Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 118
Offentligt
1057126_0001.png
1057126_0002.png
1057126_0003.png
1057126_0004.png
1057126_0005.png
1057126_0006.png
1057126_0007.png
1057126_0008.png
1057126_0009.png
1057126_0010.png
1057126_0011.png
1057126_0012.png
1057126_0013.png
1057126_0014.png
1057126_0015.png
1057126_0016.png
1057126_0017.png
1057126_0018.png
1057126_0019.png
1057126_0020.png
IC4-status, oktober 2011Status pr. 31. oktober
Side 1
Disposition1)
Status på handlingsplanRelationen til AnsaldoBredaIC4IC2TCMSNT opgraderingen
2)
3)
4)
5)
6)
Side 2
Status på handlingsplan offentliggjort d. 27. oktober
Side 3
DSB’s handleplan efter Atkins
ƒ
Et reliability improvement team nedsættes. Teamet skal prioritere tiltag med henblik på atforøge driftsstabiliteten på togsættene.IC2 (DSB skal genoverveje behovet for IC2).Kobling af togsættene (koblingsmekanismen skal forenkles).DSB er i færd med at genvurdere projektets samlede økonomi. Atkins konkluderer, atprogrammet skal bruge 50-100 % mere end det afsatte budget på 800 mio. kr. Atkins harvurderet dette ud fra meget overordnede nøgletal og har ikke foretaget en tilbundsgåendeanalyse.
ƒ
ƒ
ƒ
Side 4
Relationen til AnsaldoBreda
Side 5
Samarbejdetƒ
Samarbejdsklimaet mellem AnsaldoBreda og DSB erfortsat anspændt som følge af DSB’s pres på at for-bedre kvaliteten på togsættene samt den igangsattehandlingsplan.Etablering af proces med yderligere Umpire-involvering forstyrrer på den korte bane. Der arbejdeti øjeblikket på at finde en acceptabel løsning for alleparter.Den 28. oktober blev der holdt Upper ManagementMeeting med deltagelse af Frank Olesen og LorenzaFranzino.Finmeccanica har igangsat en Due Dilligence af ABog har varslet et frasalg af virksomheden medudgangen af året.
ƒ
ƒ
ƒ
Side 6
Genoptagede drøftelser med AB (1/2)Kommercielle diskussioner med AnsaldoBredaƒ
Forhandlinger om forskellige udeståender i henholdsvis IC4- og IC2-aftalerneƒ
Tidsplaner og økonomi
ƒ
Forhandlinger om udeståender i NT-underleverandøraftalenƒ
Forlig af DSB’s forsinkelse med følgende mulige udfaldsrum: Justerede tidsplaner,økonomi og leveranceansvar
ƒ
Videreudvikling af TCMS på IC4 og IC2
Diverse øvrige forhold fx kvalitetsomkostninger, køb af boggier, indhold af AB’s leveringaf softwaremaintenance i TCMS-aftalen mv.Forhandlingerne foretages uden præjudice.
