Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 114
Offentligt
1055588_0001.png
1055588_0002.png
1055588_0003.png
1055588_0004.png
DATO
DOKUMENT
SAGSBEHANDLER
MAIL
TELEFON
2. december 2011
11/14630-1
Hans-Carl Nielsen
[email protected]
7244 3652
TransportministerietCenter for Veje og BroerFrederiksholms Kanal 27 F1220 København K
INDSTILLING OM UDBYGNING AF FYNSKE MOTORVEJ SYD OMODENSE FRA 4 TIL 6 SPOR
Vejdirektoratet har i henhold til aftalen om investeringer på trafikområdet af5. november 2003 gennemført en VVM-undersøgelse for udbygning af Fyn-ske Motorvej syd om Odense fra 4 til 6 spor.Der har i forlængelse af VVM-undersøgelsen været afholdt en offentlig hø-ring.På baggrund af VVM-redegørelsen og den offentlige høring har Vejdirekto-ratet udarbejdet nedenstående indstilling.I bilag 1 til indstillingen er der redegjort for VVM-processen og VVM-redegørelsens forslag, og der er et resumé af de modtagne høringssvar ogVejdirektoratets bemærkninger hertil. Endvidere er der redegjort for deneksterne kvalitetssikring af beslutningsgrundlaget samt anlægs- og sam-fundsøkonomien.Ud fra en samlet afvejning af de trafikale, miljømæssige og økonomiskekonsekvenser indstiller Vejdirektoratet, at:Udbygningen af Fynske Motorvej syd om Odense fra 4 til 6 spor an-lægges som hovedforslaget som beskrevet i VVM-redegørelsenmed de ændringer og forbehold, der er beskrevet nedenfor.
Strækningen er vist på kortet i vedlagte bilag 1.Vejdirektoratets indstilling er baseret på VVM-redegørelsens konsekvens-vurderinger samt de bemærkninger, der er modtaget i den offentlige høring.På baggrund af den offentlige debat og herunder bemærkninger fra RegionSyddanmark, Fyns Politi og beboerne i området ved det nye tilslutningsan-læg 50 er det Vejdirektoratets vurdering, at der er en række væsentlige ar-
Niels Juels Gade 13Postboks 9018
1022 København KTelefon 7244 3333
[email protected]vejdirektoratet.dk
EAN 5798000893450SE60729018
SIDE
2 af 4
gumenter for at udforme tilslutningsanlæg 50 som et såkaldt trompetanlæg istedet for som et S-anlæg. Hertil kommer, at trompetanlægget er 60-70 mio.kr. billigere end S-anlægget.Vejdirektoratet indstiller på denne baggrund, at tilslutningsanlæg 50 somudgangspunkt udformes som et trompetanlæg. Det anbefales, at en endeligpolitisk stillingtagen afventer resultaterne af kommunens politiske behand-ling, som forventes at foregå i december 2011.Der har været gennemført en ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgel-sen. Den overordnede konklusion af kvalitetssikringen er, at der ingen væg-tige grunde er til, at der ikke kan træffes beslutning om at gå videre medprojektet på baggrund af det af Vejdirektoratet fremlagte beslutningsgrund-lag. Den eksterne kvalitetssikring har dog medført nedjusteringer af det iVVM-redegørelsen anførte anlægsoverslag med hensyn til brooverføringer,autoværn og trafikledelse. Nedjusteringen af det samlede anlægsoverslagsom følge af disse korrektioner er 11,3 mio. kr.I det følgende præsenteres det anlægsoverslag, som fremkommer, hvisman vælger at udforme tilslutningsanlæg 50 som et trompetanlæg. Anlægs-overslaget benævnes ”ændret anlægsoverslag” til forskel fra anlægsover-slaget, som blev præsenteret i VVM-redegørelsen. Ændringen består i, atanlægsoverslaget er reduceret med 66,2 mio. kr. som følge af mindreudgif-terne til et T-anlæg sammenlignet med et S-anlæg. Hertil kommer justerin-gerne på de 11,3 mio. kr. som følge af den eksterne kvalitetssikring. Dethermed fremkomne anlægsoverslag fremgår af tabel 1.
Basis-overslag(mio. kr.)Ændret anlægs-overslag1.383,5
Anker-budget(mio. kr.)1.521,9
Samletanlægsbudget(mio. kr.)1.798,6
Tabel 1. Ændret anlægsoverslag. Beløb er i mio. kr. ekskl. moms. Prisni-veau 2011 og vejindeks 169,7.På baggrund af den gennemførte kvalitetssikring og det ændrede hovedfor-slag er der foretaget nye samfundsøkonomiske rentabilitetsberegninger,som vist i tabel 2.
SIDE
3 af 4
Ændrethovedforslag
Nutidsværdi(mio. kr.)
Intern rente(%)
Nettogevinstpr.omkostningskro-ne9,5
Basisoverslag
8.846
17,2
Ankerbudget
8.696
16,4
8,3
Samlet anlægs-overslag
8.396
15,0
6,5
Tabel 2. Ændret hovedforslag til udbygning af Fynske Motorvej syd omOdense. Nettonutidsværdi, intern rente og nettogevinst pr. offentlig investe-ringskrone, opgjort for henholdsvis basisoverslag, ankerbudget og samletanlægsbudget. Kalkulationsrente 5 % og nettoafgiftsfaktor 17 %. Prisniveau2011 og vejindeks 169,7.Af trafikaftalen af 26. november 2010 om Bedre mobilitet fremgår følgendevedrørende et nyt tilslutningsanlæg ved Odense:”I Odense er et nyt såkaldt ”supersygehus” under planlægning i den sydligedel af byen tæt på motorvejen. Odense Kommune ønsker etableret et nyttilslutningsanlæg ved det nye hospital, således at anlægsarbejdet med opfø-relsen af det nye hospital kan smidiggøres, og således at tilkørselsforholde-ne vil være optimale, når hospitalet tages i brug.Parterne er principielt enige om, at det vil være hensigtsmæssigt at anlæg-ge tilslutningsanlægget og vil, når VVM-undersøgelsen er færdig i 2011, ta-ge stilling til, om tilslutningsanlægget skal anlægges før en egentlig udvidel-se af motorvejsstrækningen Odense SØ – Odense V.Parterne er enige om at afsætte foreløbigt 45,0 mio. kr. til tilslutningsanlæg-get.”Som en første etape kunne anlægges et nyt tilslutningsanlæg ved Odense.Anlægsoverslaget for det ovenfor nævnte nye tilslutningsanlæg (TSA 50)som trompetanlæg er som vist i tabel 3:Basis-overslag(mio. kr.)Nyt TSA 50 somtrompetanlæg146,6Anker-budget(mio. kr.)161,2Samletanlægsbudget(mio. kr.)190,5
SIDE
4 af 4
Tabel 3. Ændret anlægsoverslag. Beløb er i mio. kr. ekskl. moms. Prisni-veau 2011 og vejindeks 169,7.Såfremt der ikke umiddelbart skal udarbejdes forslag til anlægslov, vil Vejdi-rektoratet anbefale, at udbygningen af motorvejen optages på transportmi-nisterens vejplan især af hensyn til retsstillingen for de beboere ved tilslut-ningsanlæg 51, hvis ejendomme må forventes at skulle eksproprieres.
Med venlig hilsen
Per JacobsenVejdirektør