Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 114
Offentligt
1055586_0001.png
1055586_0002.png
1055586_0003.png
1055586_0004.png
1055586_0005.png
1055586_0006.png
1055586_0007.png
1055586_0008.png
1055586_0009.png
1055586_0010.png
1055586_0011.png
1055586_0012.png
1055586_0013.png
1055586_0014.png
1055586_0015.png
1055586_0016.png
1055586_0017.png
1055586_0018.png
1055586_0019.png
1055586_0020.png
1055586_0021.png
1055586_0022.png
1055586_0023.png
1055586_0024.png
1055586_0025.png
1055586_0026.png
DATO
DOKUMENT
SAGSBEHANDLER
MAIL
TELEFON
2. december 2011
11/14630-2
Hans-Carl Nielsen
[email protected]
7244 3652
BILAG 1INDSTILLING VEDR. UDBYGNING AF FYNSKEMOTORVEJ SYD OM ODENSE FRA 4 TIL 6 SPOR
1. VVM-processenMotorvejen syd om Odense udgør en del af den sidst åbnede etape af Fynske Motorvej. Stræk-ningen blev åbnet i 1985 og er ca. 13 km lang. Trafikken er i dag på ca. 50.000-60.000 køretøjer idøgnet. Motorvejen er præget af stigende fremkommelighedsproblemer og uheld bl.a. ved tilslut-ningsanlæggene.VVM-undersøgelsen er gennemført i perioden fra april 2010 til maj 2011. Arbejdet har været fulgtaf et teknikerudvalg med deltagelse af Odense Kommune og Fyns Politi. Miljøcenter Odense del-tog som observatør i udvalget.Der er i VVM-redegørelsen undersøgt et hovedforslag og en række andre løsningsmuligheder fortilslutningsanlæg mv.VVM-redegørelsen omfatter følgende 3 rapporter:Rapport 376: Sammenfattende rapportRapport 377: MiljøRapport 378: Arealer.VVM-redegørelsen har været fremlagt i offentlig høring fra den 15. juni til den 15. august 2011.Rapporterne har kunnet downloades på Vejdirektoratets hjemmeside. Den sammenfattende rap-port har endvidere været fremlagt til afhentning i rådhuset og bibliotekerne i Odense Kommuneog har endvidere kunnet rekvireres hos Schultz Boghandel.Den sammenfattende rapport er sendt til en række myndigheder, institutioner, interesseorganisa-tioner og foreninger mv. Hustande inden for en afstand på 200 m fra undersøgelsesområdet harmodtaget et orienteringsbrev.VVM-redegørelsen blev sendt til Transportministeriet den 10. juni med henblik på Transportmini-steriets oversendelse til Folketingets Trafikudvalg.Der har i den afsluttende høringsperiode været afholdt et borgermøde i Odense den 22. juni2011.Der er i høringsperioden modtaget 43 høringssvar, heraf 5 fra myndigheder og 2 fra interesseor-ganisationer. De øvrige høringssvar er fra borgere og grundejerforeninger mv. Blandt høringssva-rene fra borgerne er der høringssvar med flere underskifter. Høringssvarene omfatter således etstørre antal borgere, hvoraf de fleste bor i området op til motorvejen.
Niels Juels Gade 13Postboks 9018
1022 København KTelefon 7244 3333
[email protected]vejdirektoratet.dk
EAN 5798000893450SE60729018
SIDE
2 af 26
2. Kort beskrivelse af VVM-redegørelsens forslag til ud-bygning af motorvejenVVM-redegørelsen omfatter udvidelse af motorvejen syd om Odense fra 4 til 6 spor. Strækningener på 13 km. Se kortet nedenfor. I VVM-redegørelsen er strækningen blevet opdelt i to delstræk-ninger:En bystrækning på 8 kmEn strækning i åbent land på 5 km.
På bystrækningen foreslås udvidelsen af motorvejen til 6 spor at ske ved at begrænse motorve-jens fremtidige tværprofil mest muligt. Kørebanerne foreslås at blive 3,5 m og midterrabatten fo-reslås udformet som New Jersey autoværn for at spare plads. På grund af pladsmangel forud-sættes det, at nødsporene stopper ved broerne over motorvejen. Det nye tværprofil bliver på 33,0m.
SIDE
3 af 26
Med denne løsning opnår man at gennemføre udvidelsen af motorvejen på bystrækningen udenat skulle nedrive alle de broer, som fører over motorvejen. Det medfører væsentlige besparelser iprojektet. Den skiltede maksimale hastighed på bystrækningen forudsættes at blive 110 km/t.På strækningen i åbent land foreslås et mere almindeligt tværprofil med kørespor på 3,75 m. Detnye tværprofil bliver på 37,5 m. Der vil være mulighed for en skiltet maksimal hastighed på 130km/t.Som følge af, at der skal opføres et nyt Odense Universitets Hospital foreslås der etableret et nyttilslutningsanlæg 50 (TSA 50) til blandt andet at betjene hospitalets mange ansatte og patienter.Odense Kommune har planer om, at den eksisterende Munkebjergvej forlænges frem til hospita-let og videre til motorvejen. Etableringen af det nye tilslutningsanlæg og forlængelsen af Munke-bjergvej skal således ses som to projekter, der er gensidigt afhængige af hinanden. Samtidigtnedlægges det eksisterende TSA 50.Odense Kommune har i forbindelse med gennemførelsen af VVM-undersøgelsen ønsket, atMunkebjergvejs forlængelse føres frem til Svendborgvej syd for motorvejen. Det har medført, attilslutningsanlægget i hovedforslaget blev foreslået udformet som et såkaldt S-anlæg. S-anlæggetindgår derfor som hovedforslag i VVM-redegørelsen.Hvis man ikke skulle videreføre Munkebjergvejs forlængelse til Svendborgvej syd for motorvejen,ville det være naturligt at udforme tilslutningsanlægget som et trompetanlæg. Et sådant anlæg erogså fremlagt i VVM-redegørelsen. Anlægget er væsentligt billigere end et S-anlæg.I VVM-redegørelsen foreslås det eksisterende tilslutningsanlæg 51 udskiftet, fordi der allerede idagens situation er problemer med trafikafviklingen med heraf følgende dannelse af køer i tilslut-ningsanlægget.Motorvejen udstyres med støjreducerende belægning, og der opføres støjafskærmning på over5.000 m fordelt på begge sider af motorvejen. Det medfører, at størstedelen af boligområderneog et kolonihaveområde udstyres med 4 m høje støjskærme.Som følge af udvidelsen af motorvejen, forudsættes det, at de bevoksede skråninger afgraves ogtilplantes på ny.Der gennemføres en hel række afværgeforanstaltninger for enten at undgå eller modvirke skaderpå natur og miljø. Det drejer sig bl.a. om anlæg af nye eng- og mosearealer, fredskov, erstat-ningsvandhuller mv. og forbedring af underføringen af Lindved Å som faunapassage.Samlet set vurderes udvidelsen af motorvejen med de indarbejdede afværgeforanstaltninger ikkeat medføre væsentlige påvirkninger af de naturmæssige interesser. Herved kan den økologiskefunktionalitet i områderne langs strækningen blive opretholdt.Det skønnes, at der skal erhverves arealer på ca. 38 ha til udvidelse af motorvejen, nye regn-vandsbassiner mv. Det påregnes endvidere, at ca. 15-20 ejendomme skal totaleksproprieres.
SIDE
4 af 26
Anlægsarbejderne forventes at kunne gennemføres på ca. 3 år. Før anlægsarbejderne kan be-gynde, vil der gå 1-2 år med detailprojektering og ekspropriationer.Ud over det ovenfor beskrevne hovedforslag er der undersøgt en række andre muligheder vedrø-rende udformningen af den udbyggede motorvej, som er nærmere beskrevet i VVM-redegørelsen. Det drejer sig om:1. Trompetanlæg i nyt TSA 502. Eksisterende TSA 50 bevares3. Ruderanlæg med forbindelsesveje ved TSA 514. Lukning af TSA 515. Stioverføring i stedet for stiunderføring ved TSA 506. Skråningerne på bystrækningen bevares7. Nødspor føres bag om brosøjler8. Sideudvidelse af broerne over Odense Ådal9. Arkitektonisk udformning af TSA 51.
3. Høringssvar3.1 Generelle bemærkningerVejdirektoratet har efter den offentlige høring af VVM-redegørelsen udarbejdet et høringsnotatmed en oversigt over de modtagne høringssvar, et resumé af svarene og Vejdirektoratets be-mærkninger hertil.I det følgende redegøres for hovedindholdet af de høringssvar, som Vejdirektoratet har modtagetved den offentlige høring. I relevant omfang er anført Vejdirektoratets bemærkninger til hørings-svarene.
3.2 Høringssvar fra kommunale, regionale og statslige myndigheder

Odense Kommune (Forvaltningen)

