig model for styring af projekterne under hensyntagen til dekommende finansielle rammer for EU for perioden 2014 – 2020. Rådet anmo-dede om, at der i forslaget ville ske en optimering og rationalisering af de eksi-sterende strukturer indenfor Galileo og Egnos programmerne.Indeværende forslag er udarbejdet på baggrund af en række analyser gennem-ført af Kommissionen vedrørende finansieringsbehovet frem til færdiggørelsenaf Galileo projektet, såvel som af styringsmæssige modeller, der kan optimereog rationalisere de eksisterende strukturer. Et led i denne proces har væretkonsultationer med medlemsstaterne, med Det europæiske Rumagentur (ESA)og Galileo Agenturet (GSA).Endvidere er det i analysefasen vurderet, hvorvidt Galileo projektet skal gen-nemføres med fuld kapacitet, dvs. 30 satellitter, eller om der kan blive tale omet beskåret projekt. Resultatet af denne vurdering er endt med fastholdelse affuld kapacitet med de forudsatte fem tjenester: åben tjeneste, livskritisk tjene-ste, kommerciel tjeneste, offentligt reguleret tjeneste og en eftersøgnings- ogredningstjeneste. Den livskritiske tjeneste kan dog videreføres i den alleredeeksisterende kapacitet, som udviklet til Egnos, således at en redefinering afdenne tjeneste til Galileo ikke gennemføres.Med forslaget lægges der op til en ændret struktur for forvaltningen af pro-grammerne, således at opgaverne deles mellem de eksisterende institutioner påen måde som skal sikre optimal fremdrift og budgetdisciplin, og dermed enstærkere styring af projektet end hidtil.FinansieringsforslagI forbindelse med Kommissionens forslag til den flerårige finansielle ramme for2014-2020 – KOM(2011)500 - har Kommissionen foreslået, at der afsættes 7mia. EUR (faste priser 2011) til finansiering af de Europæiske satellit navigati-onsprogrammer frem til 2020. Det samlede budget for etableringen og færdig-gørelsen af satellitnavigationssystemerne forhandles som led i de samlede for-handlinger om den flerårige finansielle ramme for 2014-2020.Med indeværende forslag lægges der på til, at eventuelle fremtidige indtægterfra driften af satellitnavigationssystemerne tilfalder EU og via EU-budgettetafsættes til programmerne. Såfremt eventuelle fremtidige indtægter viser sigstørre end nødvendigt til finansiering af programmet skal budgetmyndigheden
Side /5
(Europa-Parlamentet og Rådet) på baggrund af forslag fra Kommissionen træf-fe beslutning om anvendelsen.ForvaltningsstrukturDa det forudsættes i forslaget, at finansieringen af projekterne skal afholdes viaEU-budgettet og at ejeren af satellitsystemerne er Den Europæiske Union, erudgangspunktet, at EU-Kommissionen som repræsentant for Unionen skal ha-ve ansvaret for fremdriften i programmerne, styringen af den finansielle ram-me og overvågning af implementeringen af program-aktiviteterne.Kommissionenskal sørge for en klar opgavefordeling, herunder via delegati-onsaftaler med Galileo Agenturet og det Europæiske Rumfartsagentur sørgefor, at de nødvendige instrumenter til risikostyring er på plads, sikre program-mernes sikkerhed via koordinering mellem de relevante parter og håndtere re-lationer til tredjelande og internationale organisationer.Galileo-agenturetfår ansvar for specifikke opgaver vedrørende programmer-nes sikkerhed – herunder sikkerhedscertificering, implementering af sikker-hedsprocedurer og for at føre sikkerhedsauditering. Derudover skal GNSS-agenturet påse driften af Galileo sikkerhedscentre, agenturet skal kunne funge-re som kompetent myndighed i forhold til den offentligt regulerede tjenesteunder Galileo og ligeledes have en rolle i udnyttelsesfasen af Galileo-projektet.Det Europæiske Rumfartsagenturskal på baggrund af en flerårig delegations-aftale med Kommissionen påse færdiggørelsen af infrastrukturen under Gali-leo-programmet, og delegationsaftalen skal nøje specificere rammene for agen-turets opgaver, herunder pligten til at etablere de nødvendige kontrolprocedu-rer i relation til tidsplan og budget.Derudover fokuseres der i forslaget på, at fastlægge visse principper for offent-lige indkøb under satellitnavigationsprogrammerne, der kan sikre