Genoptagede drøftelser med AB (2/2)Nedsættelse af IC4 strategistyregruppeƒDSB-intern gruppe, der skal behandle væsentlige dilemmaer i forhandlingerne, deropstartes snarestAftaler godkendes af bestyrelsenƒAftaler betinges af bestyrelsens godkendelse
IC4
Side 9
Levering af IC4 – excl. 1. generationstogsætƒ
AnsaldoBreda har på nuværende tidspunkt leveret 38 togsæt.Pr. 31. oktober 2011 skulle AnsaldoBreda have leveret 48 togsæt til DSB.AnsaldoBredaer således forsinket med 10 togsæt.I forhold til AnsaldoBreda’s recovery plan er leverancen pr. ultimo oktober 6 togsætbagud. AnsaldoBreda forventes at levere 1 togsæt i november, så AnsaldoBreda vilvære 8 togsæt bagud ultimo november i forhold til recovery planen.AnsaldoBreda har ud af ca. 1850 dages forsinkelse på de første 38 togsæt krævetfristudskydelse på lidt under 1/3 af disse dage.apr-1136maj-1138323529jun-1141343830jul-1143374132Levering af IC4 togsæt - ekskl. De 14 NT-togsæt (leverance ultimo måned)aug-11sep-11okt-11nov-11dec-11jan-12feb-12 mar-12443943354642443748444638504748524950545252565454585756apr-12606058maj-12636360jun-12666663jul-1269696669aug-12
ƒ
ƒ
ƒ
MånedKontraktplanRecoveryplan
29Kontraktplan - ABclaimsAktuelt leveret3328
Side 10
Ombygningerƒ
Aktuelt er pakke 1 indbygget på 20 togsæt, der betegnes 2. generationstogsæt. 16 af disse haribrugtagningstilladelse, de øvrige skal have indbygget driftspakke 2 inden ibrugtagning.De 2. generationstogsæt, der nu er i drift, skal desuden opgraderes med pakkes 2’sdriftsforbedrende tiltag for at stå imod en ny vinterperiode. 8 togsæt har fået indbyggetdriftspakke 2 og yderligere 7 forventes ombygget i løbet af november måned.Der er udarbejdet en plan for ombygning og driftssimulering af de ombyggede togsæt.For at kunne matche de ændrede forudsætninger i forbindelse med driftssimulering etc., er deraftalt yderligere natarbejde.Håndværkerstyrken udvides med ca. 20-35 samt en produktionsleder til Randers. Pt. er deransat 16 håndværkere. Rekruttering pågår.Randers faciliteter er afgørende for antallet af ombygninger.Længerevarende lejeaftale der muliggør DSB investeringer i Randers er nu på plads og DSB haryderligere 4 spor til rådighed i Randers.
ƒ
ƒ
ƒ
ƒ
ƒ
ƒ
Side 11
IC4 Drift - opfølgningƒ
Det største problem i forhold til driften med IC4 erfortsat udfordringer med levering af reservedele, bl.a.tørretårne, trin og batteriladere. Problematikken giverlav udnyttelsesgrad af materiellet, højt aktivitetsniveaupå driftsværkstedet og øgede omkostninger.Der lægges løbende nye ordrer på reservedele (60reservedele er blevet lagerført).
OTU og IC4 – Kilometer mellemKilometer mellem hændelser30.000hændelser i opstartsfasen25.00020.00015.000
ƒ
10.0005.0000123456OTU7IC489101112År
ƒ
År 1 for IC4 er 2010. År 1 erdermed realiseret, mens deøvrige år er forventninger.Forventninger er angivet til ogmed år 5.
Side 12
IC4 Driftsstatus oktober 2011Kørte kilometer, hændelser og nedbrudMåned1. kvartal2. kvartal3. kvartalKørtekilometer337.189457.747486.270km/hændelser1.5911.9151.907km/nedbrud12.48811.73718.703Ombygning/Afventer ombygning17 togsætTest6 togsætDriftssimulering4 togsæt
Anvendelse af 38 2G-togsætAfventer rep.3 togsæt
Drift8 togsæt
4. Kvartal(frem til 31. okt.)
141.395
1.813
35.349
Regularitet og pålidelighed
Tekniske hændelser fordelt på typer
IC4 Statistik100%95%90%85%80%75%70%65%60%55%50%45%40%
201134
201135
201136
201137
201138
201139
201140
201141
201142
201143

Ugenummer

IC/L/IL IC4 Togrettidighed 5:59IC4 Pålidelighed
Side 13
IC2
Side 14
IC2ƒ
AnsaldoBreda skulle efter kontrakten have leveret et færdigt og typegodkendt IC2-togsæt tilDSB senest den 30. juni 2011, hvilket ikke er sket.AnsaldoBreda modtog den 28. oktober 2011 typegodkendelse til IC2, der i første omgangindeholder en begrænsning til 160 km/t.Sporkraftmålingerne i Tyskland er afsluttede og AnsaldoBreda forventer at kunne ansøge omophævelse af begrænsningen til 160 km/t i løbet af november måned.Togsæt 4, som er det første togsæt der vil blive leveret, blev afskibet fra Italien fredag den28. oktober 2011, efter at have gennemført de sidste inspektioner i Italien.Togsæt 4 forventes leveret til DSB i løbet af november måned. Inden da skal togsættetgennem de sidste inspektioner i Danmark.