Odense Kommune bemærker, at der for indeværende udelukkende er tale om administrative be-mærkninger med forbehold for efterfølgende politisk stillingtagen.HovedforslagetOdense Kommune finder, at Vejdirektoratets hovedforslag er det mest hensigtsmæssige forslag iforhold til kommunens trafikplanlægning og skal derfor støtte dette forslag.Tilslutningsanlæg 50Odense Kommune må tage forbehold for hovedforslagets udformning af tilslutningsanlæg 50 påMunkebjergvejs forlængelse. Det skyldes, at kommunen først kan tage stilling til, hvilken type aftilslutningsanlæg (S-anlæg, trompetanlæg eller andet) der foretrækkes i forbindelse med den poli-tiske behandling af kommunens VVM-redegørelse for Munkebjergvejs forlængelse. Kommunen
SIDE
5 af 26
vil orientere Vejdirektoratet om kommunens holdning til tilslutningsanlægget, så snart den politi-ske afgørelse foreligger.Vejdirektoratetnoterer sig, at Odense Kommune tager forbehold indtil den politiske behandling afVVM-redegørelsen for Munkebjergvejs forlængelse.Tilslutningsanlæg 51Odense Kommune vurderer, at hovedforslagets løsning for dette tilslutningsanlæg samlet setskaber færrest gener og skal derfor støtte denne løsning.Udover hovedforslagets ombygning af tilslutningsanlægget, beskriver Vejdirektoratet to alternati-ver. I det første alternativ beskrives muligheden for at ændre tilslutningsanlægget til et nyt ruder-anlæg hvorved Stenløsevej lukkes ved motorvejen, og der anlægges nye forbindelsesveje i ”bag-landet”.I det andet alternativ nedlægges ramperne til motorvejen og dermed tilslutningsanlægget. Kom-munen kan ikke støtte nogen af de to alternativer for tilslutningsanlæg 51.Især en nordlig forbindelsesvej i Dalum vil skabe problemer, idet der vil være tale om en stærkttrafikeret vej forbi en skole og en sportshal samt gennem et boligkvarter. Den nye vej vil erstatteen sti, der benyttes meget af områdets børn og unge til og fra skole og fritidstilbud. Samtidig gri-ber den foreslåede vej ind i det areal, der i dag benyttes af fritidsbrugere ved Dalumhallen, oghvor lokale foreninger går med tanker om at etablere tennisbaner op til stien. En vej på dette stedvil forringe trafiksikkerheden og de rekreative muligheder for området.Odense Kommune kan heller ikke tilslutte sig en lukning af tilslutningsanlæg 51, idet en lukningvil have negative konsekvenser for fordelingen af trafikken på kommunens vejnet omkring andretilslutningsanlæg til motorvejen.Vejdirektoratetnoterer sig Odense Kommunes bemærkninger herunder de problemer, som alter-nativet med lukning af Stenløsevej nord og syd for motorvejen og etablering af forbindelsesvejevil medføre.Stioverføring eller -underføring ved tilslutningsanlæg 50Det er Odense Kommunes opfattelse, at en stioverføring vil være at foretrække frem for en stiun-derføring ved tilslutningsanlæg 50.Det fremgår af VVM-redegørelsen, at en underføring kun får et tværsnit på 2,5 x 5 m, hvilket meden længde på over 40 m medfører, at den bliver ret mørk.Odense Kommune er af den opfattelse, at stiforbindelsen over motorvejen ved tilslutningsanlæg50 bør udformes således, at den indbyder mest muligt til anvendelse. Dette er særlig vigtigt set ilyset af de mange nye turmål for cyklister og gående, der forventes nord for motorvejen ved til-slutningsanlæg 50. En overføring vil, i forhold til en underføring, give forbedret tryghed for de bor-gere, der skal benytte stien til og fra arbejde, skole og i fritiden og dermed øge anvendelsen afforbindelsen. Da udgiften til en stioverføring anføres at være af nogenlunde samme størrelsesor-den som en underføring, bør en overføring foretrækkes. Hvis det alligevel besluttes at etablere enstiunderføring, bør den være min. 3 m høj, og der bør være belysning 24 timer i døgnet.
SIDE
6 af 26
Vejdirektoratetnoterer sig Odense Kommunes bemærkninger. Vejdirektoratet vil vurdere muligejusteringer ved detailprojekteringen henset til de økonomiske konsekvenser. Merudgifterne til enstioverføring er 3,7 mio. kr. (samlet anlægsoverslag).Skråninger langs motorvejenOdense Kommune bemærker, at det i VVM-redegørelsen anføres som alternativ til hovedforsla-get, at der kan etableres betonstøttemure langs motorvejsudbygningen for at bevare en del af deeksisterende skråninger og beplantningen herpå. Hvis denne løsning besluttes, kunne en løsningmed stålspuns, vurderes som alternativ til betonstøttemure.Vejdirektoratetvurderer, at støttevægge, herunder eventuelt som stålspuns, enten vil være megetomkostningsfulde eller uhensigtsmæssige i forbindelse med anlægsarbejdet. Vejdirektoratet me-ner derfor ikke, at der er baggrund for at ændre på hovedforslaget, hvor skråningerne afgraves.Arkitektonisk udformning af tilslutningsanlæg 51Odense Kommune finder umiddelbart, at det vil være en god idé at udforme et nyt tilslutningsan-læg 51 med sit eget design og udtryk.Når man som bilist i dag kører på motorvejen syd om Odense, er det meget svært at orientere sigog have noget genkendeligt til at hjælpe én med at huske, hvor man skal af, hvis man ikke kanhuske nummeret på sin afkørsel. Nogle opdager ikke de er kørt forbi Odense, da motorvejen bareopfattes som en ”grøn tunnel”.Når Vejdirektoratet nu skal til at bygge nyt, er det kommunens opfattelse, at det er en oplagt mu-lighed at give stedet noget "identitet" og tilføre det noget ekstra. Et godt eksempel herpå erlyskunsten på broerne ved Nyborg.Vejdirektoratetnoterer sig kommunens bemærkninger.StøjdæmpningOdense Kommune finder det positivt, at Vejdirektoratet lægger op til, at der som led i motorvejs-udbygningen skal udlægges støjdæmpende asfalt, foretages forhøjelse af eksisterende støjvolde,etableres nye støjskærme samt gives tilbud om tilskud til støjisolering af boliger, der belastesmed støj over 63 dB.Kommunen kan imidlertid konstatere, at selv med de tiltag, der foreslås af Vejdirektoratet, vil mo-torvejen syd om Odense, også efter udbygningen, være årsag til en væsentlig støjbelastning afsine omgivelser. I hovedforslaget er der således 1.575 boliger i Odense Kommune, der belastesmed en støj, der overskrider Miljøstyrelsens vejledende støjgrænse på 58 dB for boliger, hvis deralene medtages støjbidraget fra motorvejen og tilslutningsanlæg. Hvis også støjbidraget fra størrelokalveje nær motorvejen medregnes, stiger antallet af støjbelastede boliger til 2.064.Odense Kommune er af den opfattelse, at Vejdirektoratet bør følge Miljøstyrelsens vejledning vedudbygningen af motorvejen syd om Odense og dermed yderligere begrænse antallet af støjbela-stede boliger.Det fremgår ikke af VVM-redegørelsen i, hvor høj grad motorvejsudbygningen indebærer over-skridelser af grænseværdierne for andet end boliger. Der er dog set på støjbelastningen af kolo-nihaver. Odense Kommune finder, at der i det videre arbejde med projektet bør ses på mulighe-derne for en bedre bekæmpelse af støjbelastningen fra motorvejsudbygningen - dvs. ud overhvad der foreslås af Vejdirektoratet.
SIDE
7 af 26
Der bør i denne sammenhæng ses på muligheden for udlægning af støjdæmpende asfalt – f.eks.drænasfalt - med en større støjdæmpende effekt end den type asfalt, som Vejdirektoratet fore-slår.Der bør også ses på muligheden for placering og etablering af supplerende støjafskærmning,f.eks. ved Assensvej og ved Munkebjergvejs forlængelse, hvor Vejdirektoratet har fravalgt støj-dæmpning, da man ikke finder, at støjreduktionen står mål med omkostningerne.Endvidere bør der ses på støjdæmpning over for andre anvendelser end boliger.Endelig bør muligheden for at tilbyde tilskud til facadeisolering overvejes, ikke bare til boligerne idet åbne land, men til alle boliger, hvor støjgrænsen ikke overholdes – dvs. også til boliger langsbystrækningen.Det bør i denne sammenhæng overvejes også at give et tilbud til boliger, der belastes med støjmellem 58 og 63 dB, idet disse boliger, med Vejdirektoratets nuværende tilbud, ikke tilgodeses.Vejdirektoratetnoterer sig, at Odense Kommune finder det positivt, at der i hovedforslaget læg-ges op til, at der som led i motorvejsudbygningen skal udlægges støjdæmpende asfalt, foretagesforhøjelse af eksisterende støjvolde, etableres nye støjskærme samt gives tilbud om tilskud tilstøjisolering af boliger, der belastes med støj over 63 dB.Odense Kommune mener imidlertid ikke, at disse initiativer er tilstrækkelige og henviser bl.a. tilMiljøstyrelsens vejledning om trafikstøj.Vejdirektoratet skal hertil bemærke, at Miljøstyrelsens vejledning gælder for etablering af nye bo-liger op til planlagte og eksisterende veje. Der er ikke fastsat vejledende grænseværdier for stø-jen fra eksisterende og nye veje, men Miljøstyrelsen finder, at der bør tages samme hensyn tilstøjen, når man planlægger nye veje og vejudbygninger, som når man planlægger nye boliger.Efter Vejdirektoratets opfattelse må målet være at nedbringe støjen mest muligt under hensynta-gen til de anlægstekniske forhold og økonomi i forhold til den støjmæssige effekt.Det erVejdirektoratetsvurdering, at det vil være meget vanskeligt at opnå yderligere støjredukti-oner ved de tiltag, som normalt anvendes til støjbekæmpelse. Den mest effektive reduktion afstøjen ville stort set kun kunne ske ved overdækning af hele motorvejen igennem Odenses byom-råde. Dette kan imidlertid ikke anses for at være et realistisk alternativ.Der er foretaget analyser af virkningen af henholdsvis 5 m og 6 m høje støjskærme i udvalgtepunkter langs udbygningsstrækningen. Beregningerne viser, at der i forhold til en 4 meter højskærm kun kan opnås en yderligere reduktion på ca. 0,5-1,0 dB pr. m støjskærmen forhøjes. Enstøjreduktion på 1,0 dB kan i praksis ikke høres.Det helt overordnede, realistiske mål må være at søge at begrænse støjen mest muligt underhensyn til de tekniske og økonomiske muligheder. Der er tale om en motorvej, som ligger i en af-gravning, hvilket i sig selv reducerer støjen. I hovedforslaget udstyres motorvejen med støjredu-cerende belægning, og at der opsættes støjskærme på i alt 5.150 m på bystrækningen. Hertilkommer forhøjelse af eksisterende støjvolde.
SIDE
8 af 26
Det medfører alt i alt, at støjen fra den udbyggede motorvej falder både i forhold til dagens situa-tion og i forhold til situationen i 2020, hvis motorvejen ikke udbygges.Desuden medfører de støjreducerende initiativer, at antallet af støjramte boliger over 63 dB falderfra 218 boliger i 2008 til 58 boliger, når motorvejen udbygges, hvis man alene ser på støjbidragetfra motorvejen.489 af de i alt 2.064 støjramte boliger, svarende til ca. 24 % af boligerne, er støjramte som følgeaf trafikstøjen fra de kommunale veje. Det ligger uden for rammerne af dette projekt at gennemfø-re støjreducerende initiativer overfor disse boliger.Med hensyn til støjbelastningen i forhold til kolonihaver, fritidsområder og erhvervsområder inde-holder hovedforslaget støjreducerende initiativer i forhold til Haveforeningen Lilletoften og vedOdense Å på den nordlige side af motorvejen. Vejdirektoratet gennemfører normalt ikke støjredu-cerende initiativer i relation til erhvervsbebyggelse.Vejdirektoratet har fravalgt støjafskærmning ved motorvejen i nærheden af Assensvej og vedMunkebjergvejs forlængelse, da effekten af støjreduktionen efter Vejdirektoratets vurdering ikkestår mål med udgifterne til støjafskærmningen. Ved Assensvej vil en afskærmning kunne ned-bringe støjen fra motorvejen med ca. 0-2 dB, mens en afskærmning ved Lindvedparken ikke harnogen registrerbar effekt.Med hensyn til tilskud til støjisolering vil muligheden for tilskud omfatte alle boliger langs udbyg-ningsstrækningen, dvs. også boligerne i byområdet. Tilskudsordningen omfatter kun boliger medstøj over 63 dB efter gældende praksis, der omfatter hele landet.

