Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 122
Offentligt
DeputationTransportudvalget, 12. januar 2012 kl. 10.45Værelse 2-145, Christiansborg
Til TransportudvalgetEn ny hybrid skraldebil kommer på markedet i januar 2012. Den kan spare 5.000 liter diesel og 15 tonsCO2. Den samlede partikeludledning fra dieselmotoren er helt fjernet, når bilen står stille og arbejder.Samlet set giver det langt mindre baggrundsstøj og forurening i bymiljøer, og det giver et bedre ar-bejdsmiljø for renovationsarbejdere i fremtiden.Hybrid skraldebilen er resultatet af 2 års intensivt arbejde blandt 11 virksomheder i Region Syddan-mark. De er alle en del af det nationale klyngesamarbejde Lean Energy Cluster. Partnerne har netopfundet sammen, fordi de kan drage nytte af projektet, og fordi de er førende på verdensmarkedet in-den for hver deres felt. Skraldebilen er skabt med udgangspunkt i en række af regionens stærke kom-petencer inden for mekatronik, energisystemer, materialeanvendelse og logistik.Den næste fase bliver at kommercialisere projektet og sikre reel forretning på den nye hybrid skralde-bil. Vi ser dog nogle klare udfordringer, vi gerne vil gøre Transportudvalget opmærksom på.Udfordring 1 - Grænser for CO2 udledningDer skal være grænser for CO 2 udledning fra arbejdskøretøjer, der kører i byerne. En række byer iEuropa har i de senere år indført miljøzoner. Det samme er sket herhjemme i nogle af de større byer. Iden sammenhæng er det uhensigtsmæssigt, at der er mange forskellige typer miljøzoner, så eksempel-vis en lastbil, der er godkendt i miljøzoner i Tyskland, ikke nødvendigvis er det i Danmark.Der ligger derfor en relevant opgave for EU i at harmonisere området – ikke ift. hvornår man indførermiljøzoner, men ift. hvilke krav der bliver stillet, når beslutningen om at indføre en miljøzone er truffet.Her er det vigtigt at få beskrevet disse retningslinjer samt at fastlægge, at det skal være den samledeudledning fra køretøjet, der skal være den afgørende målestok.I dag måler man udelukkende på CO2 udledning fra køretøjet. Sænker man således partikeludlednin-gen i byerne ved at montere et elektrisk kraftudtag, vil der ikke kunne måles nogen forandring. De pa-rametre man måler på skeler kun til udledningen fra selve motoren.Udfordring 2 - StøjgrænserDet skal fastsættes støjgrænser for, hvor meget arbejdskøretøjer må larme i byerne. Der er en direktesammenhæng mellem trængselsproblemer i byerne, godstransport, tunge arbejdskøretøjer og støj. Daarbejdskøretøjer støjer meget, må de kun køre i et begrænset tidsrum. Med mere støjsvage køretøjervil man kunne køre på andre tidspunkter af døgnet. Dette er nødvendigt, så vi i højere grad kan udnyt-te kapaciteten i storbyerne. Derfor er det vigtigt at flytte udvalgte arbejdsfunktioner til andre tidspunk-ter af døgnet.
1