Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 118
Offentligt
1057127_0001.png
1057127_0002.png
1057127_0003.png
1057127_0004.png
1057127_0005.png
1057127_0006.png
1057127_0007.png
1057127_0008.png
1057127_0009.png
1057127_0010.png
1057127_0011.png
1057127_0012.png
1057127_0013.png
1057127_0014.png
1057127_0015.png
1057127_0016.png
1057127_0017.png
1057127_0018.png
1057127_0019.png
IC4-status, september 2011Status pr. 30. september
Side 1
Tidsafgrænsning
ƒ
IC4 status vedrører perioden september 2011- altså inden Atkins-rapportensoffentliggørelse
Side 2
Disposition1)
Status på handlingsplanRelationen til AnsaldoBredaIC4IC2TCMSNT opgraderingen
2)
3)
4)
5)
6)
Side 3
Status på handlingsplan
Side 4
Status på handlingsplan vedrørende IC4
Juridisk review af AnsaldoBreda aftalen
Hovedkonklusioner fra Kromann Reumertsjuridiske redegørelse offentliggøressideløbende med øvrige redegørelser.
Eksternt review af IC4 og IC2
Udkast til rapporten fremlægges i Ministeriettorsdag den 6. oktober 2011, hvor det videreforløb for offentliggørelsen ligeledes vil blivedrøftet.Udgangspunkt er den alternative strategi, derblev arbejdet med, da DSB i 2008/2009 havdestillet AnsaldoBreda et ultimatum
Task force om alternative materielstrategierfor Danmark
Side 5
Relationen til AnsaldoBreda
Side 6
Samarbejdetƒ
Samarbejdsklimaet mellem AnsaldoBreda og DSB erfortsat anspændt som følge af DSB’s pres på at for-bedre kvaliteten på togsættene samt den igangsattehandlingsplan.Handlingsplanen har stillet de juridiske forhandlinger i bero,men der føres kommercielle drøftelser bl.a. vedr. det videreforløb for TCMS udvikling.Etablering af proces med yderligere Umpire-involveringforstyrrer på den korte bane.Top Management Meeting forventes afholdt 28. oktober.Finmeccanica har igangsat en Due Dilligence af ABog har varslet et frasalg af virksomheden med udgangen afåret.
ƒ
ƒ
ƒ
ƒ
Side 7
IC4
Side 8
Levering af IC4 – excl. 1. generationstogsætƒ
AnsaldoBreda har på nuværende tidspunkt leveret 37 togsæt.Pr. 30. september 2011 skulle AnsaldoBreda have leveret 46 togsæt til DSB. AnsaldoBredaer således forsinket med 9 togsæt.I forhold til AnsaldoBreda’s recovery plan er leverancen pr. ultimo september 5 togsæt bagud.AnsaldoBreda forventes at levere 1 togsæt i oktober, så AnsaldoBreda vil være 6 togsæt bagudultimo oktober i forhold til recovery planen.AnsaldoBreda har ud af ca. 1700 dages forsinkelse på de første 37 togsæt krævet fristudskydelse pålidt under 1/3 af disse dage.
ƒ
ƒ
ƒ
MånedKontraktplanRecoveryplan
apr-113629
maj-1138323529
jun-1141343830
jul-1143374132
Levering af IC4 togsæt - ekskl. De 14 NT-togsæt (leverance ultimo måned)aug-11sep-11okt-11nov-11dec-11jan-12feb-12 mar-124439433546424437484446504748524950545252565454585756
apr-12606058
maj-12636360
jun-12666663
jul-12696966
aug-12
Kontraktplan - ABclaimsAktuelt leveret
3328
69
Side 9
Ombygningerƒ
Aktuelt er pakke 1 indbygget på 20 togsæt, der betegnes 2. generationstogsæt. 16 af disse haribrugtagningstilladelse, de øvrige skal have indbygget driftspakke 2 inden ibrugtagning.De 2. generationstogsæt, der nu er i drift, skal desuden opgraderes med pakkes 2’sdriftsforbedrende tiltag for at stå imod en ny vinterperiode. 2 togsæt har allerede fåetindbygget driftspakke 2 og yderligere 6 forventes ombygget i løbet af oktober måned.Ovenstående indebærer 2. bølge af udvidelse af håndværkerstyrken med ca. 20-35 samt enproduktionsleder til Randers. Pt. er der ansat 16 håndværkere. Arbejdet med tilknytning afressourcer pågår.Randers faciliteter er afgørende for antallet af ombygninger.Længerevarende lejeaftale der muliggør DSB investeringer i Randers er i proces, men endeligaftale udestår fortsat.
ƒ
ƒ
ƒ
ƒ
Side 10
IC4 Drift - opfølgningƒ
Det største problem i forhold til driften med IC4er fortsat udfordringer med levering afreservedele, bl.a. tørretårne, trin og batteriladere.Problematikken giver lav udnyttelsesgrad afmateriellet, højt aktivitetsniveau pådriftsværkstedet og øgede omkostninger.For at frigøre os fra AB leveringsterminer er dersendt bestilling på 350 varenumre til indkøb, ogbestilling på yderligere 200 nye varenumre erafgivet. Der er foretaget indkøb af op til 120varenumre.Efterfølgende forfølges strategien med at løfteunderleverandørerne én for énPlanens implementering vil i første omgang havepositiv indflydelse på værkstedsreserven. I andenomgang vil det øge performance
OTU og IC4 – Kilometer mellemhændelser i opstartsfasen30.00025.00020.00015.00010.0005.0000123456OTU7IC489101112ÅrKilometer mellem hændelser
ƒ
ƒ
ƒ
År 1 for IC4 er 2010. År 1 erdermed realiseret, mens deøvrige år er forventninger.Forventninger er angivet til ogmed år 5.