Region Syddanmark - Nyt OUH

Region Syddanmarks bemærkninger vedrører forholdene i relation til nyt tilslutningsanlæg 50 iforbindelse med etablering af Munkebjergvejs forlængelse og anlæg af gennemgående nødspor.Tilslutningsanlæg 50Idet Region Syddanmark henviser til Vejdirektoratets bemærkninger i VVM-redegørelsen, vurde-rer Region Syddanmark, at den bedste trafikafvikling opnås med den såkaldte trompetløsning,hvorfor det også vil være den bedste løsning for ambulancekørslen til Nyt OUH. Ambulancekørselkan således foregå uden stop og i bløde kurver fra motorvejen videre til Munkebjergvejs forlæn-gelse.Region Syddanmark kan ikke støtte, at det eksisterende tilslutningsanlæg 50 ombygges.Region Syddanmark konstaterer, at løsningen med S-anlægget betyder, at ambulancer fra østskal igennem et signalanlæg, mens ambulancer fra vest skal igennem to signalanlæg. Der er der-for risiko for, at ambulancer bliver forsinket ved løsningen med S-anlæg, da der kan være kø ogrødt lys, og fordi der generelt er tale om skarpere sving, som samlet medfører en lavere hastig-hed.Region Syddanmark vurderer, at der vil være tale om en betydelig ambulancekørsel, som vil be-nytte tilslutningsanlæg 50. For at opnå den bedste trafikbetjening, ikke mindst for ambulancerne,foretrækker Region Syddanmark derfor trompetløsningen.
SIDE
9 af 26
Region Syddanmark fremkommer med et forslag, som man anbefaler vurderes nærmere. Forsla-get går ud på at udbygge S-anlægget med to shunts fra henholdsvis øst og vest.Region Syddanmarks gør opmærksom på, at man støtter Fyns Politis forslag om et ambulance-spor ved tilslutningsanlæg 50. Region Syddanmark foreslår, at dette gøres ved at anlægge nød-spor eller ambulancespor langs begge de to foreslåede shunts.Region Syddanmark ønsker, at et nyt tilslutningsanlæg 50 står færdigt i 2015, så byggepladstra-fikken kan køre den korteste vej mellem motorvejen og byggepladsen.Vejdirektoratetnoterer sig, at Region Syddanmark mener, at den bedste løsning ved udformnin-gen af et nyt tilslutningsanlæg 50 vil være trompetløsningen.Vejdirektoratetmener ikke, at der er grundlag for at udbygge S-anlægget med shunts.Der vil ved det foreslåede S-anlæg være nødspor fra motorvejen og helt frem til de lysreguleredekryds. Når der er tale om udrykning, vil den øvrige trafik skulle vige for udrykningskøretøjet. Detgælder også i de lysregulerede kryds, uanset om der er grønt lys for den tværgående trafik.Hvis man ønsker at forbedre forholdene for udrykningskørsel, vil det være muligt at påvirke sig-nalstyringen i de to kryds ved hjælp af udrykningskøretøjets GPS/mobiltelefon. Det kan ske ved,at der før ankomst til de lysregulerede kryds gives signal om at bringe de to kryds til at give grøntfor ambulancen. Det samme kan ske ved indkørslen til OUH. Denne løsningsmodel er ikke såomkostningskrævende, men har vist sig at være både effektiv og stabil.EfterVejdirektoratetsvurdering er der ikke noget i den konkrete situation, der særligt berettiger tiletablering af en ambulancevej.Som Region Syddanmark selv nævner, vil man ved at udforme tilslutningsanlæg 50 som et trom-petanlæg ikke have de to lysregulerede kryds, og man vil i det hele taget kunne få en effektiv oghurtig trafikafvikling med et anlæg, der har en høj trafikkapacitet. Dette anlæg er samtidig 70-80mio. kr. billigere end S-anlægget, som det er beskrevet i VVM-redegørelsen.Det vil være op til en politisk stillingtagen, hvorvidt man ønsker, at et nyt tilslutningsanlæg 50 skaludformes som et S-anlæg eller trompetanlæg, og om der skal ske ændringer heri.Det vil også være op til en politisk stillingtagen om og i givet fald, hvornår tilslutningsanlæggetskal etableres under hensyn til den tid, det tager at detailprojektere tilslutningsanlægget mv. oggennemføre anlægsarbejderne.Gennemgående nødsporRegion Syddanmark anbefaler på det kraftigste, at man vælger den løsning, hvor der etableresgennemgående nødspor ved at føre dem bag om brosøjlerne på alle bygningsværker påbystrækningen i begge sider af motorvejen.Dette er ikke mindst vigtigt i forhold til redningskøretøjer, herunder ambulancekørsel i de tilfælde,hvor der er kø på strækningen – f. eks. i forbindelse med færdselsuheld. Manglende nødspor kansåledes få fatale konsekvenser.Vejdirektoratetskal hertil bemærke, at nødsporene i projektets hovedforslag afbrydes ved de en-kelte bygværker, da der ikke er plads til at gøre dem gennemgående.
SIDE
10 af 26
Det er Vejdirektoratets vurdering, at afbrudte nødspor generelt er en acceptabel løsning, når enmotorvej udbygges til 6 spor. Det skyldes bl.a., at der derved kommer en tilstrækkelig kapacitet tilat afvikle trafikken på motorvejen i myldretiden, herunder også kørsel med udrykningskøretøjer.Vejdirektoratet har imidlertid også præsenteret en løsningsmulighed, hvor nødspor føres bagombrofæsterne. Merudgifterne hertil er ca. 33,0 mio. kr. (samlet anlægsoverslag).

