Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 123
Offentligt
1059623_0001.png
1059623_0002.png
1059623_0003.png
1059623_0004.png
1059623_0005.png
FNVForeningen Naturparkens VennerNaturparkenmellem Farum og Slangerup
Farum, den 19. december 2011Til Folketingets TransportudvalgVedr. HH – Ring 5 / Status for de strategiske analyserTransportministeriet har udsendt sin delrapportering vedrørende fremtidens transportløsninger, somkun i begrænset omfang afspejler det seneste års diskussion om HH / Ring 5 i Nordsjælland. Vi harved en række nordsjællandske borgermøder om regionernes IBU-projekt præsenteret vore analyserog alternative forslag. Vi skal opfordre til analyse af behov og alternativer inden slutrapporteringen.HH-forbindelsen:En HH-forbindelse for vej og bane, som ellers var droppet i dansk planlægning, er dukket op igenefter et svensk/norsk pres – måske især opmuntret af svensk industri og Helsingborg. Konsekven-serne blev sat i relief ved en infrastrukturkonference i Helsingborg 17/11 2011 af en norskslutbemærkning om, atså bliver Danmark desværre et transitland.Den svenske stat har 11/11 2011 præsenteret en analyse fra Trafikverket, som synes at være engentagelse af den omdiskuterede IBU-rapportering – bortset fra at man har reguleret på HH-trafikken i 2030 på en måde, som blot understreger prognosetallenes uanvendelighed. Vi vil ikkeanfægte, at en vejtunnel ved HH kan være en god investering for en svensk investor – men det erligegyldigt i forhold til de problemer, en svensk lastbilkorridor gennem Danmark vil medføre.Vi mener, at Danmark bør komme naboerne i møde med nødvendig kapacitet for miljøvenligtransport – dvs. elektrificerede tog – i den korridor, som man allerede en gang har valgt fra svenskside over Kastrup. Den nordlige pendling kan om nødvendigt forbedres med en kort og billigpersonbanetunnel ved HH, der indgår som en uafhængig del af regionernes IBU-forslag.Transport og vækst:Vi kunne på Transportministeriets og Dansk Industris vækstkonference 8/3 2011 tilslutte osekspertudtalelsen om, at investeringer i infrastruktur kun giver vækst, hvis der er et uudnyttetpotentiale – og noterede os det afgørende i, at forbindelsen i vækstaksen Storkøbenhavn-Kastrup-Malmø gøres dobbeltsikret og fleksibel. De berørte nordsjællandske byer har snart alle motorvej tilvækstcentret, og de nordsjællandske infrastruktur-investeringer skal først og fremmest sikre denneforbindelse. Derfor går byrådene i Fredensborg, Hillerød, Allerød, Furesø og Egedal medovervældende flertal imod en Ring 5, som ellers netop hævdes at styrke disse kommuner nær vejen.Ring 5 - Bane:En Ring 5-personbane er helt fejlplaceret i forhold til eksisterende byområder og løser ikke nogetnordsjællandsk trafikproblem – tværtimod strider den mod Fingerplanens lokaliseringsmål. En nyringbane bør forbinde de regionale centrer, hvor folk bor, og hvor der pt. er bane halvdelen af vejen.Yderligere banetrafik bør gå via Kastrup-korridoren, hvor der skal sikres nødvendig fleksibilitet ogdobbeltsikring. Begge steder vil en ny tunnel være ca. 15 km, og DTU Transport har endda foreslåetPostadresse:Østergade 1, Ganløse, 3660 Stenløse. tlf. 44 95 62 65. [email protected]Foreningens formål er at værne om og udbrede kendskabet til landskabs- og naturmæssige, historiske, arkitektoniske,arkæologiske og rekreative værdier i NATURPARKEN mellem Farum og Slangerup (også kaldet Farum Naturpark).Foreningens interesseområde omfatter kommunerne: Allerød - Egedal - Frederikssund - Furesø.
en billig shuntløsning fra Peberholmen, der som første etape kan fordoble kapaciteten – hvilket velmå gælde uanset om den går nord eller syd om lufthavnen. Der er derfor ingen grund til at sendegodstrafikken gennem Nordsjælland.Ring 5 - Vej:Transittrafikken fra HH er jævnt fordelt over dagen, så den er relativt lille og uvæsentlig i forhold tilstorbyens myldretidstrafik. Derfor skal Ring 5 alene besluttes ud fra danske hensyn.Transportministeriets analyse af Ring 5 viste, at vejen øger bilkørslen og kun aflaster Ring 3 med9% på det mest belastede sted ved 110 km/t. Den anvendte OTC-model er uegnet i yderkommu-nerne, men de historiske pendleropgørelser bekræfter størrelsesordenen, idet 85-95% af pendlernefra nord og sydvest arbejdede inden for Ring 4. Ifølge analyserne kan Ring 5 ikke aflaste Ring 3 ogKøge Bugt Motorvejen nævneværdigt, som mange hævder. Projektet er derfor spild af ressourcer,som kan bruges langt bedre på flaskehalsløsninger. Se bilag og uddybningen påwww.fnv.dk.Transportkorridoren skærer EU-habitatområderne i Mølleådalen tværs over og går gennem defredede områder ved Kirkelte, Børstingerød Mose og Oremosen samt St. Dyrehave. MiljøministerKaren Ellemann fastslog 27/1 2011 behovet for analyse af alternativer. Om ikke andet vil EU-hensynene antageligt tvinge vejen ud omkring den nuværende hovedvej A6. Denne eksisterendeforbindelse mellem Fingerbyens regionale centrer (købstæderne) bør under alle omstændighedertrafiksikres (f.eks. efter svensk 2+1-model). Vi mener ikke, at der er behov for en motorvej, men enlignende linjeføring for en sådan er foreslået af bl.a. professor Otto Anker Nielsen, DTU Transport,som et hensigtsmæssigt alternativ til IBU’s Ring 5-motorvej i den forældede transportkorridor.--- 000 ---Generelt er det er vigtigt, at man i planlægningen beskytter storbyens befolkning mod støj ogforurening og sikrer natur og rekreative områder i de grønne kiler, som gør storbyen attraktiv.Trafikanlæggene bør koncentreres i de korridorer, som allerede er ødelagt, hvorved der også bliverøkonomi til en effektiv støjdæmpning – i stedet for at sprede støjen ud overalt.Det københavnske trafiksystem vil sande til, hvis man ikke investerer af al kraft i den kollektivetrafik i lang tid fremover. På biltrafikken bør man alene anvende de helt nødvendige ressourcer påFingerplanens radiale indfaldsveje, de eksisterende ringveje og evt. en havnetunnel.Transportkorridoren blev planlagt før valget af Øresundsbroen. Vi skal opfordre til, at man medhenblik på den endelige rapportering i 2013 igangsætter analyser af alternativer til IBU’s HH/Ring5-projekt – herunder bl.a. trafiksikring af A6 og udnyttelse af den etablerede sydlige korridor, somvil styrke aksen i metropolens vækstcenter, København-Malmø.Venlig hilsenForeningen Naturparkens VennerTroels BrandtformandHans Hjordt Hansennæstformand
Kopi til miljøminister og transportminister
2
FNV-kommentarer til Ring 5-analyse(IBU’s 2018 med HH indarbejdet i TRM’s analyse)
3

Oversigt over FNV’s alternative forslag

4
5