ƒ
ƒ
ƒ
ƒ
Side 15
TCMS
Side 16
TCMSƒ
Af driftmæssige årsager skubber vi en Driftspakke ind før pakke 2. Pakken vil indeholdeforbedringer af softwaren, men der vil ikke blive ansøgt om typegodkendelse til 3 koblede togsæt iførste omgang.Ansøgningen om typegodkendelse af TCMS software pakke 2 er fremsendt til Trafikstyrelsen den4. oktober2011 og forventes godkendt primo november.Fremadrettet har assessor stillet krav om at TCMS udviklingen skal overholde standarden EN50128, der stiller øget krav til arbejdsgange i form af bl.a. test og dokumentation. Dette vil betydeat der skal indarbejdes nye arbejdsgange hos AnsaldoBreda i forbindelse med den videre udviklingaf TCMS, hvilket kan få indflydelse på tiden.Resultaterne af TCMS testene henover sommeren bearbejdes nu, med henblik på at afdække,hvilke emner der fremadrettet er relevante at tage med i en TCMS driftsforbedringspakke.Nye undersøgende test er under planlægning med henblik på at afdække yderligereproblemstillinger og løsninger.
ƒ
ƒ
ƒ
ƒ
Side 17
Opgradering af NT-togsæt
Side 18
Opgradering af NT-togsæt (1/2)ƒ
NT-togsæt er de 14 enkeltkørende togsæt, som AnsaldoBreda leverede til DSB i periodenmellem ultimatum i maj 2008 og forlig i maj 2009Disse togsæt skal opgraderes af AnsaldoBreda. AnsaldoBreda har entreret med DSBVedligehold A/S om - som underleverandør til AnsaldoBreda - at løse denne opgave
ƒ
Side 19
Opgradering af NT-togsæt (2/2)ƒ
DSB Vedligehold A/S har arbejdet på at få skabt en effektiv struktur på produktionsopgaven og harherigennem fået et overblik over, hvilke tidsmæssige konsekvenser etablering af tilstrækkeligefaciliteter i Randers samt tilvejebringelse af et ordentlig produktions grundlag har haft.Aktuelt er det første togsæt ved at afslutte de sidste test inden der afholdes HP4 inspektion medionovember. Herefter skal togsættet til Vojens for at køre dynamiske test, før det skal tilbageleverestil AnsaldoBreda.Det 2. togsæt forventes at påbegynde test i uge 44, der udestår dog enkelte komponenter.3. togsæt er i produktion og forventes at påbegynde test i december måned.Det 4 togsæt forventes overdraget til DSB Vedligehold A/S i uge 44, så snart det 2. togsætpåbegynder test og dermed frigør et produktionsspor.DSB Vedligehold A/S skulle i henhold til aftalen have leveret 7 togsæt til AnsaldoBreda. 6 togsætskulle have været leveret fra AnsaldoBreda til DSB. Forskellen skyldes, at der er indlagt enbufferperiode, så der er tid til at foretage yderligere nødvendigt arbejde på togsættene, der ikke eren del af DSB Vedligehold A/S’ definerede ydelser. Der forhandles fortsat om konsekvenserne afforsinkelsen.Der er Project Status Meeting med AnsaldoBreda i uge 45, hvor DSB Vedligehold A/S forventer atkunne fremvise en opdateret leveringsplan.
ƒ
ƒ
ƒ
ƒ
ƒ
ƒ
Side 20