Fyns Politi

Fyns Politi har en række bemærkninger til forskellige forhold, som gennemgås i det følgende.Tilslutningsanlæg 52Fyns Politi kan tilslutte sig hovedforslaget. Fyns Politi mener, at det er vigtigt, at det kommunalevejnet udbygges tilsvarende således, at trafikken også kan afvikles på Assensvej til og fra anlæg-get.Vejdirektoratetnoterer sig, at Fyns Politi kan imødekomme hovedforslaget. Med hensyn til ud-bygning af Assensvej er det Odense Kommune, der som vejmyndighed har ansvaret herfor.Tilslutningsanlæg 51Fyns Politi kan tilslutte sig hovedforslaget, men kan ikke umiddelbart tilslutte sig det alternativeforslag med forbindelsesveje bl.a. fordi Dalumskolen og Dalumhallen ligger på Hjallesegade.Fyns Politi mener heller ikke, at det er acceptabelt, at Dalumvej får en forøget trafikmængde, daden er en forretningsgade.Fyns Politi kan ikke tilslutte sig en lukning af ramperne ved tilslutningsanlæg 51.Vejdirektoratetnoterer sig, at Fyns Politi kan tilslutte sig hovedforslaget og har noteret sig politietsbemærkninger til ulemperne ved det alternative forslag til udformningen af tilslutningsanlæg 51.Tilslutningsanlæg 50Fyns Politi kan tilslutte sig hovedforslaget, hvor tilslutningsanlægget udformes som et S-anlæg.Fyns Politi kan også tilslutte sig, at anlægget udformes som et trompetanlæg med en forbindel-sesvej mellem Munkebjergvejs forlængelse og Svendborgvej.Fyns Politi gør opmærksom på, at der vil komme mange udrykningskørsler til det nye OdenseUniversitets Hospital (OUH). Fyns Politi mener derfor, at det er vigtigt, at der af hensyn til udryk-ningskørslen kommer nødspor, og at der er et separat spor til udrykningskøretøjerne helt frem tilsygehuset.Fyns Politi vil i den forbindelse fastslå, at det er nødvendigt, at nødsporet på motorvejen viderefø-res i frakørslen til Munkebjergvej. Det medfører, at broen skal have en bredde, så nødspo-ret/ambulancevej kan føres helt frem til hospitalets modtagelse i eget tracé. Der skal være mulig-hed for at lede sporet fra vest uden om signalanlægget ved Munkebjergvej.Fyns Politi opfordrer til, at der, af hensyn til ambulancernes fremkommelighed og responstiden,iværksættes en koordinering mellem bygherre, Odense Kommune og Vejdirektoratet vedr. etable-ring af en ambulancevej.
SIDE
11 af 26
Vejdirektoratetnoterer sig, at Fyns Politi kan tilslutte sig hovedforslaget, hvor tilslutningsanlæggetudformes som et S-anlæg. Fyns Politi kan også tilslutte sig, at anlægget udformes som et trom-petanlæg med en forbindelsesvej mellem Munkebjergvejs forlængelse og Svendborgvej.Med hensyn til ambulancespor er detVejdirektoratetsvurdering, at det ikke er nødvendigt atetablere særlige ambulanceveje til sygehuset.Der vil ved tilslutningsanlæg 50 være nødspor fra motorvejen og helt frem til de lysreguleredekryds. Når der er tale om udrykning, vil den øvrige trafik skulle vige for udrykningskøretøjet. Detgælder også i de lysregulerede kryds, uanset om der er grønt lys for trafikken.Hvis man ønsker at forbedre forholdene for udrykningskørsel, vil det være muligt at påvirke sig-nalstyringen i de to kryds ved hjælp af udrykningskøretøjets GPS/mobiltelefon. Det kan ske ved,at der omkring to min. før ankomst gives signal om at bringe de to kryds til at give grønt for ambu-lancen. Det samme kan ske ved indkørslen til OUH. Denne løsningsmodel er ikke så omkost-ningskrævende, men har vist sig at være både effektiv og stabil.MotorvejsstrækningenFyns Politi fraråder på det kraftigste, hvis man undlader at føre nødsporene igennem ved byg-ningsværkerne på motorvejen. Fyns Politi finder, det er absolut nødvendigt, at nødsporene føresigennem alle bygningsværker i begge sider af motorvejen.Fyns Politi begrunder dette med, at i tilfælde, hvor trafikken på motorvejen standses, skal det væ-re muligt for udrykningskøretøjer af komme frem til hospitalet.Vejdirektoratetskal hertil bemærke, at nødsporene i projektets hovedforslag afbrydes ved de en-kelte bygværker, da der ikke er plads til at gøre dem gennemgående.Det er Vejdirektoratets vurdering, at afbrudte nødspor generelt er en acceptabel løsning, når enmotorvej udbygges til 6 spor. Det skyldes bl.a., at der derved kommer en tilstrækkelig kapacitet tilat afvikle trafikken på motorvejen i myldretiden, herunder også kørsel med udrykningskøretøjer.Vejdirektoratet har imidlertid også præsenteret en løsningsmulighed, hvor nødspor føres bagombrofæsterne. Merudgifterne hertil er ca. 33,0 mio. kr. (samlet anlægsoverslag).
3.3 Høringssvar fra interesseorganisationer og foreninger mv.

Dansk Industri

Dansk Industri (DI) har fremført en række bemærkninger, der bl.a. knytter sig de samfundsøko-nomiske forhold i relation til projektet.Vejdirektoratetnoterer sig, at DI vurderer, at der er tale om en samfundsøkonomisk set megetfornuftig investering. Vejdirektoratet skal dog for god ordens skyld gøre opmærksom på, at det eretableringen af nye adgangsforhold til det nye Odense Universitetshospital (forlængelsen af Mun-kebjergvej i kombination med anlæg af nyt tilslutningsanlæg 50), der bidrager markant til den go-de forrentning.DI fremfører en række betragtninger vedrørende den måde, som de samfundsøkonomiske be-regninger gennemføres på. Da beregningerne imidlertid er gennemført ud fra Transportministeri-
SIDE
12 af 26
ets ”Manual for samfundsøkonomisk analyse” ligger det uden for rammerne af nærværende pro-jekt at foretage vurderinger af behovet for at ændre på beregningsmetoderne.DI gør opmærksom på vigtigheden af at minimere trafikanternes gener i anlægsfasen.Vejdirekto-rateter enig heri og gør derfor også en hel række bestræbelser for at reducere generne bådemens anlægsarbejderne står på og ikke mindst ved at reducere anlægsperioden mest muligt.DI ønsker, at Vejdirektoratet overvejer etablering af rasteplads på den omfattede strækning. Deter imidlertidVejdirektoratetsvurdering, at det ikke er hensigtsmæssigt at etablere en rastepladsså tæt på Odense by. Det vil ikke være muligt et anlægge en rasteplads på selve bystrækningen.Det vil heller ikke være relevant at anlægge den vest for Odense, da Kildebjerg Rasteplads liggerumiddelbart vest for tilslutningsanlæg 53.Vejdirektoratetkan oplyse, at der er gennemført en vurdering af, hvorvidt projektet er egnet tilgennemførelse som et OPP-projekt. Vejdirektoratet har indtil videre ikke konstateret forhold, dergiver anledning til at konkludere, at projektet er et OPP-egnet projekt. Hvorvidt projektet alligevelskal udbydes i OPP, må blandt andet bero på en vurdering af, om der er særlige fordele ved at fi-nansiere projektet ved privat låntagning frem for statslig finansiering.

Danmarks Naturfredningsforening

Danmarks Naturfredningsforening har nogle bemærkninger til Vejdirektoratets forslag til placeringaf en samkørselsplads ved Hvidkærvej i erhvervskvarteret vest for Assensvej og syd for motorve-jen. Området er et § 3 beskyttet naturområde.Vejdirektoratetbemærker, at det igennem længere tid har været overvejet at anlægge en sam-kørselsplads i området ved tilslutningsanlæg 52. Vejdirektoratet har forstået på Odense Kommu-ne, at man godt kunne placere en samkørselsplads det pågældende sted. Det er rigtigt, at lokali-teten endnu ikke er undersøgt, men det vil ske, hvis det viser sig at blive nødvendigt.Vejdirektoratetvil i det videre arbejde søge at finde en anden lokalitet i området, hvor der ikke ersådanne naturværdier.
3.4 Høringssvar fra borgere og grundejerforeninger mv.I det følgende er bemærkningerne fra borgere og grundejerforeninger opdelt i emner.