ƒ
Side 11
IC4 Driftsstatusseptember2011Kørte kilometer, hændelser og nedbrugMåned1. kvartal2. kvartal3. kvartal(frem til 30. sept.)Kørtekilometer337.189457.747486.270km/hændelser1.5911.9151.907km/nedbrud12.48811.73718.703Ombygning/Afventer ombygning20 togsætTest3 togsætDriftssimulering1 togsæt
Anvendelse af 37 2G-togsætAfventer rep.3 togsætDrift10 togsæt
Regularitet og pålidelighed
Tekniske hændelser fordelt på typer
IC4 Statistik100%95%90%85%80%75%70%65%60%55%50%45%40%
201130
201131
201132
201133
201134
201135
201136
201137
201138
201139
UgenummerIC/L/IL IC4 Togrettidighed 5:59IC4 Pålidelighed
Side 12
IC2
Side 13
IC2ƒ
AnsaldoBreda skulle efter kontrakten have leveret et færdigt og typegodkendt IC2-togsæt tilDSB senest den 30. juni 2011, hvilket ikke er sket.AnsaldoBreda har fremsendt ansøgning om typegodkendelse til Trafikstyrelsen den 27.september. I første omgang forventes en reduceret typegodkendelse med en begrænsning til160 km/t. Denne begrænsning forventes ophævet når sporkraftmålingerne, der har været igang i Tyskland siden midten af september, er afsluttet og dokumentationen er opdateret.Togsæt 4, som er det første togsæt der skal leveres, har været anvendt til typetest i Vojensog er nu på vej tilbage til Italien, hvor det skal færdiggøres og gennemføre de sidste testinden det afskibes til Danmark. Det forventes leveret ultimo oktober 2011 med denreducerede typegodkendelse til 160 km/t.
ƒ
ƒ
Side 14
TCMS
Side 15
TCMSƒ
Af driftmæssige årsager skubber vi en Driftspakke ind før pakke 2. Pakken vil indeholdeforbedringer af softwaren, men der vil ikke blive ansøgt om typegodkendelse til 3 koblede togsæt iførste omgang. Dette skyldes at det vil spare tid i forhold til godkendelsesprocessen afovenstående pakke 2. Vi har vurderet, at performance går forud for indsættelse af 3 kobledetogsæt i driften.TCMS software pakke 2 er godkendt af assessor til brug for myndighedsansøgningen, der forventesafsendt til Trafikstyrelsen primo oktober (afsendt 4. oktober).Fremadrettet har assessor stillet krav om at TCMS udviklingen skal overholde standarden EN50128, der stiller øget krav til arbejdsgange i form af bl.a. test og dokumentation. Dette vil betydeat der skal indarbejdes nye arbejdsgange hos AnsaldoBreda i forbindelse med den videre udviklingaf TCMS, hvilket kan få indflydelse på tiden.Resultaterne af TCMS testene henover sommeren bearbejdes nu, med henblik på at afdække,hvilke emner der fremadrettet er relevante at tage med i en TCMS driftsforbedringspakke.
ƒ
ƒ
ƒ
Side 16
Opgradering af NT-togsæt
Side 17
Opgradering af NT-togsæt (1/2)ƒ
NT-togsæt er de 14 enkeltkørende togsæt, som AnsaldoBreda leverede til DSB i periodenmellem ultimatum i maj 2008 og forlig i maj 2009Disse togsæt skal opgraderes af AnsaldoBreda. AnsaldoBreda har entreret med DSBVedligehold A/S om - som underleverandør til AnsaldoBreda - at løse denne opgave
ƒ
Side 18
Opgradering af NT-togsæt (2/2)ƒ
DSB Vedligehold A/S har arbejdet på at få skabten effektiv struktur på produktionsopgaven oghar herigennem fået et overblik over, hvilketidsmæssige konsekvenser etablering aftilstrækkelige faciliteter i Randers samttilvejebringelse af et ordentlig produktionsgrundlag har haft.Aktuelt er et togsæt i testforløb og to togsæt er iproduktion.DSB Vedligehold A/S skulle i henhold til aftalenhave leveret 7 togsæt til AnsaldoBreda. 5 togsætskulle have været leveret fra AnsaldoBreda tilDSB. Forskellen skyldes, at der er indlagt enbufferperiode, så der er tid til at foretageyderligere nødvendigt arbejde på togsættene,der ikke er en del af DSB Vedligehold A/S’definerede ydelser.IDSB Vedligehold A/S forventer at DSB vil få detførste af de opgraderede togsæt leveret ultimooktober 2011. De næste to forventes i slutdecember og start januar 2012.Næste togsæt forventes returneret tilAnsaldoBreda/DSB Vedligehold A/S i uge 42.
Opdateret plan for opgraderingen
ƒ
ƒ
ƒ
ƒ
Oprindelige plan
Side 19