budgetdisci-plin og reducere omkostningsrisici. Det inkluderer blandt andet at der skalkunne indgås konktrakter med betingede ordrer, hvor budgetmæssige forplig-telser skal opfyldes af leverandøren for at der kan opnås adgang til yderligereleverancer, at man skal kunne betinge sig, at leverandører gør brug af underle-verandører samt at kontrakter skal kunne udarbejdes på regningsbasis medmaksimal beløbsgrænse i tilfælde, hvor en fast samlet pris vil være forbundetmed stor usikkerhed.Forslaget vil erstatte den eksisterende forordning (EF) 683/2008 om den vide-re gennemførelse af de Europæiske satellit navigations programmer (Egnos ogGalileo).2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Side /5
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.3. HøringForslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget med høringsfrist den 21. de-cember 2011. Der vil blive fremsendt et supplerende grund- og nærhedsnotat,hvis høringen skulle give anledning hertil.4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konse-kvenser af forslagetHensigten med forslaget er at etablere solide finansielle og styringsmæssigeprincipper for færdiggørelsen af de europæiske satellitnavigationssystemer –herunder at sikre fokus på budgetdisciplin og eliminering af risici.Forslaget er en del af den flerårige finansielle ramme, som fastlægger loftet forEU's udgifter i perioden 2014-2020. Forslaget har dermed statsfinansielle kon-sekvenser, idet det samlede udgiftsniveau for 2014-2020 har direkte betydningfor størrelsen af de årlige budgetter og dermed for det danske EU-bidrag. De 7mia. euro, der er afsat i Kommissionens forslag vil, med den eksisterende EUbudgetfinansieringsnøgle, føre til et dansk bidrag på i størrelsesordenen 1.050mio. kr.Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser.På sigt vurderer Kommissionen, at færdiggørelsen af det europæiske satellitna-vigationssystem kan få positive samfundsmæssige konsekvenser som følge afibrugtagningen og anvendelsen af teknologien.5. NærhedsprincippetDa satellitnavigationsprogrammerne EGNOS og Galileo blev vedtaget, var rege-ringen enig med Kommissionen i, at etablering af en verdensomspændendesatellitnavigationsstruktur er udenfor teknisk og finansiel rækkevidde for indi-viduelle medlemsstater, og at en sådan struktur bedst løftes på fællesskabsni-veau.Det er derfor regeringens holdning, at det foreliggende forslag til forordning eri overensstemmelse med nærhedsprincippet.6. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er generelt positiv overfor, at der fastsættes rammer for etableringog drift af de europæiske satellitnavigationssystemer, der sikrer, at der er fuldtfokus på de styringsmæssige aspekter, såvel finansielt som projektmæssigt iperioden frem til den fulde idriftsættelse af Galileo i 2020. Regeringen finder,
Side /5
at midler afsat til Galileo reduceres mest muligt, idet der er behov for realistiskbudgettering for at undgå, at der som i indeværende periode skal afsættes yder-ligere midler til projekterne i løbet af den kommende rammeperiode.Det er af-gørende for Regeringen, at eventuelle indtægter fra driften af satellitnavigati-onssystemerne ikke medfører, at det samlede udgiftsniveau øges, men det mak-simale udgiftsniveau for projektet bibeholdes uagtet eventuelle indtægter.De kommende forhandlinger om forslaget må ikke foregribe de parallelle for-handlinger om den flerårige finansielle ramme for 2014-2020.7. Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget har endnu ikke været behandlet i Rådets arbejdsgruppe, og der erendnu ikke kendskab til andre landes holdninger til det fremlagte forslag.8. Europa-Parlamentets udtalelserParlamentets holdning foreligger endnu ikke.9. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget er ikke tidligere forelagt Europaudvalget.Galileo-projektet har gennem årene været forelagt for Folketingets Europaud-valg mange gange, senest d. 25. marts 2011 i forbindelse med forelæggelse afKommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet vedrørende midt-vejsevaluering af de Europæiske satellit navigations programmer.
Side /5