3.4.1 Tilslutningsanlæg 50

Lindvedparkens Grundejerforening

Lindvedparkens Grundejerforening og beboere i Lindvedparken er imod, at et nyt tilslutningsan-læg opføres som et S-anlæg og anbefaler i stedet et trompetanlæg. Grundejerforeningen mener,at hvis S-anlægget etableres, vil det være en katastrofe for hele deres område og samfundsøko-nomisk også en uansvarlig løsning.Grundejerforeningen foreslår endvidere, at man opretholder de vestvendte ramper ved det eksi-sterende tilslutningsanlæg 50, Hjallese samtidig med, at man etablerer det nye tilslutningsanlægøst herfor som trompetanlæg. Det forudsættes, at de østvendte ramper nedlægges.
SIDE
13 af 26
Vejdirektoratetbemærker, at hovedforslaget på baggrund af dialogen med Odense Kommune ud-formes således, at den nuværende Munkebjergvej forlænges mod syd til et nyt tilslutningsanlægøst for det nuværende tilslutningsanlæg 50, og videre til afslutning i Svendborgvej eller Energivej.Hovedforslaget er valgt ud fra flere forslag fremlagt af Odense Kommune til, hvordan Munke-bjergvej kan forlænges.Man kan alternativt vælge at udforme det nye tilslutningsanlæg som et såkaldt trompetanlæg. Detmedfører, at Munkebjergvej ikke kan forlænges til Svendborgvej syd for motorvejen. Der foreslåsi stedet for en forbindelsesvej mellem Munkebjergvejs forlængelse og Svendborgvej nord for mo-torvejen. Et andet alternativ er at bibeholde det eksisterende tilslutningsanlæg 50, som i givet faldså skal udbygges.Det fremgår af VVM-redegørelsen, at trompetanlægget har den fordel, at det kun er trafik til og framotorvejen, der skal benytte anlægget. Det gør trafikafviklingen væsentlig mere enkel og mereeffektiv. Trompetanlægget er også 60-70 mio. kr. billigere end S-anlægget.Da Odense Kommune imidlertid af trafikale grunde ønsker, at Munkebjergvejs forlængelse føresfrem til Svendborgvej syd for motorvejen, har Vejdirektoratet ikke valgt trompetanlægget som ho-vedforslag i VVM-redegørelsen.Grundejerforeningen foreslår, at man opretholder de vestvendte ramper ved det eksisterende til-slutningsanlæg 50, Hjallese samtidig med, at man etablerer det nye tilslutningsanlæg øst herforsom trompetanlæg. Det forudsættes, at de østvendte ramper nedlægges.Der er en række forhold, som medfører, at en sådan løsning ikke kan accepteres.Det er vigtigt, at der er en tilstrækkelig stor afstand mellem de to tilslutningsanlæg for at kunneetablere den nødvendige skiltning.Forvarselsskiltningen for afkørsel ved nyt TSA 50 mod øst vil overlappe med den tilsvarende for-varselsskiltning ved det eksisterende TSA 50, hvilket ikke er acceptabelt af hensyn til trafikafvik-ling og trafiksikkerhed.Man kunne forestille sig, at man rykkede det nye TSA 50 mod øst. Det vil imidlertid være et pro-blem i forhold til Motorvejskryds Odense, da tilkørslen til motorvejen fra det nye TSA 50 kommer ikonflikt med frakørslen fra motorvejen til Motorvejskryds Odense. Hvis afstanden bliver kortereend den foreslåede, kan der opstå problemer med trafikafvikling og trafiksikkerhed i forbindelsemed, at trafikanterne med stor hastighed skal flette ind og ud mellem motorvejen og tilslutnings-anlæggene.Desuden vil en flytning af det nye TSA 50 komme i konflikt med naturområdet ved Hjallese Heg-ning.Endelig vil opretholdelse af de vestvendte ramper medføre, at den eksisterende bro, der fører to-gene mellem Odense og Svendborg over motorvejen, muligvis nedrives med henblik på genopfø-relse af en ny, længere bro. Grunden til det er, at der med udvidelsen af motorvejen ikke vil væreden nødvendige plads til de vestvendte ramper. Det er dog muligt, at man vil kunne føre ramper-ne bagom brosøjlerne, så det ikke bliver nødvendigt at genopføre broen.
SIDE
14 af 26
Det erVejdirektoratetsopgave at sikre, at motorvejstrafikken afvikles hurtigt og sikkert. Det med-fører, at man kun bør etablere tilslutningsanlæg, der forbinder motorvejen med de større veje ibyområdet. Der bør tillige være en mindsteafstand mellem tilslutningsanlæggene. Man skal der-for, så vidt det overhovedet er muligt, undgå at etablere hele eller halve tilslutningsanlæg megettæt på hinanden.Man bør således så vidt muligt undgå ”kringlede” løsninger, da udbygningen af motorvejen og til-slutningsanlæggene skal være så optimal som mulig set over en længere årrække med stigendetrafik. Løsninger, der udelukkende tjener til at løse lokale forhold i forhold til trafikafvikling ellerandre hensyn, kan derfor ikke prioriteres frem for mere holdbare løsninger.Det er således hensynet til udveksling af trafik mellem motorvejen og de overordnede lokale veje,der er afgørende i bedømmelsen af hvilke løsninger, der bør vælges.I det konkrete tilfælde harVejdirektoratetpræsenteret tre forskellige løsninger, som hver på deresmåde sørger for, at trafikken mellem motorvejen og OUH samt mellem motorvejen og Svend-borgvej kan afvikles tilfredsstillende.Det vil være op til en politisk stillingtagen, hvordan man ønsker, at et nyt tilslutningsanlæg 50 skaludformes.

Grundejerforeningerne i Majsmarken, Græsmarken, Hvedemarken, Rugmarken, Ærtemar-

ken og Bjørnemosevej ved Dammen samt enkeltpersoner i ”Marmeladekvarteret”

Det er grundejerforeningernes opfattelse, at VVM-redegørelsen undlader at redegøre for den si-tuation, hvor det eksisterende TSA 50 bevares samtidig med, at der etableres et nyt tilslutnings-anlæg til nyt OUH i form af et trompetanlæg.Vejdirektoratetbemærker, at hovedforslaget på baggrund af dialog med Odense Kommune ud-formes således, at den nuværende Munkebjergvej forlænges mod syd til et nyt tilslutningsanlægøst for det nuværende tilslutningsanlæg 50, og videre frem til Svendborgvej. Hovedforslaget ervalgt ud fra flere forslag fremlagt af Odense Kommune til, hvordan Munkebjergvej kan forlænges.Man kan alternativt vælge at udforme det nye tilslutningsanlæg som et såkaldt trompetanlæg. Detmedfører, at Munkebjergvej ikke kan forlænges til Svendborgvej syd for motorvejen. Der skal istedet for etableres en forbindelsesvej mellem Munkebjergvejs forlængelse og Svendborgvejnord for motorvejen. Et andet alternativ er at bibeholde det eksisterende tilslutningsanlæg 50,som i givet fald så skal udbygges.Vejdirektoratetforudsætter, at det er ét af de tre løsningsforslag, der skal vælges. Det er ikke ac-ceptabelt, at man både opretholder det eksisterende tilslutningsanlæg og samtidig etablerer et nyttilslutningsanlæg i form at et trompetanlæg ved Munkebjergvejs forlængelse.Vejdirektoratethar kun taget de forslag med i VVM-redegørelsen, som Vejdirektoratet anser for atvære bedst egnede til at afvikle trafikken i området, og som overholder de regler, der i dag gæl-der for udformningen af motorveje og tilslutningsanlæg.Det er Vejdirektoratet, der har ansvaret for, hvordan tilslutningsanlægget skal udformes. Det ersåledes i den sammenhæng ikke afgørende, hvis det er tilfældet, at Odense Kommune ikke harnoget imod, at begge tilslutningsanlæg opretholdes.
SIDE
15 af 26
Forudsætningen for grundejerforeningernes forslag er, at der etableres parallelspor mellem de totilslutningsanlæg. Det vil bl.a. medføre følgende:Parallelsporene vil få en længde på ca. 1.200 m på hver side af motorvejen dvs. i alt2.400 m.Trompetanlæggets bro skal gøres længere, for at der kan blive plads til to ekstra parallel-spor.Den eksisterende bro ved Svendborgvej skal nedrives og erstattes af en ny bro, da derikke er plads til 2 ekstra parallelspor på motorvejen.Etablering af parallelspor medfører, at jernbanebroen Odense-Svendborg skal erstattes afen ny bro.
Merudgifterne til etablering af disse anlæg vil være af en betydelig størrelse. Trafikafviklingenmellem de to anlæg bliver endvidere kompliceret blandt andet med krydsende trafik, hvilket gårud over trafiksikkerheden. Ambulancekørsel til nyt OUH vil også blive mere vanskelig.Hertil kommer, at skiltningen til de til og fra tilslutningsanlæg risikerer at blive svær at forstå oguoverskuelig med risiko for trafikuheld til følge.Efter gældende regler lægges der vægt på trafiksikkerhedsmæssige forhold og på fornøden af-stand til opsætning af skiltning. Ved hastighed på 110 km/t bør der således være en længde på1.000 m til skiltning mellem anlæggene.De eksempler, som grundejerforeningerne fremkommer med vedr. afstande mellem tilslutnings-anlæg og parallelspor langs motorveje i bl.a. hovedstadsområdet, er efter Vejdirektoratets opfat-telse ikke sammenlignelige med forholdene ved TSA 50. Vejene er anlagt for mange år siden oglever ikke op til dagens standard. I flere tilfælde giver de valgte løsninger trafikale problemer isæri myldretiden.

Øvrige synspunkter vedr. tilslutningsanlæg 50

Der er også blevet argumenteret imod en nedlæggelse af tilslutningsanlæg 50, Hjallese.Baggrunden for, atVejdirektoratetforeslår etablering af et nyt tilslutningsanlæg 50, er, at der skalopføres et nyt Odense Universitetshospital (OUH) i området øst for erhvervsområdet ved det ek-sisterende tilslutningsanlæg 50. Hospitalet vil medføre en trafik på ca. 15.000 køretøjer på ethverdagsdøgn.Odense Kommune har besluttet, at Munkebjergvej skal forlænges til det nye Universitetshospital,og at den nye vej tilsluttes motorvejen. Sammen med den øvrige trafik i området forventer Vejdi-rektoratet, at der på Munkebjergvejs forlængelse vil komme en trafik på ca. 25.000 køretøjer. Dennye vej vil bl.a. aflaste Svendborgvej.Vejdirektoratethar bl.a. lagt til grund, at der fra politisk hold er ønske om at etablere et nyt tilslut-ningsanlæg. Vejdirektoratet kan henvise til, at parterne bag den trafikpolitiske aftale af 26. no-vember 2010 blev principielt enige om, at det vil være hensigtsmæssigt at anlægge et nyt tilslut-ningsanlæg.Vejdirektoratethar dog i VVM-redegørelsen også fremlagt et alternativt forslag om at bibeholdedet eksisterende tilslutningsanlæg 50. Det forudsætter, at hele anlægget ombygges, herunder atden eksisterende bro nedrives for at forøge trafikkapaciteten. Endvidere indebærer forslaget, at
SIDE
16 af 26
Svendborgvej nord og syd for motorvejen skal udbygges. Anlægget er vurderet til at være 120-130 mio. kr. billigere end S-anlægget.Vejdirektoratetbemærker, at hovedforslaget på baggrund af dialog med Odense Kommune ud-formes således, at den nuværende Munkebjergvej forlænges mod syd til et nyt tilslutningsanlægøst for det nuværende tilslutningsanlæg 50 og videre frem til Svendborgvej. Hovedforslaget ervalgt ud fra flere forslag fremlagt af Odense Kommune til, hvordan Munkebjergvej kan forlænges.

3.4.2 Tilslutningsanlæg 51

Der er fremkommet høringssvar vedr. tilslutningsanlæg 51 fra beboere og grundejerforeninger iboligområderne, der støder op til tilslutningsanlæg 50.Høringssvarene fordeler sig i to grupper, henholdsvis en gruppe, der er for hovedforslaget og engruppe, der er for alternativet, hvor Stenløsevej lukkes nord og syd for motorvejen. Herudover erder enkelte, der går ind for det alternativ, hvor det eksisterende tilslutningsanlægs ramper ned-lægges.

Høringssvar der går ind for hovedforslaget

De beboere, der går ind for hovedforslaget, mener, at en lukning af Stenløsevej vil medføre, atbeboerne i bl.a. Søparken skal foretage en større, besværlig omvejskørsel for at komme nord påtil det centrale Odense. Det medfører en uhensigtsmæssig forlængelse af rejsetiden og rejse-længden med tidstab og øget energiforbrug til følge.Det vurderes, at den forøgede omvejskørsel vil medføre, at ejendommene mister værdi, fordi detbliver mindre attraktivt at bo i området.Det fremføres endvidere, at en lukning af Stenløsevej vil betyde, at trafikken skal overføres tilVolderslevvej og Dalumvej, hvilket vil medføre en markant stigning i trafikken på disse veje og gi-ve trafikproblemer i myldretiden.Lukningen af Stenløsevej vil endvidere medføre, at der på den nye forbindelsesvej (Hjallesesga-des forlængelse) vil komme meget trafik. Ved vejen ligger Dalumskolen, og der vil derfor væremange skolebørn, der benytter vejen som skolevej. På vejen ligger også Dalumhallen, der bl.a.bruges til idrætsaktiviteter.Det fremføres, at hvis man vælger at lukke Stenløsevej syd for motorvejen, vil man kunne etable-re en anden forbindelsesvej end den foreslåede ved at føre lokalvejen Bjergmarken igennem tilVolderslevvej til kryds ved Sommerfuglevej.Vejdirektoratet har sammenfattende følgende bemærkninger til de høringssvar, der går ind forhovedforslaget:Vejdirektorateter fuldt ud opmærksom på den store omvejskørsel, som en udformning af tilslut-ningsanlægget som ruderanlæg vil medføre for et stort antal beboere i Søparken og de andre ve-je i området.Vejdirektorateter også opmærksom på, at forslaget har en række øvrige, uheldige konsekvenserfor beboerne i området.
SIDE
17 af 26
Vejdirektoratethar ikke fremlagt det alternative forslag for at begrænse udgifterne til motorvejen.Vejdirektoratet har derimod fundet, at det var nødvendigt at belyse forskellige alternative løsnin-ger til hovedforslaget med de fordele og ulemper, der vil være.

Høringssvar der er for alternativet, hvor Stenløsevej lukkes nord og syd for motorvejen

De beboere, der går ind for alternativet, mener ikke, at det er af betydning, at det alternative for-slag griber ind i de kommunale vejforhold. Beboerne mener, at en lukning af Stenløsevej bådetrafikalt og økonomisk er en bedre løsning, bl.a. fordi det alternative forslag er 40-50 mio. kr. billi-gere end hovedforslaget.Det foreslås, at den nye forbindelsesvej mellem Stenløsevej og Volderslevvej kommer til at gå di-rekte over i Energivejs forlængelse.Vejdirektoratet har sammenfattende følgende bemærkninger til de høringssvar, der går ind forhovedforslaget:Vejdirektoratethar udpeget et hovedforslag i form af to dobbeltrettede bygværker og to halve ru-deranlæg, der kobles sammen med to ensrettede forbindelsesveje mellem de signalregulerederampekryds.Vejdirektoratetmener ikke, at den alternative løsning vil være bedre rent trafikalt, bl.a. fordi denmedfører omvejskørsel for mange beboere på Stenløsevej og Søparken mv. syd for motorvejen.Det alternative forslag medfører også, at trafikken på Volderslevvej og Dalumvej stiger med ca.45 %. Herudover skal der anlægges nye forbindelsesveje, som ved Hjallesegade giver øget trafikved Dalumskolen og Dalumhallen.

Lukning af tilslutningsanlæg 51

Der argumenteres også for at nedlægge ramperne til motorvejen ved tilslutningsanlæg 51, Oden-se S.Vejdirektorateter enig i, at en nedlæggelse af ramperne vil medføre, at den eksisterende rund-kørsel så ikke skal bygges om i forbindelse med udbygningen af motorvejen. Man kan dog ikkeudelukke, at det skal ske på et senere tidspunkt, hvis trafikken fortsætter med at stige. Nedlæg-gelsen vil medføre, at der kommer noget mindre på Stenløsevej, Dalumvej og Volderslevvej.Der kommer til gengæld mere trafik på de andre veje herunder især de veje, der fører til frem til-slutningsanlæg 50 og 52. Der vil også komme så meget trafik ved de to tilslutningsanlæg, at derpå et tidspunkt kan opstå problemer med at afvikle trafikken.

3.4.3 Støj

Bemærkningerne vedrørende støjforholdene vedrører forskellige områder langs motorvejen. Manønsker de pågældende steder, at der gøres mere for at reducere støjgenerne, end det er foreslå-et i VVM-redegørelsen.

Lindvedparkens Grundejerforening

SIDE
18 af 26
Grundejerforeningen mener, at der skal etableres støjbegrænsning ved tilslutningsanlæg 50, atmotorvejsstrækningen skal nedgraves og dermed at tilslutningsanlægget sænkes. Grundejerfore-ningen mener endvidere, at der skal etableres yderligere støjvolde og skovbeplantning ved bolig-området.Vejdirektoratetbemærker, at det vil være meget omkostningsfuldt at nedgrave motorvejen og til-slutningsanlægget, og det kan derfor ikke anbefales.Vejdirektoratetbemærker, at det fremgår af VVM-redegørelsen, at en støjskærm på 1.000 mlangs motorvejen ikke vil give en tilstrækkelig støjreducerende effekt set i forhold de økonomiskeomkostninger til støjafskærmningen. En væsentlig årsag er, at Lindvedparken ligger så langt framotorvejen, at støjskærmen ikke vil have nogen mærkbar virkning.

Kastanjegården

Kastanjegården ønsker, at støjgenerne reduceres i området ved Kastanjegården.Vejdirektoratetbemærker hertil, at der i dagens situation både er støj fra motorvejen og fra Sten-løsevej, hvor der er en del trafik. Motorvejen ligger i en afgravning, hvilket alt andet lige reducererstøjen. Den eksisterende støjvold ved Søparken medfører ikke, at der kommer mere støj i områ-det ved Kastanjegården, da jordvolden ikke kaster støjen tilbage, men tværtimod dæmper den.I hovedforslaget til udbygning af motorvejen foreslår Vejdirektoratet, at der opsættes 4 m højestøjskærme langs hele nordsiden af motorvejen ved boligområderne. Det medfører ikke nogenmarkant forbedring af støjforholdene i forhold til i dag, men det betyder, at man ikke vil opleve, atstøjen stiger som følge af udbygningen af motorvejen.Der er støjreducerende belægning i dag på motorvejen ved området ved Kastanjegården. Vejdi-rektoratet vil lægge en ny, støjreducerende belægning på motorvejen, når den bliver udbygget.I området ved tilslutningsanlæg 51 skal der lægges et nyt, relativt stort regnvandsbassin til brugfor afvanding af motorvejen. Vejdirektoratet kan derfor ikke beplante arealet i større omfang.

Grundejerforeningen Søparken

Grundejerforeningen Søparken ønsker opsætning af støjskærme ved Odense Å.Det erVejdirektoratetsvurdering, at en støjskærm på den sydlige side af motorvejen ikke vil kun-ne afhjælpe støjproblemerne ved den sydvestlige del af Søparken. Søparken ligger relativt højt iforhold til motorvejen. Hertil kommer, at afstanden fra en sådan støjskærm til denne del af Søpar-ken er relativt stor. Disse to forhold tilsammen medfører, at skærmen ikke vil få nogen betydendevirkning.Støjskærmen nord for motorvejen er opsat af hensyn til Kolonihaveforeningen Lilletoften. Vi har iden forbindelse foretaget en mindre forlængelse af støjskærmen over Odense Å. Denne støj-skærm vil ikke medføre, at støjen kastes tilbage, da den bliver støjabsorberende.Det erVejdirektoratetsvurdering, at opførelse af en støjskærm syd for motorvejen kun vil have envæsentlig støjreducerende virkning i en afstand på 100-200 m væk fra motorvejen. Den vil derforkun have en forholdsvis begrænset virkning i forhold til Odense Ådal syd for motorvejen. Støj-skærmen skal have en længde på ca. 80 m. Det er derfor Vejdirektoratets vurdering, at støjreduk-tionen ikke står mål med de økonomiske omkostninger til støjafskærmningen.
SIDE
19 af 26

Ejerforeningen Dalum Centrum

Ejerforeningen Dalum Centrum fremkommer med bemærkninger vedrørende støjforholdene vedHeliosvænget 36-50 i relation til støjen fra tilslutningsanlæg 52.Vejdirektoratetbemærker, at der opsættes en 250 m lang støjafskærmning langs motorvejensnordside ved Ejerforeningens område. Vejdirektoratet foreslår også, at den eksisterende støjvoldforhøjes med 2 m.Vejdirektoratetmener ikke, at man opnår nogen støjreduktion ved etageboligerne ved at sætte enstøjskærm op mellem Faaborgvej og Assensvej. Motorvejen ligger nedgravet, så den kan kommeunder Assensvej, og det betyder, at støjen især kommer fra afkørselsrampen, hvor der er mindretrafik. Hertil kommer, at Faaborgvej kommer til at fungere som en ”sluse” for udbredelsen af stø-jen.Vejdirektoratetmener derfor ikke, at opførelse af en støjskærm langs rampen ved industrikvarte-ret vil medføre nogen væsentlig forbedring af støjforholdene for etageboligerne.Det gør det ikke nemmere at opnå en væsentlig støjreducerende effekt, når der er tale om etage-boliger. Det er ofte kun stueetagen, der får glæde af en støjskærm. Endelig vil en støjskærm ikkeløse det problem, at der er meget trafikstøj fra Assensvej.Vejdirektoratetmener derfor ikke, at der er grundlag for at opsætte en støjskærm langs afkørslentil Assensvej.

Beboere syd for motorvejen ved tilslutningsanlæg 52

Nogle beboere mener, at der bør sættes støjskærm op ved deres område.Vejdirektoratetbemærker hertil, at Vejdirektoratet har foretaget en beregning af, hvor meget stø-jen vil blive reduceret ved opsætning af en 350 m lang støjskærm langs motorvejens sydside. Be-regningen viser, et støjreduktionen for hele boligområdet bliver ret begrænset. Støjafskærmninger derfor fravalgt, daVejdirektoratethar vurderet, at støjreduktionen ikke står mål med de øko-nomiske omkostninger til støjafskærmningen.Det er ekspropriationskommissionen der afgør, om der vil være grundlag for at gennemføre eks-propriation af et hus som følge af støjproblemer.

Beboere på Thujavej

Beboerne har bemærkninger vedrørende udbygning ved den sydøstlige tilfartsrampe ved tilslut-ningsanlæg 52 og støjforholdene på Thujavej.Vejdirektoratetbemærker, at det er rigtigt, at der sker en udbygning ved tilfartsrampen mod øst.På Assensvej bliver højresvingssporet længere, og på selve rampen kommer der et kort flette-spor.Vejdirektoratetmener ikke, at disse ændringer af tilkørselsforholdene til motorvejen ændrer afgø-rende på støjforholdene ved de pågældendes boliger. Vejdirektoratet har foretaget støjberegnin-ger, der viser, at boligområdet ved Thujavej generelt set ikke får nogen væsentlig støjreduktionved opsætning af støjskærme. Der opsættes som hovedregel ikke støjskærme udelukkende afhensyn til et mindre antal boliger.
SIDE
20 af 26
Vejdirektoratetkan på nuværende tidspunkt ikke sige noget om, hvorvidt der vil være et jordover-skud, som kan anvendes til at forhøje den eksisterende støjvold. Projektet er endnu ikke kommetså langt, at man kan sige noget præcist om det. Det foreslås derfor, at beboerne tager kontakt tilVejdirektoratet, når projektet er kommet nærmere en realisering for at drøfte mulighederne for atforhøje støjvolden. Vejdirektoratet vil i øvrigt retablere beplantning i det omfang, at det er nød-vendigt at fjerne den eksisterende beplantning.

Grundejerforeningen Ejersminde

Grundejerforeningen Ejersminde stiller en række forslag vedrørende støjdæmpningen i deres om-råde, der er beliggende nord for motorvejen i en afstand på ca. 400 m fra motorvejen. Området erbeliggende mellem TSA 52 og Holkebjergvej.Grundejerforeningen ønsker, at der udlægges støjreducerende belægning på motorvejsstræknin-gen både i retning mod vest og øst.Vejdirektoratetkan oplyse, at det allerede indgår i projektet.Grundejerforeningen ønsker, at der opsættes støjskærm på den omfattede strækning nord formotorvejen helt frem til ramperne ved TSA 52.Vejdirektoratetkan oplyse, at det allerede indgår iprojektet.Grundejerforeningen ønsker, at der opsættes støjskærm på Assensvej ved TSA 52.Vejdirektora-tetkan oplyse, at det allerede indgår i projektet, at der opsættes støjskærm på det stykke, hvorder er et højsvingsspor. Da vejen i øvrigt er en kommunal vej, er det Odense Kommune, der i gi-vet fald skal træffe beslutning om yderligere støjafskærmning.

3.4.4 Nyt tilslutningsanlæg

Nogle borgere foreslår, at der etableres et nyt tilslutningsanlæg ved Ravnebjerggyden.Vejdirektoratetbemærker hertil, at Odense Kommune har besluttet, at der skal etableres mulig-hed for, at der kan etableres en ny ringvejsforbindelse vest om Odense til Fynske Motorvej.Kommunen har i den forbindelse igangsat et planlægningsarbejde for at fastlægge en interesse-zone for en beliggenhed af Ring 3 og dens tilslutningspunkter til Fynske Motorvej.Da der imidlertid ikke foreligger konkrete planer fra Odense Kommunes side, er det Vejdirektora-tets opfattelse, at der ikke på nuværende tidspunkt er grundlag for at tage stilling til et eventuelttilslutningsanlæg på motorvejsstrækningen mellem tilslutningsanlæg 52, Odense SV og tilslut-ningsanlæg 53, Odense V ved Blommenslyst.

3.4.5 Ny stioverføring eller stiunderføring ved nyt tilslutningsanlæg 50

En enkelt borger fremkommer med bemærkninger til udformning af stitunnelen ved det nye TSA50 med ønske om, at der etableres en høj og bred tunnel.Vejdirektoratetbemærker hertil, at der er grænser for, hvor bred og høj en tunnel kan blive bl.a. aføkonomiske årsager. Der er i dag en stibro, ligesom der er det en del andre steder på stræknin-gen.Lindvedparkens Grundejerforening tilkendegiver, at man helt klart er af den opfattelse, at stienskal etableres som en stibro over motorvejen.
SIDE
21 af 26
Vejdirektoratet vil vurdere mulige justeringer ved detailprojekteringen henset til de økonomiskekonsekvenser. Merudgifterne til en stioverføring er 3,7 mio. kr. (samlet anlægsoverslag).

3.4.6 Ejendomme – ekspropriationer

En del borgere har henvendt sig vedrørende forholdene for deres ejendomme ved udbygningenaf motorvejen. Der har især været henvendelser fra borgere i relation til tilslutningsanlæg 51, hvoren række ejendomme kan risikere at blive helt eller delvist eksproprieret.Vejdirektoratethar drøftet forholdene med alle de borgere, der har henvendt sig. Det er bl.a. sketved besøg hos de beboere, der har udtrykt ønske om det.Vejdirektoratethar generelt haft følgende bemærkninger til beboerne:Vejdirektoratet har endnu ikke udarbejdet et detailprojekt og kan derfor ikke sige noget merepræcist om omfanget og karakteren af de ekspropriationer, der skal gennemføres ud over, hvadder fremgår af VVM-redegørelsen og den tilhørende arealrapport.Vejdirektoratet kan ikke gå videre med projektet, før Folketinget vedtager en anlægslov, og der erblevet afsat penge på finansloven til projektet. Vejdirektoratet har ingen indflydelse på, hvornårdet vil ske, da det afhænger af politiske beslutninger. Vejdirektoratet kan derfor heller ikke sige,hvor lang tid der går, får de nævnte beslutninger er truffet.Omfanget og karakteren af ekspropriationer afhænger af detailprojektet og ekspropriationskom-missionens beslutning, Man får mulighed for at fremkomme med sine synspunkter overfor kom-missionen, før den træffer den endelige beslutning. Detailprojektering og ekspropriationer vilnormalt tage 1-2 år.
4. Anden planlægning og myndighedsgodkendelserVejdirektoratet har modtaget principgodkendelse fra Naturstyrelsen vedrørende udbygning af mo-torvejen fra 4 til 6 spor i henhold til § 20 i Naturbeskyttelsesloven.
5. AnlægsomkostningerEfter offentliggørelsen af VVM-redegørelsen er der gennemført en ekstern kvalitetssikring af detudarbejdede skitseprojekt og de tilhørende anlægsoverslag.Den eksterne kvalitetssikring har konkluderet, at man ikke er blevet gjort bekendt med vægtigegrunde til, at der ikke kan træffes beslutning om at gå videre med projektet på baggrund af det afVejdirektoratet fremlagte beslutningsgrundlag.Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der i det videre projekt bør være særlig fokus på føl-gende forhold:Der bør ske en opdeling af trafikanternes tidsgevinster på 1) Munkebjergvejs forlængelseog det nye tilslutningsanlæg 50 og 2) selve motorvejsudvidelsen.
SIDE
22 af 26
Vejdirektoratet kan hertil oplyse, at opdelingen er sket ved den redegørelse for etapeopdeling,der fremgår af indstillingen i kapitel 8.Det bør klargøres, hvorledes projektet organisatorisk vil håndtere de parallelle politiskebeslutningsprocesser vedrørende Odense Kommunes beslutninger om vejforbindelseromkring det nye universitetshospital.
Vejdirektoratet er fuldt ud opmærksom på denne sammenhæng i den kommunale og statsligebeslutningsproces og har en tæt dialog med Odense Kommune herom.Der bør gøres klart, at hovedforslaget og de alternative løsningsforslag, særligt for så vidtangår tilslutningsanlæg 50, tilslutningsanlæg 51 og nødspor på bystrækningen, er belystensartet og overskueligt.
Det er Vejdirektoratets vurdering, at det klart fremgår af VVM-redegørelsen, hvad anlægsoversla-gene er for de forskellige løsningsforslag. De trafikale konsekvenser af de forskellige løsningsfor-slag er ligeledes veldokumenterede. Der er endvidere foretaget beregninger af de samfundsøko-nomiske konsekvenser af hovedforslaget og etapeudbygningen af motorvejen. Risici er belyst idet omfang, det er muligt på projektets nuværende stade.Der er i kapitel 7 redegjort for de samfundsøkonomiske konsekvenser af de tre løsningsforslag fortilslutningsanlæg 50, som er præsenteret i VVM-redegørelsen.Den eksterne kvalitetssikring har medført en række nedjusteringer af det i VVM-redegørelsen an-førte anlægsoverslag med hensyn til brooverføringer, autoværn og trafikledelse. Nedjusteringenaf det samlede anlægsoverslag som følge af disse korrektioner er 11,3 mio. kr.På baggrund af den offentlige debat og herunder bemærkninger fra Region Syddanmark, FynsPoliti og beboerne i området ved det nye tilslutningsanlæg 50 er det Vejdirektoratets vurdering, atder er en række væsentlige argumenter for at udforme tilslutningsanlæg 50 som et såkaldt trom-petanlæg i stedet for som et S-anlæg. Hertil kommer, at trompetanlægget er 66,2 mio. kr. billigereend S-anlægget.Vejdirektoratet indstiller på denne baggrund, at tilslutningsanlæg 50 som udgangspunkt udformessom et trompetanlæg, idet en endelig stillingtagen til udformningen af tilslutningsanlægget dogafventer Odense Kommunes politiske behandling, som forventes at ske i december 2011.I det følgende præsenteres det anlægsoverslag, som fremkommer, hvis man vælger at udformetilslutningsanlæg 50 som et trompetanlæg. Anlægsoverslaget benævnes ”ændret anlægsover-slag” til forskel fra anlægsoverslaget, som blev præsenteret i VVM-redegørelsen. Ændringen be-står i, at anlægsoverslaget er reduceret med 66,2 mio. kr. som følge af mindreudgifterne til ettrompetanlæg sammenlignet med et S-anlæg. Hertil kommer justeringerne på de 11,3 mio. kr.som følge af den eksterne kvalitetssikring. Det hermed fremkomne anlægsoverslag fremgår aftabel 5.1.
SIDE
23 af 26
Basis-overslag(mio. kr.)ÆndretHovedforslag1.383,5
Anker-budget(mio. kr.)1.521,9
Samletanlægsbudget(mio. kr.)1.798,6
Tabel 5.1Ændret hovedforslag. Basisoverslag, ankerbudget og samlet anlægsbudget for udbyg-ning af Fynske Motorvej syd om Odense. Prisniveau 2011 (vejindeks 169,7).
6. SamfundsøkonomiPå baggrund af den gennemførte kvalitetssikring og det ændrede hovedforslag er der foretagetnye samfundsøkonomiske rentabilitetsberegninger.ÆndrethovedforslagNutidsværdi(mio. kr.)8.846Intern rente(%)17,2Nettogevinstpr.omkostningskrone9,5
Basisoverslag
Ankerbudget
8.696
16,4
8,3
Samlet anlægsover-8.39615,06,5slagTabel 6.1Ændret hovedforslag til udbygning af Fynske Motorvej syd om Odense. Nettonutids-værdi, intern rente og nettogevinst pr. offentlig investeringskrone, opgjort for henholdsvis basis-overslag, ankerbudget og samlet anlægsbudget. Kalkulationsrente 5 % og nettoafgiftsfaktor 17%. Prisniveau 2011 og vejindeks 169,7.
7. Allerede trufne politiske beslutningerAf trafikaftalen af 26. november 2010 om Bedre mobilitet fremgår følgende vedrørende et nyt til-slutningsanlæg ved Odense:”I Odense er et nyt såkaldt ”supersygehus” under planlægning i den sydlige del af byen tæt påmotorvejen. Odense Kommune ønsker etableret et nyt tilslutningsanlæg ved det nye hospital, så-ledes at anlægsarbejdet med opførelsen af det nye hospital kan smidiggøres, og således at til-kørselsforholdene vil være optimale, når hospitalet tages i brug.
SIDE
24 af 26
Parterne er principielt enige om, at det vil være hensigtsmæssigt at anlægge tilslutningsanlæggetog vil, når VVM-undersøgelsen er færdig i 2011, tage stilling til, om tilslutningsanlægget skal an-lægges før en egentlig udvidelse af motorvejsstrækningen Odense SØ – Odense V.Parterne er enige om at afsætte foreløbigt 45,0 mio. kr. til tilslutningsanlægget.”I forbindelse med anlæg af et nyt universitetshospital (Nyt OUH) på arealerne mellem motorvejenog universitetet ønsker Odense Kommune direkte adgang til hospitalet fra motorvejen. Kommu-nen har derfor ønske om, at den nuværende Munkebjergvej forlænges mod syd til et nyt tilslut-ningsanlæg øst for det nuværende tilslutningsanlæg 50, Hjallese. Odense Kommune ønsker her-udover, at vejforlængelsen føres videre til afslutning i Svendborgvej.Vejdirektoratet har på den baggrund undersøgt forskellige muligheder for udformningen af tilslut-ningsanlægget (TSA), der har nr. 50. Det har resulteret i følgende tre principielt forskellige for-slag:1. Nyt TSA 50 udformet som et S-anlæg, der giver mulighed for at videreføre Munkebjerg-vejs forlængelse syd om motorvejen til Svendborgvej.2. Nyt TSA 50 udformet som et trompetanlæg, hvor Munkebjergvejs forlængelse stopperved motorvejen.3. Bibeholdelse af det eksisterende TSA 50, idet det skal ombygges væsentligt.Hvis man vælger enten løsningsforslag nr. 1 eller 2, forudsættes det, at det eksisterende TSA 50nedlægges.Det er Vejdirektoratets opfattelse, at alle tre løsningsforslag vil kunne afvikle trafikken mellem mo-torvejen og de kommunale veje på en tilfredsstillende måde.Det skal bemærkes, at der er en væsentlig forskel i anlægsudgifterne for de tre løsningsforslag,som det fremgår nedenfor:

Løsningsforslag

Samlet anlægsbudget mio.

kr.

256,7190,5

Forskel i anlægsbudget i for-

hold til løsningsforslag nr. 1

--66,2
Nr. 1Nr. 2
Nr. 3129,3-127,4Tabel 7.1 Samlet anlægsbudget for udbygning af tilslutningsanlæg ved tre alternative udformnin-ger. Prisniveau 2011 (vejindeks 169,7).
De samfundsøkonomiske rentabilitetsberegninger viser følgende:
SIDE
25 af 26
Samlet anlægsbudget
Nutidsværdi(mio. kr.)6.9606.5757.630
Intern rente(%)35,036,743,8
Nettogevinstpr.omkostningskrone39,948,946,3
Nr. 1Nr. 2Nr. 3
8. EtapeudbygningProjektstrækningen på 13 km kan opdeles i etaper. På baggrund af de enkelte etapers sam-fundsøkonomiske forrentning foreslås følgende etapeopdeling:1. etape:Anlæg af nyt tilslutningsanlæg 50 i sammenhæng med, at Odense Kommune gen-nemfører anlæg af Munkebjergvejs forlængelse.Anlæg af bystrækningen på ca. 8 kmAnlæg af strækningen i åbent land på ca. 5 km.Basis-overslag(mio. kr.)1. etape2. etape3. etape146,6896,4387,7Anker-budget(mio. kr.)161,2986,0426,5Samletanlægsbudget(mio. kr.)190,51.165,3504,0
2. etape:3. etape:
I alt1.430,71.573,71.859,8Forskel i forhold tilgennemførelse somsamlet projekt47,251,861,2Tabel 8.1 Basisoverslag, ankerbudget og samlet anlægsbudget for udbygning af Fynske Motorvejsyd om Odense i etaper (Ændret Hovedforslag). Prisniveau 2011 (vejindeks 169,7).
Merudgifterne som følge af en etapeopdeling af projektet skyldes især merudgifter til dobbeltar-bejdsplads inkl. færdselsregulerende foranstaltninger og til jordarbejder, som fordyres af, at jordskal fremskaffes udefra i 1. etape, mens overskudsjord skal bortskaffes i 2. etape.
SIDE
26 af 26
Den samfundsøkonomiske forrentning for 1. etape er vist nedenfor. Det skal understreges, atMunkebjergvejs forlængelse indgår i beregningerne både i relation til de trafikale effekter og dekommunale udgifter til anlæg af vejen.
Ændret Hovedforslag:Samlet anlægsover-slag1. etape
Nutidsværdi(mio. kr.)6.575
Intern rente(%)36,7
Nettogevinstpr.omkostningskrone48,9
Tabel 8.2 1. etape af ændret Hovedforslag til udbygning af Fynske Motorvej syd om Odense. Net-tonutidsværdi, intern rente og nettogevinst pr. offentlig investeringskrone, opgjort for henholdsvisbasisoverslag, ankerbudget og samlet anlægsbudget. Kalkulationsrente 5 % og nettoafgiftsfaktor17 %. Prisniveau 2011 og vejindeks 169,7.
9. Vejdirektoratets sammenfattende vurderinger af VVM-redegørelsen og den offentlige høringKonsekvenserne af det i VVM-redegørelsen beskrevne hovedforslag til udbygning af Fynske Mo-torvej syd om Odense er beskrevet i rapporterne 376-378 og sammenfattet i rapport 376.�På baggrund af den offentlige debat og herunder bemærkninger fra Region Syddanmark, FynsPoliti og beboerne i området ved det nye tilslutningsanlæg 50 er det Vejdirektoratets vurdering, atder er en række væsentlige argumenter for at udforme tilslutningsanlæg 50 som et såkaldt trom-petanlæg i stedet for som et S-anlæg. Hertil kommer, at trompetanlægget er 60-70 mio. kr. billige-re end S-anlægget.Vejdirektoratet indstiller på denne baggrund:at tilslutningsanlæg 50 som udgangspunkt udformes som et trompetanlæg, idet en ende-lig stillingtagen til udformningen af tilslutningsanlægget dog afventer Odense Kommunespolitiske behandling, som forventes at ske i december 2011.